Langs het spoor

Plaats hier je treingerelateerde foto('s). Van vakantie tot modelbaan.
(Foto's van de EIGEN modelbaan: deze wel plaatsen in forum 'Mijn N-baan'!)
Gebruikersavatar

Rik
Berichten: 404
Lid geworden op: 24 mei 2010 00:34
Locatie: Oud Gastel ( West Brabant )

Re: Langs het spoor

Bericht door Rik » 03 jun 2016 23:12

WilcoV schreef: bij overgang van CBG (Centraal Bediend Gebied oftewel Prorail gebied) naar NCBG (Niet Centraal Bediend Gebied, in dit voorbeeld NedTrain terrein)
Het is niet zonder meer zo dat NCBG niet door ProRail wordt beheerd. In tegendeel zelfs, NCBG waarvoor andere partijen verantwoordelijk zijn
zie je slechts hier en daar. Van die partijen is Nedtrain 1 van de grootste vandaar ook het onderbord waar Nedtrain opstaat zodat de MCN niet gewoon
de TRDL belt.

Goed voorbeeld is Zeeuws-Vlaanderen wat totaal uit NCBG bestaat maar helemaal door Prorail verkeersleiding wordt "bediend".

Overigens is het verschil tussen een S bord en een facultatief S bord ook wel interessant misschien. De laatste worden gebruikt op plaatsen waar het
niet wenselijk is voor treinen om volledig tot stilstand te komen. Het normale S bord betekend nl. net als het ronde rode verkeersbord dat je
altijd voor het bord moet stoppen, dan toestemming vragen , dan passeren. Op sommige plekken is dit niet handig en dan wordt er voor een facultatief
stopbord gekozen. ( Waarvoor dus van tevoren al toestemming voor passeren gegeven kan worden en de mcn ineens door kan rijden.

gr Rik



Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 1548
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Re: Langs het spoor

Bericht door WilcoV » 04 jun 2016 14:36

Helemaal correct Rik, NCBG gebied kan door derden, maar ook door Prorail zelf beheerd (eigenlijk niet het goede woord, maar het gaat even om welk soort treindienstleider de scepter zwaait) worden. Derden kunnen allerlei bedrijven en instellingen zijn zoals NedTrain, maar ook DSM, een museumlijn beheerder enz.

Het grote verschil tussen CBG en NCBG is natuurlijk dat CBG bediend wordt door een treindienstleider vanuit een verkeersleidingspost. Een NCBG gebied wordt alleen beheerd door een treindienstleider, maar de wissels en dergelijke worden veelal lokaal oftewel ter plekke met de hand (direct handmatig of door handbediening van lokale elektronica) bediend.

Naast de verschillende beveiligingstypen van het CBG gebied (afhankelijk van de wijze van seinplaatsing, maar daar kom ik of iemand anders later nog wel een keer op terug) kennen we buiten de CBG en NCBG nog één ander soort bediening, dat momenteel langzaam maar zeker wordt uit gefaseerd. Dit is het TPRB baanvak (Ter Plaatse bediende Relais Beveiliging). Hierbij bediend de machinist ter plekke een sleutelkastje (niet te verwarren met sleutelkastjes voor conducteurs en voor noodbediening overwegen, beide komen ook later nog aan bod.) om de rijweg in te stellen en is de machinist feitelijk zijn of haar eigen treindienstleider. Overigens wordt ook een TPRB baanvak wel degelijk beheerd door een treindienstleider, deze regelt echter niet het vrijgeven van de seinen, dat doet de machinist zelf.
Zie voor uitleg bijvoorbeeld http://klassiekebeveiliging.com/Uitleg_TPRB.htm
Ook hierop zal ik later nog terug komen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 1548
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Re: Langs het spoor

Bericht door WilcoV » 01 nov 2016 11:21

Het is weer even geleden dat ik hier wat heb geüpdate, maar hier eens iets anders, het Spoorstaafconditioneringssysteem oftewel smeerinstallatie tegen geluidshinder. Je komt dit tegen op plaatsen, veelal op of rond stations, waar bij wissels en bochten de treinen door het wringen van de wielen op de rails een hoge geluidsoverlast veroorzaken.

