Stroomafnemers / slepers compleet versleten

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kootje007
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Stroomafnemers / slepers compleet versleten

Bericht door kootje007 »

Gister een Fleischmann tenderloc op de kop weten te tikken. Prijs was niet onaardig. Loc rijdt maar vonkt bij de wielen. Blijkt dat de slepers compleet zijn ingeslepen.
Is zoiets met soldeertin te repareren? Ik lees op het forum ook veel over fosfordraad? Wat zou het beste zijn?

Loc komt uit een startset, en is een dcc versie van de 7159.
Afbeelding

Afbeelding

Hopelijk kan ik hem weer goed werkend krijgen!

Alvast dank,
Marco


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5084
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Stroomafnemers / slepers compleet versleten

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Als je aan nieuwe contactstrips kan maken of kopen dan zou ik daarvoor gaan( geen idee waar en hoe) maar als je (tijdelijk) een andere oplossing zoekt dan zou ik het niet met soldeertin alleen proberen. Dan zou je andere strookjes materiaal( heel dun koper of messing of net wat je kan vinden en te solderen is) over de doorgesleten plekken heel solderen. Hoe goed dat solderen op de vierkante millimeter lukt is vraag 2 maar als het gelukt is zou je er denk ik weer een aardig tijdje tegen moeten kunnen. Ik zou het trouwens wel zo doen dat het nieuwe metaal het gene is wat met de wielen in contact komt.

Brainwave 2, misschien kan je iets contactstrips die Fleischmann maakt( of maakte) voor in de draaistellen van rijtuigen. Dan heb je het zelfde materiaal als wat je nu hebt en zou je evt. de versleten delen er af kunnen knippen en hiermee nieuwe maken en aan de nog goede delen solderen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

zita
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 nov 2016 13:43
Locatie: Zuid Holland

Re: Stroomafnemers / slepers compleet versleten

Bericht door zita »



Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Stroomafnemers / slepers compleet versleten

Bericht door Bjor »

Marco,
Ik had hetzelfde probleem en heb de uiteinden van de oude stroomafnemers afgeknipt en en er nieuwe stripjes fosforbrons (daaruit bestaat de oorspronkelijke contactstrip ook uit) op gesoldeerd.
Het gaat het makkelijkst als je een heel fijne soldeerpunt of een soldeernaald hebt en het stripje met bijv een klempincet
(bijv zo een: http://www.hobbyscaleparts.nl/index.php ... 71&lang=NL
kunt fixeren. beide stripjes vooraf even vertinnen.

Succes,

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 720
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Stroomafnemers / slepers compleet versleten

Bericht door epocheales denken »

Hoi Marco,

Heb hetzelfde gehad met een Fleischmann tandradloc. Schijnt wel een Fleischmann dingetje te zijn.
Wat je moet hebben is een plaatje fosfoorbrons of latoenkoper. Volgens mij in de betere modelbouw winkel te krijgen in verschillende diktes.
Zo kan je je nieuwe stroomafnemer op maat knippen of snijden en op de oude stroomafnemer solderen.
Veel succes!

Groet,

Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Stroomafnemers / slepers compleet versleten

Bericht door BenQ »

Zelf ook Fleischmann stoomlocs met dit probleem, nog geen goede oplossing voor gevonden.
Wat me wel opvalt is dat het alleen de linker slepers zijn die weggebrand zijn, niet geslepen.
Je moet bij het solderen wel opletten dat de verbinding naar het midden niet te warm wordt.
De gesmolten steuntjes gaan ook snel kapot.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kootje007
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: Stroomafnemers / slepers compleet versleten

Bericht door kootje007 »

Allen bedankt voor de antwoorden! Ik ga ermee aan de slag! Laat de uitkomst wel weten!

Groet,
Marco


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Stroomafnemers / slepers compleet versleten

Bericht door Rob Fongers »

Marco,

Dit soort reparaties leiden meestal tot teleurstelling :?

Alle genoemde opties hebben een nadeel dat de druk op de wielen zo groot wordt dat de kracht die benodigd wordt om de rolweerstand te overbruggen niets tot weinig over laat om nog te kunnen rijden met een aantal wagons.

