Hoeveel kan een DB BR 212 trekken op een steile helling?

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Hoeveel kan een DB BR 212 trekken op een steile helling?

Bericht door Wim H »

Hallo allen,
Bij de buren van Beneluxspoor kwam iemand met een verwijzing naar het Spur0 Forum en een Grenzlasttafel voor verschillende loks (zowel stoom als diesel). Ook de V100 staat er bij, maar alleen voor Schnellgang (Rangiergang mist). Die zou bij 30 km/h op een 40 promille helling nog 114 ton kunnen trekken. Op een 25%o helling 203 ton (bij 30 km/h).
De BR 50 kan op een 25%o helling zelfs 250 ton (bij 30 k/h). Een 40 promille helling staat helaas niet in de tabel.
Er is her en der wel data te vinden, maar het komt niet allemaal overeen. Misschien moet ik de DB eens vragen of ik een 212 mag lenen en op een zijlijn mag uitproberen :D
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Hoeveel kan een DB BR 212 trekken op een steile helling?

Bericht door Wim H »

Nog een aanvulling:
Bij Beneluxspoor kwam iemand met deze link: DB Netze
Een tool van DB Netze om te controleren wat je met een bepaalde lok op een bepaald traject kunt trekken. Er staat een hele lijst aan verschillende loks in, incl de BR 212 voor zowel Rangier als Schnellgang! Ik kon niet 1,2,3 een bestaand traject vinden met 40 promille, maar de Murgtalbahn in het Zwarte Woud is bij mijn weten 50 promille. Daar trekt de BR 212 toch nog 210 ton. Er staat alleen niet bij met welke snelheid...
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Hoeveel kan een DB BR 212 trekken op een steile helling?

Bericht door Wim H »

Een oud draadje, maar ik moest er opeens weer aan denken. Ik ben nu een Eisenbahn Journal Special aan het lezen over de V100
https://shop.vgbahn.info/eisenbahn-jour ... _4677.html
En wat vind ik op pag 26: een "Schlepplastentafel" voor de BR 212 voor zowel Langsamgang als Schnellgang. :D
Ik moest uiteraard direct terugdenken aan de vraag die ik hier ruim 2 jaar geleden stelde.

Deze tabel geeft aan dat een BR212 op een 40 promille helling het volgende kan trekken (in Langsamgang):
25 km/h 199 ton
30 km/h 159 ton
35 km/h 128 ton
40 km/h 105 ton
Edit: Deze data komt dus uit een tabel in Eisenbahn Journal Special 2/2018: V100 (DB Baureihen 211 und 212) van Konrad Koschinski en Andreas Kabelitz
https://shop.vgbahn.info/eisenbahn-jour ... _4677.html
De tabel is te vinden op pag 26.


Net weer iets anders dan wat de tabellen in andere bronnen aangeven. De tabel in EJ is blijkbaar uit het DB-Merkbuch gecopieerd (van 1960). Mag ik daar trouwens een scan van plaatsen hier op de site? Of valt dit onder het auteursrecht?

Nu heb ik wat zitten afschatten wat mijn goederentreinen gemiddeld naar boven moeten slepen op een doordeweekse dag: tussen de 400 en 800 ton. Met 3 treinen per dag is dat dus 130 tot 260 ton per trein.
Dat betekent dus dat ik met een lichte trein maximaal 35 km/h kan rijden, met een zware maximaal 25 km/h. Alleen zal 260 ton per trein toch te veel worden. Op zich is dat geen probleem, dat geeft mij een excuus om dan een extra trein in te plannen :)

Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 07 mar 2019 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2009
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Hoeveel kan een DB BR 212 trekken op een steile helling?

Bericht door Bjor »

Wim H schreef: 06 mar 2019 12:59 (...) valt dit onder het auteursrecht?
Wim,

Ja, EJ behoudt zich het auteursrecht voor. Je mag wel naar het nummer, jaargang en pagina verwijzen, zoals je hebt gedaan.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Hoeveel kan een DB BR 212 trekken op een steile helling?

Bericht door Wim H »

Hallo Ben,
Ik had de vraag ook bij de buren op Beneluxspoor gesteld. Daar zegt men dat een klein deel van een artikel (niet groter dan noodzakelijk) onder het citaatrecht valt en dus wel geplaatst mag worden.
Ik neem aan dat dat ook op Nspoorforum geldt, maar ik zal de moderators nog eens vragen.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Hoeveel kan een DB BR 212 trekken op een steile helling?

Bericht door WilcoV »

Het Merkbuch is al vele malen gepubliceerd op diverse websites, dus …..
Formeel staat er gewoon in het Merkbuch: "Alle rechten vorbehalten. Nachdruckauch auszugsweise nicht gestattet" .
Dus formeel mag je geen scans, ook niet als citaat plaatsen. Wel mag je volgens het algemene citaatrecht zelf een deel van de tekst overtypen en hier plaatsen met bronvermelding.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Hoeveel kan een DB BR 212 trekken op een steile helling?

Bericht door Wim H »

OK dus als ik de hele tekst overtyp en dan hier plaats (wat ik dus met een deel van de tabel al heb gedaan) mag het wel? Een scan van diezelfde tabel niet. Het blijft een vreemde zaak, vandaar dat ik ingenieur ben geworden en geen advocaat ;)
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Hoeveel kan een DB BR 212 trekken op een steile helling?

Bericht door Wim H »

Na overleg met de moderators zal ik hier geen scan plaatsen. Overtypen mag wel, dus als iemand nog graag data wil hebben bij een andere helling of in de Schnellgang: laat het me weten, dan typ ik het over :)
Groet, Wim


Plaats reactie