Afstand dubbelspoor

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Stoompie
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 aug 2017 15:02

Afstand dubbelspoor

Bericht door Stoompie »

Een korte vraag....

Als ik twee wissels van Fleischmann Piccolo aan elkaar leg met de aftakkingen, is dit dan voldoende afstand voor dubbel spoor of moet er tussen de wissels nog een tussenstuk komen voor meer ruimte ?

Vince



FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Afstand dubbelspoor

Bericht door FidOo »

De tussenafstand is normaal 33.6mm (bij Fleischmann en bij trix), dit is genoeg om treinen langs elkaar te laten rijden ook in de bochten.
Voor rechtuit kan deze afstand zelfs naar 28mm (bv met Peco) en vanaf een boogstraal van 250-300mm kun je deze hartafstand zelfs aanhouden in de bochten.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Stoompie
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 aug 2017 15:02

Re: Afstand dubbelspoor

Bericht door Stoompie »

En ik neem aan dat deze 33,6 mm van hart rails tot hart rails is Fidoo ?



FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Afstand dubbelspoor

Bericht door FidOo »

exact...

PS mocht je met flm willen werken dan loont het om een spoorplan boek met de railgeometrie te kopen. Hier staan naast baanplannen die als inspiratie kunnen dienen ook vaak voorbeelden van geometrie in. (*dit is wat ik van minitrix ken in ieder geval)

daarnaast is een programma zoals www.scarm.info aan te raden. hiermee kun je een baanplan op de PC uittekenen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Stoompie
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 aug 2017 15:02

Re: Afstand dubbelspoor

Bericht door Stoompie »

Zit al een week met SCARM te tekenen.........werkt heel goed en geeft veel duidelijkheid qua bochten en hellingen.......wel erg frustrerend dat ik zo enorm veel moeite heb met het tekenen van een leuke baan hahah


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Afstand dubbelspoor

Bericht door Hoontje »

Stoompie, kijk ook eens rond bij anderen hun baanplannen. Daar haal ik vaak inspiratie vandaan.
Of, als je een werkelijk emplacement of station na wilt bouwen, op Sporenplan.nl vind je veel plannen van bestaande stations. Zowel in echte plattegronden, als schematische tekeningen. Is wel volledig NL.
Of je Duitse baanplannen zo kunt vinden, weet ik niet.

Succes en de frustratie ken ik hoor! ;) Gelukkig bouw ik inmiddels een bestaand emplacement na :D Scheelt plannen!

Groetjes,

Hoontje



Onderwerp starter
Stoompie
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 aug 2017 15:02

Re: Afstand dubbelspoor

Bericht door Stoompie »

Goeie tip !...........jammer dat hier veel fotos niet laden want het kan gewoon niet anders dan dat er fantastische banen zijn.



FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Afstand dubbelspoor

Bericht door FidOo »

Ligt aan de foto hosting site Photobucket die hun strategie hebben veranderd. Daardoor zijn alle plaatjes nu niet meer te zien die bij hun gehost werden. Das niet alleen hier, das overal


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Bonjour
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 nov 2009 08:40

Re: Afstand dubbelspoor

Bericht door Bonjour »

33.6 mm is voldoende. Maar eigenlijk veel te veel. De 33.6 is gebaseerd op de afstand die nodig is om lange rijtuigen door de krapste bogen te laten passeren. In het grootbedrijf is de hart tot hart afstand 4 meter, omgerekend 25 mm. Nieuwere baanvakken hebben een wat grotere afstand.

Leg nu eens twee stukjes rails op de tafel op 33.6 mm en 2 op 25 mm. Zet er treintjes op. Wat lijkt beter?
Ik vind de 25 mm veel beter staan.

Bijkomend voordeel is dat 25 mm een traject optisch langer maakt en je wisselstraten korter.

Alleen, 25 mm is erg onpraktisch als je een boog ingaat. Afhankelijk van je straal moet je een grotere afstand aannemen. wanneer je de r3/r4 bogen gebruikt is 28 mm genoeg.

Van de wissels kan je een stukje afhalen om de kleinere afstand goed te krijgen. (ongeveer 2 biels lengte).
Maar, wanneer je van plan bent de standaard dubbelspoor bovenleiding masten te gaan kopen, moet je weer opletten. Die gaan weer van 33.6 mm uit en zijn dus te breed.

Dus even rustig nadenken wat voor jou het beste werkt. Niet iedereen heeft zin om zijn wissels te verkorten.



EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Afstand dubbelspoor

Bericht door EJvH »

Ik heb net mijn baanplan af met Peco 55 rails en bij mij is de afstand 50 mm ja ik weet het dat het ruim is maar dat heb ik bewust gedaan om zo overal makkelijk bij te kunnen als ik een lok of rijtuig van de baan moet halen.



FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Afstand dubbelspoor

Bericht door FidOo »

50mm is naar mijn mening praktisch in bijvoorbeeld het schaduwstation. Maar boven op de baan gewoon niet mooi. Daarnaast is het alleen nodig als je 2 treinen naast elkaar hebt waar je dan bij moet. Dat is in een schaduwstation vaker het geval dan boven op de baan.

Overigens hoef je voor peco je wissels niet in te korten voor 28mm tussenruimte, behalve bij settrack korte wissels.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Afstand dubbelspoor

Bericht door nspoorkees »

Ik gebruik in mijn schaduwstation juist 25mm afstand, zo kun je veel meer sporen kwijt... het wordt wel wat lastiger als je er iets moet rechtzetten of moet oppakken, maar ik vond het aantal sporen belangrijker.


Gebruikersavatar

sik234
Berichten: 302
Lid geworden op: 14 jun 2015 15:10

Re: Afstand dubbelspoor

Bericht door sik234 »

beetje oud topic maar een vraag er over een wissel van Peco sle383F Wisselkruis heeft deze oke een afstand van hart hart 28 mm?


mvg ruud


Gebruikersavatar

[Patrick]
Berichten: 326
Lid geworden op: 21 jan 2012 16:34
Locatie: Epse
Contacteer:

Re: Afstand dubbelspoor

Bericht door [Patrick] »

Volgens mij heeft Peco 55 een hart op hart afstand van 26,7 mm. De SLE383F heeft een afstand van 26,5 mm.


Goed goan!
Patrick

Modelbaan Löwenstein v2.0 | YouTube | Tijdperk III | Peco 55 | Dinamo TM44 (9x), OC32 (7x), DTC (1x) | iTrain 5.x Plus | Fleischmann, Minitrix
Egal wie gut du fährst, Züge fahren Güter
Lid van MC de Spoorstaaf
Gebruikersavatar

sik234
Berichten: 302
Lid geworden op: 14 jun 2015 15:10

Re: Afstand dubbelspoor

Bericht door sik234 »

dankje wel:)


Plaats reactie