Wissel analoog aansturen

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Wissel analoog aansturen

Bericht door EJvH »

Ik heb deze vraag ook op de andere forum gesteld maar hier zitten meer N spoorders dus ik vraag het hier ook maar .

Ik heb inmiddels de site van Domburg support bekeken en ook de ABS systeem het is een mooi systeem maar nog net niet voor mijn wat ik in gedachte heb.

Het zit namlijk zo , mijn schaduw station is klaar en ja al doende leert men ben ik er achter gekomen dat ik deze wissels analoog wil bedienen maar ik wil deze wissels er niet tussen uit halen en om de draden aan deze wissels te solderen zie ik ook niet zo zitten.

Dus ik denk om de wisselaandrijving PL11 te kopen maar kan ik deze met wat aanpassingen ook voor de peco wissels gebruiken ?

Mvg
Erik



Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Wissel analoog aansturen

Bericht door Sandopie »

Erik,

Welk merk railmateriaal/wissels gebruik je?


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Onderwerp starter
EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Wissel analoog aansturen

Bericht door EJvH »

Peco code 55 wissels SL-E392F en SL-E391F .

Erik



Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Wissel analoog aansturen

Bericht door Sandopie »

Erik,

Weet jij heel zeker dat jij de wissels in het schaduwstation handmatig wilt schakelen. De Peco wissels hebben standaard hartstuk (of puntstuk) polarisatie via de wisseltong. Dat houdt in dat deze wissels nooit "open gereden" mogen worden, daar het dan gaat knetteren. Dus gewoon digitaal, middels wisselstraten, aansturen zou ik zeggen. De op sommige fora zo gepredikte "DCC ingreep" , waar jij vermoedelijk naar refereert, voor deze wissels is niet absoluut noodzakelijk. Je loopt alleen wel het risico dat na verloop van tijd de wissel minder betrouwbaar wordt vanwege vervuiling. Dus regelmatig goed reinigen is wel een vereiste. Volgens mij kan je de PL11 wisselaandrijving, misschien met een kleine aanpassing, gebruiken. Ik zou nog een ander merk aandrijving in overweging willen geven, waar ik alleen maar positieve dingen over gelezen heb, de MTB MP1 aandrijving. Deze is iets duurder dan de PL11, is robuust en heeft een lekker laag verbruik (175 mA). Deze wisselaandrijving is o.a. verkrijgbaar bij de forumsponsor (zie link).

https://www.n-spoorstore.nl/nl/n-spoor/ ... ijving-mp1


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Onderwerp starter
EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Wissel analoog aansturen

Bericht door EJvH »

Oke dan is mijn volgende vraag kan ik deze mp1 ook met een schakelaar bedienen of moet ik gelijk een dure extra decoder kopen bv de 4048 als het goed is van digikeijs?

Erik



Ronaldp
Berichten: 1463
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Wissel analoog aansturen

Bericht door Ronaldp »

Erik.

Waarom perse met een schakelaartje?
Begrijp dat het voor je dochter special was.
De jeugd is natuurlijk helemaal weg van een ipad of tablet?
Waarom je wissel niet besturen via ipad of tablet?
Dan kan je zelf kiezen. Of automatisch rijden via bv koploper.
Of bestuur je de treinen bv via de multimaus en de wissels via de ipad/tablet.

mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Wissel analoog aansturen

Bericht door Hube »

Erik,

4x een wisselmotor is duurder dan een servo startset voor 4 wissels van Digikeijs, DR4024 + 4 servo’s.
Via functiemapping kun je dan 2 wissels te gelijk omzetten of via de Z21 app wisselstraten definiëren.

Als je persé de wissels van jouw schaduwstation met een schakelaar wilt bedienen dan zou ik overwegen om de Peco wissels te vervangen door wissels met een standaard spoelaandrijving, Fleischmann, Roco, minitrix, etc.
De puntstuk polarisatie van de Peco wissels is wel een dingetje. Daar krijg je spijt van als je dat niet goed aanstuurt met een relais ofzoo.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Wissel analoog aansturen

Bericht door Sandopie »

Gerard,

De MP1 aandrijving kan gewoon op een decoder voor magneetartikelen aangesloten worden en kan dus ook met een schakelaar bedient worden.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Onderwerp starter
EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Wissel analoog aansturen

Bericht door EJvH »

Dat is allemaal wel leuk om met de ipad te kunnen werken maar ik heb de rode multimuis en kan dus niet draad loos werken.

Mvg
Erik


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Wissel analoog aansturen

Bericht door spoor65 »

Met de Multimaus kun je ook de wissels bedienen, dus dat zou dan gewoon met de servo aansturing kunnen en de eerder genoemde wisseldecoders.

er zijn verschillende aanbieders die complete sets aanbieden (wisseldecoder incl bijbehorende servo`s, en vergelijken kan heel nuttig zijn.
en het is een gegeven dat je per definitie niet duurder uit bent dan met de analoge wisselbediening.

neem daarbij dat je dan ook nog eens geen probleem krijgt met het gepolariseerde puntstuk.


mvg.

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Wissel analoog aansturen

Bericht door Hube »

EJvH schreef: 03 mar 2019 14:21 Dat is allemaal wel leuk om met de ipad te kunnen werken maar ik heb de rode multimuis en kan dus niet draad loos werken.

Mvg
Erik
Erik,

De multimaus, rood, blauw of grijs is alleen maar een afstandbediening. De centrale bepaalt of je met een app of computer de baan kunt aansturen. Bijv. de Z21 of de DR5000 kunnen dat wel. Overigens begrijp ik wel dat je met alleen de multimaus jouw schaduwstation niet wilt aansturen. Je heb dan geen enkele terugkoppeling van de stand van de wissels.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Wissel analoog aansturen

Bericht door martindomburg »

Eric

De ASB is speciaal ontworpen om peco wissels op een btrouwbare manier hamdmatig te bedienen.

Om een peco wissel betrouwbaar te maken adviseer ik sowieso ee servo en een puntstukpolarisatie. Anders is de kans groot dat je telkens onder je baan kan kruipen om een sluiting of polarisatie probleem te verhelpen.

Je kan kiezen voor magneetspoelen maar die zijn bij lange na niet zo betrouwbaar als servos.

Alle andere servo oplossingen zijn dcc gestuurd en die niet handmatig te bedienen.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Wissel analoog aansturen

Bericht door EJvH »

Zo na lang nadenken en twijvelen heb ik toch besloten op de wissels digitaal aan te sturen met een 2e roco multimuis deze wordt als slave in de booster geprikt en bediend alleen maar de wissels , nu nog de juiste decoder zoeken.

Erik



Onderwerp starter
EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Wissel analoog aansturen

Bericht door EJvH »

Als het goed is heb hier nog zo WD10 deocder van kheun liggen zou ik hier ook een servo op aan kunnen sluiten en die dan op zijn beurt een wissel bediend?

Mvg
Erik


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Wissel analoog aansturen

Bericht door martindomburg »

Nee dat is een schakeldecoder en geen servo decoder. De digikeijs DR4024 is een servodecoder die geschikt is.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Wissel analoog aansturen

Bericht door EJvH »

Daar was ik al bang voor dat ik de kheun decoder niet kon gebruiken .

Erik


Plaats reactie