FALLER - Trafo...

Vraag maar raak!
Plaats reactie

TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: FALLER - Trafo...

Bericht door TonN »

Geeft niet hoor. Deze kennis is absoluut niet noodzakelijk om een trein te laten rijden.
Als je het interessant vindt mag je verder lezen. Je weet dat je computer met nullen en enen werkt. Maar wat is nu een elektrisch gezien een nul of een één? Daar zijn verschillende standaarden voor gemaakt TTL is een dergelijke standaard waarbij een nul een voltage onder de 0.4 V is en een één een voltage boven de 2.5 V is. En dat alles wordt in een component dat werkt op 5V afgehandeld.
TTL wordt handig als je dingen doet als "Het sein moet op rood staan als de wissel ervoor naar links staat en op het blok daarachter een trein rijdt." En dat op een analoge baan, waar je alles dus zelf moet aansluiten. Je kan ervoor zorgen dat de stand van de wissel in een TTL component opgeslagen wordt (in een flipflop) en de stroom van de rijdende trein ook vertaald wordt naar een goede spanning voor een TTL component. Dan nog pennetjes op elkaar aansluiten en je led brand.
Als je niet rijk bent (of wel en dat zo wilt houden) en dus geen geld over hebt voor een echt digitaal systeem kan je met een beperkt budget toch leuke dingen doen.


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: FALLER - Trafo...

Bericht door Nico Essers »

Bedankt voor de uitleg Ton. Ik heb me er nooit in verdiept maar dit is goed te begrijpen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Plaats reactie