advies gevraagd.

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Mart
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 mar 2018 13:08

advies gevraagd.

Bericht door Mart »

Hallo, mijn naam is Mart en ik ben eigenlijk op zoek naar wat advies.
ik heb de mogelijkheid een Fleischmann twin center te kopen, maar ook ben ik gewezen op de Digikeijs DR5000/
ik heb gekeken op internet, het twin center is al vervangen door Z21, ook een van de mogelijkheden. maar wat zou het best passen, ik ben beginner met Digitaal treinen dus moet de nodige ervaring op doen.
maar ik wil geen systeem kopen waar ik snel weer een betere voor wil hebben.
wie zou mij willen helpen een keus te maken tussen de Twin Center, de DR5000 of de Z21 de zwarte box dan wel. het is heel moeilijk, ik hoop reactie te krijgen, alvast bedankt, groet Mart.


Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: advies gevraagd.

Bericht door mini rijder »

Hoi Mart,

Dit soort vragen heeft, in het verleden, hier op het forum al een paar pittige discussies ontketend. Zelfs tot modder gooien aan toe.
Want iedereen vindt zijn/haar centrale de beste, wat ook zo is. Want "Wij van wc-eend...."
Om je vraag te beantwoorden, moet je eerst nagaan wat je zelf wil.
Wil je ouderwets aan de knoppen kunnen draaien, of wil je liever via een beeldscherm je treinen besturen?
In het eerste geval is het twin center/IB of een IB II of IB basic een goede keus.
In het tweede geval zijn de DR5000 of de Z21 de betere kandidaten.
Alle drie kunnen op een pc aangesloten worden, om je baan automatisch aan te sturen.
Zelf heb ik een IB basic, waar ik tot nu toe zeer over te spreken ben, dus over de andere twee kan eigenlijk geen zinnig woord zeggen.
Mocht je in de gelegenheid zijn, om een bezoek aan de winkel van H@ns te brengen, dan kun je zelf deze centrales aanschouwen en eventueel vasthouden.
Ook kun je op beurzen eens rondvragen bij de banen die daar te zien zijn.
Zo kun je een beter beeld krijgen welke bij je past, dan wanneer je deze via een webshop besteld, aan de hand van een discussie hier op dit forum.

Groetjes: Robby



FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: advies gevraagd.

Bericht door FidOo »

Robby heeft heel goed uiteen gezet hoe of wat. Ik mis nog een beetje in jouw verhaal of je automatisch of handmatig wil rijden. Of een combinatie van.

Ik heb zelf een combinatie van een Dr5000 en een profiboss (2e hands gekocht) . Hiermee kan ik dus zelfstandig of via de dr5000 handmatig rijden.
Ook via een smartphone met wifi kun je de dr5000 besturen.
De Z21(zwarte versie) is een heel mooi apparaat alleen vrij prijzig. Een witte z21 samen met een multimaus is voor handmatig rijden ook een goeie combi. Alleen daarmee via PC besturen is lastig


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: advies gevraagd.

Bericht door Redskin »

Hallo Mart, kennelijk had je eerder al wel een keuze gemaakt, gezien je advertentie hier op het forum ("gezocht, fleischmann twin center of intellibox.", klik HIER). Op zich is er niets mis mee, om je aanvankelijke plannen uit te voeren met de keuzes die je al gemaakt hebt. Ervaring bouw je door schade en schande op, daarbij moet het voor iedereen perfecte systeem nog uitgevonden worden. Uit de voorgaande reacties blijkt dat meningen over systemen "nogal" een rol spelen.

Mijn persoonlijke mening: de DR5000 (inderdaad: van WC-eend want ik heb er zelf ook een :lol: ) is flexibel en heeft een nette prijs maar geen interface. Je moet dus een smartphone/tablet beschikbaar hebben of (en) bijvoorbeeld een MultiMaus om die eraan te koppelen. Met een TC/IB kan je meteen uit de voeten; de interface (knoppen en een lcd-schermpje) zitten er al op, maar is weer niet zomaar geschikt voor automatisch bedrijf. Keuzes keuzes keuzes... Succes daarmee en vooral: plezier met de hobby!


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: advies gevraagd.

Bericht door FidOo »

