Pagina 1 van 1

Re: Stoomloc met kolentender op R1 spoor

Geplaatst: 05 apr 2019 15:21
door martinb
Probleem is dat de boogstaal R1 niet genormaliseerd is. Dus een fleischmann R1 heeft een andere straal dan een minitrix, dan een oude roco dan een... enz enz. Oftwel, al staat er op een doosje dat R1 volstaat, dan blijft de vraag welk merk. Eigen ervaring... R1 is vroeger of later een drama, ongeacht welk merk. Er komt een moment dat je een model treft wat er niet doorheen wil. Hoe jammer ook.

Re: Stoomloc met kolentender op R1 spoor

Geplaatst: 05 apr 2019 18:34
door FidOo
Fleischmann is de enige afwijkende met een radius van 192mm, de rest is allemaal 194,6mm. Dat scheelt zo goed als niks.. Wat overigens niks van de rest van het verhaal af doet. R1 is gewoon niet geschikt voor grote loks.

Re: Stoomloc met kolentender op R1 spoor

Geplaatst: 05 apr 2019 21:53
door hans-diesel
Ik heb zelf ook wat engels (enkel diesel), daar stond in de handleiding minimaal 9 inch (= 228.6 mm = net iets meer als Fleischmann R2). Ik gebruik Tomix rails met een R1 van 243 mm, daar rijdt alles het prima door.
Maar ik heb ook amerikaanse diesels, in enkele handleidingen staat minimaal 11 inch (= 279.4 mm = ongeveer precies de Tomix R2 van 280 mm). En die rijden inderdaad niet prettig door 243 mm, maar prima door 280 mm. Daarom heeft zelfs mijn kleine baan (119 cm x 74 cm) minstens 280 mm bochten voor de hoofdbaan.
Dus niet alleen grote stomers kunnen problemen geven met R1.

Re: Stoomloc met kolentender op R1 spoor

Geplaatst: 06 apr 2019 08:47
door spoor65
Maar al met al, de grote vraag die dan voor velen overblijft,

Hoe los ik het nu op en/of voorkom het in de toekomst.

tegenwoordig gebruik ik peco code 55.
Maar voordat ik daar naar over stapte reed ik bewust op de combinatie van Minitrix en Roco (Tegenwoordig verkocht als Fleischmann zonder bedding.


En die keus was een hele simpele reden voor, de boogradius welke beschikbaar zijn bij beide merken.


Minitrix en Roco/FLM zonder bedding vullen elkaar mooi aan,

Nog even een klein tabelletje, waarbij ik ze naast elkaar zet.


Minitrix - Roco/FLM zonder bedding
R1 is gelijk aan R1
R2 is gelijk aan R2
- - R3
- - R3a
R3 is gelijk aan R4
R4 is gelijk aan R5


de R3 en R3a van Roco/Fleischmann
zonder bedding vullen precies het gat op tussen de R2 en R3 van Minitrix,

Dus heb je minder ruimte, kijk naar de mogelijkheid voor de combinatie R2/R3 die Roco/FLM bied.
je kunt daarbij de R2 van zowel Roco/FLM als Minitrix gebruiken (de nieuwere Roco/Flm heeft alleen een andere kleur bielsen)

en pak daarbij de R3 radius van Roco/FLM zonder bedding, en je bent en nauwelijks extra ruimte kwijt en hebt het probleem van te kleine boog ondervangen.


mvg


Freddy

Re: Stoomloc met kolentender op R1 spoor

Geplaatst: 06 apr 2019 13:03
door boumacor
@FidOo Loc is binnen, maar doet het niet (digitaal, analoog prima). Zal even een draadje maken in de digitale hoek van het forum of iemand over deze loc wat info heeft.

Re: Stoomloc met kolentender op R1 spoor

Geplaatst: 07 apr 2019 12:14
door Pruts3r
Ik heb locs die zelfs R4 nodig hebben voor t mooie. BR61 bijvoorbeeld als je de schorten voor en achter monteert en de kAto GS4 en GG1 willen ook grote bogen. Ook treinstellen vinden kleine bogen niet tof. Geloof dat minitrix wel altijd zorgt dat hun locs wel door R1 kunnen.

Re: Stoomloc met kolentender op R1 spoor

Geplaatst: 07 apr 2019 14:44
door hans-diesel
Ja, sommige fabrikanten zorgen er beter voor dan andere dat het rijdt. De anderen geven er de voorkeur aan dat het er mooi uit ziet.

Voorbeeld wat ik vaak zie is dat er uit het frame een stuk is weggelaten om de (voorloop-)assen beweegruimte te geven. Zonder zulke inkepingen krijg je het anders echt niet de bocht om.

Maar onafhankelijk van of de trein door de bocht komt, lange rijtuigen/treinstellen/loks door krappe bochten ziet er niet uit. Vroeger had bijvoorbeeld Arnold ook rijtuigen die in de lengte 1:200 waren. Dat was ook niet perfect, maar wat is wel perfect op die (maximaal een) paar vierkante meters die we thuis hebben?
Ik heb ook japanse treinen. Naast schaalmodellen van KATO en Tomix heb ik ook B-Train Shorties van Bandai. Dat zijn modellen van 6 cm lang met een gestandaardiseerd frame waar een motortje of draaistellen onder kunnen voor gebruik op 9 mm rails. De hoogte en breedte zijn op schaal, evenals de cabine. Dus van treinstellen is het passagiersgedeelte flink verkord, verder best goed gedetaileerd. Je kan stellen "wat een onzin", maar ik kan wel een achtdelig treinstel laten rijden op mijn kleine baan. Dus wat is realistischer? Een expresstrein bestaande uit een 4-delig of een 8-delig treinstel?

Een andere optie is om alleen lokaalbaantjes of een industriespoortje te maken. Maar wat als dat niet je interesse is? Ik zag laatst op Ontrax in Utrecht heel veel van dat soort baantjes. Heel mooi gedetaileerd, maar niet mijn ding (gewoon doen als het wel jouw ding is).

Ik voel me meer een trein fanaat die met modellen rijd dan een modeler die een trein door zijn landschap laat rijden.
Kortom, uiterlijke perfectie vind ik minder belangrijk dan de trein. Zo krijgt bij mij een B-Train Shorty treinstel bij alle wagens een aandrijving als dat in het echt ook zo is (wie kan dat nog meer zeggen?). En natuurlijk geen antislipbandjes!

Gelukkig is het een hobby! Iedereen moet lekker zelf doen waar ie zin in heeft.