Stoomloc met kolentender op R1 spoor

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
boumacor
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:15

Stoomloc met kolentender op R1 spoor

Bericht door boumacor »

Goedemiddag,

Ik heb nu twee stuks stoomloc gekocht (Arnold 2542 en Dapol 2S-011-Q3) welke beide niet goed op R1 bochten kunnen rijden (bij de Dapol staat het op het doosje maar &@$%#&@ niet op de website van de fabrikant, want een enorme ^@*&*). Beide blijven er maar uit lopen (vooral de voorkant). Is ergens terug te vinden of dit bij meerdere loc's het geval is ? Heb al even gekeken op www.spurweite-n.de en op www.mobadaten.info maar daar kom ik niet veel verder mee.

Komt dit vaker voor bij stoomlocs ?? Moet je eigenlijk geen locs nemen met drie assen met grote wielen ? Of heb ik gewoon dubbel pech ? Hoe zit dit met Minitrix en Fleischmann stoomlocs ?? Wegens ruimtegebrek is mijn baan hoofdzakelijk met R1 bochten (ik weet het, maar volgende baan wellicht) dus die wil ik niet aanpassen.

Groeten Cor-Jan


z21 Start met 2 x Multimuis
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Stoomloc met kolentender op R1 spoor

Bericht door Bjor »

Cor-Jan,

Inderdaad hebben de meeste stoomlocs moeite om door een R1 boog te komen. Hoe meer assen, des te kleiner de kans dat het goed gaat. Als de voorloopas uit de rails wordt gewipt kun je kijken of je dat chassisdeel iets verder kunt laten uitslaan, maar dat is op eigen risico. Een enkele lok kan er vooruit niet doorheen maar soms wel als hij achteruit rijdt.

Bij Fleischmann en Minitrixloks komt dit ook voor, maar het ligt aan het model en de straal van de boog. R1 is niet bij alle merken even krap.
Het beste is toch: minimaal R2.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
boumacor
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:15

Re: Stoomloc met kolentender op R1 spoor

Bericht door boumacor »

Hallo Ben,

Da's jammer, zeker nu ik net een paar weken terug een kleine loc met 2 assen met grote wielen heb verkocht omdat ik net twee leuke "grote" locs had gekocht. Nu staat er bij die Dapol iets op het doosje, maar bij andere locs heb ik dat nooit gezien. Zetten andere merken het wel eens op de doos ? Nu zie ik soms wel eens locs met twee wielensets (zoals de Arnold 2276 en de Arnold 2467). Gaat dat dan wel goed op R1 ?

Groeten Cor-Jan


z21 Start met 2 x Multimuis
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Stoomloc met kolentender op R1 spoor

Bericht door Bjor »

Cor-Jan,

Dat is zeker jammer! Met twee-assers en de meeste korte stomers zal het ook wel gaan, maar de S3/6 , de BR01, 23 e.d. hebben er vaak moeite mee.
De Arnold 2276 heb ik zelf ook. Die liep BIJ MIJ(!) prima door een Arnold R1 boog. Maar als jouw boog nog iets krapper is, of de rails niet helemaal strak ligt, kun je alsnog problemen krijgen.
Een krokodil heb ik niet, dus daar kan ik niets van zeggen.
Je zou eens een test kunnen doen met een overgangsboog, voor en na de R1 rails. Misschien dat dat kan helpen(?)
Overgangsboog: https://nl.wikipedia.org/wiki/Overgangsboog

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
boumacor
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:15

Re: Stoomloc met kolentender op R1 spoor

Bericht door boumacor »

Hallo Ben,

Bedankt voor je reactie, ik ga dan maar eens opzoek naar een 2276 die we digitaal kunnen (laten) maken want wil geen risico lopen.

Groeten Cor-Jan


z21 Start met 2 x Multimuis
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Stoomloc met kolentender op R1 spoor

Bericht door Bjor »

Cor-Jan,

Op e-Bay staat een heel stel: https://www.ebay.de/b/Arnold-Mallet/698 ... nc&_sop=15
Weet wel dat er weinig ruimte is voor een decoder voor zo'n grote lok. Er moet gefreesd worden om voldoende ruimte te maken.

