Mühlegraben: het afscheid

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: De bouw van Molensloot

Bericht door henry »

duidelijk verhaal, als je straks de aankleding gaat maken ga je dan met gaas werken of doe je het op een andere manier daar je op deze wijze waarschijnlijk weinig grip hebt om dit vast te maken.
ik dacht dat je het piep gebruikt voor isolatie.
maar toch veel complimenten voor de bouwwijze, ben je timmerman of meubelmaker :?: ;) ;)

groetjes henry


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: De bouw van Molensloot

Bericht door evo »

Henry, ik ben van plan om spanten van piepschuim te bekleden met horgaas en dan besmeren met tegellijm. Ik heb dit idee van een naamgenoot op BNLS: http://www.beneluxspoor.net/index.php?P ... pic=7489.0
henry schreef:ben je timmerman of meubelmaker :?: ;) ;)
Nee, ik ben projectleider, maar in mijn vrije tijd werk ik veel met hout aan de verbouwing van ons huis (keuken, veranda, carpoort, schuur, etc...)

Groeten,
Edwin


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: De bouw van Molensloot

Bericht door henry »

ik heb de ervaring opgedaan door de jaren heen dat je het horregaas op de kopsekant van het houw niet, ik zelf heb nu voor het eerst mdf gebruikt en heb nog vraagtekens bij de juiste werkwijze, vroeger op mijn vorige banen die ik heb gebouwd maakte ik altijd gebruik van 9 mm triplex, hier kon je met een tacker goed het gaas vastzetten.
vergeet niet dat er behoorlijk gewicht komt op de constructie door het gips of roodband want dat gaat ook super en kost de helft

ga zo door, super man hoe je dit bouwt ;) ;)

groetjes henry



pk1966ma
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 dec 2009 19:35
Locatie: Maastricht

Re: De bouw van Molensloot

Bericht door pk1966ma »

hoi
mooi werk
hmm alleen veranda en carpoort van hout
aluminium veel mooier

groetjes peter


Vriendelijke Spoorse groeten uit Maastricht
Peter Knuit
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: De bouw van Molensloot

Bericht door evo »

Mijn veranda hoeft niet te vliegen
Hardhout veel mooier

Groeten,
Edwin


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: De bouw van Molensloot

Bericht door evo »

Ik ben weer een beetje aan het knutselen geweest. Vooral soldeerwerk deze keer.
Tijdens het proefrijden vond ik het nogal een gedoe om elke keer wissels met de hand om te zetten, dus ik heb het bedienings paneel eerst maar gebouwd. Ik wilde een ouderwets schakelpaneel, omdat ik (nog) niet aan computerbesturing wil. Het schakelpaneel genereert trouwens een DCC signaal via een encoder van MERG.
panel2018.JPG
panel2018.JPG (126.82 KiB) 6412 keer bekeken
Om ik straks de schaduwstations niet meer kan zien, heb ik een aantal LEDjes op het paneel ingebouwd, die aangeven op welke sporen treinen staan. Deze detecteren de treinen doormiddel van optische detectie, dit heb ik gemaakt van lichtsluizen waarvan we een zak overhadden op het werk. Op bovenstaande foto zie je een aantal LEDjes branden waar treinen staan. Op de foto hieronder kun je zien hoe ik de lichtsluisjes aan stukken zaag, zodat ze tussen de rails passen (volgende foto).
opto2015.JPG
opto2015.JPG (126.68 KiB) 6412 keer bekeken
schaduwstation2016.JPG
schaduwstation2016.JPG (125.73 KiB) 6412 keer bekeken
Nu het onderste schaduwstation helemaal af is, ben ik aan het bovenste begonnen, deze keer maak ik alles af, voordat het op zijn plaats gemonteerd wordt. De rails, wissels en wisselaansturing is af, de lichtsluizen moeten er nog op. Ik ben bijna klaar om rondjes te kunnen rijden. Hieronder een foto van de onderkant.
onderkant2017.JPG
onderkant2017.JPG (126.5 KiB) 6412 keer bekeken
Groeten,

Edwin


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: De bouw van Molensloot

Bericht door marco »

Ziet er goed uit edwin.
Ik blijf het volgen.
Groetjes marco


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

william
Berichten: 1198
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: De bouw van Molensloot

Bericht door william »

Ziet er inderdaad goed uit.
Ook weer één om te volgen ...