Wat je zou kunnen proberen om de versleten slepers 90° te draaien zodat deze aan de binnenzijde van je wiel komt te zitten. De slepers hebben veel vering en hebben praktisch niets nodig om langs het wiel te slepen. Enigste nadeel is dat je ze waarschijnlijk gaat zien. je zou ze dan nog een likje rood kunnen meegeven.

Of eens kijken of het niet leverbaar is als reservedeel heeft wel de voorkeur

en kijk dan hier Aan jouw de keuze, doe je best


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Stroomafnemers / slepers compleet versleten

Bericht door Bjor »

Rob,

Mijn ervaring is gelukkig positiever. Ik heb twee even dunne stripjes fosforbronsvan 0,1 mm op de ingekorte originele stripjes gesoldeerd en mijn lok trekt even goed als voorheen. Een 0,1mm stripje geeft echt niet meer weerstand hoor.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kootje007
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: Stroomafnemers / slepers compleet versleten

Bericht door kootje007 »

1 en ander geprobeerd, buigen, afknippen, stuk draad van een led eraan gesoldeerd en het wordt beter. Koolborstelveren vd motor waren ook niet lekker meer. De motor zat ook maar vast met 1 schroefje waardoor de motor omhoog kwam bij wat weerstand. Dat nu ook verholpen. Er is maar 1 as op de tender voorzien van antislipbandjes, hij krijgt de trein maar moeilijk in beweging. Standaard hebben de tenders meen ik op bijna elke as asb dus wellicht helpt dat ook.

Vandaag fosforbrons , koolborstels en asb besteld! Kijken of we hem daarmee goed rijdend krijgen.

Ik was vandaag nog even bij het winkeltje waar ik de loc gekocht heb, ze houden ermee op dus ik heb nog even goed rondgekeken. Er stond nog een fleischmann 65 016 loc, ik gok ook uit een startset. Werkte niet maar mocht de motor testen. Die werkte maar het dcc printje rookte. Meegenomen voor 20 euro, dcc print eruit gehaald, schoongemaakt en hij rijdt super!

Marco


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kootje007
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: Stroomafnemers / slepers compleet versleten

Bericht door kootje007 »

Ah, zie nu dat er twee assen zijn met asb. De andere twee kunnen ook niet want die hebben geen gleuf.


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Stroomafnemers / slepers compleet versleten

Bericht door Marksintpancras »

:D wat een gekloot, neem je verlies en bestel gewoon bij fleischmann 60716007 en het bent voor 65 Europa binnrnb10 minuten klaar en heb veel en lang plezier.

Neem je verlies, want deze deze half gebakken oplossing leiden vaak de wet van murphy :lol:


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kootje007
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: Stroomafnemers / slepers compleet versleten

Bericht door kootje007 »

Ach dat kan altijd nog. Stel dat toch blijkt dat er meer aan de hand is dan is het zonde van het geld om iets te vervangen wat toch niet helpt. Maar ik snap je punt. :)


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kootje007
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: Stroomafnemers / slepers compleet versleten

Bericht door kootje007 »

Vandaag de fosforbrons binnen gekregen en zojuist bezig gegaan. Oude uiteindes afgeknipt en nieuwe stukjes erop gesoldeerd. Redelijk gepriegel maar ik ben het een en ander gewend ivm zelfbouw effectpedalen voor de gitaar. Loc rijdt nu weer als...een trein.

Allen bedankt voor de tips!


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.
Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 720
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Stroomafnemers / slepers compleet versleten

Bericht door epocheales denken »

Kijk, dat zijn de berichten! Leuk dat het gelukt is, toch wel goud waard zo'n forum, toch?
Filmpje?? ;)

Groet,

Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Stroomafnemers / slepers compleet versleten

Bericht door Bjor »

Mooi dat het gelukt is!

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kootje007
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: Stroomafnemers / slepers compleet versleten

Bericht door kootje007 »

Hier de 2 locs samen:
Afbeelding


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Stroomafnemers / slepers compleet versleten

Bericht door Rob Fongers »

Toppie man ;)


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Plaats reactie