Mühlegraben: het afscheid

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3016
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door Ron »

[quote="evo"]Bedankt voor de complimenten. Dat maakt het werk de moeite waard. Mijn vrouw zegt af en toe wel dat ze het mooi vind, maar stiekem denkt ze "laat hem maar lekker met z'n treintjes spelen".


Hoe herkenbaar. ben je een tijdje bezig geweest en met pijn in je rug probeer je weer rechtop te staan. Haal je zo trots als een aap met 3 lu..... je vrouw erbij. Is de reactie "ja wel leuk".
Dus wel zo prettig op dit forum.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door vantongeren »

Dat doe je netjes. Die reactie van je vrouw herken ik maar al toe goed. Laat ik de vorderingen zien van een van de modules dan is ze helemaal weg van de fietser. De rest vind ze slechts leuk :oops:

Die rotspartij van jou is meer dan leuk en ben zeker benieuwd naar de vorderingen.

Groet,
Marcel


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door evo »

Even een snelle opdatum. Ik heb de laatste tijd niet veel gebouwd. Hoofdzakelijk met rijdend materieel bezig geweest. Veel ge-iebee'd enzo. Verder ben ik ook wat electronica aan het knutselen om botsingen in tunnels te voorkomen, voordat ik verder ga met het landschap. Zelfs nu ik alles nog redelijk goed kan zien, botst er regelmatig wat.
Ondertussen ben ik ook aan het experimenteren gegaan met het verouderen van wat oude wagons. Op de foto's zie je het resultaat.
Eerst een aantal oude Arnold wagentjes. Ik ben met wat zwarte waterverf aan het knoeien geweest op de bovenkant en met wat bruine verf het onderstel verroest. Ze zien er op de foto veel minder vervuild uit dan ik verwachtte.
2418 verouderd.JPG
2418 verouderd.JPG (110.11 KiB) 3680 keer bekeken
Hier een Minitrix zelfontlader waarmee ik hetzelfde gedaan heb, deze vind ik het best geslaagd. De platte wagen is de bekende met Minitrix opdruk, die ik er met thinner afgehaald heb en toen met zwarte verf de naden wat benadrukt.
2419 verouderd.JPG
2419 verouderd.JPG (109.6 KiB) 3680 keer bekeken
Deze is van Roco, de steun voor de rol zat er niet meer bij, dus ik heb met wat balsa stokjes iets in elkaar geklooid.
2420 verouderd.JPG
2420 verouderd.JPG (115.42 KiB) 3680 keer bekeken
Als laatste had ik 2 Roco platte wagons waar alle rongen vanaf gebroken waren, dus deze heb ik maar omgebouwd tot ballast transport.
2421 verouderd.JPG
2421 verouderd.JPG (119.34 KiB) 3680 keer bekeken


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3016
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door Ron »

Edwin,

Dat ziet er goed uit. Het spul begint meteen te leven zo.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door Jos »

Ziet er goed uit hoor Edwin! Nu steekt wel je "maagdelijke" ballastbed af bij de rest ;)

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Edwink
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 jul 2010 19:00
Locatie: Rhoon (Albrandswaard)

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door Edwink »

Ziet er erg mooi uit zo. Net echt.


hard aan het werk. Zie mijn bericht hier
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door evo »

Het is hier veel te lang stil geweest, dus hier is weer een nieuw berichtje. Er is niet al te veel gebeurd, omdat we 7 weken op vakantie zijn geweest, maar ik ben in ieder geval klaar met het electronisch beveiligen van alle baangedeelten die straks onder de bergen verdwijnen, zodat daar geen ongelukken meer gebeuren. Bij het test rijden afgelopen week kon ik zonder moeite 6 treinen tegelijk laten rijden, eerder raakte ik van 4 al volledig in de stress.

Ik wilde vorige week verder gaan met landschap bouwen, maar ik had het probleem dat er een dorpje moest komen en ik had nog geen enkel huisje. Hier in de beurt kon ik niks vinden van een stijl die ik leuk vind en die bij de baan past, dus heb ik een goedkoop kartonnen kitje gekocht van een rijtje winkels met een bank. Hierdoor kan ik wat ervaring opdoen met karton bouwen en later proberen om zelf wat huisjes van karton te bedenken.

Goed, het eerste gebouw (de bank) staat in elkaar. Ik moet alleen nog een ouderwets logo vinden om in de strip boven de deur te doen. Het kitje was engels, dus niet geschikt. Hier is een foto:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door evo op 30 jun 2017 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door martindomburg »

Dan ben je goed uitgerust :D en nu hup, bouwen. Heb inspiratie nodig 8-)

De bank ziet er goed uit!

