Gbf Unterhaltung-Oben

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

brizbo
Berichten: 465
Lid geworden op: 22 nov 2012 19:42
Locatie: België-Laakdal

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door brizbo »

Vet Filmpje hoor, heel mooi gedaan!


Fabrice
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3005
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Ron »

Heerlijk filmpje :D :D :D :D :D

Doe er nog maar eentje.

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2002
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Bjor »

Vincent,

Een heel sfeervolle baan. Je hebt een scherp oog en een vaardige hand, want het landschap heb je heel natuurgetrouw weergegeven. Een genot om te zien.........(en nog eens) :P

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&hilit=Segmentenbaan
viewtopic.php?t=17541
Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1116
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Folkert van Wijk »

Wat ontzettend mooi allemaal!!!


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1504
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Hans »

Schitterend! zowel de film als de baan.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door traiNiac »

modelbouwer V schreef: 04 dec 2017 14:52 @Clemens: Nee, de raamsponningen zijn met een pennetje getekend op transparant plastic-sheet. Eerst heb ik in een tekenprogramma de raamstijlen getekend, precies op maat, en het printje dient dan als onderliggend sjabloon. Het pennetje is van het merk Aero Color. Dat is een fineliner-stift die je kunt vullen met (bijvoorbeeld in dit geval) grijze Vallejo-verf. Een soort moderne opvolger van de trekpen dus, voor diegene onder ons die dat nog wat zegt... Langs een liniaal dus alle raamstijlen overgetrokken en het resultaat is best strak geworden al zeg ik 't zelf :geek:
Hallo Vincent,

Nog weer eens door je draadje aan het lopen. Kun je bovenstaand wat toelichten? Ik ben op zoek naar iets wat op de ouderwetse trekpen lijkt, maar ik kan het niet vinden. Heb je misschien een linkje voor ons?


Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door 141 »

modelbouwer V schreef: 02 apr 2020 22:13 Hè, zeur toch niet zo :lol: Nou goed, hieronder een korte impressie van wat treinverkeer op de modelbaan, het is geen avondvullende speelfilm geworden, meer een ultra kort docu-drama :mrgreen: . Hoop toch dat jullie 't geinig vinden.
Ik had niet verwacht dat je zo snel het één en ander in elkaar hebt gemonteerd en op youtube geplaatst. Mijn complimenten voor de mooie film, Chapeau!!!

Groet, Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
modelbouwer V
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
Locatie: Rotterdam

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door modelbouwer V »

Dank voor de complimenten! Wellicht volgende maand nog wat meer bewegend beeld van de baan, en daarna kunnen jullie het gewoon live komen bekijken op On traXS 2021, laten we daar gewoon vanuit gaan en naar uitkijken!!
Wel leuk eigenlijk om zo'n filmpje te monteren in iMovie en er dan van die zouteloze muziek onder te zetten en/of stoomlok-geluid (bij gebrek aan sounddecoders, haha).
@traiNiac hier vind je die pennetjes https://www.vanbeekart.nl/p/aerocolor-p ... ent/47392/
of in Almere: https://www.airbrush-services-almere.nl ... liner-nr-1

De auto-ombouwsels zijn allemaal uitgevoerd door modelbouwvriend Frodo, en die heeft er wat over geschreven op een modelbrouwers-forum. Let op, als je dit ziet heb je voorlopig geen zin om er zelf sowieso nog te modelbouwen :oops: :o :o onnavolgbare perfectie...
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... bcaf3332e7

groeten,
Vincent


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3883
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Jeroen »

Oeiii.....ik had je tip letterlijk moeten nemen en níet gaan wezen kijken. Wat een absolute baas zeg met die ombouw projectjes. In N. WoW.

Ik ga maar weer gauw naar mijn zoldertje met mijn lompe handen een schaduwstation verder bouwen.

Geweldig! En dat filmpje is ook helemaal super! Daar mag je er nog wel eentje van maken, al snap ik dat het aardig wat werk is.

Lekker bezig jij!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door traiNiac »

Vincent,

Dank voor de linkjes naar de "trekpennen"anno 2020. Ook dank voor het linkje naar die fraaie ombouw. Ik ben het met Jeroen eens: ik heb meteen geen zin meer om mijn eigen gesuperde trucks af te maken.


Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1116
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Folkert van Wijk »

Ja die ombouwen zijn waanzinnig.
Ook dat hele sfeertje van die volkswagenbusjes en dan die compressor!


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1158
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Wim H »

Geweldig Vincent! Heerlijke sfeer en prachtige details! Ik sluit me bij de anderen aan: meer fotos en meer filmpjes aub! :mrgreen:
En nu maar wachten totdat we hem volgend jaar op Ontrax kunnen zien :D
Groet, Wim
Ps en draadjes met tips en trucs zijn ook altijd erg welkom... :)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
modelbouwer V
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
Locatie: Rotterdam

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door modelbouwer V »

Aan de beloofde draadjes over mijn ideeën over weathering, huizenbouw en andere leuke N-spoor dingetjes & tips wordt gewerkt, maar nu even niet. Sorry hoor.

Daarom eerst weer wat foto’s van de baan en een beschrijving van hoe het treinverkeer geregeld is. Dat heb ik op de eerste pagina’s van dit draadje al wel globaal beschreven maar misschien vinden een paar van jullie 't toch interessant als ik dit hieronder even verder uitdiep.

Laat ik beginnen met het gedeelte waar aan dit project z’n naam te danken heeft, het ‘Güterbahnhof’. Dit zorgt op de voorgrond van de baan voor leuke rangeerpuzzels want de wagons van de binnengekomen Ng (Nahgüterzug) zullen naar de juiste sporen moeten worden gerangeerd. Een aantal gesloten wagens met stukgoed naar de goederenloods (spoor 4a), wagens voor de losweg (4b) of de verhoogde kop-en zijlading (5), open wagens met kolen of briketten naar spoor 1a van de brandstoffenhandel en dan op spoor 2b nog aanvoer van silowagens (Ucs) met cement en wagens met bouwmaterialen voor de firma Hundertwasser. Ook de (geloste of beladen) wagens die weer op de terugreis moeten zorgen voor extra rangeerwerk.

Afbeelding
Schematische weergave sporenplan van Gbf-Unterhaltung.

Niet al deze sporen kunnen met één Ng bediend worden, op het aankomstspoor (3) is maar plek voor ongeveer 8 wagens zodat de lok nog via spoor 2 kan omlopen.
Daarom komt er in de namiddag nog een trein aan die ook weer wagens plaatst en ophaalt. Elke Ng werd begeleid door de ‘Zugführer’ die in die dagen al het papierwerk bijhield wat bij zo’n bonte goederentrein hoorde. Dat rijdende kantoor (wagentype Pwg) zit dus ook nog in de binnenkomende trein (bij de Duitse spoorwegen altijd direct achter de lok) en moet natuurlijk ook weer aan de vertrekkende trein worden gekoppeld.
Als alles een beetje meewerkt qua techniek, ik bedoel dus dat de rangeerlok niet óveral blijft steken en dat de koppelingen een beetje willen blijven koppelen dan kan je best een klein uurtje erg leuk bezig zijn met het heen-en weer geschuif. Compleet zinloze tijdsbesteding natuurlijk, maar goed dat is kijken naar Lingo ook, het gaat om de ontspanning!

Afbeelding
Bij de stukgoederenloods worden elke ochtend een paar gesloten wagens gebracht die met de middagtrein weer opgehaald worden.

Afbeelding
Aan de ‘Ladestrasse’ kunnen natuurlijk diverse types wagens worden behandeld.

Afbeelding
Twee keer per week worden er silowagens met cement geplaatst op Gleis 2b. Links nog een Oostenrijkse Gbs met een lading gipsblokken.

Afbeelding
Twee met cokes beladen Omm 52 wagens bij de kolenboer.

Afbeelding
Gelukkig zijn er in de afgelopen jaren eindelijk eens wat mooie modellen verschenen van Pwg-wagens. Hier een overzicht van mijn verzameling. V.l.n.r. de Pwg pr 14 (Fleischmann), Pwgs 44 (Brawa), Pwghs 54 (Modellbahn Union) en de nogal bejaarde maar toch wel bruikbare Pwgs 41 (Arnold). Behalve dan die afschuwelijke speelgoed-sluitseinen aan 1 kant van dit model..grrr

Zo geautomatiseerd het treinverkeer op de hoofdbaan is, zo handmatig is de bediening van de wissels van het Güterbahnhof. Daarvoor zijn aan de voorzijde van de baan twee schakelpaneeltjes aangebracht waarmee alle wissels handbediend kunnen worden omgelegd.
Behalve een leuke verzameling van draadjes t.b.v. de stroomvoorziening van alle sporen zijn op deze foto ook de fietsremkabels te zien. Die gaan vanaf elk te bedienen wissel naar het schakelpaneel aan de voorkant van de baan. Die remkabels lopen in ruime boogvormen van wissel naar bedieningspunt om knelpunten in de kabels te voorkomen, dat zou de beweeglijkheid in de weg staan.

