Vragen ivm problemen met Minitrix 12312 (DRG BR18.5)

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Vragen ivm problemen met Minitrix 12312 (DRG BR18.5)

Bericht door Sibbesuisje »

Ik heb recentelijk een Minitrix BR18.5 stoomlok tweedehands gekocht (bij een gerenomeerd adres). Echter, bij het test rondje liep ik tegen twee mankementen op (en even terug naar de winkel zit er nu niet in....)

Allereest het voorwiel: het voorste wiel komt omhoog, van de rails af. Het lijkt wel alsof de lok doorzakt en die daarom de wielen omhoog gooit. Foto bijgevoegd. Het is genoeg om hem bij een wissel naast de baan te krijgen dus erg vervelend. Ik heb alleen geen idee waar het probleem ziet en met geen van mijn andere loks (dit is al mijn 4e lok uit de S3/6 serie) dit ooit eerder gehad. Iemand dit wel eens eerder meegemaakt?

Daarnaast een wat makkelijkere vraag, maar niet minder belangrijk. Het is een lok met tender en de tender zit vast aan de lok met zo'n zwarte staaf. Om de afstand van de tender gelijk te houden zit er in aan de lok kant van die staaf een schroefje. Deze mist in deze lok dus de tender gaat als een jojo heen en weer, niet om aan te zien. Weet iemand toevallig de exacte maat van deze schroefjes? ik heb hier geen extra's van en ik heb niet iets waar ik het accuraat mee kan opmeten.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Bijlagen
mtx 12312 voorwiel.jpg
mtx 12312 voorwiel.jpg (103.58 KiB) 1445 keer bekeken


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Vragen ivm problemen met Minitrix 12312 (DRG BR18.5)

Bericht door Marksintpancras »

Beste Sander,

Het schroefje bij de tender is het beste om het orgine schroefje te nemen. Als je naar minitrix.de gaat, en de ertzalteile en het artikel nr intypt kom je bij de onderdelen lijst.

Wat het wippen betreft, het kan zijn dat daar ook iets ontbreekt of niet goed zit. Ivm omdat daar geen gewicht op rust, en alleen mee hoort te lopen, zal ik hoef bij de verbinding met de chassis nakijken. Zie ook de reserve onderdelenlijst van minitrix hoe het hoort te zitten.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Vragen ivm problemen met Minitrix 12312 (DRG BR18.5)

Bericht door Bjor »

Sander,

Ik heb de MTX 12254, de S 3/6 uit tijdperk I, dus ik weet niet of die van jou hetzelfde onderstel heeft als die van mij, maar hier een fotootje van een stukje verenstaal dat blijkbaar door een boutje wordt vastgehouden en dat de bogey horizontaal houdt. Zit dat er bij jou ook, of ontbreekt dat wellicht?
Afbeelding


Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Vragen ivm problemen met Minitrix 12312 (DRG BR18.5)

Bericht door Sibbesuisje »

@Marksintpancras bedankt Mark. Dat was echter het eerste wat ik had gedaan. Ik heb wederom lopen turen naar dat explosie diagram (https://www.maerklin.de/service/produkt ... 312&lang=1) maar kan het niet vinden. Ik krijg nu het vermoeden dat ik een geheel nieuw koppelingssysteem moet bestellen omdat het in de lok misschien een plastic stukje was (afgebroken?) en geen schroefje. Zal de lok dus maar eens uit elkaar gaan halen.

@Bjor het verenstaal zit er wel in. Maar misschien dat er iets is met de afstelling. Zal morgen er morgen eens mee gaan pielen. bedankt voor de tip!


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Vragen ivm problemen met Minitrix 12312 (DRG BR18.5)

Bericht door FidOo »

Sander, ik zou ook even kijken naar de afstand tussen de wielen op de assen. Misschien dat ze net te ver uit elkaar staan waardoor hij snel tegen de rails op wilt lopen en er dan uit springt. Volgens mij moet de afstand tussen de flenzen 7.2/7.4 mm zijn, maar dit weet ik even niet zeker en misschien dat iemand anders daar even meer over kan zeggen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Vragen ivm problemen met Minitrix 12312 (DRG BR18.5)

Bericht door Sibbesuisje »

dank je Joost. Ik zat daar ook al naar te kijken maar op het blote oog leek er niets mis.
Maar ik zal maar eens schuifmaat aanschaffen om dat eens te controleren. De goede waarden lijken ergens tussen de 7.4 en 7.63 te liggen, op basis van een eerdere discussie op dit Forum.


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Vragen ivm problemen met Minitrix 12312 (DRG BR18.5)

Bericht door Sibbesuisje »

Het wielprobleem is opgelost :) . Het was inderdaad de afstand tussen de wielen. Met een kleine aanpassing was het probleem verholpen, bedankt @FidOo voor de tip.