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: De bouw van Molensloot

Bericht door evo »

Groot nieuws: de hoofdbaan is klaar. Ik kan eindelijk rondjes rijden. Het bovenste schaduwstation heeft 6 opstelsporen en het onderste 4. Elk opstelspoor heeft 2 lichtsluisjes die LED's op het bedieningspaneel aansturen. Hopelijk kan ik daardoor ook rijden als ik de schaduwstations niet meer zie. Bij beide schaduwstations zit een keerlus met de Ultieme Keerlus Module.
Van al die meters spoor is straks maar een heel klein deel zichtbaar :(

Zoals op de laatste foto te zien is ben ik al voorzichtig begonnen met landschapsbouw. Ik wil dit in fasen gaan doen, het eerste stuk is aan de rechterkant. Dit wil ik helemaal af gaan maken, voordat ik verder op de baan landschappen ga bouwen. Dan blijft het werk een beetje afwisselend.

Groeten,
Edwin

Hier zijn wat plaatjes:
DSCN2020.JPG
DSCN2020.JPG (106.08 KiB) 6289 keer bekeken
DSCN2021.JPG
DSCN2021.JPG (109.66 KiB) 6289 keer bekeken
DSCN2023.JPG
DSCN2023.JPG (116.05 KiB) 6289 keer bekeken


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: De bouw van Molensloot

Bericht door evo »

Oja, natuurlijk heb ik ook wat plaatjes geschoten van de proefritten. De baan wordt trouwens nog steeds bestuurd met de Multimaus en dat werkt voorlopig prima. Ik ben nog lang niet aan Intelliboxen en zo toe.
Ik heb op dit moment pas 5 locs omgebouwd naar digitaal: BR01, 12, 64, 85, 94.

Hier is de BR94 met wat oude abteilwagens op z'n eerste rondje:
DSCN2024.JPG
DSCN2024.JPG (111.98 KiB) 6288 keer bekeken
De 94 is alweer een niveau hoger en de 85 komt met een goederensleep uit het schaduwstation zetten:
DSCN2025.JPG
DSCN2025.JPG (116.31 KiB) 6288 keer bekeken
Hier kun je mooi zien hoe dicht de sporen van het station naast elkaar zitten. De 85 passeert een BR12 met wat D-rijtuigen erachter.
DSCN2027.JPG
DSCN2027.JPG (98.89 KiB) 6288 keer bekeken


Dit was het weer voor vandaag. Nu eerst wat gaan klooien met horgaas en tegellijm.

Groeten,
Edwin


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

william
Berichten: 1198
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: De bouw van Molensloot

Bericht door william »

Ziet er goed uit en succes met de opbouw.

Groet,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: De bouw van Molensloot

Bericht door Saraan »

Edwin,

mag ik je feliciteren voor de zeer verzorgde opbouw? Ik heb bewondering voor de zorg en orde waarmee je je modelbaan opbouwt. Dat belooft voor het vervolg! Maar ik ben toch een beetje verrast dat je Isomo (piepschuim? ik bedoel dat witte spul) gebruikt, wat akoestisch voor geen meter isoleert en constructief, zoals jij dat gebruikt onder het spoortrace, je baanstroken niet echt steviger maakt. Het maakt wel een ontzettende troep! Hoe zie jij dat?

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: De bouw van Molensloot

Bericht door evo »

Saraan schreef:Edwin,

mag ik je feliciteren voor de zeer verzorgde opbouw? Ik heb bewondering voor de zorg en orde waarmee je je modelbaan opbouwt. Dat belooft voor het vervolg! Maar ik ben toch een beetje verrast dat je Isomo (piepschuim? ik bedoel dat witte spul) gebruikt, wat akoestisch voor geen meter isoleert en constructief, zoals jij dat gebruikt onder het spoortrace, je baanstroken niet echt steviger maakt. Het maakt wel een ontzettende troep! Hoe zie jij dat?

