Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Vraag maar raak!
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 887
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door Hube »

Conclusie:
Ga niet zagen in je Peco wissels!
Als je nog kan kiezen pas dan “unifrog” wissels toe.

Ik heb 1 plek op mijn baan waar de wissels zo dicht op elkaar liggen dat een lok met CoCo as indeling kortsluiting maakt van de ene wisseltong naar de andere. Daar zou zo’n unifrog wissel een oplossing zijn. Maar een wissel vervangen dat al compleet ingebouwd is inclusief ballast, solderen etc. doet vaak meer kwaad dan goed.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door FidOo »

ik heb bij mijn nieuw gelegde wissels wel die zaagsnede gemaakt, dit omdat ik niet meer afhankelijk wilde zijn van de Timing die het hartstuk omschakelt. Ik heb namelijk de korte code 55 wissels gebruikt en die zijn nog niet te koop in de unifrog versie.
En ik ben aan het kijken of ik dit ook bij de al liggende wissels ga doen.
Zo ver ik weet is de enige Servo decoder waarin dit allemaal niet van belang is de ServoSwitch van Rosoft. De rest werkt allemaal met middenstand bepaling of Timing. En mijn ervaring is dat de Middenstand nogal afhankelijk is van de mechanische speling.

Ieder zijn mening, maar je mag zelf raden naar het feit waarom Peco overstapt naar Unifrog.

En overigens is solderen bij de oude wissels altijd nodig, want er moeten toch draadjes aan de rails vast..


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door Nico Essers »

Naar aanleiding van de Unifrog wissels even geprobeerd om wat meer info hierover boven water te halen. Het aanbod is nog beperkt maar "in time" zouden alle Peco wissels als Unifrog worden uitgevoerd en dus zowel de Insulfrog als de Electrofrog vervangen. Het is alleen natuurlijk de vraag hoe lang "in time" gaat duren. Persoonlijk gebruik ik het liefste de 24 graden Peco Setrack wissels omdat je je wisselstraat hiermee veel compacter kan opbouwen dan met de 14 of 10 graden wissels. Dit zijn nu echter allemaal nog Insulfrogs. Het zou ideaal zijn als ik "in time" voor mijn nieuwe baan Unifrog zou kunnen kiezen. Weet iemand hier misschien al wat meer over.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door EJvH »

Ik zit nog steeds met de twijfel of ik alle wissels moet voorzien van drie draden en de andere dingen eruit moet slopen.

Ik gebruik korte electrofrig wissels SL-E391F en de SL-E392F de ene zegt dit en de andere zegt dat.
Maar mocht ik het wel doen dan komen de 2 draden aan de buitenste sporen maar waar moet ik dan de derde draad solderen?

Mvg
Erik


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4477
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door spoor65 »

Het enige wat ik doe, is draden solderen, ik haal geen veertjes uit de wissels en zaag nergens.
de wissel gaat prima om, ook met de veer er in, servo drukt hem keurig aan, en de veer zorgt gewoon voor een goede verbinding.
Voor het oog gaat de wissel dan misschien iets meer schokkend om, maar verzekerd mij wel van een goede wisselstand en betrouwbaarheid gaat bij mij boven een realistisch langzaam omgaande wissel.

die derde draad? die soldeer je aan 1 van de railstaafjes die de punt ( < ) vormen, het hartstuk zijn dus.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door rjvanhouten »

EJvH schreef: 14 mar 2019 21:01 ...maar waar moet ik dan de derde draad solderen?
Beste Erik,

Juist vandaag heeft David Watson uit Schotland er (nog maar weer eens) een videootje aan gewijd. Hij demonstreert een en ander met een H0-wissel, maar voor het principe maakt dat niet uit. Spoiler: de derde draad gaat naar het puntstuk.



Groet,
Robert Jan


Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com

EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door EJvH »

Dit is de onder kant van de wissel waar ik het eerder over had ik zie nergens een lossen draad hangen voor het punt stuk, sorry maar ben nieuw met dit soort dingen en wil het zo goed mogelijk doen.

Mvg
Erik

Afbeelding



Ronaldp
Berichten: 1460
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door Ronaldp »

Ik het zo gedaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... &start=210
Zelf heb ik wel het veertje eruit gehaald.

Mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door EJvH »

Oke dat is duidelijk nu weet ik alles wat ik moest weten dank jullie wel.

Mvg
Erik


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door Wim H »

Hallo Erik,

Je kunt de draad voor het puntstuk ook gewoon aan het eind solderen, dan hoef je geen dwarsliggers weg te halen. In de foto hieronder zie je waar precies (de grijze draad helemaal links):

Afbeelding

NB ik heb de railstaven van het wissel wel doorgezaagd, en dus ook extra draden gesoldeerd (rood en bruin) maar dat is dus niet perse nodig. De grijze is voldoende.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door martindomburg »

Als je gewoon netjes soldeert kan je de draden gewoon aan de zijkanten van de sporen solderen, de kans op vervorming is nu aardig groot.

Ik merk dat veel mensen naar diverse oplossingen zoeken van problemen die eigenlijk niet bestaan maar verzonnen worden :D. Eigenlijk snap ik de hele vraagstelling niet waarom er door veel mensen zo moeilijk gedaan word. De Peco wissels hoeven geen speciale behandeling, enkel een behandeling met beleid.

