Overstap naar N-spoor, nadelen tov schaal H0 ?!

Vraag maar raak!

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Overstap naar N-spoor, nadelen tov schaal H0 ?!

Bericht door Marksintpancras »

Minitrix rails, Peco rails, Kato rails, Fleischmann rails aansluiten is allemaal hetzelfde, alleen ene kant van de staaf wordt over de hele baan kant A en de andere railstaaf wordt kant B. Mijn dochter van 3 zal zeggen: Papa links is alles met een "+" en rechts is alles een "-", treintje op de rails en open dat gas pedaal.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: Overstap naar N-spoor, nadelen tov schaal H0 ?!

Bericht door Heiko »

jullie begrijpen niet wat ik bedoel. Ik vraag het wel bij huider als ik de spullen ga kopen.


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Overstap naar N-spoor, nadelen tov schaal H0 ?!

Bericht door martindomburg »

Hoi Heiko

Gewoon heel simpel. De track out verbind je met de rails. Je hebt 2 terminals en 2 sporen.

Mijn advies, soldeer de draden aan de rails. Ik heb zelf een broertje dood aan die aansluitklemmen :)

Verder zal je hier veel plezier hebben van N. Wil je zien wat formaat kan? Zoek maar eens op Schellenbach!

Btw van de week na 6 weken niet gereden weer ff opgestart voor een kijker. Direct starten lopen !!!! Gasss ging er vol op.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4483
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Overstap naar N-spoor, nadelen tov schaal H0 ?!

Bericht door spoor65 »

Heiko,

Het aansluiten op de rail is waar je naar vraagt.

Analoog gezien, draadjes aan de transformator,
1 draadje aan het rechter spoor en 1 draadje aan het linker spoor.

dan heeft de baan spanning en kan de loc rijden.

Digitaal is dat niet anders.

Ook daar gaat er vanaf de centrale, in jouw geval de mobile station van Minitrix. 2 draadjes naar het spoor, wederom 1 rechts en 1 links.

en dan zal de loc kunnen rijden.

wel even het juiste decoder adres kiezen van de betreffende loc.

het verschil zit hem namelijk alleen in de manier waarop de loc reageert.

Bij analoog gaat die rijden zodra de "spanning" op de rail gezet word, en naar mate je de transformator meer open draait gaat die harder.

Bij digitaal staat constant gelijke spanning op de rails, en zal de decoder in de loc reageren op de opdrachten die hij krijgt vanaf de centrale.

dit ff kortweg als antwoord.

Mocht jij jouw vraag anders bedoelen, dan zien wij dat natuurlijk graag.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: Overstap naar N-spoor, nadelen tov schaal H0 ?!

Bericht door Heiko »

Het is me duidelijk. De meesten hier geven de voorkeur aan solderen. Ik hou het voorlopig even bij die aansluitklemmetjes. Betekend wel dat ik die er los bij moet kopen aangezien ik geen startset koop.

Stel ik koop bijv. een startset van Trix dan kan ik hoogstwaarschijnlijk niet die aansluitklemmen/aansluitrails gebruiken voor mijn fleischmann picolo rails


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Overstap naar N-spoor, nadelen tov schaal H0 ?!

Bericht door Marksintpancras »

Gewoon bij Fleischmann digitaal de aansluitklemmen atikelnr 9400 gebruiken, andere aansluit rails van fleischmann werkt digitaal niet.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Overstap naar N-spoor, nadelen tov schaal H0 ?!

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Flm 9108 gaat ook, alleen eerst even de condensator tussen de 2 aansluitklemmen verwijderen. Het huisje zit niet zo stevig gelijmd (bij het exemplaar wat ik had). Klein kniptangetje doet de rest. De klemmetjes willen nog wel eens lam worden en/of er breekt een pootje af.



Onderwerp starter
Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: Overstap naar N-spoor, nadelen tov schaal H0 ?!

Bericht door Heiko »

Marksintpancras schreef:Gewoon bij Fleischmann digitaal de aansluitklemmen atikelnr 9400 gebruiken, andere aansluit rails van fleischmann werkt digitaal niet.
Dat was het antwoord dat ik zocht.


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4483
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Overstap naar N-spoor, nadelen tov schaal H0 ?!

Bericht door spoor65 »

:D en zo komen we er uiteindelijk toch uit.

zo zie je maar hoe lastig het soms kan zijn om in geschrift duidelijk te maken wat er bedoeld word, omdat soms dingen op meerdere manieren gelezen/beantwoord kunnen worden.

Beide laatste vermeldingen zijn een mogelijkheid.

Persoonlijk zou ik ook kiezen, als je liever niet wilt solderen, voor de oplossing van de standaard aansluitrail, waar dan alleen ff de condensator uitgehaald moeten worden.

Zit nog wel aan wat anders te denken, maar dan is het ff de vraag, passen de railschoentjes van Minitrix op FLM met bedding rails?
Als dat zo is heb ik hier nog een andere oplossing voor je liggen, welke ik niet meer gebruik, en ik je zo kan toe sturen.

Minitrix voorziet naast de normale aansluitrail en de losse aansluitklemmen, namelijk ook nog in een setje railschoentjes waar de aansluitdraden aan vast zitten.

die kun je dan zo vervangen met de normale railschoentjes.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: Overstap naar N-spoor, nadelen tov schaal H0 ?!

Bericht door Heiko »

Dat van die railschoentjes waar de aansluitdraden aan vast zitten zag ik net in de Trix catalogus. Mogelijk ga ik aanstaande dinsdag eens bij Huider kijken. Dat maakt het voor mij allemaal net wat duidelijker.


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2204
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Overstap naar N-spoor, nadelen tov schaal H0 ?!

Bericht door traiNiac »

Hallo Heiko,

Zowel HO als N hebben bij mij een plekje. Ik rij analoog (met impulsbreedteregelaars) en als je de baan secuur aanlegt en goed schoonhoudt (ATF, SR24, wasbenzine, contactspray), is N net zo betrouwbaar ondanks het geringe gewicht. Een belangrijk voordeel van HO zijn de rijeigenschapen bij zeer lage snelheden, maar als je digitaal gaat rijden is dat blijkbaar in N ook goed mogelijk. Daarom bouw ik zelf in HO een kleine nevenlijn met alleen twee-assertjes en kunnen op mijn N baan ook lange rijtuigen een plekje vinden. Bij mij zijn er geen rondrijdende treinen, maar wordt alleen van A naar B gereden. Dat is in N wel iets storingsgevoeliger, omdat N loks soms een klein duwtje nodig hebben om op te starten. Tja, het voordeel van N is naturlijk evident, zeker als je van scenery houdt (beide segmenten zijn even lang en breed):

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Overstap naar N-spoor, nadelen tov schaal H0 ?!

Bericht door Wim H »

Die h0 module ziet er ook goed uit Harry! Erg netjes! Heb je daar nog ergens een bouwdraadje van? Niet op dit forum neem ik aan... ;)
Zelf zit ik er stiekem ook aan te denken om naast mijn N-baan nog een kleine h0 rangeerbaan te bouwen. Dan kan ik mijn h0 verzameling ook nog een beetje inzetten...
Groet, Wim



kanarie
Berichten: 276
Lid geworden op: 29 apr 2016 17:08

Re: Overstap naar N-spoor, nadelen tov schaal H0 ?!

Bericht door kanarie »

fleischman heeft ze ook
22217 railschoentjes met aansluitdraden
groet kees


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2204
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Overstap naar N-spoor, nadelen tov schaal H0 ?!

Bericht door traiNiac »

Wim H schreef:Die h0 module ziet er ook goed uit Harry! Erg netjes! Heb je daar nog ergens een bouwdraadje van? Niet op dit forum neem ik aan... ;)
Hallo Wim,

Zie: http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=118854
Het is een beetje stoffig draadje (ik ben nu voornamelijk met N-spoor bezig) en let ook niet op het krakkemikkige Duits. Maar ik ben al wel wat verder dan daar te zien is. Ik zal het eens bijwerken



Onderwerp starter
Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: Overstap naar N-spoor, nadelen tov schaal H0 ?!

Bericht door Heiko »

De koppelingen van de verschillende merken, zoals Fleischmann, Trix, Arnold, zijn die allemaal hetzelfde?


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2204
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Overstap naar N-spoor, nadelen tov schaal H0 ?!

Bericht door traiNiac »

Hallo Heiko,

Ja, deze fabrikanten gebruiken allemaal dezelfde genormeerde standaardkoppeling. Alleen heel oude modelletjes van Arnold (de eerste fabrikant die N spoor maakte) hebben een andere koppeling. Wel zijn er allemaal verschillende kortkoppelingen op de markt.



Onderwerp starter
Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: Overstap naar N-spoor, nadelen tov schaal H0 ?!

Bericht door Heiko »

Dat scheelt weer wisselen van koppelingen.


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Overstap naar N-spoor, nadelen tov schaal H0 ?!

Bericht door FidOo »

Wisselen van koppeling is alleen nodig als je kortkoppelingen gaat gebruiken (of als ze toevallig al gemonteerd zitten).

Hoewel de koppelingsklauw (de haakje zogezegd) standaard gelijk is, is de bevestiging dit niet. Je hebt hier diverse variaties in.
Maar daar moet je eigenlijk vanzelf maar achterkomen. T geeft zeker geen hele grote problemen.

Bij kortkoppelingen bestaan er wel diverse variaties.

Kijk hier maar eens: http://www.1zu160.net/nspur/kupplungen.php Let wel Duitse tekst


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

martjo
Berichten: 60
Lid geworden op: 28 sep 2016 08:06
Locatie: Terneuzen

Re: Overstap naar N-spoor, nadelen tov schaal H0 ?!

Bericht door martjo »

Grappig is dat ik zelf voornamelijk op zoek ben gegaan naar voordelen. Bijvoorbeeld die 'standaard' koppelingen. In H0 heb ik toen een klein fortuin uitgegeven aan koppelingen en nu werkt het zonder problemen. (Rij net een kleine week, dus....have mercy) Enkel het onderhoud is voor mij een nadeel, maar wel acceptabel. Zeker nu ik nieuwe rails aan het bestellen ben waar ook een stofzuiger op komt te rijden heb ik er alle vertrouwen in dat ook dit probleem getackeld wordt.

groeten Martin


Plaats reactie