Afbeelding
Hier zie je, tussen de draadjes door haha, de remkabel-aandrijf-techniek waarmee de wissels worden omgelegd.

Afbeelding
En zo ziet het er uit aan de voorzijde van de baan.
Afbeelding
Het schakelpaneeltje voor de wissels 1 t/m 3, voor het bedienen van de locomotief gebruik ik de Daisy-handregelaar van Uhlenbrock.

Ook handmatig is het ontkoppelen van de wagons waarmee gerangeerd wordt. Ik gebruik, zoals al beschreven op pagina 7 van dit draadje, de N-tram koppelingen, voorheen bekend onder de naam Hammerschmid-kupplung. Mits goed afgesteld kun je dan heeeeel zachtjes met een andere wagon koppelen i.p.v. het in spoor N nogal gangbare ‘keihard-komen-aanrazen-om-de-boel-te-laten-koppelen’.

De N-tram koppelingen passen in de standaard NEM-schacht. Mits goed afgesteld haken ze netjes in elkaar zonder de losstaande wagen te bewegen. Ontkoppelen kan eventueel met de bekende ontkoppelaars tussen de rails, maar ook door een magneetje boven de haakjes te houden.
Het rollend materieel wat op de hoofdbaan rijdt is wel voorzien van de gewone standaard N-koppeling (afgezien van wat vaste wagencombinaties die heel erg kortgekoppeld zitten met bijvoorbeeld Peho of de Fleischmann-kortkoppeling). Wat op de hoofdbaan rijdt is dus niet uitwisselbaar met materieel van het goederenstation. Achter de schermen, dus bij de opstelsporen, is er bovendien ook geen verbinding tussen deze twee groepen.

Afbeelding
Al eerder vermeld in dit draadje, de N-tram koppelingen die in elke NEM-schacht passen. Oudere modellen zonder NEM-schacht moeten worden omgebouwd, kan wel, niet eenvoudig.

Afbeelding
Voor het handmatig ontkoppelen heb ik dit hulpstukje geknutseld, 1 kant met een klein maar sterk magneetje, ander kant een lepeltje gesoldeerd waarmee je, als magnetisch niet lukt, onder de koppelingen de haken kunt optillen.

Afbeelding
De haakjes worden door de magneet omhooggetrokken.

Wanneer de Nahgüterzug kan vertrekken van spoor 3 van het Gbf rijdt deze vervolgens door de tunnel en met een redelijk scherpe boog naar links en enigszins stijgend spoor richting de achterzijde van de baan. Daar eindigt het spoor in een aansluitende treincassette (ik noem het maar even zo). Dit concept heb ik natuurlijk afgekeken van Engelse baantjes, de cassette kan van de baan worden getild en op een hoger gelegen plankje worden opgeborgen. Daar staan nog meer cassettes waarin dan weer wagentjes voor de volgende Ng in klaar staan. Dat scheelt weer een hoop wissels en stukjes spoor waar ik op m’n toch ruime modelbaanzolder eigenlijk net geen plek voor had. Omdat ik in de loop van de tijd behoorlijk veel goederenwagens heb verzameld kan ik die met dit cassette-systeem toch allemaal op de baan inzetten, zij het niet tegelijkertijd. Maar dat is ook niet de bedoeling, het gaat er mij om dat de sleep goederenwagens waarmee gerangeerd moet worden steeds een gevarieerde samenstelling hebben, voor de afwisseling.

Afbeelding
De Ng is door de tunnel gereden en rijdt hier door de boog richting de ‘treincassette’.

Afbeelding
Achter de schermen ligt dit opstelterrein met de sporenbundels van de hoofdbaan. Aan de voorzijde loopt het spoor afkomstig uit het Güterbahnhof, eindigend in de cassette.