Succes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door evo »

OK dan, op verzoek van Martin ben ik weer een beetje bezig geweest.
Eerst heb ik geprobeerd om de bebossing wat beter te maken en de lelijke plekken in de rotsen wat weg te werken met een hoeveelheid groenzooi. Ik heb wat verhalen van Jeroen en Ron opnieuw gelezen (ja, ook op dat andere forum :oops: ) en hier en daar een laagje fijner spul op wat houtlijm gestrooid. Het ziet er op de foto een stuk beter uit dan in het echt... Terwijl ik bezig was dacht ik trouwens dat het helemaal mislukt was, maar nadat de lijm droog was en ik er even met de stofzuiger/nylonkous overheen gegaan was viel de schade wel mee.
2732ballast+bos.JPG
2732ballast+bos.JPG (117.12 KiB) 3185 keer bekeken
Omdat ik weer eens met piepschuim, horgaas en tegellijm aan de gang wil (dat vind ik eigenlijk het leukste), moest ik eerst weer een nieuwe verdieping op mijn baan maken. Dit is het hoogste niveau waar alleen maar het enkelspoor heengaat. Ik heb de rails al afgetekend, maar nog niet gelegd, want daarvoor moet eerst een ordertje naar Hattons. Ik heb alleen maar triplex gelegd waar spoor moet komen en voor de rest is het alleen maar piepschuim, zodat ik straks wat meer vrijheid heb met landschapsbouw.
De 2 platen liggen nog niet vast, omdat ik het handiger vind om de rails en vooral de wissels te leggen als de plaat nog niet gemonteerd is, want dan kun je ook gemakkelijk het draadjes gebeuren aan de onderkant doen zonder al te veel vloeken.
2728overzicht.JPG
2728overzicht.JPG (117.95 KiB) 3185 keer bekeken
Tenslotte nog een foto waar je goed de 3 niveaus kunt zien. Ook heb ik hier en daar alvast de fundamenten voor wat muurtjes gemaakt. Ook zie je hier dat er e.e.a. opgesteld staat op het bovenste schaduwstation, dat vind ik eigenlijk niet zo handig tijdens het bouwen, niet alleen vanwege het stof, maar ik heb laatst al een BR012 op de grond gefl.. toen ik even niet uitkeek. Daar was ik niet gelukkig mee :( Ik zal de exacte uitdrukkingen die ik toen gebruikt heb hier niet herhalen.
Om dit in de toekomst te voorkomen ben ik een vitrine aan het bouwen, want ik heb verder geen plaats om treintjes op te bergen. Als die af is, plaats ik wel een keer een foto.

Overigens zie je op de laatste foto dat je vrij goed bij het schaduwstation kunt, ik heb vrij veel verticale ruimte, maar vooral ook geen spanten en zo. Met die piepschuim plaat/triplex combinatie kun je vrij grote overspanningen maken.
2727drieverdiepingen.JPG
2727drieverdiepingen.JPG (113.57 KiB) 3185 keer bekeken


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3016
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door Ron »

Edwin,

Dat groen ziet er prima uit en wat heb je toch een fantastisch mooie baan.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door henry »

sluit me aan bij ron, als ik jouw was zou ik de ballast nog met de airbrush behandelen zodat het meer nostalgie krijgt

groetjes henry


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door evo »

Ja ja Henry, alles op zijn tijd. Dat moet inderdaad nog gebeuren. Ik ben bang dat mijn nostalgische luchtkwast daar niet goed genoeg voor is en ik eerst een andere aan moet schaffen. Ik heb er zo een met een potje eronder, altijd gekloot met schoonmaken ook.

Ron, ik zou nog niet van een "baan" willen spreken, tot nu toe is het meer een "houten frame met hier een daar een stuk rail" :D


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3016
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door Ron »

Edwin,

Dat "frame" is anders zeer vakkundig gebouwd en het baanplan trouwens ook.
Daar komt bij je goed met de scenery kan omgaan.

