Gbf Unterhaltung-Oben

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
modelbouwer V
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
Locatie: Rotterdam

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door modelbouwer V »

De afgelopen weken gerommeld met dunne reepjes styreen en grote vellen A3 papier, je maakt wat mee als modelbouwer :?

De firma Preiser maakte vroegâh een leuk setje met o.a pallets (en oliedrums, stukgoed en meer) maar dat is nergens meer verkrijgbaar. Dan maar proberen om zelf wat pallets te fabriceren. Met dunne Evergreen strips lukt dat best, niet allemaal even strak maar voor een stapeltje 'gebruikte' pallets werkt dat wel sfeerverhogend eigenlijk. Dan mag er best eens een plankje scheef zitten of afgebroken zijn.

Op een stukje papier de maten uitgezet en de plankjes op regelmatige afstand van elkaar bevestigd. Links en rechts een stukje dubbelzijdig tape houdt de boel bij elkaar tijdens het 'plakwerk' (met dunne plasticlijm).
Afbeelding

Na een paar uur lekker doorplakken- en snijden komt er al een redelijke voorraad pallets tevoorschijn, ik verdeel dit dan wel over een paar avonden hoor, moet leuk blijven.
Afbeelding

Tja, en dan staan deze kleine medewerkers zich vervolgens af te vragen wat ze met die stapel aanmoeten. Die fraaie vorkheftruck is natuurlijk van Artitec.
Afbeelding

Een passende achtergrond voor dit baantje maakt de boel helemaal af natuurlijk, maar vergt wel wat voorbereiding en knip- en plakwerk. Op het www heb ik een passende foto gevonden die ik in hoge resolutie kon downloaden. In photoshop is die foto vervolgens bewerkt, een niet al te vrolijke wolkenlucht erachter gezet (een strakblauwe lucht past hier niet zo bij vind ik zelf) en op maat gemaakt door aan weerszijde gedeelte's er bij te kopieëren en plakken. Uiteindelijk wil ik dat op 1 lange strook (foto)papier laten afdrukken, maar dan moet natuurlijk eerst de scene wel goed passen bij wat er op de voorgrond staat. Daarom de 350 cm lange achtergrondfoto eerst maar even op losse A3-tjes geprint en met plakband aan elkaar geplakt.
Afbeelding

Achter de baan zitten nu al twee lange stroken 2mm dik karton. Dat vormt straks de drager voor de uiteindelijke print, nu is het handig om met de proefprintjes deze proef-opstelling te maken :roll: Natuurlijk wordt de wolkenlucht tot bovenaan doorgezet, maar dat is voor deze testopstelling niet geprint.
Afbeelding

Op het beeldscherm leek het leuk die kerktorens, maar die mogen een stuk opschuiven, of moeten gewoon helemaal weg.
Afbeelding


Hmmmm, hier ben ik nog wel even zoet mee de komende tijd. Als er weer wat leuk nieuws is meld ik me weer....
Groeten, Vincent


Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1116
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Folkert van Wijk »

Van pallet tot brug , het blijft mooi.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
modelbouwer V
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
Locatie: Rotterdam

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door modelbouwer V »

Alle hoofdsporen op de modelbaan zijn nu onder de draad gebracht, tijd voor de feestelijke opening en een klein verslagje:

Afbeelding

Aan de rechterkant van de baan hing de bovenleiding al een tijdje (zie enkele pagina's terug in dit verslag) maar door de vrij moeilijk te maken overspanningen op het viaduct zag ik een beetje tegen de rest op. Maar ja het MOET toch af. Dus weer aan de slag met het dunne elastiek en de fragiele tussenstukjes van N-train, nadat ik de dwarsoverspanningen van 0,3 mm verenstaal had gesoldeerd en tussen de Viessmann-turmmasten (art. nr 4316) had gehangen. Ik heb er plaatjes van:
Afbeelding

Afbeelding

De transparante draden zijn niet erg realistisch dus heb ik die op kleur gebracht met wat verdunde (grijs-groene) Humbrol-verf in de airbrush. Nou ja, eerst alles wat niet gespoten hoeft te worden afdekken met tape en keukenrol. Was ook een leuk klusje 8-)
Afbeelding

Kortom weer een leuke bouwstap gemaakt!
Afbeelding

Groet,
Vincent



Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Debvd »

:) Nice :) inspiratie ;)


Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1116
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Folkert van Wijk »

Geweldig. Ik ben jaloers.



piksov
Berichten: 1400
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door piksov »

ha .. en ik ben onder de indruk!

Mooi hoor!

groet,
Guus


Gebruikersavatar

HST
Berichten: 285
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door HST »

Mmm, Not bad, … not bad at all!

Oftewel in gewoon Nederlands: Zeer indrukwekkend wat je maakt Vincent. Die bovenleiding, dat zal niet meegevallen zijn maar mijn complimenten voor het fantastische resultaat!