Afbeelding
Alsof er over nagedacht is heeft de cassette twee ‘handgreepjes’ om ‘m makkelijk op te kunnen tillen.

Afbeelding
De hele baan staat en hangt voor een groot deel op een opbergreksysteem IKEA. Zo kon ik makkelijk dit extra plankje ophangen voor het opstellen van de goederenwagens en de treincassettes.

De cassettes zijn 67 cm lang, precies de lengte van wat op spoor 3 kan worden behandeld. Ze zijn samengesteld uit stroken 1,5 mm dik styreen, met een stukje Fleischmann-beddingrail er in (had ik nog liggen, en het is lekker stevig). Stroomdoorvoer wordt geregeld met twee verende messing-contactstrookjes aan de onderzijde. Domme constructie, want die veertjes verbuigen heel snel, dus dat ga ik nog een keer veranderen. Maar goed, in principe kun je dus, na controle of het spoor goed aansluit, met lok en al de cassette inrijden, cassette oppakken, wegzetten of eventueel 180˚ draaien en zo met de lok vooraan weer uitrijden.

Afbeelding

Hoop dat dit een duidelijke uitleg was van hoe ik met ‘treintjes speel’. Wel moet ik opbiechten dat de boog die in de tunnel begint richting de cassette voor sommige (allemaal kortgekoppelde) wagens toch wat te krap is. In combinatie met de helling in die boog en de gevoelige N-tram koppelingen komt het helaas nogal eens voor dat wagens loslaten en blijven steken of weer terugrollen naar het goederenemplacement. Dat verpest natuurlijk het hele spelletje en daarom rijd ik de trein nu vaak geduwd terug omhoog naar de cassette, scheelt een hoop frustratie.

Volgende keer een verslagje van hoe het treinverkeer op de hoofdbaan geregeld wordt.
De groeten, en: hou Vol!
Vincent
Laatst gewijzigd door modelbouwer V op 29 apr 2020 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 643
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Sibbesuisje »

Hele gave update Vincent!
Met zeer veel belangstelling erdoor heen gelezen en weer het een en ander opgestoken. Erg leuk idee ook hoe je de cassette's gebruikt. Bedankt voor het nemen van de tijd om dingen zo duidelijk uit te leggen. Inspiratie! 😀


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Gerhard
Berichten: 419
Lid geworden op: 09 jun 2013 15:16

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Gerhard »

Prachtig Vincent! , zit er echt aandachtig te lezen goed verhaal hoe je het doet :)


Gr. Gerhard

Overdachheim.
Ins Diemeltal.
Tal der Eichhörnchen.
Kleinerbach.
Reenactor WW2.
Modelbouwclub Epe.

erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door erik-n-fan »

Heel mooi om te lezen en te zien hoe je bezig bent! Een inspiratie!

Hoe tevreden ben je Met zowel een hoofdbaan met activiteit en het handmatig rijden voor bedienen van de industrie? Merk je dat je vaak genoeg handmatig wil rijden / de rest vd baan betrouwbaar genoeg is om al je aandacht bij het rangeerwerk te hebben?


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door traiNiac »

Hallo Vincent,

Heel duidelijk verhaal. Ik ben ook van plan deels de N-Tram koppelingen te gaan gebruiken, maar de bocht in mijn segmenten is wat ruimer ;)

Je geeft aan dat de radius van de buitenboog eigenlijk te krap is, maar levert het dan geen problemen op bij de wissels? Twee vragen dus: gebruik je alleen 10-graden wissels van Peco en hoe groot is de boogstraal die problemen geeft?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
modelbouwer V
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
Locatie: Rotterdam

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door modelbouwer V »

