aanleg van trolleybus lijn 2

Plaats hier je treingerelateerde foto('s). Van vakantie tot modelbaan.
(Foto's van de EIGEN modelbaan: deze wel plaatsen in forum 'Mijn N-baan'!)
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5076
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

aanleg van trolleybus lijn 2

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Als je in Arnhem aan een busroute woont of gaat wonen is de kans groot dat er vroeg of laat bovenleiding boven komt te hangen zodat er met trolley bussen gereden kan worden. Daar kan je fan van zijn of niet, daarover wil ik hier geen discussie gaan voeren, daar zijn andere fora voor.

Wat ik hier wel wil doen is jullie een kijkje geven in hoe de aanleg van de infra in z'n werk gaat. Sinds de gemeente besloten heeft deze infra aan te leggen houd ik vrienden, kennissen en diverse chauffeurs via een aantal mails op de hoogte van de stand van zaken van de werkzaamheden. De zelfde foto's die ik rond gemailt heb wil ik ook hier gaan posten. Ik doe dit niet in 1 keer want dan ben ik uuuuuuuuren bezig en daar heb ik geen zin in dus ik zal in de komende week langzaam naar nu toewerken.

In Arnhem word op dit moment hard gewerkt aan een verlenging van lijn 2. Deze rijd nu nog vanaf de Hoogkamp naar het Centraal Station maar moet per 14 December verlengt worden naar de Laar Oost zoals in de brief hieronder van de gemeente Arnhem te lezen valt:
Afbeelding
Lijn 2 gaat vanaf het Centraal Station rijden via het Willemsplein, Velperplein, Airbornplein, de Monchiplein, de Koppel naar Konenburg. Vanaf Kronenburg word de route van lijn 7 gevolgd tot net voor de halte Otis Reddingplein. Daar gaat het rechtsaf via de busbaan naar de Laar Oost waar lijn 2 net als lijn 4 via de Limburgsingel, Maastrichtsingel, Venlosingel en Randweg naar het eindpunt van lijn 6 bij de halte de Laar West/Bredasingel rijd.
Afbeelding
Lijn 2 krijgt op de Laar West geen eindlus en zal daar steeds overlopen van/naar lijn 6. Een deel van de ritten van lijn 6 zal wel blijven keren omdat lijn 2 max. 2x per uur rijden en lijn 6 max. 4x per uur rijd.

Het eerste wat zichtbaar werd is het kappen van bomen. Deze zijn niet gekapt voor de trolley aanleg maar bij een grote kap actie in Arnhem is wel rekening gehouden met de te plaatsen trolley masten.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

26 Februari zijn de bomen gekapt:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Zoals jullie zien woon ik aan de route en deze foto's kon ik dan ook zo vanaf m'n balkon maken.

De gemeente heeft ook al snel een drempel op de Limburgsingel verlaagd.
Afbeelding

Afbeelding

Hier 2 foto's van de busbaan over de A325 toen er nog niks van de trolley te zien was.
Afbeelding

Afbeelding

In April werden de eerste werkzaamheden langs die busbaan zichtbaar in de vorm van eht boren van funderingen voor bovenleidingsmasten en het plaatsen van de eerste masten.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan wat jongere foto's van het zelfde traject van 1, 23 en 29 Mei 2014:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook op het traject de Monchiplein-Kronenburg is men in April al gestart met het boren van de funderingen:
Afbeelding
Hier nog met oude bovenleiding van een in de jaren 90 opgeheven trolleylijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit was het even voor nu, ik ben al een uur met deze post bezig dus van de week volgt weer een update.

De eerste 2 posts zijn een kopie van een eerdere posts op een ander forum en komen daardoor snel achter elkaar.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 23 okt 2014 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5076
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: aanleg van trolleybus lijn 2

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Zo bij deze dan een 2e post.

Als eerste overal het boren van de funderingen voor de palen waar gister al beperkt wat van te zien was.

Eerst wat geboorde gaten op de Randweg:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier de halte Lange Akkers/Limburgsingel:
Afbeelding
De oude eindpunt voorziening die al jaren buiten gebruik is is inmiddels verwijderd.
Afbeelding

Tussen de rotonde op de Huissensestraat en de halte de koppel zijn al vrij snel palen voor de bovenleiding geplaatst, dit is 2e helft van Juni geweest. Voor de rest heb ik precieze datums vanaf Juni niet meer bijgehouden zodat ik nu probeer alles in de juiste volgorde te houden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Enkele weken later zijn de masten geschilderd en toen ik een keer naar het werk ging bleek dat de zwarte randen net boven de grond met de hand geschilderd worden.
Afbeelding

Afbeelding

De eerste spandraden op de genoemde rotonde zijn al vrij snel opgehangen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hierbij werd even voor het gemak vergeten dat er een ondergrondese afvalcontainer vlak bij de rotonde staat. Deze is sinds de eerste spandraden hangen niet meer te legen omdat de vuilniswagen er met de kraan niet meer bij kan. Inmiddels zijn we 3 maanden verder maar een oplossing is er nog niet.