groetjes,
Michiel,
Het is niet bedoeld voor acoustische isolatie, maar als constructiemateriaal is het fantastisch, het werkt erg snel, je kunt het breken, zagen, snijden, smelten (met draad of soldeerbout) en de rommel valt best wel mee.
je zult versteld staan hoe goed het piepschuim werkt onder de baanstroken. Bv. het bovenste schaduwstation is een plaat 3mm triplex, met daaronder 20mm piepschuim en daaronder een paar stroken 3mm triplex - het hele oppervlak is aan de onderkant niet nodig. Op de totale overspanning van 1.8 meter boog dit nog geen cm door. Maak voor de grap maar eens een proefstukje met dun triplex, of zelfs karton aan beide kanten gelijmd.
Voor de spanten heb ik geen stijfheid nodig en gebruik ik het vooral omdat het licht is en heel erg snel werkt.
Groeten,
Edwin


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: De bouw van Molensloot

Bericht door evo »

Hallo lezers,

Eindelijk ben ik begonnen met het bouwen van wat landschap. Ik had op "dat andere forum" al wat inspiratie opgedaan. Met name van Catweazle en natuurlijk Boppard. Omdat ik alles licht wil houden ben ik gaan experimenteren met tegellijm en horgaas. Ook weer omdat ik een hoop van allebei over heb na een verbouwing, dus het is gratis (Hollander!).
Op de foto's zie je het horgaas dat ik met wat secondenlijm heb vastgezet. Daarna heb ik de tunnelingang en muurtjes op zijn plaats gelijmd. Toen heb ik een bak met tegellijm aangemaakt, maar veel dunner dan je normaal zou doen. Hiervoor heb ik een verfroller bak gebruikt voor kleine rollers, zodat ik gemakkelijk stukken stevig keukenpapier erin kan dopen. Gemiddeld heb ik geprobeerd overal 2 lagen papier te hebben. Dit resulteert in een paar milimeter dikte en voelt erg stevig aan.

Wordt vervolgd...
berg-gaas2031.JPG
berg-gaas2031.JPG (118.47 KiB) 5977 keer bekeken
berg-tegellijm2032.JPG
berg-tegellijm2032.JPG (112.77 KiB) 5977 keer bekeken


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: De bouw van Molensloot

Bericht door evo »

Zoals je op het voorgaande plaatje van de hoop tegellijm kunt zien, ziet het er niet heel erg natuurlijk als 1:160 rots uit. Eerst was ik van plan de "Boppard methode" van hakken in gips te proberen, maar ik zag nogal op tegen het maken van het random patroon dat er dan natuurlijk uit moet zien. Ik wist dat dat bij mij een drama zou gaan worden.
Toen ik toevallig een paar weken geleden met wat DHZ werk bezig was, had ik wat render over wat ik in plastic zak gedaan had, zodat ik de emmer schoon kon maken. Een paar dagen later vond ik de plastic zak met de uitgeharde render, wat er uitzag als een rots op schaal (in mijn ongebreidelde fantasie). Toen kwam ik dus op het idee om plastic zakken te gebruiken om rotsen mee na te bootsen.
Het was mijn bedoeling om het steile deel van de helling, langs het spoor, eruit te laten zien als een door mensen uitgehakt stuk rots. Op andere plaatsen op de berg zitten stukken natuurlijk rots.
Voor het natuurlijke rots heb ik een kwak gips op de tegellijm gesmeerd en daar vervolgens een opgefrommeld stuk plastic zak gedrukt en dat met de hand wat in vorm geboetseerd. Het plastic heb ik pas weggehaald toen het gips bijna droog was.
Dit effect vond ik wel aardig, maar voor de uitgehakte stukken vond ik het te grof en niet "hoekig" genoeg. Toen kwam ik op het idee om dezelfde truc uit te halen met een stuk opgefrommeld aluminium folie.
Op bijgaande fotos zie je het proces en eindresultaat.
De bedoeling is dus om alle stukken waar geen rots zit, te bedekken met begroeiing.

wordt vervolgd...
berg-gips2033.JPG
berg-gips2033.JPG (112.14 KiB) 5971 keer bekeken
berg-gips2034.JPG
berg-gips2034.JPG (117.93 KiB) 5971 keer bekeken
berg-gips2036.JPG
berg-gips2036.JPG (117.82 KiB) 5971 keer bekeken