Dank voor de reactie's! @erik-n-fan Met wat geluk kan het automatisch treinverkeer op de hoofdbaan uren achter elkaar door blijven gaan zonder rare toestanden. Haal het niet in je hoofd om weg te lopen, dan gaat het onherroepelijk fout :evil: . Denk hierbij aan spontane wisselstoringen of treindelen die loslaten en dat soort onheil. Om voldoende treinverkeer te hebben op een tentoonstelling (we gokken op 2021...) wisselen de treinen achter de schermen zich constant 1 voor 1 af. Maar hier op zolder vind ik dat te druk, te onrustig. Dus is er nog een bestandje op de PC met dezelfde indeling qua treinverkeer maar dan met lange pauze's, iedere trein wacht dan een aantal minuten voordat 'ie vertrekt. Veel realistischer natuurlijk, wel saai. Maar precies goed als je ook nog druk aan het rangeren bent.
@traiNiac De boog waar het fout gaat heeft een radius van 45 cm, laten we zeggen R4 + een beetje. En loopt ook nog omhoog. Dus over de PECO code 55 wissels (medium en large) hoef je je geen zorgen toemaken, die boogstraal is veel groter. Het zijn ook maar een paar wagens die voor problemen zorgen, vooral de lange Gbs (Roco/Fleischmann) of bijvoorbeeld de fraaie Gms 54 van Modellbahn Union. Bij die laatste zitten de koppelinghouders eigenlijk iets te ver naar achter. Koppelen gaat wel, maar ze zitten dan écht buffer aan buffer, en dat gaat dus niet door die boog van mij... zucht..
Afbeelding
Schitterend buffer aan buffer met de N-tram koppeling, maar dit is net iets té strak eigenlijk.

Jouw modules zien er een stuk keuriger en strakker uit, dus dat zou echt goed moeten gaan. Tenzij je graag al je treintjes met topsnelheid over de baan jaagt... dan gaat 't alsnog fout. Gewoon eens zo'n setje aanschaffen en experimenteren zou ik zeggen!


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door traiNiac »

Dank voor je reactie Vincent, ga ik zeker doen, want ze zien er heel fraai uit. Net als die Gms 54 trouwens.


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3594
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door maarten »

Het mooiste zou zijn inverende buffers. Jammer dat dat (nog) geen optie is.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3546
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Schachbrett »

Gaaf,ziet er verbluffend echt uit.

Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
modelbouwer V
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
Locatie: Rotterdam

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door modelbouwer V »

maarten schreef: 25 apr 2020 20:25 Het mooiste zou zijn inverende buffers. Jammer dat dat (nog) geen optie is.
Bestaat al wel! Deze Gmrhs30 van Hobbytrain hebben verende buffers! Mmmmm tsja, daardoor zijn de bufferhulzen wel weer wat te dik geworden. Volgens mij heeft Hobbytrain het ook bij dit wagentype gelaten en hebben andere modellen van dit merk deze optie niet. Wellicht werk van een op hol geslagen constructeur ;) ?. Er zijn heel wat details aan deze wagons te ontdekken maar ze zijn wel allemaal wat grofstoffelijk. Maar goed, de handgrepen aan de zijkant zijn wel vrijstaand!

Afbeelding Afbeelding
Je ziet het, de buffer kun je ongeveer 1 mm indrukken. Maar dat gaat wel wat zwaar, en het effect is zeer gering.
Maar misschien weet iemand anders nog een voorbeeld van een serie-model met verende buffers?
Groeten,
Vincent


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door traiNiac »

Geen seriemodel, maar je kon vroeger verende buffers voor stoomloks kopen bij Imotec.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1158
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door Wim H »

Hallo Vincent,

Leuk om te lezen (en zien) hoe je met de treinen rijdt en rangeert. Iets dergelijks wil ik ook gaan doen als ik ooit eens toe kom aan een uitbreiding van mijn baantje en een klein station ga bouwen (maar dat gaat dus nog wel even duren... ;) ).

De foto's van de diverse laad en losscenes smaken naar meer! Oa die bij de stukgoederenloods vind ik erg sfeervol. Zijn die dozen zelf gemaakt of heb je die ergens gekocht?

De treincassette is ook een mooi idee! Zoiets wil ik ook gaan toepassen op mijn huidige baantje. In ieder geval een opklapbaar spoor waar ik een Nahgueterzug kan samenstellen en dan de baan op kan sturen.

Verder valt me op dat de voorkant van de baan netjes is afgewerkt met een frontje, en in een neutraal grijs-blauwe kleur! Uiteraard was dat nodig voor Ontrax, maar het geeft sowieso een mooi rustig beeld.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Gbf Unterhaltung-Oben

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Vincent,
Heb net de moeite genomen om de film te bekijken (mooie treinen en scenery) en wat meer van alles over de koppelingen.
Prachtig he Tp3 ik geniet er van. Ben zelf ook een liefhebber van dat tijdperk.
Nooit geweten dat er verende buffers op de markt zijn (waren).

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Plaats reactie