Allereerst de kast met de installatie en oliepatronen.
Bijlagen
20160729_141459.jpg
20160729_141459.jpg (60.85 KiB) 4313 keer bekeken
20160902_162237.jpg
20160902_162237.jpg (64.09 KiB) 4313 keer bekeken
20160729_141441.jpg
20160729_141441.jpg (64.86 KiB) 4313 keer bekeken
20160729_141452.jpg
20160729_141452.jpg (64.54 KiB) 4313 keer bekeken


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 1548
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Re: Langs het spoor

Bericht door WilcoV » 01 nov 2016 11:22

Dan de sproeigoten langs het spoor, twee per kast meestal vier per spoor (aan beide spoorstaven twee) O ja de foto's zijn tijdens een buitendienststelling genomen.
Bijlagen
20160902_162312.jpg
20160902_162312.jpg (64.57 KiB) 4313 keer bekeken
20160902_162306.jpg
20160902_162306.jpg (64.97 KiB) 4313 keer bekeken
20160902_162253.jpg
20160902_162253.jpg (64.98 KiB) 4313 keer bekeken
Clipboard01.jpg
Clipboard01.jpg (64.63 KiB) 4313 keer bekeken


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 3472
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Langs het spoor

Bericht door Ad_M » 01 nov 2016 14:34

Geweldig, vroeg me al een tijdje af waar die kasten voor waren in Roosendaal e.d.
Zie ze nu pas met de tekst er op en natuurlijk de uitleg, dank hiervoor :D

Dacht dat het iets met spanning te maken had i.v.m. de kabeldikte naar de kast, kon alleen niet plaatsen waar de groene "patroon" melding dan thuis hoorde

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (in opbouw), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1443
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Langs het spoor

Bericht door Overdijk » 01 nov 2016 16:19

Toevallig van de week in Maastricht de kast zien staan, vroeg mij ook al af hoe het werkte.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 1548
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Re: Langs het spoor

Bericht door WilcoV » 02 nov 2016 16:03

Het volgende onderwerp voor eenieder die zijn of haar opstelterrein wil opleuken.

Op de diverse opstelterreinen staan ten behoeve van de schoonmaak en het onderhoud trappen. Veelal zijn dit verrijdbare stellages. Hier zijn diverse varianten van in gebruik.
Een eerste welke ik wil tonen is de wat grotere met twee op-/afstaprichtingen.
Bijlagen
Clipboard03.jpg
Clipboard03.jpg (63.82 KiB) 4211 keer bekeken
Clipboard02.jpg
Clipboard02.jpg (64.29 KiB) 4211 keer bekeken
Clipboard01.jpg
Clipboard01.jpg (64.28 KiB) 4211 keer bekeken


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 1548
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Re: Langs het spoor

Bericht door WilcoV » 05 dec 2016 12:22

Aankondigingssectie Overweg

Bij de modelspoorbanen maken velen gebruik van isoleerlassen voor het scheiden van secties/blokken op het spoor. Ook bij het grootspoor worden dergelijke lassen gebruikt.
Hier een voorbeeld van het begin van de aankondigingssectie voor een overweg. Zodra een trein de las passeert maakt deze contact waarop de relaiskasten er mede voor zorgen dat de overweg, behorende bij de kilometrering op het bord vermeld, gaat sluiten. Normaliter bevindt deze aankondiging zich op remweg afstand (lengte afhankelijk van baanvak- of plaatselijke snelheid).
Bij het grootspoor worden de spoorstaven hier gescheiden door een isolerende schijf tussen de twee secties van het spoor.
Bijlagen
Aankondegingssectie1.jpg
Aankondegingssectie1.jpg (64.48 KiB) 4029 keer bekeken
Aankondegingssectie2.jpg
Aankondegingssectie2.jpg (64.81 KiB) 4029 keer bekeken


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 1548
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Re: Langs het spoor

Bericht door WilcoV » 21 okt 2017 14:31

Deze keer enkele voorbeelden van de vele verschillende soorten stootblokken die in Nederland te vinden zijn. Hier een voorbeeld van twee varianten op de opstelsporen REP-Nijmegen.

De eerste vorm is een betonnen stootblok met afspanningsmast voor de bovenleiding.
Bijlagen
Clipboard01.jpg
Clipboard01.jpg (64.53 KiB) 2901 keer bekeken
Clipboard02.jpg
Clipboard02.jpg (62.77 KiB) 2901 keer bekeken
Clipboard03.jpg
Clipboard03.jpg (64.52 KiB) 2901 keer bekeken


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 1548
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Re: Langs het spoor

Bericht door WilcoV » 21 okt 2017 14:34

Het bord dat getoond wordt is Sein 243 uit Bijlage 4, behorende bij artikel 24 van de Regeling spoorverkeer
Bijlagen
Clipboard04.jpg
Clipboard04.jpg (32.72 KiB) 2902 keer bekeken


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Plaats reactie