Helaas is het andere probleem wat moeilijker te verhelpen want er lijkt een stukje te zijn afgebroken. Ik wil proberen er nog een schroefje in te plaatsen of in ieder geval iets om het te verlengen zodat de tender afstand gelijk blijft. Probleem is dat ik er niet lekker bij kan vanwege de cabine.
Is er een manier om alleen de cabaine er af te halen? Ik durf niet te hard eraan te trekken want als er iets af breekt ben ik verder van huis.
Het alternatief is om de hele lok te ontmantellen (de schroefjes zitten aan de onderkant), maar daar zie ik wel een beetje tegenop (uit elkaar halen gaat nog wel, maar het in elkaar zetten zou wel eens een stuk lastiger kunnen zijn).
Bijlagen
mtx 12312 cabine.jpg
mtx 12312 cabine.jpg (123.99 KiB) 1259 keer bekeken


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Vragen ivm problemen met Minitrix 12312 (DRG BR18.5)

Bericht door Sibbesuisje »

Een laatste update om het onderwerp af te sluiten.
Het is onderhand duidelijk dat er iets is afgebroken. Het reserve onderdeel kan nog besteld worden, alleen ik heb twijfels over mijn eigen kunde om het te vervangen (de hele lok en tender zullen uit elkaar moeten). En vanwege COVID kan ik niet even langs bij de addresjes in Nederland om het te laten maken.
Dus ik heb voorlopig een noodoplossing gevonden. Ik heb een paperclip (eentje met een plastik behulzing) gepakt en daar een stukje van af geknipt en dit in het kleine gaatje gepropt (zie foto)
Hierdaar is de speling een stuk minder geworden en kon ik eindelijk er wagens achter hangen zonder de angst dat de boel losgetrokken werd.
Helaas is de paperclip iets minder breed dan het staafje dat er oorspronkelijk zit dus die extra milimeter zorgt ervoor dat de tender nog altijd een beetje als een jojo heen en weer gaat met als gevolg dat de wielen van de tender soms een klein beetje omhoog stuiteren. Hierdoor onstpoort de tender als deze door een bocht wissel gaat of als deze op een recht wissel moet afslaan. Dus dat betekend dat de lok nog alijd niet breed ingezet kan worden. Jammer, want de motor en trek kracht zijn verder voortreffelijk!
Bijlagen
minitrix 18.5 - noodoplossing.jpg
minitrix 18.5 - noodoplossing.jpg (121.94 KiB) 1215 keer bekeken


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

Onmogelijkhier
Berichten: 381
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Vragen ivm problemen met Minitrix 12312 (DRG BR18.5)

Bericht door Onmogelijkhier »

Waarom doe je er niet nog een plastic huisje omheen om de opening verder op te vullen.


Groeten Marcel V

stejaap
Berichten: 218
Lid geworden op: 22 dec 2011 21:11
Locatie: Capelle aan de IJssel

Re: Vragen ivm problemen met Minitrix 12312 (DRG BR18.5)

Bericht door stejaap »

Onmogelijkhier schreef: 30 jan 2021 11:59 Waarom doe je er niet nog een plastic huisje omheen om de opening verder op te vullen.
Een krimpkousje bijvoorbeeld


Groeten,
Jaap

{{Königlich Bayerische Staatseisenbahn, Königlich Preußische Eisenbahn-Verwaltung, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft}}
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Vragen ivm problemen met Minitrix 12312 (DRG BR18.5)

Bericht door Sibbesuisje »

krimpkous had ik niet aan gedacht (ik was er ook niet mee bekend), dat zou wel eens kunnen werken. Het andere alternatief is een laagje tape, maar in het tropische weer heeft de lijm soms de neiging rare dingen te gaan doen, dus dat lijkt me niet geschikt. Bedankt voor de tip heren!


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Vragen ivm problemen met Minitrix 12312 (DRG BR18.5)

Bericht door Frank_N »

Merkwaardig... ik heb de 12304 (BR18.4), 12226 S3/6 en de 12224 (TeeRAM) met als grootste probleem dat ze motorisch erg slecht zijn en weing tot geen trekkracht...
Van de 12304 is ook dat schroefje wat de dissel op zijn plek moet houden verdwenen en het bijbehorende palletje afgebroken. Een buffer aan de voorzijde is foetsjie.

Van de beide stomers lopen bij 24 graden wissels die voor wieltjes eruit.
Alle drie hebben ze om deze redenen amper gereden.


Groet van Frank
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Vragen ivm problemen met Minitrix 12312 (DRG BR18.5)

Bericht door Sibbesuisje »

Frank_N schreef: 30 jan 2021 15:58 Merkwaardig... ik heb de 12304 (BR18.4), 12226 S3/6 en de 12224 (TeeRAM) met als grootste probleem dat ze motorisch erg slecht zijn en weing tot geen trekkracht...
Ja Frank, het is een beetje 'hit and mis' met minitrix. De TEE RAM heeft inderdaad geen geweldige motor, dus bij mij kan het alleen in de buitenste bochten en geen helling. Voor de stoomloks type S3/6 / BR 18.4/5 heb ik wisselende ervaringen. Mijn S3/6 Pfalzbahn (12254 - 2006) is bere sterk. Ik had ook de blauwe bayerse S3/6 (12227 - 2001) en die kon amper 3-4 wagons aan. De 12312 (2005) is weer heel sterk (ging er met gemak met 6 zware wagons vandoor) maar de nieuwste 18.5 (16181 - 2019) valt juist weer heel tegen. Dus 4 versies van hetzelfde type en redelijk verschillende ervaringen.....
Maar ja, ik vind het wel prachtige loks :D en de 12304 en 12365 liggen in Nederland al een tijd te wachten. Nog eentje (12243) en dan is mijn hele DRG 18.4/5 verzameling compleet ;)


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Plaats reactie