Ikzelf soldeer de draden gewoon aan de voet en het hart en maar de scheidingen gewoon wat verder van het hartstuk. Als je de draden netjes en plat soldeert en de isolatie in het hout laat wegvallen zie je na het behandelen van de sporen en ballast er helemaal niets meer van. Grote voordeel ervan is dat je de wissels strak en vlak kunt leggen, vervolgens de draden eraan soldeert en als laatste de inkepingen slijpt met een dunne slijpschijf. Voor de weggehaalde bielzen heeft Peco inlegdelen in het assortiment.

Als je vervolgens de servo en het relais goed instelt (kan zowel met een OC32 als met een DR4024 zonder problemen) dan heb je nooit last van sluiting. Ik snap de beredenering van Joost dat hij niet afhankelijk wilt zijn van timing, persoonlijk ben ik het tegenovergestelde van mening. Afhankelijkheid van de timing is een keuze, maar ikzelf heb nog nooit problemen gekend met de timing.

my 2 cents


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door Willempie »

Wim H schreef: 15 mar 2019 13:46 Hallo Erik,

Je kunt de draad voor het puntstuk ook gewoon aan het eind solderen, dan hoef je geen dwarsliggers weg te halen. In de foto hieronder zie je waar precies (de grijze draad helemaal links):

Afbeelding

NB ik heb de railstaven van het wissel wel doorgezaagd, en dus ook extra draden gesoldeerd (rood en bruin) maar dat is dus niet perse nodig. De grijze is voldoende.

Groet, Wim
Sorry hoor dat ik het zeg, maar wat een geknoei.

Groetjes



FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door FidOo »

Ik heb het exact zo gedaan als dat Wim H het heeft gedaan. Ik vind het maar weinig extra geknoei, die draden moeten er toch aan, het enige wat je extra doet is de 2 draden (rood en bruin) ook aan de 2 binneste railstaven solderen ipv de alleen de buitenste en je dremel door het hartstuk heen halen. (effectief maak je zo een unifrog wissel)
Als je niet de servoswitch van Rosoft gebruikt is dat naar mijn mening het meest bedrijfzeker.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door Wim H »

Dat mag je best zeggen hoor Wim :) Maar wat is er precies voor geknoei aan?
Ok, ik geef onmiddelijk toe dat ik geen ster ben ik solderen. Maar dat hoeft ook niet. Dit zit aan de onderkant en daar zie je dus niets van.
De soldeerverbinding is goed (electrisch en mechanisch).
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door Wim H »

martindomburg schreef: 15 mar 2019 14:18 Als je gewoon netjes soldeert kan je de draden gewoon aan de zijkanten van de sporen solderen, de kans op vervorming is nu aardig groot.
Hoi Martin,
Ik wil perse geen draden aan de zijkant van de spoorstaaf solderen, omdat ze dan zichtbaar zijn. Als je een ster bent in solderen, zal dat geen grote klodder soldeer geven, maar het is altijd te zien (met name op foto's). Aangezien ik zeker geen soldeerster ben (understatement), heb ik nog een extra reden om de draden aan de onderzijde te solderen. :mrgreen:
De kans op vervorming valt wel mee. Her en der is er bij mij wel een stukje van een dwarsligger gesmolten, maar aangezien dit aan de onderkant van het wissel is, valt dat later niet op. Na het ballasten is het sowieso volledig aan het zicht onttrokken.
martindomburg schreef: 15 mar 2019 14:18 Ik merk dat veel mensen naar diverse oplossingen zoeken van problemen die eigenlijk niet bestaan maar verzonnen worden :D.
Het was voor mij geen verzonnen probleem. Ik had zelf geen ervaring met Peco (of uberhaupt 2 rail, zie ook mijn eerdere antwoord in dit draadje:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 10#p185083 ).
Ik heb dus her en der op internet rondgeneusd. De meningen zijn verdeeld. Ik wilde het zekere voor het onzekere nemen, dus heb ik mijn wissels doorgezaagd. Een nadeel is er niet, behalve dat het ietsje meer tijd kost. Omdat ik maar 4 wissels heb, boeit dat voor mij dus niet :lol:
martindomburg schreef: 15 mar 2019 14:18 Als je vervolgens de servo en het relais goed instelt (kan zowel met een OC32 als met een DR4024 zonder problemen) dan heb je nooit last van sluiting. Ik snap de beredenering van Joost dat hij niet afhankelijk wilt zijn van timing, persoonlijk ben ik het tegenovergestelde van mening. Afhankelijkheid van de timing is een keuze, maar ikzelf heb nog nooit problemen gekend met de timing.
Maar hier ga je er dus van uit dat iedereen de wissels met een servo (en decoder) omzet. Ik zet ze (net als veel anderen) analoog om. Met een Conrad relais. Anderen doen het met de hand (mechanisch, dus met een trekstang vanaf de voorkant van de baan). Dan moet je er zeker van zijn dat het omschakelen van het puntstuk op het juiste moment gebeurt. Niet te vroeg, niet te laat. Om die reden wil ik dus - net als Joost - onafhankelijk zijn van timing.

Voor alle duidelijkheid: ik zeg dus niet dat doorzagen perse nodig is! Ik heb er alleen zelf (weloverwogen) voor gekozen om het wel te doen.

Groet, Wim

Bij een uitbreiding van mijn modelbaan zal er een stationnetje komen waar ik 8 wissels nodig heb. Misschien dat ik die op een andere manier ga aansturen. Met de ASB bijvoorbeeld. En dan is doorzagen niet nodig.


Plaats reactie