Even Namens Mart, aangezien mart het verkeerde knopje gebruikte:
Ja, ik heb nog eens goed nagedacht maar de dr5000 is een van de centrales geworden die mij goed aanspreken, daarnaast is de Z21 ( zwarte box ) ook een mooi apparaat die ik de voorkeur geef op de witte, het is moeilijk want ik had begrepen dat ik het TC ook aan de Z21 kan koppelen, de reden daarvan is dat de TC de oudere decoders FMZ ook vinden kan, nu ik de mogelijkheid heb beide te kopen is dit misschien een goede zet, maar ook de dr5000 lijkt mij een geweldige centrale het is vreselijk moeilijk, en ik zou graag meer geïnformeerd worden maar ik kan vanwege gezondheids problemen niet naar een beurs of dergelijke helaas ik had graag gegaan, maar nu ben ik echt afhankelijk van contacten via het forum en die ervaar ik positief, ik hoop ook dat ik tot een goede beslissing kom, de TC koop ik voor 125,00 compleet, de Z21 kost 399,00 dus gewoon haalbaar, volgens mij is het een goede investering en kan ik volop genieten van me baan in aanbouw. ik hoop dat ik de adviezen mag krijgen die mij helpen om tot een goede aankoop te komen, daarvoor bedank ik al de mensen. groet Mart.
@ Mart, De knop PB is om iemand een Persoonlijk Bericht te sturen, hiermee bereik je dus alleen die persoon! Jij moet onderaan een Topic op Nieuw Antwoord klikken zodat je in dat onderwerp een nieuw Openbaar bericht plaatst dat iedereen kan lezen!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: advies gevraagd.

Bericht door martindomburg »

Hoi Mart,

Persoonlijk zou ik de z21 centrale niet overwegen. De Dr5000 is in dat geval meer als 200 euro goedkoper en heeft de router ingebouwd. Ook kan hij veel meer als de z21. Even in vergelijk met elkaar. Bij de z21 zit je vast aan express net, en bij de dr5000 kan je ook S88 en Loconet gebruiken. Tevens werkt de z21 app erop ook en kan je elke handregelaar direct erop aansluiten.

Maar als geld geen probleem is en je wilt handgestuurd je baan bedienen dan is de ESU EcoS een hele goede overweging.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: advies gevraagd.

Bericht door WilcoV »

Kan me vergissen maar de Dr5000 kost je ca 160 Euro, de z21 (inderdaad beperkingen) 130 Euro (dus goedkoper) en de Z21 399 Euro (inderdaad duurder) en die Z21 biedt volgens mij meer aansluitingen dan alleen Express net


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
Mart
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 mar 2018 13:08

Re: advies gevraagd.

Bericht door Mart »

Wat is dit moeilijk, ik heb net nog gekeken naar de dr5000, waar heel veel mee mogelijk is en inderdaad de dr5000 werkt ook op de Z21 app. daar in tegen kijk ik ook naar de Z21 de zwarte box dan wel, de witte is beperkt ik vind de Z21 ook erg aantrekkelijk gezien de mogelijkheden. maar omdat ik had gelezen dan de Z21 de opvolger is van de twin center en je die ook aan de Z21 kan koppelen lijkt mij het een mooie combinatie, en daarbij hoef ik niet perse het twin center te kopen, daar moet ik 125,00 voor betalen, en denk dat ik dat geld beter bij het Z21 systeem kan leggen, het gaat niet om wat het kost, maar puur om wat de mogelijkheden zijn, ik beperk me keuze tussen de dr5000 en de Z21, wat is de beste en daarbij denkend om ook nog zelf te kunnen rijden met een van de treinen. groet Mart.


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: advies gevraagd.

Bericht door WilcoV »

Dat is een keuze die je echt zelf moet maken. Ieder advies zal dat zijn van wat ieder persoonlijk aan voorkeur heeft. Ik zelf ben heel tevreden met mijn zwarte Z21 en ik kan alles van diverse merken hiermee laten samenwerken. Als wisseldecoder gebruik ik bijvoorbeeld de Digikeijs DR4018.
Maar ook ik ben begiftigd met het feit dat ik de Z21 heb en er tevreden over ben. Een ieder die de Dr5000 heeft en daar tevreden over is zal hetzelfde zeggen over de Dr5000.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: advies gevraagd.

Bericht door Ronald2016 »

Ik heb zelf prijs technisch voor de DR5000 gekozen ook om handmatig te rijden en automatisch met bijv iTrain en alle mogelijke aansluitingen die erop zitten.

Bijv waarom is de Z21 duurder en wat krijg ik er voor meer dan de DR5000. Ik kon het zelf niet vinden toen ik een keuze moest maken.

Maar je zal zelf de voordelen en nadelen naast elkaar moeten leggen.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging

Onderwerp starter
Mart
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 mar 2018 13:08

Re: advies gevraagd.

Bericht door Mart »

ja, oke ik moet toch zelf beslissen maar er zijn voldoende mensen die ervaringen hebben, en dan kom ik meteen bij het volgende. ik heb nu een analoge baan en als de trein rijdt gaat het niet echt lekker, de hele baan van 3.60 x 90 met diverse wissels en verschillende sporen gaat niet op slechts 1 aanslitpunt, nu heb ik gelezen over een Ringleiding, dan kan ik diverse aansluitpunten maken en zal dat kruipen voorbij zijn. als ik nu de loc enkele keren de baan laat rijden is er ook geen probleem meer maar misschien kan het beter met een ringleiding die ik dan onder de baan kan aanleggen, groet Mart.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: advies gevraagd.

Bericht door shoven »

Mart, gebruik even de zoekfunctie van het forum. Over ringleidingen, centrales en elk ander onderwerp is reeds meermalen uitgebreid gediscussieerd. Doe er je voordeel mee.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie