minitrix NS1200 tips gevraagd!

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: minitrix NS1200 tips gevraagd!

Bericht door Redskin »

Collin, die 1200 van Minitrix is een ontwikkeling van minstens drie decennia geleden. Hij zal vast beter kunnen dan 'ie nu doet, maar gaat het bij voorbaat verliezen van de veel modernere broers die je dus al hebt. Het is ook maar hoeveel inspanning en geld (zie de overige reacties) je wilt investeren...

Op een forum van de Zuiderburen heb ik jaren geleden trouwens een verslag van de grondige ombouw van een Zwitserse Ae 6/6 (klik HIER) van Minitrix geplaatst. Wellicht komt jouw 1200 overeen met mijn Ae 6/6 uit het ombouwverslag, want varianten van frames werden voor beide modellen gebruikt. Dus daar kan je eventueel je voordeel mee doen.

Die ombouw was nog voordat de firma Vleeschman een compleet eigen nieuwe ontwikkeling van de Ae 6/6 aankondigde. Anders was ik er persoonlijk niet eens aan begonnen. Want hoewel dat hartstikke leuk en leerzaam was, zijn ze niet te vergelijken: zowel technisch als optisch niet. Dat geldt wat mij betreft ook voor de 1200 van Piko vs. Minitrix.


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Onderwerp starter
Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: minitrix NS1200 tips gevraagd!

Bericht door Nijboer »

Kijk, dat ga ik eens bekijken.
Mijn loc is op dit moment gewoon niet goed. Dr is wat mee, maar ik weet niet wat. Misschien staan de wielen
wel te dicht of te ver uit elkander of zoiets. Ik wil er op zich geen geld meer in steken. Wat energie wel.
Uiteindelijk wil ik hem toch gaan verkopen heb ik besloten. Dan moet ie wel gewoon doen wat ie moet doen
natuurlijk.... en dat is zonder horten en stoten over de baan rijden, en fatsoenlijk door een bocht en door
een wisselstraat rijden.
Overigens de laatste tijd ook niet meer mee gestoeid, want op zolder is het wegsmelten ....


Gebruikersavatar

Sven
Berichten: 185
Lid geworden op: 29 okt 2008 22:03

Re: minitrix NS1200 tips gevraagd!

Bericht door Sven »

Bij al mijn Minitrix 1200'en heb ik stroomafname gemaakt op de niet-aangedreven assen. Gewoon een stukje fosforbronsdraad erop gesoldeerd. Wel altijd naar de 'verre' kant van de wielen, dan is het draad langer en kan het wat meer bewegen. Dit is geen wondermiddel, maar het is makkelijk te maken en de locs lopen wat soepeler door wissels. Plaatje:


Afbeelding



Onderwerp starter
Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: minitrix NS1200 tips gevraagd!

Bericht door Nijboer »

Blaas, blaas, stof eraf.

Een update, misschien heb je er wat aan..

Ik had de loc opzij gelegd, want tja, ik heb inmiddels 3 PIKO 1200-en.
Maarrrr.. deze minitrix is de bruine variant, die heeft Piko (nog?) niet. Bovendien heeft ook
deze minitrix genoeg centen gekost, het is toch van de zotte om hem zomaar uit te rangeren.

Dus ik had in 2020 al besloten toch weer een poging te wagen. Ditmaal een motor-ombouwsetje
met een klokankermotor.
Helaas werd dat ook een drama, dus ik was het toen eigenlijk behoorlijk zat.Dus de hele handel
aan de kant geschoven.
Nu zitten we in thuis-isolatie vanwege een 4us, en ja dan moet je toch wat he.

Dus die 1200 weer opgezocht, 'afgestoft' en weer helemaal uit mekaar gehaald.
Plan is de loc ditmaal stukje voor stukje op te bouwen, als eerste de motor in het chassis.
Destijds heb ik teveel in 1 keer gedaan, er van uitgaande dat de kit goed zou zijn. Ook de decoder
had ik laten zitten, die is er nu ook uit.

Het bleek dat het nieuwe motortje niet helemaal fijn was, die liep niet rustig. Dus een
reserve-kitje met dezelfde motor opgeofferd. Dat is nu stukken beter! (Dit had ik al eerder gehad
met een andere ombouw) Maar ik hoor toch wat.
De zwarte lagertjes blijken licht te rammelen in het chassis! Stukje folie erbij tussen gedrukt:
weg gerammel. Mooi! Tot zover goed!

Nu 1 draaistel monteren. En helaas, dit draait weliswaar redelijk rustig, maar bij maximaal
uitdraaien van het draaistel loopt de overbrenging vast. Los draaistel inclusief wormwiel en asje
op een stukje spoor loopt erg soepel. Dus de overbrenging worm/wormwiel is niet in orde.
In de kit zaten 2 wormen. Die wijken veel te veel af van het origineel naar blijkt:
Afbeelding

Inmiddels contact gehad met de leverancier van dat kitje, er zijn inmiddels verbeterde
wormen. Die komen binnenkort deze kant op. Ik ben heel erg benieuwd.

Omdat dit project al een hele tijd aan de kant ligt, heb ik ook eens gekeken naar de contactplaatjes.
Die zijn dus weer helemaal bruin en dof geworden. Da's dus ook niks. Ik zit eraan te denken draden
aan de draaistellen te maken en die 'naar boven' te voeren zodat ze op de pcb vastgesoldeerd
kunnen worden. Ben ik van dat hele gedoe met vage contactstrips af, maar dat doe ik pas zodra de
overbrenging in orde is.
Ik vraag me alleen af of het verstandig is de sleper ook te verwijderen, misschien geeft deze nu
wat vering aan het draaistel die je juist wil hebben. Kan ook zijn dat het zonder veel beter gaat.
Iemand die dat toevallig weet?

To be continued!
Groet,
Collin



Onderwerp starter
Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: minitrix NS1200 tips gevraagd!

Bericht door Nijboer »

Nieuwe wormen zijn binnen en ik heb ze er op gezet, probleem is volledig weg!
Ik heb het chassis even wat rondjes laten rijden op mn testrondje. Hij rijdt prima, helemaal
stil is ie niet, maar dit is een hele vooruitgang tov de originele motor.

Nu nog bedenken hoe verder te gaan met die oxiderende stroomafnemers.
Tips zijn welkom!


Plaats reactie