Zie o.a.: https://www.1zu160.net/digital/einbaubs ... mallet.php
https://www.1zu160.net/digital/einbaubs ... let-V2.php

Succes,

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
boumacor
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:15

Re: Stoomloc met kolentender op R1 spoor

Bericht door boumacor »

Hoi Ben,

Ik ben bezig met een 82276 dus de digitale broer van de 2276. Als het goed is moet ik alleen dan de Arnold digitale decoder vervangen door een "reguliere" DCC decoder en is al het "zware" werk al gedaan. Mocht ik met de verkoper het over de prijs eens kunnen worden. Ik hou je op de hoogte.

groeten Cor-Jan


z21 Start met 2 x Multimuis

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Stoomloc met kolentender op R1 spoor

Bericht door Sandopie »

boumacor schreef: 03 apr 2019 12:13 Hoi Ben,

Ik ben bezig met een 82276 dus de digitale broer van de 2276. Als het goed is moet ik alleen dan de Arnold digitale decoder vervangen door een "reguliere" DCC decoder en is al het "zware" werk al gedaan. Mocht ik met de verkoper het over de prijs eens kunnen worden. Ik hou je op de hoogte.

groeten Cor-Jan
Cor-Jan,

Hoezo? Als hij goed rijdt gewoon laten zitten die decoder, tenzij er functionaliteit mist, b.v. RailComm, die jij wilt gebruiken.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4479
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Stoomloc met kolentender op R1 spoor

Bericht door spoor65 »

Geen idee welke locs je allemaal nog in gedachten hebt, maar houd er rekenschap mee, dat je dit probleem niet alleen met grote stomers tegen kunt komen.

Dat je er niet veel info op vind, zeker bij de oudere modellen werd door fabrikanten eigenlijk nooit aangegeven wat de minimum radius was.

gelukkig erken ze nu wel meer dat probleem en zetten ze veelal in de info op de site en in papieren catalogus, er bij wat de minimum radius is.
maar op de doosjes zie je het eigenlijk nooit staan.


Je geeft het zelf al aan, weinig ruimte dus ga je al snel R1 bochten toepassen, Raadzaam is toch om, indien je ook met grotere locs en of bepaalde treinstellen, wilt rijden, je beter af bent met R2.


mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Stoomloc met kolentender op R1 spoor

Bericht door FidOo »

Rinus, die oude decoders van arnold zijn gewoon achterhaald, deze missen sowieso functionaliteit tenopzichte van de huidige decoders. even als voorbeeld 14 rijstappen, geen CV programmering, geen lastregeling, etc.

Dus inderdaad gewoon er uit halen, draadjes aan nieuwe decoder solderen, klaar!

@spoor65 heeft hier een goed punt, R1 eigenlijk gewoon vermeiden als dit kan.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Stoomloc met kolentender op R1 spoor

Bericht door martinb »

Probleem is dat de boogstaal R1 niet genormaliseerd is. Dus een fleischmann R1 heeft een andere straal dan een minitrix, dan een oude roco dan een... enz enz. Oftwel, al staat er op een doosje dat R1 volstaat, dan blijft de vraag welk merk. Eigen ervaring... R1 is vroeger of later een drama, ongeacht welk merk. Er komt een moment dat je een model treft wat er niet doorheen wil. Hoe jammer ook.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Stoomloc met kolentender op R1 spoor

Bericht door FidOo »

Fleischmann is de enige afwijkende met een radius van 192mm, de rest is allemaal 194,6mm. Dat scheelt zo goed als niks.. Wat overigens niks van de rest van het verhaal af doet. R1 is gewoon niet geschikt voor grote loks.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

hans-diesel
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 feb 2015 21:30

Re: Stoomloc met kolentender op R1 spoor

Bericht door hans-diesel »

Ik heb zelf ook wat engels (enkel diesel), daar stond in de handleiding minimaal 9 inch (= 228.6 mm = net iets meer als Fleischmann R2). Ik gebruik Tomix rails met een R1 van 243 mm, daar rijdt alles het prima door.
Maar ik heb ook amerikaanse diesels, in enkele handleidingen staat minimaal 11 inch (= 279.4 mm = ongeveer precies de Tomix R2 van 280 mm). En die rijden inderdaad niet prettig door 243 mm, maar prima door 280 mm. Daarom heeft zelfs mijn kleine baan (119 cm x 74 cm) minstens 280 mm bochten voor de hoofdbaan.
Dus niet alleen grote stomers kunnen problemen geven met R1.


Met vriendelijke groet, Hans

West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West

analoog op Tomix Fine Track
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4479
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Stoomloc met kolentender op R1 spoor

Bericht door spoor65 »

Maar al met al, de grote vraag die dan voor velen overblijft,

Hoe los ik het nu op en/of voorkom het in de toekomst.

tegenwoordig gebruik ik peco code 55.
Maar voordat ik daar naar over stapte reed ik bewust op de combinatie van Minitrix en Roco (Tegenwoordig verkocht als Fleischmann zonder bedding.