Je rails en ballast is ook goed te verouderen met een kwastje hoor. Ik gebruik daar waterverf van Anita decor voor.
De rails onverdunt aanbrengen en de ballast lekker met water verdunnen en smeren maar.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door Redskin »

Hallo Edwin, heb net met heel veel belangstelling en plezier ook de bouw van jouw baan gevolgd. Supermooi en ik ben benieuwd naar weer wat beeld, als je dat hebt.
Groets,

Frank


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door martindomburg »

Edwin,

Wat een onwijs mooi geheel worden die bergen. Draadjes als deze geven me een boel inspiratie voor mijn baan 8-) . Vraag me alleen wel af (waarom ik niet eerder mee kom trouwens) waarom je het ballast zo licht hebt. Of is dat de bellichting?

ben benieuwd wat je reden hiertoe is.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door evo »

Het is inderdaad maagdelijk lichtgrijs ballast. Als ik met wat bruin eroverheen ben geweest, dan is dat probleem over denk ik.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door martindomburg »

Ik heb bij Henry en Ron gezien dat je zelfs van fleischmann grijs mooi ballast kan maken met de airbrush. ;)


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3016
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door Ron »

Martin,

Alleen bij Henry hoor. Ik maak een mix van allerlei fijn zand en ballast van Fleischmann en dat mik ik tussen de rails. Dat ziet er dan altijd al verweerd uit
Als het droog is klieder ik er nog wat verdunde roest, van Anita decor, erover met een kwast.

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door martindomburg »

kijk weer een methode 8-)

tnxs voor de uitleg


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door evo »

Geen bouwvooruitgang, maar ik heb een beetje opgeruimd, schoongemaakt en gereden. Daar heb ik een paar plaatjes van getrokken. Excuses voor de onwaarschijnlijke combinaties :D.

VT92 met een sleepje DRG abteilwagens komt de tunnel uit zetten:
Afbeelding

Afbeelding

Toen kwam er op dezelfde plek een V36 met wat schortenwagens langs, de staart van de vorige verdwijnt net weer de tunnel in.
Afbeelding

Deze vind ik zelf het best gelukt: een BR91 met wat donderbussen. De oplettende kijker ziet dat ik een poging tot rails schilderen gedaan heb.
Afbeelding

Afbeelding

De laatste voor deze keer is een BR54 met wat trafo's erachter.
Afbeelding

Dat was het dan weer, ik hoop volgende keer wat bouwnieuws te hebben.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door Redskin »

Heeeej Edwin, leuk om na weer wat beeld van je baan te zien! :D
En wat ik ervan zie: jaloers! :P
Groets,


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Glaskast189
Berichten: 749
Lid geworden op: 18 sep 2009 21:29

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door Glaskast189 »

Dat ziet er gaaf uit!

Op de laatse foto, zijn dat Minitrix en Arnold trafowagens?


Sporend online op mijn site!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door evo »

1e = Mtx, 2e-4e zijn Arnold.
Heb ik een keer alle 4 samen voor weinig op Iebee D gekocht.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3593
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door Schachbrett »

Hallo Edwin,

Het ziet er erg sfeervol en gaaf uit. :D

Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door evo »

Chris, bedankt voor de waardering, ik hoop binnenkort weer meer te gaan bouwen.

Een van de redenen dat ik de afgelopen tijd weinig gebouwd heb, is dat ik met een vitrine bezig ben. Eindeloos kreeg ik vandaag de flexrails van Peco uit Engeland binnen (was via postduif verstuurd denk ik), dus kon ik verder. Ik heb een houten rek gemaakt, dat aan de muur hangt en waaraan je een soort plastic buizen kunt hangen die elk een trein bevatten (max 1.2m lang).
Afbeelding

Op de foto's kun je zien hoe dat eruit ziet. De bedoeling is dat je de buis van het rek kunt pakken en op de baan kunt aansluiten om zo de trein de baan op of af te kunnen rijden. Dat stukje baan is nog niet klaar (want daarvoor moet weer een bestelling naar Ehattons).
Afbeelding

Ik heb voorlopig nog even alle loks die nog geen decoder hebben in de vitrine gezet.
Afbeelding

Ik heb pas 5 buizen af, in de overige 15 moet ik nog rails schroeven. Uitendelijk passen er 18 buizen in het rek, 1 op de baan en heb ik 1 reserve. De voor- en bovenkant van elke buis zijn doorzichting. Dit "raam" zit in een gleuf, waardoor ik het er evt uit kan schuiven, maar in principe is dat niet nodig, want de trein kan er in en uit rijden.
Afbeelding

Ik had al lang het idee om een vitrine te maken waarvan de treinen op de een of andere manier op de baan konden komen, maar ik kon geen goede oplossing bedenken. Een tijdje geleden kwam ik op het interweb een foto tegen van iets gelijksoortigs en dat heb ik maar gecopieerd.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Plaats reactie