Pagina 1 van 1

Fleischmann profi koppeling

Geplaatst: 14 mar 2019 20:48
door rajvanesch
Beste allemaal,
Ik heb een klein ovaal baantje waarmee ik mijn rondjes maak.
Nu heb ik een treinsetje gekocht met Fleischmann profi koppelingen. Lok 7800 en wagons 8800 t/m 8803 Die Alte Preussen.
In de bochten ontsporen de wagons telkens weer.
Zou het kunnen zijn dat wagons te dicht op elkaar rijden door de koppelingen ?
Ik kan het niet zien want de bochten zitten in de bergen.
M.vr.gr. Rob

Re: Fleischmann profi koppeling

Geplaatst: 14 mar 2019 23:36
door Bjor
Rob,

Welkom op het forum. Misschien kun je iets meer van jouw baan vertellen en misschien kun je er ook een fotootje van plaatsen?
Om op je vraag in te gaan:
Ja, dat zou kunnen. Is er nergens een plekje waar je "in de berg" kunt kijken wat er gebeurt? Je moet er toch ook bij kunnen als er een trein zover ontspoort dat hij tot stilstand komt?
Wat voor bochten heb je gelegd? R1 (de krapste boog)? Dan kan het zijn dat de draaistellen de boog net niet kunnen volgen, omdat ze niet ver genoeg kunnen zwenken.
Liggen de rails stabiel en vlak en is er niet ergens een railstaaf over het raillasje geschoven i.p.v. er in?
Is het steeds hetzelfde rijtuig dat ontspoort, of betreft het ze allemaal?
Gebeurt het steeds op dezelfde plek?
Ontsporen ze in één boog, of ook in (een) andere(n)?

Misschien kun je daarover iets meer vertellen, want anders kunnen we alleen maar wat raden. :roll:

Ben

Re: Fleischmann profi koppeling

Geplaatst: 15 mar 2019 20:02
door rajvanesch
Hoi Ben,
Ik probeer al een tijdje te reageren. Ik weet niet of de berichten door gekomen zijn omdat ik nog niet handig ben met deze site.
Het komt erop neer dat ik mijn dioramabaantje niet zelf heb gemaakt. Ik heb hem zo'n 3 jaar geleden mogen overnemen. Ik heb er zelf wel veel bijgemaakt.
Het lukt me niet om de foto's mee te sturen. Ze zijn te groot.
Ik heb de bochten opgemeten en kom op een straat van 20 cm. Fleischmann zegt dat R1 192mm isdus het zijn de krapste bochten. Op de rondingentikken de wagons. Ik denk de buffers.
Ik kan wel onde de bergen komen maar heb geen zicht wat er daadwerkelijk gebeurd. Ik denk dat de buffers tegen elkaar komen.
Nu hangt er maar een wagon achter het locje en dat gaat prima. Je ziet dat deze afstand groter is als tussen 2 wagons. Ik denk dat ik de profi koppelingen maar laat veranderen naar de normale.
Ik zou je graag wat foto's willen doormailen.
Ik heb wel een filmpje op You-Tube gezet. "Trijntje Oostenrijk 2.0"
Ge. Rob

Re: Fleischmann profi koppeling

Geplaatst: 15 mar 2019 20:19
door CC72000
profi koppelingen gemonteerd in een koppeling schacht met een kortkoppelingmechnisme moet makkelijk door R1 komen (meestal) wanneer de profikoppelingen in een vaste houder zitten dan is dat voor rechtuit rijden mooi, maar in bochten net te krap. Dan is terugzetten naar de normale koppeling wel aan te raden.
Filmpje net gezien: ziet er indrukwekkend uit! Maar daar rijdt een ander trein (stopt ie nooit :D )?

Re: Fleischmann profi koppeling

Geplaatst: 15 mar 2019 20:33
door Bjor
Dag Rob,

Dat is dan deze baan: https://www.youtube.com/watch?v=hGIJ9Se4XHc neem ik aan?
Een bijzondere baan met veel licht en geluid. De trein die daar rond rijdt bestaat uit andere rijtuigen, naar ik aanneem? Als die met de standaard haakkoppelingen zijn uitgerust, komen die wel door R1 bogen heen. Omruilen van de koppelingen zou dan kunnen helpen.

Ben

P.S. Ah! Diederik was me net voor ;)

Re: Fleischmann profi koppeling

Geplaatst: 23 mar 2019 17:20
door rajvanesch
Hoi Ben,
Dank voor je reactie.
Dat klopt. Het treintje is de Br 18 met de Rheingold wagons met normale koppelingen. Deze rijdt goed door de bochten.
Ik ga Fleischmann de vraag voorleggen en anders maar de koppelingen laten omwisselen.
Gr. Rob

Re: Fleischmann profi koppeling

Geplaatst: 23 mar 2019 20:39
door Redskin
Sfeervol baantje met veel details! Zou het ontsporen wellicht iets met de snelheid te maken hebben? Die fraaie stomer scheurt als een ICE voorbij... :lol: