Pagina 1 van 1

Tankwagens vullen /legen

Geplaatst: 17 apr 2019 20:20
door u43hvs
Domme vraag misschien maar worden deze aan de onder of de bovenkant aangesloten bij een terminal

Re: Tankwagens vullen /legen

Geplaatst: 17 apr 2019 21:28
door Overdijk
Ik dacht altijd boven laden en onder lossen, met behulp van zwaartekracht.
Zal er ook aan liggen wat er in de tank zit.

Re: Tankwagens vullen /legen

Geplaatst: 18 apr 2019 15:12
door u43hvs
Laten we uit gaan van olie. Lossen dus aan de onderkant.

Re: Tankwagens vullen /legen

Geplaatst: 18 apr 2019 15:42
door FidOo
Alleen zal de pijpaansluiting waarschijnlijk ook gewoon aan de onderkant zitten, op de wagon zal deze met een leiding dan naar boven lopen.
Als ik de nieuwe laad/losinstallatie hier bekijk (http://www.eisenbahn-nord.de/newordner% ... large.html) zie ik boven alleen een inspectieplatform, ook op de wagons zie ik bovenin wel een deksel, maar ik verwacht niet dat hierdoor geladen wordt.

Re: Tankwagens vullen /legen

Geplaatst: 18 apr 2019 19:35
door TonN
Ik lees het volgende op een site:
We onderscheiden twee typen: de “gewone”
vloeistofketelwagen en de gasketelwagen.
Vloeistofketelwagens zijn er in allerlei soorten,
maten en kleuren, en als twee- of vierasser. Ze
hebben ook wel halverwege de ketel een verti-
cale witte band. Dit duidt er op dat bij het laden
of lossen via de onderzijde een beluchtingsklep
aan de bovenzijde van de wagen automatisch
wordt geopend. Dit voorkomt overdruk (explo-
sie) of onderdruk (implosie).
Beetje lastige link:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... es9ml2Glao

Lijkt me ook wel logisch. Niet alle vloeistoffen vinden het leuk om 2 meter te vallen. Je krijgt luchtbellen en kleine deeltjes van de vloeistof die dan via de ontluchting ontsnappen. Via de onderkant stroomt het makkelijker de wagen in.
Leuke vraag trouwens.

Re: Tankwagens vullen /legen

Geplaatst: 18 apr 2019 19:43
door u43hvs
Dan sluit ik de vtg wagons via de onderkant aan. https://youtu.be/aEELj-oEZN4