Groets, Erwin


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4477
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door spoor65 »

prachtig stukje werk, respect.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Luuk
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 nov 2018 08:42

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Luuk »

Dat ziet er heel mooi uit.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
modelbouwer V
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
Locatie: Rotterdam

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door modelbouwer V »

Vandaag een naambordje gemaakt, zodat jullie me goed kunnen vinden op de komende editie van Modelspoor Expo On traXS 2020 in het Spoorwegmuseum te Utrecht!!
Dus als je dit bouwwerkje eens 'live' wilt zien, en met (naar ik hoop) het rustig voorbijtrekkende treinverkeer dan ben je van harte welkom. het is op 13, 14 en 15 maart. https://www.spoorwegmuseum.nl/ontdek/nu ... -on-traxs/
Ik heb bij aanmelding verzwegen dat het project nog niet helemaal klaar is (gna gna) :oops: :lol: dus ik ga snel weer verder bouwen, nu meteen én de komende weken. Ben bijvoorbeeld nog bezig de 3,5 meter lange achtergrond te 'schilderen' in Photoshop en er mag nog wel wat extra detaillering bij, evenals hier en daar nog een likje verf om er een gelikte presentatie van te maken.
Groeten,
Vincent
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

O ja, de naam van dit draadje is inderdaad Gbf Unterhaltung-Oben, maar bij beursdeelname staat het niet meer boven (op zolder) toch? Vandaar de iets kortere naam Unterhaltung Gbf (Güterbahnhof).



piksov
Berichten: 1400
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door piksov »

Deal!

Ik kom! (ik ga in ieder geval enorm mijn best doen om te komen)

Leuk om je bouwwerk eens in het echt te zien.

groet,
Guus



tv_man
Berichten: 1424
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door tv_man »

Bijzonder mooi werk. Heel leuk om ook te lezen hoe het allemaal tot stand is gekomen en de foto's maken het af. De baan hoort zeker thuis op ontraks.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4477
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door spoor65 »

de tweede deelnemer aan OnTraxs waarom ik dus eigenlijk niet er om heen kan, er naar toe te gaan.
Nu hopen dat ik dan weer verder hersteld ben, het dan aandurf om heen te gaan,

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door bob vermeulen »

Mooie update, zo te zien ongeveer mijn Tp :D ;)

Ik kom echter niet naar Ontrax maar hopelijk zien we de baan nog eens ergens anders.

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3883
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Jeroen »

Zoals altijd ben ik dan een berg aan het afbreken in de Alpen met mijn snowboard.

Wat ontzettend gaaf dat je naar OntrAXsSch (die naam...seriously....) gaat met dit bouwwerk. Gefeliciteerd! Hopelijk lukt het me die zondag nog om even te komen kijken. Dan kom ik eigenlijk speciaal voor dit, want dat gehannes met 1 On30mNz lokje per uur op 1 vierkante meter Oost-Afghanistan in de jaren ‘20 is niks voor mij namelijk.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1158
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Wim H »

Erg mooi Vincent! En erg inspirerend! Oa die pallets hebben mij ook op ideeen gebracht. :)
Dit is wel een hele goede reden om naar Ontrax te gaan. Misschien dat ik in maart nog een zakenreis naar NL heb. Wie weet kan ik het een beetje handig inplannen :D
Jeroen schreef: 25 jan 2020 14:35 ...want dat gehannes met 1 On30mNz lokje per uur op 1 vierkante meter Oost-Afghanistan in de jaren ‘20 is niks voor mij namelijk.
Hear hear! :lol:


Groet, Wim


Gebruikersavatar

HST
Berichten: 285
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door HST »

Ontraxs stond niet op mijn lijstje dit jaar na een tegenvallend bezoek afgelopen jaar ( iets met te veel On3 ofzo)
Maar dit is natuurlijk wel een verleidelijk stukje werk... Wie weet...
In ieder geval gefeliciteerd met je deelname! En wederom ... Prachtige foto's s ik ben vooral onder de indruk van de natuurlijke kleuren.

Groet, Erwin


Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3546
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Schachbrett »

Servus,

Dat groenen gaat je prima af!
Gave baan!

Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Michiel »

Waauw! Modelbouw van de bovenste plank. Grandioos.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
modelbouwer V
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
Locatie: Rotterdam

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door modelbouwer V »

Hallo heren (en dames?), dank voor ondersteunende teksten :) en goed om te lezen dat ik met dit baantje een paar N-liefhebbers naar On traXS 2020 kan lokken. Aan de naam van dit evenement kan ik weinig doen, en ook niet aan de hoeveelheid kijkdozen met waggelende 0z3ooGx-treintjes. In een aantal reactie's lees ik dat jullie niet van rare smalspoorbaantjes houden en die waren inderdaad (naar mijn idee) op sommige edities van On traXS wel erg oververtegenwoordigd. Bovendien verdenk ik sommige modelbouwers ervan dat ze expres een simpel rondje op een plank lijmen met een gek exotisch loc'je er op om alleen maar voor de zoveelste keer te kunnen deelnemen aan dit evenement. Let op is dit is een aanname hè :roll: ik moet met die gasten straks nog 3 dagen doorbrengen :lol: :lol:

