Kleine Dioramabaan 106x90cm

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
chickje
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door chickje »

Ik ben inmiddels begonnen met het verweren van de rails. Ze krijgen eerst een laagje Bugman's Glow. Dat is iets te roze, maar met een roestwash eroverheen oogt het heel natuurlijk.

Afbeelding


Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door 141 »

Railstaven vereven vind ik niet het mooiste klusje wat er is. Maar als het eenmaal gedaan is, dan heb je wel veel eer van je werk!

Gr. Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach

Onderwerp starter
chickje
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door chickje »

De rails zijn inmiddels allemaal beschilderd. Nu een nog vervelender klusje: het aanleggen van de berm. Omdat alle rails gelijmd zijn op 3mm balsahout, loopt het niet mooi schuin af. Dat ben ik nu aan het fixen. Met houtplamuur. Zoals je links en onder op de foto kunt zien ben ik hier in het begin flink mee aan het stoeien geweest. Bovenin gaat het inmiddels al een stuk netter. Ik merk dat het lekkerder werkt als ik na het spuiten van de plamuur het met een natte boetseerspatel zachtjes glad strijk.

Als dit klusje klaar is kan eindelijk beginnen met ballasten en het verweren van de rails.

Afbeelding



Onderwerp starter
chickje
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door chickje »

Ik ben nog druk aan het ballasten, maar ik denk ik doe toch alvast weer een update. Hier een stukje rails wat zo goed als klaar is. Na het ballasten heb ik de steentjes een zwarte wash gegeven en daarna gedrybrushed met grijs, beige, lichtbeige en wit. De bielzen zijn gedrybrushed met dezelfde kleur verf als de rails.

Ik ben er nog niet, maar ik vind het best netjes worden zo.

Afbeelding



Sjors77
Berichten: 202
Lid geworden op: 14 dec 2015 16:22
Locatie: Vleuten

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door Sjors77 »

Ziet er goed uit zeg! Ik ben nog niet zover maar zeker het dry brushen van de bielzen ga ik onthouden.

Groeten, Sjors



Onderwerp starter
chickje
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door chickje »

Inmiddels zijn we bijna 3 jaar verder en ben ik opnieuw begonnen. Door verbouwing en andere verantwoordelijkheden heeft dit een behoorlijke tijd stil gelegen mag ik wel zeggen. Met name ook omdat het baanontwerp net wat te ambitieus was voor de beschikbare ruimte op de plaat. De klim was ruim boven de 3 graden en met R1 bochten liep dat gewoon niet lekker. Naar boven hadden de locs moeite met meer dan 2 wagonnetjes en naar beneden gingen ze net even te hard. Ook de wissels werkten niet naar behoren. Er was 1 korreltje ballast in de besturing van de wissel gekomen, waardoor deze regelmatig haperde. Genoeg frustratie om het een tijdje op te geven.

Nu ben ik herbegonnen. Met een wat simpeler ontwerp. Het is de bedoeling dat de baan in de loze ruimte naast het trapgat komt, dus je ziet de baan vooral als je naar boven en naar beneden loopt. Dan hoeft hij dus eigenlijk vooral rondjes te rijden. Het is helemaal donker daar, dus ik wil twee soorten verlichting aanbrengen op de baan. Eentje om dag te simuleren en eentje nacht.

Het baanplan hieronder is de eerste laag van de baan. Daarbovenop komt nog een tweede laag waar ik een pendeltrein wil laten rijden.

De helft van de baan (het achterste stuk) zal niet zichtbaar zijn.

Afbeelding



Onderwerp starter
chickje
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door chickje »

De baan is gestript en ik ben nu druk bezig om de rails op 1,5 balsahout te lijmen. De klim maak ik ook van balsa van 1cm dik. Ik ga uit van 2cm klim per meter. De rails is van Fleischmann. Deze keer zonder ballastbed, omdat ik dan een R3 bocht kwijt kan op een kleiner oppervlak (en vanwege de kosten)

Afbeelding

De baan komt uitaard niet zo dicht bij de rand te liggen!



TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door TonN »

Ik neem voor het gemak even aan dat je analoog rijdt. Er is een gemakkelijke schakeling om treinen die naar beneden rijden wat minder spanning te geven dan dat ze omhoog krijgen. Dan hoef je niet steeds de trafo harder en zachter te zetten. Als je geïnteresseerd bent, werk ik het wel even voor je uit.



tv_man
Berichten: 1439
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door tv_man »

Goed om te zien dat je weer opnieuw bent begonnen. Het ballastwerk van voorheen zag er heel netjes uit dus het belooft wat te worden.

En het kan inderdaad heel verstandig zijn soms om gewoon te gaan voor een eenvoudigere opzet die gewoon naar behoren werkt, er is niets vervelender dan haperende techniek. Zijn de R1 bochten nu vervangen?


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
chickje
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door chickje »

TonN schreef: 16 mar 2019 08:24 Ik neem voor het gemak even aan dat je analoog rijdt. Er is een gemakkelijke schakeling om treinen die naar beneden rijden wat minder spanning te geven dan dat ze omhoog krijgen. Dan hoef je niet steeds de trafo harder en zachter te zetten. Als je geïnteresseerd bent, werk ik het wel even voor je uit.
Nee ik rij Digitaal. Heeft op deze baan iets minder zin, maar ik heb wel een loc met licht een geluid, dus daar is het wel weer handig voor. Bedankt voor het aanbod in elk geval.



Onderwerp starter
chickje
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door chickje »

tv_man schreef: 16 mar 2019 09:34 Goed om te zien dat je weer opnieuw bent begonnen. Het ballastwerk van voorheen zag er heel netjes uit dus het belooft wat te worden.

En het kan inderdaad heel verstandig zijn soms om gewoon te gaan voor een eenvoudigere opzet die gewoon naar behoren werkt, er is niets vervelender dan haperende techniek. Zijn de R1 bochten nu vervangen?
Yep ik heb nu overal R3 bochten van Fleischmann N zonder ballastbed. Zeg maar die Roco rails. De bochten daarvan zijn niet helemaal vergelijkbaar met de rails met bedding. Het is een beetje tussen de R2 en R3 in qua radius.



Onderwerp starter
chickje
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door chickje »

Best een hoop kunnen doen dit weekend. De baan ligt en ook de stroomdraden zitten aan de rails. We zijn nu proefrondjes aan het rijden. Heel soepel. Ik heb echt de ruimte genomen voor de helling. Op de hele baan is er maar een stukje van 20cm helemaal vlak.

Bij de overgang moet ik de boel nog een beetje stutten. Het houdt wel, maar voor m'n gevoel mag het nog een stukje steviger.

Afbeelding

De bodemplaat ziet er een beetje goor uit door de lijmresten van de vorige baan.



Onderwerp starter
chickje
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door chickje »

Ben nu bezig met de berm. Ik plak dunne strookjes balsahout onder de rails. Als dat droog is snij ik die met een hobbymes zo bij dat ze bocht mooi volgen.

Afbeelding

Daarna plak ik met dat crêpepapier uit een Noch Terraform proefpakketje dunne stroken op dat balsahout. Als dat gedroogd is kan ik de berm vastplakken op de bodemplaat.

Afbeelding



tv_man
Berichten: 1439
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door tv_man »

Ook balsablokken bij de hogere delen van het spoor? Ziet er smal uit zo vanuit de verte. Misschien rekening houdend met bergen en dergelijke die er gaan komen de onderbouw van de bergen gebruiken als steun als het niet stabiel genoeg is. Of een vastere brugconstructie (paar blokken hout met een dwarsbalk erop) bouwen. Gaat er daar een brug komen of een tunnel?


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
chickje
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door chickje »

Ik ben dat stuk daarachter aan het stutten dat werkt eigenlijk prima en is steviger dan het eruit ziet. Het hele achterste gedeelte van de baan wordt weggewerkt en zul je dus niet zien.

Afbeelding



Onderwerp starter
chickje
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door chickje »

De saaie dingen zijn bijna achter de rug.

Schilderen van de rails.
Afbeelding

Aanleggen van de electra
Afbeelding



Onderwerp starter
chickje
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door chickje »

Een begin gemaakt met het plateau op niveau 2.

