BR 103 van Fleischmann of Minitrix ?!

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

BR 103 van Fleischmann of Minitrix ?!

Bericht door Heiko »

Ik wil een nieuwe digitale BR 103 aanschaffen. Welke heeft de beste/mooiste rijeigenschappen die van fleischmann of van minitrix?


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: BR 103 van Fleischmann of Minitrix ?!

Bericht door Overdijk »

Het zal altijd een persoonlijke keuze zijn, maar ik ben zeer tevreden over de BR 103 van Fleischmann.
Ik heb er diverse, waaronder ook digitaal.
Eentje is bijna 40 jaar oud (originele 7375) en nog steeds een mooie, rustigere rijder.

Splinternieuwe locs zijn natuurlijk een ander verhaal.
Daar is het verschil tussen Fleischmann & Minitrix minimaal tegenwoordig.
Maar ook daar vind ik mijn Fleischmann net iets mooier lopen dan de Minitrix.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: BR 103 van Fleischmann of Minitrix ?!

Bericht door Marksintpancras »

Ik heb van beide de 103, ach tja, decodertje erin en rijden beide prachtig. :lol:


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: BR 103 van Fleischmann of Minitrix ?!

Bericht door marco »

Ik heb er 1 van fleischmann rijd super goed.

In de link een nieuwe digitale 103 met sound voor 175 euro een koopje.

http://www.ebay.de/itm/Fleischmann-7815 ... Sw~FJZMo9q


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

Pruts3r
Berichten: 745
Lid geworden op: 06 okt 2013 11:04

Re: BR 103 van Fleischmann of Minitrix ?!

Bericht door Pruts3r »

Je vergeet arnold! De mooiste 103s zijn de laatsten die arnold maakte (2370, 2372, 2373 en 2374) voordat Hornby het overnam. Maar ook degene van na die overname zijn zeker waardig om in je overweging mee te pakken (hn2018 en hn2132)!

Je keuze zal waarschijnlijk bepaald gaan worden op de kleur. Want er zit per fabrikant en zelfs dan weer per type verschil in. Ideaal gezien wil je dat de kleur zo goed mogelijk matched met de wagens die er achter komen (dat is wanneer je voor dezelfde rood beige/creme kleur stelling gaat voor je rijtuigen)

Hier kun je zien dat het lang niet altijd matched allemaal (tips van anderen over wat te doen)

https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 03#p108021

Ook is de 103 wel eens van jas (donker bijna beige met donker rode bies en zwart onderstel, tot licht creme met felrode bies en rood tot boven de draaistellen) en uiterlijk (lange cabine, korte cabine) veranderd in zijn lange cariere.

De modelen en kleurversies (tuurlijk verschilt overal het licht etc maar de kleurverschillen zijn echt groot genoeg om hier goed over na te denken)

De voorserie:
Afbeelding
De 'gewone'
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de lange cabine versie:
Afbeelding

Daarnast heb je natuurlijk nog de helemaal rode met witte vlakken op front en kont en alle speciale versies zoals die lufthansa en touristik uitvoeringen.

Oftewel:

Dus de vraag is wat komt erachter te hangen (type, merk en artikelnummers) en welke uitvoering wil je graag hebben? En met een beetje geluk weet hier dan iemand welke lok je moet hebben.

Qua rijden is t allemaal prima tegenwoordig. De hele oude trixen (zoals de (1)2057 en 12930 zijn wat rumoeriger maar rijden prima. De nieuwe zijn stiller en de allerlaatste hebben rood/wit verlichting aan boord.

Ik zou je deze pagina met super uitgebreide br103 vergelijking met klem aanraden om te lezen:

http://rheinmainscale.blogspot.nl/2014/ ... rt-ii.html

Hier wordt duidelijk per merk ieder verschil belicht en tevens wordt er gekeken welke merk t beste het markante uiterlijk heeft weten vast te leggen.

Ikzelf heb er 3. Begonnen met de E03 van minitrix (12590). Dat is een vroege voorserie versie. Eigenlijk die oude 2 motorige 2945 lok maar dan modern uitgevoerd en rijdt dus top!
Daarna de 2057 van minitrix gekocht omdat de boven staande niet kleurde met mn rijtuigen.
Later nog een 12514 van minitrix gekocht (das ook een wat jongere) voorbij een weer andere set rijtuigen waar de twee eertste loc beide niet voor pasten... (on mijn onderschrift met linkjes kun je bij "mijn rollende materiaal" ff spieken. Wel ff door naar beneden scrollen voor je bij de e103s bent).

Als je er niet uitkomt brul dan maar


Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 04-03-'19)

>MIJN VITRINE<

>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: BR 103 van Fleischmann of Minitrix ?!

Bericht door Redskin »

Hallo Heiko, op je vraag naar de beste/mooiste rijeigenschappen van een digitale BR 103: ik had ze van verschillende merken maar houd het nu beslist alleen bij de 103 van Fleischmann. Uit de doos met decoder (en sound) loopt deze meteen fantastisch rustig en stabiel. Een sleep van 15 rijtuigen (zomaar voor de lol :mrgreen:) in het platte vlak is ook geen enkele probleem. Afwerking en sound (uiterst goed gesynchroniseerd met rijden) zijn absoluut top. Voor mij persoonlijk is het een "no brainer".

Succes met je keus! ;)


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: BR 103 van Fleischmann of Minitrix ?!

Bericht door Sandopie »

Heiko,

Is deze misschien wat? :mrgreen:

http://www.ebay.de/itm/311769618273?clk ... rmvSB=true

Realistische snelheid en geluid.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Onderwerp starter
Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: BR 103 van Fleischmann of Minitrix ?!

Bericht door Heiko »

Heel flauw!!


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: BR 103 van Fleischmann of Minitrix ?!

Bericht door Jeroen »

HEULEMAAL TOP!


Doe mij die maar.

En niet flauw, maar juist incorrect: geen geluid bijvoorbeeld.

Jongens, dit is toch de ideale Mancave voor thuis met wat lekkers om te drinken en zo'n dikke Havana in je hoofd?!

J


Afbeelding

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: BR 103 van Fleischmann of Minitrix ?!

Bericht door Sandopie »

Heiko,

Als je een geluidsversie wilt hebben, dan zou ik voor de Fleischmann gaan. Heb laatst de voorloper van de BR103 (E03) zien en horen rijden, en dat was toppie!


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Plaats reactie