Langs het spoor

Plaats hier je treingerelateerde foto('s). Van vakantie tot modelbaan.
(Foto's van de EIGEN modelbaan: deze wel plaatsen in forum 'Mijn N-baan'!)

Alfisti-164
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 feb 2011 18:41
Locatie: Drenthe

Re: Langs het spoor

Bericht door Alfisti-164 »

Ik ben 19 jaar bij NS, in Utrecht. Noemen het daar al jaren zo :) Vind het wel een leuke eigenlijk. Ontgrendelen is inderdaad gelijk...


Groet,

Martijn
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2888
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Langs het spoor

Bericht door WilcoV »

Alfisti-164 schreef: 03 dec 2019 22:53 Ik ben 19 jaar bij NS, in Utrecht. Noemen het daar al jaren zo :) Vind het wel een leuke eigenlijk. Ontgrendelen is inderdaad gelijk...
Zo zie je maar hoe verschillend het zelfs bij NS per regio en standplaats kan zijn.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Langs het spoor

Bericht door TonN »

Grappig om te lezen. Leuk dat er hier mensen met echte ervaring zijn.


Gebruikersavatar

HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Langs het spoor

Bericht door HST »

Nog een paar weetjes dan:
  • bij grote stations wordt door middel van ATB VV voorkomen dat het stootjuk aangereden wordt (men wil liever geen treinen in de stationshal).
  • de remcurvebewaking wordt opgeheven als er ATB-code in het spoor komt. Als voor het sein niet bij elke rijweg achter het sein ATB-code in het spoor wordt gegeven als het seinbeeld 'Geel' of beter wordt getoond, dan wordt er ook nog een (kabel)lus in het spoor gelegd. Dit zorgt ervoor dat de remcurvebewaking alsnog opgeheven wordt. De lus eindigt 5 meter voor het sein en kan tussen 20 en 55 meter lang zijn. In het midden zit een kering.
Nou moet ik de eerste modelbaan nog wel tegenkomen waar een lus in het spoor ligt, maar als je ergens buiten op het perron bij een sein staat en je ziet een kabel in de ziel van de spoorstaaf liggen dan weet je waar die voor is.

Erwin


Gebruikersavatar

Sebastiaan1201
Berichten: 75
Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
Locatie: Epe

Re: Langs het spoor

Bericht door Sebastiaan1201 »

Hallo Erwin.

Je legt het beter uit, dan ik het wou vertellen.
Maar zo heb ik het ook geleerd in het Seinwezen (monteur/Hoofdmonteur).
Hoe de ATB vv werkt.

Die antenne die op de kast zit? Die zat in het begin er nog niet op. Die zijn later geplaatst in de kast. De zender die in de kast zit geeft een geeft storingen door. Als er wat mis mee is. Ik weet dat de zender door Strukton gebouwd wordt.
De ATB vv codekast in de kast is van Alstom. Ik zal even wat plaatjes op zoeken in mijn archief. Ik heb tot begin dit jaar nog gewerkt in het spoor als Seinwezen monteur/Hoofdmonteur. Maar na 17 jaar ben ik uit het spoor gestapt en wat anders gaan doen.
Na wat ik weet is de kast kleur nu geel ipv grijs. Grijze kasten waren de eerste kasten in ons land. Geel zie je beter.

Leg ik het zo een beetje goed uit Erwin?

De betonnen stootjuk in Nijmegen mis een stukje spoorstaaf.

Als je goed kijkt, dan zie je 2 verschillende spoorstaven. De spoorstaaf aan het juk is kleiner dan de spoorstaaf waar de trein kan rijden. Als ik mij kan herinneren UP46, die zit aan de het juk en de UP54 waar de trein rijd.
En waarom hebben ze dat niet aan elkaar gemaakt? Vw de kosten. En wat heeft het voor zin om dat te doen. Het spoor gaat nergens meer naar toe.

Gr Sebastiaan



StefanVera
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 jun 2021 20:09
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Langs het spoor

Bericht door StefanVera »

Hee Sebastiaan , Seinwezen collega, het is NP46 , of UIC 54 , en zelfs UIC 60 op de Betuweroute

gr.

Stefan Vera


Plaats reactie