Bij de doorsteek ten noorden van de Winkelcentrum Kronenburg t.h.v. de Pleyroute stonden ook nog masten. Deze zijn grotendeels verwijderd en elders herplaatst en een aantal zijn rond die plek herplaatst.
Afbeelding

Afbeelding

Hier nog wat andere geplaatste masten tussen de haltes Otis Reddingplein en de Pas.
Afbeelding

Afbeelding
Zoals je op deze foto ziet zijn deze masten weken later geplaatst als de masten voorbij de halte de Pas richting de Lange Akkers in de Laar Oost.

Op een ochtend werd ik wakker van en bleken ze juist op dat moment bij mij voor de deur op de Venlosingel de funderingen aan het boren waren. Op het volgende foto verslag kan je het hele circus aan het werk zien:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat was het weer even voor nu, ik heb nog een kleine 40 foto's klaar staan voor een volgende post waarbij duidelijk te zien is dat de bovenleiding zelf inmiddels vorm begint te krijgen.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 23 okt 2014 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: aanleg van trolleybus lijn 2

Bericht door maarten »

Leuk om te zien! Maar waar zijn die grote geroeste dikke pijpen voor? Ze steken zo'n meter of anderhalf boven de grond uit lijkt wel. Worden die nog afgeslepen en daar beton oid in gestort voor de eigenlijke palen?


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5076
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: aanleg van trolleybus lijn 2

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Die pijpen worden door die graafmachine de grond in geboord met die grote kurkentrekker. Die mannen met kruiwagens scheppen en zand en cement in en met dat water uit de rioolwagen word dat beton. Daar worden de palen ingezet en dan word de overgebleven ruimte met fijn grit volgestort. Zo kan de paal gericht worden zodat hij in de juiste hoek staat.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5076
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: aanleg van trolleybus lijn 2

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Voor deze update heb ik weer een kleine 40 foto's klaar staan. Dit zijn allemaal uit de laatste 2 maanden en veel zijn uit September. Om het voor mezelf werkbaar te houden en voor jullie ook enigzinds overzichtelijk te houden zal ik ze posten vanaf de Laar West richting de Huissensestraat. Vooral hier in de Laar Oost onstaat dan een aardig beeld van hoever sommige stukken zijn en hoe weinig er op andere plekken is gebeurd.

Afbeelding
Dit is de rotonde waar lijn 6 nu keert, vanaf hier hangt de rijdraad aan een tijdelijk ophanging. Inmiddels hangen hier ook al de wissels maar foto's daarvan komen in de volgende post.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De bovenstaande foto's zijn genomen vanuit een gasbus waarmee we over de randweg reden vanaf de rotonde naar de kruising Randweg/Venlosingel, hier houd de bovenleiding op maar hier onder nog enkele foto's van dit stuk vanuit een andere hoek.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan gaan we de Venlosingel op en hier zijn de masten pas een week of 2 terug geplaatst.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En toen liep ik m'n slaap kamer in en stond er een wagen met masten voor m'n flat, goede timing :mrgreen: :
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Tja lijn 4 moest er ook nog even door maar ook dat past.

Afbeelding
En hop de volgende ook even neerzetten.

Afbeelding
Als de masten in de buizen zijn gezet gaat er fijn grit bij om de open ruimte op te vullen en ze vast te zetten.

Afbeelding
Zo zag het er daarna uit.

Voorbij m'n flat in de bocht zag het er zo uit:
Afbeelding

Afbeelding
Dit zijn wat oudere foto's toen nog niet alle masten waren geplaatst en we gaan nu iets verder terug in de tijd.

Afbeelding
Hier de kruising Venlosingel/Maastrichtsingel, de bussen horen hier rechts af te gaan, maar dat gebeurd al een hele tijd niet door uitgelopen werkzaamheden waarover later meer.