En die keus was een hele simpele reden voor, de boogradius welke beschikbaar zijn bij beide merken.


Minitrix en Roco/FLM zonder bedding vullen elkaar mooi aan,

Nog even een klein tabelletje, waarbij ik ze naast elkaar zet.


Minitrix - Roco/FLM zonder bedding
R1 is gelijk aan R1
R2 is gelijk aan R2
- - R3
- - R3a
R3 is gelijk aan R4
R4 is gelijk aan R5


de R3 en R3a van Roco/Fleischmann
zonder bedding vullen precies het gat op tussen de R2 en R3 van Minitrix,

Dus heb je minder ruimte, kijk naar de mogelijkheid voor de combinatie R2/R3 die Roco/FLM bied.
je kunt daarbij de R2 van zowel Roco/FLM als Minitrix gebruiken (de nieuwere Roco/Flm heeft alleen een andere kleur bielsen)

en pak daarbij de R3 radius van Roco/FLM zonder bedding, en je bent en nauwelijks extra ruimte kwijt en hebt het probleem van te kleine boog ondervangen.


mvg


Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
boumacor
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:15

Re: Stoomloc met kolentender op R1 spoor

Bericht door boumacor »

@FidOo Loc is binnen, maar doet het niet (digitaal, analoog prima). Zal even een draadje maken in de digitale hoek van het forum of iemand over deze loc wat info heeft.


z21 Start met 2 x Multimuis
Gebruikersavatar

Pruts3r
Berichten: 745
Lid geworden op: 06 okt 2013 11:04

Re: Stoomloc met kolentender op R1 spoor

Bericht door Pruts3r »

Ik heb locs die zelfs R4 nodig hebben voor t mooie. BR61 bijvoorbeeld als je de schorten voor en achter monteert en de kAto GS4 en GG1 willen ook grote bogen. Ook treinstellen vinden kleine bogen niet tof. Geloof dat minitrix wel altijd zorgt dat hun locs wel door R1 kunnen.


Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 04-03-'19)

>MIJN VITRINE<

>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)

hans-diesel
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 feb 2015 21:30

Re: Stoomloc met kolentender op R1 spoor

Bericht door hans-diesel »

Ja, sommige fabrikanten zorgen er beter voor dan andere dat het rijdt. De anderen geven er de voorkeur aan dat het er mooi uit ziet.

Voorbeeld wat ik vaak zie is dat er uit het frame een stuk is weggelaten om de (voorloop-)assen beweegruimte te geven. Zonder zulke inkepingen krijg je het anders echt niet de bocht om.

Maar onafhankelijk van of de trein door de bocht komt, lange rijtuigen/treinstellen/loks door krappe bochten ziet er niet uit. Vroeger had bijvoorbeeld Arnold ook rijtuigen die in de lengte 1:200 waren. Dat was ook niet perfect, maar wat is wel perfect op die (maximaal een) paar vierkante meters die we thuis hebben?
Ik heb ook japanse treinen. Naast schaalmodellen van KATO en Tomix heb ik ook B-Train Shorties van Bandai. Dat zijn modellen van 6 cm lang met een gestandaardiseerd frame waar een motortje of draaistellen onder kunnen voor gebruik op 9 mm rails. De hoogte en breedte zijn op schaal, evenals de cabine. Dus van treinstellen is het passagiersgedeelte flink verkord, verder best goed gedetaileerd. Je kan stellen "wat een onzin", maar ik kan wel een achtdelig treinstel laten rijden op mijn kleine baan. Dus wat is realistischer? Een expresstrein bestaande uit een 4-delig of een 8-delig treinstel?

Een andere optie is om alleen lokaalbaantjes of een industriespoortje te maken. Maar wat als dat niet je interesse is? Ik zag laatst op Ontrax in Utrecht heel veel van dat soort baantjes. Heel mooi gedetaileerd, maar niet mijn ding (gewoon doen als het wel jouw ding is).

Ik voel me meer een trein fanaat die met modellen rijd dan een modeler die een trein door zijn landschap laat rijden.
Kortom, uiterlijke perfectie vind ik minder belangrijk dan de trein. Zo krijgt bij mij een B-Train Shorty treinstel bij alle wagens een aandrijving als dat in het echt ook zo is (wie kan dat nog meer zeggen?). En natuurlijk geen antislipbandjes!

Gelukkig is het een hobby! Iedereen moet lekker zelf doen waar ie zin in heeft.


Met vriendelijke groet, Hans

West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West

analoog op Tomix Fine Track
Plaats reactie