Ik had natuurlijk al lang voorbereid dat ik mee ging doen en dat betekende ook het aanbrengen van zaken als een koof (of frieslijst zo u wilt) met daarin wat lampjes om de baan fraai uit te lichten. Dus wat je hieronder aan beelden ziet is al een paar maanden klaar. De basis van de modelbaan hangt en staat op een IKEA-rekken-systeem, en in de metalen staanders kon dan ook een frieslijst/koof worden gehangen. Modelbouwvriend Frodo wist op listige wijze een constructie te lassen met profielen die ook de ronding van de baan volgt. Stroken kunststof aan de voorzijde vormen de omlijsting.
Hier 2 beelden van de ruwbouw.
Afbeelding

Voor de verlichting heb ik 4 LED-panelen van 30x30 cm besteld (€ 12,99 per stuk is te doen) en die in plaatmateriaal opgehangen. De testopstelling bleek dusdanig goed qua lichtopbrengst dat ik er nog een kunststofplaat voor heb gehangen om het licht te dimmen en te spreiden, en de panelen zitten in een hoek van 10˚ gemonteerd zodat je er niet meteen in kijkt want dat is ook nogal oogverblindend.
Afbeelding

Hier een impressie van hoe ’t er nu bij hangt. Een paar USB-spotjes (ja ook weer uit Zweden) zorgen voor het extra aanlichten van wat aan de voorzijde van de baan zit. Dit 1:1 bouwen behoort niet tot m’n favoriete klusjes maar goed de presentatie is ook belangrijk. Let nog ff niet op die rare achtergrond met stukjes plakband, het zal allemaal goed komen....
Afbeelding

Volgende keer weer wat foto’s van 1:160-geknutsel.


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5027
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Het blijft fijn om naar jou baan te kijken en vooral die laatste foto heeft weer een lekker bekend sfeertje.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door traiNiac »

Hallo Vincent,

Te lang niet op jouw draadje geweest. Het wordt werkelijk prachtig. Ik ben nog steeds zeer onder de indruk van je weathering. Misschien kom ik ook wel naar OnTraxx. Eens kijken of dat gaat lukken.


Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3546
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Schachbrett »

Hallo,

Ziet er prachtig uit met een gave sfeer.
Keep on the good work.

Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
modelbouwer V
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
Locatie: Rotterdam

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door modelbouwer V »

Schachbrett schreef: 12 feb 2020 00:31 Keep on the good work.
Ik zal 't proberen... nog steeds elk vrij uurtje bezig om dit project tot een toonbaar geheel te brengen. Nadeel: dit lijkt op werk, niet op een hobby :roll: Voordeel: over twee weken is mijn modelbaan klaar, af, gereed, niks meer aan doen, alleen nog lekker mee spelen! En uit ervaring weet ik dat het een behoorlijke opgave is om een modelbaan ook daadwerkelijk áf te krijgen dus dit is wel een lekker gevoel.

Vorige projecten heb ik samen met mijn modelbouwmaatje Frodo gemaakt (Handzaam Havenbaantje, Orkhavnbanen). Deze modelbaan heb ik helemaal allenig (ja erg zielig) gebouwd maar gelukkig heeft Frodo op het laatste moment het N-spoor-licht :idea: gezien en heeft zich vervolgens gestort op het vervaardigen van divers laadgoed, pallets met materialen, kaartje voor op het goederenperron en het verbouwen en superen van automodellen. Dat laatste is hard nodig als je een beetje gedetailleerde weergave voertuigen in schaal 1:160 wil maken, er zijn heel wat plastic misbaksels op de markt waar alleen met veel werk iets leuks van te maken valt.
Nou ja, kijk zelf maar ff:

Onderdeel van het goederenstation is ook een handel in bouwmaterialen. In het kader van de wederopbouw is er in de stad nog steeds veel materiaal nodig, waaronder cement. Dat wordt per spoor aangevoerd naar deze opslagsilo's. De silo's had ik al heel lang geleden gebouwd (ja het zijn die van Faller) maar vorig jaar zette 'iemand' :roll: :lol: de balkondeuren ff lekker open, zodat deze silo's van de baan dankzij een windvlaag ter aarde stortte. Daaaaag moeizaam gevouwen en gemonteerde ge-etste kooi-ladders en hekwerkjes.... kon me er pas vorige week weer toe zetten alles met veel kolders lijm te herstellen.

Afbeelding

Bij de stukgoedloods staan de karretjes al klaar met diverse paketten en goederen om in de gesloten wagens te worden gestouwd.
Afbeelding

Hier zie je een Wiking Unimog die onder behandeling is van mijn privé-kleinserie-producent, net als een Rietze MB L319, die een laadbak heeft gekregen met daarop een stookolie-tankje.
Afbeelding

De Mercedes kan net mooi over de bakscheiding staan, om je blik wat af te leiden van de lelijke naad in het landschapje... Niet vergeten het voertuigje éérst op te bergen voordat de baan los wordt gemaakt voor transport.
Afbeelding

En hier is de compleet gepimpte Unimog, waar de eigenaar van de kolenboer handig gebruik van kan maken.
Afbeelding

Tot kijk!
Groetjes, Vincent
Afbeelding



piksov
Berichten: 1400
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door piksov »

Wunderbar!


Plaats reactie