Afbeelding
In Augustus werden op de Maastrichtsingel( op de foto hierboven) en Limburgsingel( foto's hier onder) de haltes verlengt en hier en daar wat asfalt vernieuwd en hier en daar wat masten geplaatst. Het stelt niks voor maar men had er 4 weken voor gerekend.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En hier komen we dan bij "het probleem" op de route. Deze bus doorsteek word dubbel sporig gemaakt met aan beide zijdes haltes er aan. Pas aan het einde van die 4 weken was men zover dat er beton gestort kon worden maar dat moet 3 weken uitharden. Dat betekende 2,5 week uitloop van de omleiding. Inmiddels was ook de Venlosingel aan de beurd en daardoor kregen we een omleiding in een omleiding. Waar lijn 4 normaal over de Venlosingel ging ging hij nu over de Limburgsingel, daarna in tegen gestelde richting over de Maastrichtsingel en dan ipv de nog gestremde Limburgsingel het 2e deel over de Venlosingel. Inmiddels zijn de werkzaamheden op de Venlosingel aan de haltes alweer zover dat lijn 4 hier weer rijd zoals ook bij het plaatsen van de masten te zien was maar.................... Het beton van de busdoorsteek hierboven bij de halte Lange Akkers is afgekeurd, het was te glad. Inmiddels is het beton weer verwijderd en is er nieuwe bewapening gelegd. Ik ben er al een paar dagen niet geweest maar het zou kunnen dat er inmiddels nieuw beton is gestort maar ook dat mag weer 3 weken uitharden. Het duurt dus nog wel even voor lijn 4 terug keert op de Limburgsingel.

Hier nog een foto van de busbrug over de A325 waar inmiddels ook alle masten staan.
Afbeelding
Alle bovenleiding hangt ook maar daar blijk ik geen foto's van te hebben dus die moet ik nog even maken.

Dan gaan we nu naar het gedeelt kronenburg-de koppel-Huissensestraat.
Afbeelding
Hier rijden we vanuit Kronenburg onder de Pleyroute door, waar zo's 1,5 week terug de wissels zijn opgehangen.

Afbeelding

Hier de wissels gezien vanuit de andere richting:
Afbeelding

Dan gaan we verder richting de Huissensestraat met lijn 14.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan zijn we aangekomen bij de rotonde op de Huissensestraat, hier nog zonder wissels, rechts de bovenleiding komend vanaf 't Duifje.
Afbeelding

Hier nog foto's van de wissels op de rotonde op de Huissensestraat richting 't Duifje/Kronenburg gezien met en zonder wissel.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Rechts naar Kronenburg, rechtdoor naar 't Duifje.

Ik zit er nu lekker in dus ik denk dat ik post 4 er zo gelijk achter aan doe, groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 23 okt 2014 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5076
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: aanleg van trolleybus lijn 2

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Deze post is wat korter en bestaat bijna volledig uit detail foto's van de wissels. Inmiddels zijn alle 8 wissels geplaatst, deze zijn alleen nog niet actief. Wel moet je er als chauffeur al rekening mee houden omdat er net als bij de modelspoor wissels stroomloze stukjes in zitten en dan moet je het stroompendaal optijd loslaten. Doe je dat niet dan voel je een lichte of zware schok door de bus omdat even de stroom weg valt en buiten leverd het vooral in het donder een mooie groene lichtflits op. De ontvangers van de wisselbediening en de daaarbij behorende lampen moeten nog worden geplaatst voor de wissels bedienbaar worden. Op 1 van de trolley's zit een zender waarmee de chauffeur via knoppen verschillende signalen kan uitzenden naar de ontvangen om 1 of meerdere wissels tegelijk te bedienen. Dit systeem is al heel oud maar werkt vrij goed alleen toen men laatst begon met het uitrollen van het bekende 4G netwerk begonnen op sommige plekken wissels een eigen leven te leiden met alle ontsporingen en schades tot gevolg. De frequenties liggen dus te dicht bij elkaar, maarja dat soort dingen keren regelmatig overal terug. ik denk bijvoorbeeld aan de 25kv bovenleidng van de HSL die de ATB van de lijn Gouda-Den haag op tilt deed slaan :mrgreen:

Maar nu terug naar lijn 2 en we gaan verder waar ik in de vorige post eindigde, namelijk de rotonde op de Huissensestraat. Vorige week moest ik daar een keer bijna 15min op de bus wachten dus de tijd gebruikt om een lading detail foto's te maken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een dag later stond ik op de bus te wachten en toen kwamen ze de oude lantaarnpalen verwijderen op de Venlosingel
Afbeelding

Afbeelding

Vrijdag avond heb ik tenslotte nog een nieuwe wissel op de rotonde bij het eindpunt van lijn 6 op de foto gezet. De foto's zijn niet heel duidelijk maar wel leuke plaatjes.
Afbeelding

Afbeelding

Zo nu zijn jullie zo goed als helemaal bij en vanaf nu zullen het kleine updates worden met alleen nog actuele situaties.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 23 okt 2014 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5076
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: aanleg van trolleybus lijn 2

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Afgelopen vrijdag 17-10-2014 ben ik langs het tracé gelopen en heb een foto verslag gemaakt van de halte Maastrichtsingel naar de halte Otis Reddingplein.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Word vervolgd, groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Plaats reactie