Afbeelding



Onderwerp starter
chickje
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door chickje »

Plateau is geplaatst en afgewerkt. Het perron heb ik ongeveer 5cm moeten inkorten anders hadden lange wagons een probleem. Ben nu aan het uitpuzzelen waar de tunnels moeten komen. De bak met niveau 3 staat nog los.

Afbeelding

Afbeelding



tv_man
Berichten: 1439
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door tv_man »

Er gaat er in de bovenste bak nog een apart spoortje komen begrijp ik? Gaat die over de hele lengte bereikbaar zijn of komen daar ook tunnels in? Ik neem aan dat de tunnels achter open gaan zijn zodat je erbij kan in geval van een ontsporing?


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
chickje
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door chickje »

tv_man schreef: 31 mar 2019 18:11 Er gaat er in de bovenste bak nog een apart spoortje komen begrijp ik? Gaat die over de hele lengte bereikbaar zijn of komen daar ook tunnels in? Ik neem aan dat de tunnels achter open gaan zijn zodat je erbij kan in geval van een ontsporing?
Hi Norman, Ik ben nog een beetje aan het uitvogelen hoe ik dat spoor daarboven precies wil. Als er een berg in komt moet ik idd nog wat gaten in de achterwand boren.



Onderwerp starter
chickje
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door chickje »

Druk met bermen boetseren en ballasten

Afbeelding



Onderwerp starter
chickje
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door chickje »

Door vakantie even geen tijd gehad om aan de baan te werken. Maar nu weer vol bezig.

Ik ben niet helemaal tevreden over de ballast. Ik gebruik deze. Die is heel mooi van kleur en vorm, maar het is echt gesteente. En dus poreus.

Afbeelding

Dus de lijm trekt erin, waardoor het bijna zwart opdroogt.

Afbeelding

Ik zal dus een hoop moeten drybrushen om dit weer een beetje mooi te doen lijken.



erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door erik-n-fan »

Ja, ballast is nog een heel gedoe. Ik zweer bij Woodland Scenics fine ballast light gray. Die ik lijm met WS scenic cement druppeltjes. Daarna ga ik met allerhande kleurtjes vallejo aan de slag om er viezigheid roest etc op te krijgen. Als laatste nog wat drybrush accenten. Daarmee probeer ik het natuurlijke proces dus na te bootsen met zeer fijne steentjes als basis.
Alle overige pogingen met noch en faller producten en bruin/donker gekleurde steentjes vind ik zelf niet mooi genoeg door verkeerde kleur of te groffe structuur.

Succes gewenst!
Laatst gewijzigd door erik-n-fan op 03 mei 2019 08:39, 1 keer totaal gewijzigd.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2010
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door Bjor »

chickje schreef: 02 mei 2019 19:54Ik zal dus een hoop moeten drybrushen om dit weer een beetje mooi te doen lijken.
Je zou ook kunnen proberen om het wat op te lichten met heel licht grijze ballast voor N. Je hebt nu H0/TT ballast gebruikt (waarom eigenlijk?)
Zo te zien ligt de ballast niet tot aan de bovenrand van de bielsen, dus kun je er wat fijnkorrelige N-ballast overheen strooien zonder de bielzen te bedekken. Wel altijd eerst een proefstukje maken.
Hier vind je heel fraaie ballast: http://www.spurenwelten.de/spur-n/schotter-spur-n/#217

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: Kleine Dioramabaan 106x90cm

Bericht door Spoor010 »

Hallo chickje,

Op internet lees je regelmatig het volgende :

Als je echte natuursteen ballast gebruikt (met name de donkere kleuren) krijg je al snel een donkere na kleuring.
Als je een lijm op latex basis gebruikt zou dat minder het geval zijn.

Veel mensen gebruiken in Duitsland een latexbindmiddel als lijm.

Ik heb dit zelf nog niet kunnen proberen. (Heb (nog) geen latexbindmiddel kunnen vinden in Nederland :? )

Maar er zijn natuurlijk ook bedrijven als Koemo Asoa Jeweha end. die zelf een lijm aanbieden. (Aan de prijs, maar ook op Latex basis)
Die geven natuurlijk niet prijs wat er in hun lijm zit.

Met vriendelijke groet,

Frank.


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.
Plaats reactie