Langs het spoor
-
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 28 feb 2011 18:41
- Locatie: Drenthe
Re: Langs het spoor
Ik ben 19 jaar bij NS, in Utrecht. Noemen het daar al jaren zo Vind het wel een leuke eigenlijk. Ontgrendelen is inderdaad gelijk...
Groet,
Martijn
Martijn
Re: Langs het spoor
Zo zie je maar hoe verschillend het zelfs bij NS per regio en standplaats kan zijn.Alfisti-164 schreef: ↑03 dec 2019 22:53 Ik ben 19 jaar bij NS, in Utrecht. Noemen het daar al jaren zo Vind het wel een leuke eigenlijk. Ontgrendelen is inderdaad gelijk...
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Langs het spoor
Nog een paar weetjes dan:
Erwin
- bij grote stations wordt door middel van ATB VV voorkomen dat het stootjuk aangereden wordt (men wil liever geen treinen in de stationshal).
- de remcurvebewaking wordt opgeheven als er ATB-code in het spoor komt. Als voor het sein niet bij elke rijweg achter het sein ATB-code in het spoor wordt gegeven als het seinbeeld 'Geel' of beter wordt getoond, dan wordt er ook nog een (kabel)lus in het spoor gelegd. Dit zorgt ervoor dat de remcurvebewaking alsnog opgeheven wordt. De lus eindigt 5 meter voor het sein en kan tussen 20 en 55 meter lang zijn. In het midden zit een kering.
Erwin
Nordende: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13441
Nordheim: viewtopic.php?f=14&t=15102
Nordheim: viewtopic.php?f=14&t=15102
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
- Locatie: Epe
Re: Langs het spoor
Hallo Erwin.
Je legt het beter uit, dan ik het wou vertellen.
Maar zo heb ik het ook geleerd in het Seinwezen (monteur/Hoofdmonteur).
Hoe de ATB vv werkt.
Die antenne die op de kast zit? Die zat in het begin er nog niet op. Die zijn later geplaatst in de kast. De zender die in de kast zit geeft een geeft storingen door. Als er wat mis mee is. Ik weet dat de zender door Strukton gebouwd wordt.
De ATB vv codekast in de kast is van Alstom. Ik zal even wat plaatjes op zoeken in mijn archief. Ik heb tot begin dit jaar nog gewerkt in het spoor als Seinwezen monteur/Hoofdmonteur. Maar na 17 jaar ben ik uit het spoor gestapt en wat anders gaan doen.
Na wat ik weet is de kast kleur nu geel ipv grijs. Grijze kasten waren de eerste kasten in ons land. Geel zie je beter.
Leg ik het zo een beetje goed uit Erwin?
De betonnen stootjuk in Nijmegen mis een stukje spoorstaaf.
Als je goed kijkt, dan zie je 2 verschillende spoorstaven. De spoorstaaf aan het juk is kleiner dan de spoorstaaf waar de trein kan rijden. Als ik mij kan herinneren UP46, die zit aan de het juk en de UP54 waar de trein rijd.
En waarom hebben ze dat niet aan elkaar gemaakt? Vw de kosten. En wat heeft het voor zin om dat te doen. Het spoor gaat nergens meer naar toe.
Gr Sebastiaan
Je legt het beter uit, dan ik het wou vertellen.
Maar zo heb ik het ook geleerd in het Seinwezen (monteur/Hoofdmonteur).
Hoe de ATB vv werkt.
Die antenne die op de kast zit? Die zat in het begin er nog niet op. Die zijn later geplaatst in de kast. De zender die in de kast zit geeft een geeft storingen door. Als er wat mis mee is. Ik weet dat de zender door Strukton gebouwd wordt.
De ATB vv codekast in de kast is van Alstom. Ik zal even wat plaatjes op zoeken in mijn archief. Ik heb tot begin dit jaar nog gewerkt in het spoor als Seinwezen monteur/Hoofdmonteur. Maar na 17 jaar ben ik uit het spoor gestapt en wat anders gaan doen.
Na wat ik weet is de kast kleur nu geel ipv grijs. Grijze kasten waren de eerste kasten in ons land. Geel zie je beter.
Leg ik het zo een beetje goed uit Erwin?
De betonnen stootjuk in Nijmegen mis een stukje spoorstaaf.
Als je goed kijkt, dan zie je 2 verschillende spoorstaven. De spoorstaaf aan het juk is kleiner dan de spoorstaaf waar de trein kan rijden. Als ik mij kan herinneren UP46, die zit aan de het juk en de UP54 waar de trein rijd.
En waarom hebben ze dat niet aan elkaar gemaakt? Vw de kosten. En wat heeft het voor zin om dat te doen. Het spoor gaat nergens meer naar toe.
Gr Sebastiaan
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 08 jun 2021 20:09
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Langs het spoor
Hee Sebastiaan , Seinwezen collega, het is NP46 , of UIC 54 , en zelfs UIC 60 op de Betuweroute
gr.
Stefan Vera
gr.
Stefan Vera