veiligheid

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

veiligheid

Bericht door janiegein »

hallo heren elektriek techneuten,

stroomtechnisch ben en blijf ik een leek met twee linkerhanden.
heb in de tijd dat ik nu met mijn treinbaan bezig ben het nodige geleerd op stroomgebied maar ook een behoorlijk aantal keren goed in de fout gegaan.

Nu ik wederom geconfronteerd wordt met de nodige kortsluit-toestanden moet ik maar eens gaan denken aan een betere beveiliging
van het geheel.
wie mijn draadje DE GEINBAAN volgt weet waar ik het over heb.

ik werd van de week getroffen door uitvallen van mijn vijver die blijkbaar na jaren draaien ergens een warmlopende pomp o.i.d. had en waardoor de stop er uit vloog.
na de vijver het probleem opgelost te hebben bleek ook dat treinkamer stroomloos gezeten had.
in de stoppenkast nagekeken en daar blijkt dat de tuin en mijn treinkamer op één en dezelfde groep zitten.

nu ook nog blijkt dat er alle wissels en relais niet meer werken heeft mij na het nodige zoekwerk doen inzien dat niet de vijver maar mijn treinbaan de stop heeft doen doorslaan.

nu wil ik voor mijn treinbaan tussen de stekker die alles voed en het stopcontact een smeltzekering zetten die er voor zorgt dat als ik met mijn treinbaan kortsluiting veroorzaak deze eerst eruit klapt zonder gelijk het halve huis stroomloos te zetten.
nu had ik in mijn hooft om daar een 10 Amp zekering neer te zetten omdat in de stoppenkast 16 Amp zit en ik dan denk dat die 10 Amp eerder er uit zal gaan.

maar dan komt de vraag is die 10 Amp zwaar genoeg om alles wat ik gebruik aan te kunnen zodat ie er niet uit klapt alleen door het gebruik zonder kortsluiting te maken.

of is er iemand die mij in Jip en Janneke taal kan vertellen hoe dit dan wel zou moeten en of is er een goed betaalbaar alternatief gezien mijn budgettaire toestand.

ik hoor graag.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: veiligheid

Bericht door spoor65 »

Jan,

Als er iemand is die jouw daar antwoord op kan geven, dan denk ik dat je Martin Domburg ff kunt gaan vragen.

het is tenslotte zijn (beroepsmatig) vak om draden te trekken door diverse gebouwen en die aan te sluiten.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

jeepney
Berichten: 674
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:57

Re: veiligheid

Bericht door jeepney »

10 ampere betekent dat je totale stroomverbruik (vijver en treinbaan) op een bepaald moment niet meer dan 2200 watt mag zijn. Bij 16 ampere komt dat overeen met ca 3400 watt.

Waar ik je niet helemaal volg is je redenatie dat het aan je treinbaan heeft gelegen en niet aan je vijver. Ik neem aan dat je alles pas achteraf hebt (op)gemerkt en dus niet op het moment dat de stop er uit vloog met je treinbaan bezig was. Als je bij niet gebruik van de treinbaan toch de stekkers van de treinbaan in de stopcontacten laat kan de treinbaan alsnog een opdonder hebben gehad van een mogelijke kortsluiting in de vijver(pomp).

Henk



kanarie
Berichten: 276
Lid geworden op: 29 apr 2016 17:08

Re: veiligheid

Bericht door kanarie »

interressant probleem
waar ik aan denk is waar campers tegen aanlopen op veel campings
te veel stroom verbruik in de camper
de stop op de stroompaal klapt er uit en je moet weer naar de camping baas
de oplossing was een tussen zekering
tweede vraag die je moet stellen
wat is het stroomverbruik van mn baan als hij in vol bedrijf is
groet kees


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: veiligheid

Bericht door Ad_M »

Jan,

De reden dat we zwakstoom gebruiken via een trafo (zie 230V naar 12 tot 16 Volt of zo) met de nodige beveiliging er in is juist bedoeld dat we veilig fouten kunnen maken tot zekere hoogte
Dat we hier met zwaardere trafo's en meer vermogen gaan werken betekend dat we beter moeten gaan oppassen wat we doen, daar het gevaar voor brandgevaar groter wordt en we door de winst aan vermogen (ondanks een veilige spanning) toch de mogelijkheid hebben om spoorstaven te smelten
Net zoals een lastrafo we ook de mogelijkheid hebben met een lage spanning meer een idioot hoge stroom de mogelijkheid hebben om ijzer aan elkaar te smelten (lassen)

Daarom moeten we er goed voor zorgen dat we zwakstroom en wat uit het net (stopcontact) komt altijd gescheiden houden op de baan
Zodra we dag gaan mixen wordt het link en moet je HÉÉL goed weten wat je doet

Als je de volle 10 Ampére van het net wil gaan gebruiken moet je zo'n 460 treintjes tegelijk laten rijden, dat lukt zelfs jou niet Jan ;)

Wat ik je wel kan adviseren voor je baan, is inderdaad een beveiligende slof (Verdeeldoos met schakelaar en beveiliging) waarvan het snoer 2,5mm2 of minimaal 1,5mm2 is
En die centraal gebruiken om je gehele baan mee te schakelen
Volgens mij had Martin daar ook een plaatje van bij het begin van de bouw van zijn baan