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: De bouw van Molensloot

Bericht door evo »

Hier is dan voorlopig weer even het laatse hoofdstuk van mijn knutselwerk. Toen het gips volledig droog was, heb ik met wat grof schuurpapier de randen van de rotsen geleidelijk in de berg laten overlopen.
Na wat kneuteren met verf ziet het dan uit zoals op de volgende foto's. Het verven was hetgeen waar ik het meest tegen op zag en ik had dus wat proefstukjes gemaakt. De methode zoals op BNLS beschreven door Jeroni (Boppard) werkte wel voor mij, na een hoop gekloot. Ik heb met (sterk) verdunde acrylverf gewerkt. Eerst de geel/lichtbruin achtige tinten en daarna zwart/donkerbruin. Ik moet nog veel leren, maar ben niet helemaal ontevreden met het voorlopige resultaat.

Het volgende project is voor de plantsoenendienst.

Groeten,

Edwin
Bijlagen
berg-verf2037.JPG
berg-verf2037.JPG (114.65 KiB) 6402 keer bekeken
berg-verf2038.JPG
berg-verf2038.JPG (114.14 KiB) 6402 keer bekeken
berg-verf2039.JPG
berg-verf2039.JPG (115.17 KiB) 6402 keer bekeken


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3016
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: De bouw van Molensloot

Bericht door Ron »

Edwin,

ziet er goed uit, misschien als alles goed droog is met wat donkere verf eroverheen en dit met een vochtige spons wegvegen.
Je vult de nerven daarmee iets op.

tip voor de groenvoorziening.
Kwast de berg in met wat verdunde houtlijm en vul een spuitfles met grasvezels. spuit dan van bovenaf de vezels over je berg. (niet van opzij)
Je zal zien dat de vezels dan alleen daar plakken waar in het echt ook alleen gras groeit.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: De bouw van Molensloot

Bericht door evo »

Hoi Ron,
bedankt voor de tips, dit ga ik zeker proberen. Met de spons had ik al gedaan, maar waarschijnlijk met te dunne verf, dus ik zal er nog eens overheen gaan.
Groeten,
Edwin


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: De bouw van Molensloot

Bericht door Michiel »

Euh Ron, wat is een "spuitfles"? Heb je daar een voorbeeldje van?


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3016
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: De bouw van Molensloot

Bericht door Ron »

Edwin,

Ja, probeer het maar een op een proefstukje, met de spons kan je op sommige punten ook harder boenen. Je krijgt dan ook kleurverschil in de ondergrond.

Mooi tunnel ingang trouwens, waar heb je die vandaan.

Michiel,

Ik bedoel deze van Noch, maar je kan hem ook zelf maken.

gr. Ron.
strooifles.jpg
strooifles.jpg (31.93 KiB) 6384 keer bekeken


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: De bouw van Molensloot

Bericht door evo »

Ron schreef:Mooi tunnel ingang trouwens, waar heb je die vandaan.
Die is van Woodland Scenics.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3016
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: De bouw van Molensloot

Bericht door Ron »

evo schreef:
Ron schreef:Mooi tunnel ingang trouwens, waar heb je die vandaan.
Die is van Woodland Scenics.
Bedankt, ga ik daar ook even kijken.

Ron.


Ik rommel maar wat aan!

WilliamK
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 jan 2010 21:49

Re: De bouw van Molensloot

Bericht door WilliamK »

Ziet er goed uit! Ook ik ben momenteel bezig met rotsen en het is bij mij bijna niet te doen. Zodra ik ze verf wordt de verf in het gips gezogen en is de rest verwijderen met een spons is dan niet meer te doen. Heb al vele rotsen weg kunnen gooien.


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: De bouw van Molensloot

Bericht door Jos »

Even insmeren met Knauf voorstrijkmiddel William. Dat voorkomt het opzuigen van verf.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: De bouw van Molensloot

Bericht door evo »

Ik heb geen voorstrijkmiddel gebruikt, maar ik heb de verf zeer sterk verdund. Bij een aantal proefstukjes had ik de verf niet genoeg verdund en dat werkt inderdaad niet goed.
Groeten,
Edwin


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Plaats reactie