Langs het spoor

Plaats hier je treingerelateerde foto('s). Van vakantie tot modelbaan.
(Foto's van de EIGEN modelbaan: deze wel plaatsen in forum 'Mijn N-baan'!)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 1375
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Re: Langs het spoor

Bericht door WilcoV » 15 mar 2019 17:30

Een volgende onderwerp dat ik wil aansnijden is de ATBVv. De firma Markenburg heeft een leuk setje ATBVv bakens uitgebracht, maar hoe pas je die nu realistisch toe en wat hoort er eigenlijk nog meer bij?

De oude ATB EG (ATB Eerste Generatie) heeft het nadeel. Het is waar dat een trein door ATB weliswaar gedwongen wordt, bij een stoptonend sein, de snelheid naar 40 km/u terug te brengen, maar het is nog steeds de machinist die dan moet voorkomen dat de trein een stoptonend sein passeert. Om de beveiliging te verbeteren en het aantal passages van stoptonende seinen nog verder terug te dringen is ATBVv (ATB verbeterde versie) ontwikkeld.
Door middel van een drietal bakens langs het spoor wordt de remcurve van een trein in de gaten gehouden en bij een dreigende passage van het stoptonenede sein, grijpt de ATB in en zal de trein tot stilstand gebracht worden met een ATB snelremming.
Om dit te bereiken is een hele installatie ontwikkeld bestaande uit drie ATBVv bakens (de Beacons), een ATBVv ASK (Aansluitkast voor elektronica), Rail Aansluit Potjes en eventueel een ATBVv Loop (Lus). ATBVv wordt toegepast bij bedoende seinen en langs perrons ook vaak bij stootjukken. ATBVv wordt NIET toegepast bij automatische seinen (P-seinen).

Afbeelding
Het basisprincipe van ATBVv is de plaatsing van drie bakens op 120 m, 30 m en 3 m van het sein die de remcurve van de trein controleren. Het systeem wordt gecomplementeerd met een aansluitkast die de electronica en de bakens verbindt met het er bij behorende sein en eventueel een lus verbonden met het middelste baken om bij veilig komen van het sein te voorkomen dat het systeem alsnog een remming in zet bij verhogen van de snelheid. De bakens worden zelf door middel van potjes met het systeem verbonden.

Afbeelding
De bakens zijn geel, de aansluitkasten kunnen grijs of geel zijn en zijn voorzien van een antenne voor de zender. De lus (kabel in het midden van het spoor) kan wit, grijs of geel zijn. De postjes zijn wit of geel waarbij de gele van een groter type zijn. Hier op de foto een voorbeeld van witte postje en witte kabelhouder.

Afbeelding
Hier een voorbeeld van een grijze aansluitkast en gele potjes. Het nummer op de kast correspondeert met het bijbehorende seinnummer.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie


erik-n-fan
Berichten: 388
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Langs het spoor

Bericht door erik-n-fan » 17 mar 2019 15:34

Fijn! Heb je al met Mark overlegd om deze info toe te voegen bij zijn product? Dat lijkt erg efficient.
De aansluitkasten en potjes zijn trouwens op Shapeways te vinden om het helemaal compleet te maken. ATBvv is vanaf 2008 te vinden; maar wanneer ATB EG voor het eerst te vinden was in het spoornet kan ik zo 123 niet vinden. Of dit begin jaren 60 was of daarvoor ook al op beperkte baanvakken ben ik wel benieuwd naar.




Ipio
Berichten: 291
Lid geworden op: 01 sep 2008 21:08

Re: Langs het spoor

Bericht door Ipio » 17 mar 2019 16:07

Erik-n-fan,

Misschien heb je hier wat aan, ik weet wel dat wij begin jaren '70 in de WPH te Haarlem de ATB kasten moesten monteren
in de Bagageafdelingen,van Mat'46 en Mat'54.

Onderstaande link staat heel wat over de ATB in Nederland.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Automatis ... _Generatie

Groeten, Marc


Digitale Nederlandse "Multi Level Baan" tijdperk III, IV, V en VI, Fl., Ro., Peco 55 en 80, Ecos, Koploper, Rosoft en Digikeijs.

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 1375
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Re: Langs het spoor

Bericht door WilcoV » 18 mar 2019 09:59

erik-n-fan schreef:
17 mar 2019 15:34
Fijn! Heb je al met Mark overlegd om deze info toe te voegen bij zijn product? Dat lijkt erg efficient.
De aansluitkasten en potjes zijn trouwens op Shapeways te vinden om het helemaal compleet te maken. ATBvv is vanaf 2008 te vinden; maar wanneer ATB EG voor het eerst te vinden was in het spoornet kan ik zo 123 niet vinden. Of dit begin jaren 60 was of daarvoor ook al op beperkte baanvakken ben ik wel benieuwd naar.
ATB EG is de eerste ATB die ingevoerd werd en kwam vanaf 1970 in gebruik. ATB EG is gewoon de standaard variant van ATB zoals die in alle treinen op ATB baanvakken te vinden is. Hiervan hebben we wel al een aantal zogenaamde fases, waarbij fase 4 de nieuwste is en fase 3 het meest gebruikt. Het verschil in die fases zit vooral in de cabine, Fase 4 heeft een foutcode display en meestal een ATB snelheidsaanduiding in de snelheidsmeter. Het foutcodedisplay is echter kenmerkend. ATBVv is niet meer en niet minder dan een uitbreiding op ATB EG. Het is gewoon ATB EG met een extra aanvulling bij de bediende seinen in de vorm van de bakens en installatie.
Daarnaast kennen we nog ATB NG (Nieuwe Generatie) dat eigenlijk geen ATB is, maar meer een voorloper van ERTMS. Het verschil is vooral dat ATB formeel met een signaal door de spoorstaaf werkt en ATB NG en ERTMS in aanleg werken met bakens tussen de sporen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Plaats reactie