Het kan nooit kwaad om hier een daar een paar glas zekeringen (zeg 1 A snel) in te bouwen waar je met zwaardere voedingen (zeg 3 Ampère en hoger) direct op 0,15mm2 draadjes gaat zetten (voeden)
Probeer maar eens op een losse voeding van 16v en 3 Ampère en maak maar eens sluiting met zo'n draad
Dan weet je meteen wat ik bedoel met "brandveiligheid" als je naar je draad kijkt ;)
(ik hoop dat de beveiliging ingrijpt, afhankelijk welke voeding je gebruikt hebt)

Dus de kans dat je je "stoppen" / smeltveiligheid er uit laat knallen met een sluiting wat na je trafo's zit is erg klein
Maar pas ooo zo op met wat je daarvoor doet met het 230V gedeelte, daar zit het echte gevaar (zie je motor verhaal van je ketting)

Ik adviseer altijd je verstand te gebruiken en logisch te denken, en waar nodig te vragen waar het aan kennis ontbreekt
Denk dat je al héél goed op de juiste weg zit ;) :mrgreen:

Hoop dat dit helpt?

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Modelspoorbarry
Berichten: 343
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: veiligheid

Bericht door Modelspoorbarry »

Hai Jan,

Zonder inhoudelijk verder jouw baan te kennen, heb ik een vraag:
Je zegt, dat je de boel met 10 Amp wilt zekeren. Zoals in een antwoord al opgemerkt; dan praat je over een constant vermogen van 2.300 Watt.
Dergelijke zekeringen kunnen gedurende een behoorlijke tijd worden overbelast met een 20%.
Een dergelijk zekering "sneuvelt" alleen, als er kortstondig 3 tot 5 maal de nominale stroom loopt. Dus 30 tot 50 ampere.

Mijn 1e vraag zou zijn: gebruikt jouw baan werkelijk (met regelmaat) een vermogen van 2.300 Watt oftewel 2,3 kilowatt?
Als je 365 dagen per jaar dan 2 uur per dag rijdt, gebruikt jouw baan: 365 x 2 x 2,3 kW = 1.679 kWh per jaar. Dat is ongeveer 1/3 van het gebruik per jaar van een normaal gezin.
Het kan, maar het lijkt mij redelijk veel.

Mijn voorstel zou om ergens een stroomverbruiksmeter te lenen en deze tussen jouw baan en het net aan te sluiten.
Mijn aanname daarbij is, dat de boel met stekkers in stopcontacten is aangesloten.
Het mooiste zou zijn, als je alle aanwezige stekkers in 1 verdeeldoos zou kunnen krijgen. dan krijg je een goed beeld van het daadwerkelijke gevraagde vermogen.
Met die meetwaarde zou ik dan kijken, wat ik daadwerkelijk aan zekering nodig heb.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: veiligheid

Bericht door nspoorkees »

Ik zou de oorzaak toch echt bij je vijvermotor zoeken... dat klinkt logischer. Dat zijn typisch zaken waardoor een zekering er uit vliegt.

Waarom je wissels nu niet meer werken lijkt eerder een gevolg, of gewoon toeval.
Is er misschien een trafo of voeding van je treinbaan defect? Ligt er ergens een draadje los? Stekker vergeten terug in een contactdoos te doen? Een stekker die ergens niet goed in zit?


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2009
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: veiligheid

Bericht door Bjor »

Jan,

Vorig jaar heb je e.e.a. verteld over de 230V motor die je eigen ingenieuze car system aandrijft. Je schreef toen dat je niet wist waar die motor voor was gebruikt, maar in het draadje over je GEINBAAN schreef je in het berichtje van do nov 12, 2015 8:25 pm:
"motor wordt nu al vrij snel behoorlijk warm."

Hing die motor ook aan de 230V toen de stop er uit vloog? Zo ja, dan lijkt het me verstandig die motor eens door een ter zake kundige te laten nakijken, al is het maar om die als oorzaak uit te sluiten.
En als er in die motor wellicht kortsluiting optreedt dan ontstaat er m.i. een reëel gevaar van brand.
Niet iets dat je wilt hebben :o :o

Misschien is er een deskundige forumgenoot die e.e.a. voor je kan nakijken.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: veiligheid

Bericht door janiegein »

Heren dank voor de uitgebreide antwoorden.

uit al deze antwoorden kan ik misschien een paar zaken uitsluiten.

ten eerste toen de stop er uit vloog stond treinbaan wel aan maar alles stond stil met dichtgedraaide trafo,s omdat ik nu eenmaal bezig ben met herstelwerkzaamheden aan het grote SS waar wissels weigeren.

de door bjor aangehaalde motor voor mijn car system stond uit omdat door de werkzaamheden aan het SS een deel van dit car system afgebroken is omdat ik er anders daaronder niet bij kan.

de vijver draait nu via een andere voedingsbron die op een andere groep zit.

de opmerking om eens een verbruiksmeter tussen her stopcontact en de verbruiksstekker die uit het stopcontact en de treinbaan zit te plaatsen lijkt mij een goede optie om mee te beginnen.

ook een beveiligde stekkerdoos van waaruit de voeding van de baan geschied lijkt mij een goede oplossing.
maar dan moet ik natuurlijk wel eerst het verbruik weten die de eventuele beveiligingswaarde van die beveiligde stekkerdoos niet overschrijd.

heb op de baan overigens wel al één korstsluitprobleem gevonden en wel dat de metalen montageplaat waar de magneetrelais op gemonteerd zijn in aanraking komt met zowel de plus als de min draad en dus via die montageplaat kortsluiting veroorzaakt.

we gaan hiermee aan de slag.

wordt vervolgd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie