Digitaal en digitaal voorbereid

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
hassie60
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 jun 2019 16:21

Digitaal en digitaal voorbereid

Bericht door hassie60 »

Ik rij nu met 2 digitale locs ,als ik een digitaal voorbereide loc koop en deze op de rails zet wat gebeurt er dan.
Ik bedien via de multimaus.
En begrijp nog niet alles,net begonnen met digitaal.
Ik neem aan dat de digitaal voorbereide gewoon rijd,maar dan niet onafhankelijk.
Ik probeer het te begrijpen,dus graag wat uitleg.

Alvast bedankt.

Gr Hans


Gebruikersavatar

Modelbouwerke
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Re: Digitaal en digitaal voorbereid

Bericht door Modelbouwerke »

Digitaal voorbereid kan je beter niet zomaar op je rails zetten.
Digitaal voorbereid wil zeggen dat je er een decoder, afhankelijk van welk type loc, kan inpluggen.
Voorbereid wil gewoon zeggen dat er al een stekker aanwezig is om een decoder te plaatsen, bv. een NEM 651.
In de stekker zit meestal een dummy decoder om op analoog te kunnen rijden.


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.

Onderwerp starter
hassie60
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 jun 2019 16:21

Re: Digitaal en digitaal voorbereid

Bericht door hassie60 »

Gaat digitaal voorbereid dan in rook op.


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Digitaal en digitaal voorbereid

Bericht door BenQ »

De motor begint te piepen en als je niet snel reageert kan het einde motor zijn.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4483
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Digitaal en digitaal voorbereid

Bericht door spoor65 »

tekst verwijderd ivm beterweteres, laat het wel aan hen over.

mvg

Freddy
Laatst gewijzigd door spoor65 op 18 jun 2019 08:21, 1 keer totaal gewijzigd.


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
hassie60
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 jun 2019 16:21

Re: Digitaal en digitaal voorbereid

Bericht door hassie60 »

Multimaus en dcc dat snap ik ff niet.
Als ik je goed begrepen heb hoort dcc dus bij een multimaus.
En ik neem aan dat een nieuw aangekochte digitaal voorbereide loc zonder meer aangepast kan worden door de leverancier van de loc.

Iig bedankt voor je uitleg Freddy.


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4483
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Digitaal en digitaal voorbereid

Bericht door spoor65 »

Multimaus is een DCC systeem,

er bestaan een aantal verschillende digitale systemen, elk met hun eigen manier van werken.
Trix kent b.v. ook hun eigen Selectrix systeem, maar daar werkt een dcc decoder niet op. daar heb je dan ook weer een selectrix decoder voor nodig. (even uitgaande van de eerste basis van selectrix, inmiddels kent trix ook een systeem die zowel dcc als selectrix kent)

dus ja, jouw Multimaus werkt met DCC dus ook jouw decodere zullen DCC moeten zijn qua protocol, zoals we dat noemen.

nog even een tip.


Bezoek ook eens de site:
https://www.nproject.org/nl/

en lees dan even het hoofdstuk digitaal, hier vind je heel veel uitleg over digitaal, op heel begrijpelijke leesbare manier.

mvg

Freddy
Laatst gewijzigd door spoor65 op 18 jun 2019 08:28, 1 keer totaal gewijzigd.


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Adriaan
Berichten: 617
Lid geworden op: 09 feb 2013 19:21
Locatie: Voorburg

Re: Digitaal en digitaal voorbereid

Bericht door Adriaan »

Met selectrix kan je ook dcc rijden.
Kwestie van instellingen kiezen.



Rick
Berichten: 1623
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Digitaal en digitaal voorbereid

Bericht door Rick »

spoor65 schreef: 17 jun 2019 20:23Om digitaal te rijden moet je loc een decoder hebben, gelijk aan het type centrale, je hebt een Multimaus, dus decoder zal dan DCC decoder moeten zijn.
Zo staat het er een beetje onhandig, straks vraagt iemand in de winkel naar de bijbehorende Multimaus decoders. ;)
Adriaan schreef: 17 jun 2019 21:33 Met selectrix kan je ook dcc rijden.
Kwestie van instellingen kiezen.
Dan rijdt je dus DCC en geen Selectrix. De centrale kan wel beide tegelijk op het spoor zetten maar dat wil niet zeggen dat je met Selectrix DCC decoders aanstuurt.


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4483
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Digitaal en digitaal voorbereid

Bericht door spoor65 »

Pfff, ok Rick en Adriaan, ik zal mijn bericht verwijderen,

echt ik word zo moe van al die lui, die niets proberen uit te leggen, maar alleen maar zout op slakken willen leggen.

moeten we nu echt gelijk iemand die nieuw binnen komt in de hobby alles zo uitleggen dat hij er geen steek van snapt,

ik heb bewust gekozen voor de eerste basis kennis, om daarna verder te gaan.

maar goed Rick en Adriaaan, Jullie hebben eerst jullie Master gehaald op de universiteit, voordat jullie überhaupt naar de basisschool zijn geweest.

Dus ik laat het graag aan jullie over om iemand dan maar verder te helpen.


de groeten hier met elkaar.


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Digitaal en digitaal voorbereid

Bericht door FidOo »

Adriaan schreef: 17 jun 2019 21:33 Met selectrix kan je ook dcc rijden.
Kwestie van instellingen kiezen.
Leuk bedoeld maar zorgt alleen voor verwarring, plus dat er niks van het bericht klopt. Je kunt niet met selectrix ook dcc rijden. Selectrix is een protocol net als DCC. Jouw centrale bepaald welk(e) protocol(len) er op de baan gestuurd kan worden. Daarnaast rijdt de beste Man met een Multimaus en die kan geen selectrix. Dus dit bericht voegt niks toe aan dit topic.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Digitaal en digitaal voorbereid

Bericht door Nico Essers »

Aangezien Hans een beginner met digitaal is lijkt het me inderdaad verstandig om de info rustig op te bouwen zoals Freddy al aangaf. Zo is nproject een prima startpunt waar vele zaken eenvoudig uitgelegd worden. Ik heb dit zelf ook een aantal jaren geleden moeten doorlopen. Veel lezen kost tijd maar levert ook veel op. Ook de encyclopedie van BeneluxSpoor levert veel bruikbare info https://encyclopedie.beneluxspoor.net/i ... oofdpagina


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Digitaal en digitaal voorbereid

Bericht door FidOo »

Zo dan ga ik proberen het uit te leggen. Freddy had een prima bericht neer gezet, waar inderdaad een zin stond die wat verwarrend gelezen kon worden.

Ik ga het proberen duidelijk uit te leggen.

Analoog is een simpele gelijkspanning die op je rails wordt gezet. Dit wordt direct aan de motor en lampjes in de lok doorgegeven. Draai je de trafo verder open komt er meer spanning op de rails met als gevolg: motor draait sneller en verlichting brandt feller.

Digitaal: Bij digitaal zet een Centrale een gepulseerde gelijkspanning op de rails. De Pulsjes vormen een bepaald signaal en hoe dit pulsje opgebouwd is ligt aan het Protocol.
Er zijn dus verschillende protocollen, de 2 die voor N-spoor gebruikt worden zijn: DCC en Selectrix. Marklin heeft ook nog het Delta of M4 protocol, dit zul je soms in handleidingen tegenkomen maar zijn voor N-spoor niet relevant.

Nu terug naar jouw Centrale. Jij hebt een Multimaus en deze kent alleen het protocol DCC.
Hierdoor is het belangrijk dat de decoders in jouw lok ook dit protocol verstaan. Eigenlijk kunnen dat alle huidige decoders en hoef je je hier niet te druk om te maken.

Dan je eigenlijke vraag: Digitaal of Digitaal voorbereid.
Die eerste is relatief makkelijk. Hier zit al een decoder in en dus is deze digitaal te gebruiken. (kleine opmerking, Minitrix heeft een tijdje "digitale" treinen uitgebracht die alleen selectrix konden, deze worden soms wel als digitaal aangeboden, let daarop)

Digitaal voorbereid is eigenlijk niets anders als een analoge lok. Hier zit alleen een voorbereiding in voor een decoder.
De uitvoering van deze "voorbereiding" varieert per lok. Hieronder even de grootste verschillen:
- Voorbereid door middel van solderen (lötpunkten), hierin zitten een aantal soldeereilandjes waar je eenvoudig een decoder met draadjes in moet solderen. Vaak moeten er ook wat printbanen op de printplaat onderbroken worden door deze door te slijpen/snijden.
- NEM651: Dit is een 6 polige stekkerverbinding waar je aan decoder met 6 pinnen zo in kan steken. Als de lok analoog gekocht wordt zit hier een printje ingestoken waarmee de lok analoog kan rijden. Verwijder je deze en steek je er een decoder in met 6 pinnen dan is deze nu digitaal.
Dit is de meeste voorkomende voorbereiding, helaas is deze niet in alle loks even praktisch of juist uitgevoerd waardoor het in sommige gevallen niet zo simpel is als een decoder er in prikken. Mocht je twijfels hebben vraag dan op t forum even na of er bijzonderheden zijn (vermeldt dan fabrikant en artikelnummer!)
- Overige stekkerverbindingen zijn: NEM652 (8polige stekker, alleen H0) / Plux12, Plux 16 (en hoger maar alleen in H0) / Next18 / MTC14 (alleen minitrix).

Een digitaal voorbereide lok dus nooit! zonder decoder op een digitale baan zetten! Dit resulteert zoals al gezegd in uiteindelijke schade aan je lok!

Een digitale lok met decoder kan overigens wel altijd op een analoge baan gezet worden. Dit resulteert niet in schade, en meestal zal de lok zelfs gewoon functioneren met uitzondering van lichtwissel bij rijrichting en niet alle decoders ondersteunen analoge aansturing of dit is uitgezet door het programmeren van de decoder.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
hassie60
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 jun 2019 16:21

Re: Digitaal en digitaal voorbereid

Bericht door hassie60 »

Dank je Freddy.
Iig 1 ding geleerd geen analoog op digitaal zetten.
Nogmaals hartelijk dank voor je expertise


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4483
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Digitaal en digitaal voorbereid

Bericht door spoor65 »

Graag gedaan Hans, en je mag mij ook altijd via een pb benaderen, dan zal ik je zoveel mogelijk op weg helpen, al ben ik ook geen alles kenner.

Geen idee waar je woont, maar overweeg ook eens om 21 september naar Lochem te komen, naar de digitale demo dag van de n-spoorstore, daar zal ik ook aanwezig zijn, maar zul je ook erg veel info kunnen vinden.

https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=43&t=12263

hier vind je al vast wat informatie over die dag.

om dan nog even een paar basis begrippen op een rijtje te zetten, zonder hier verder te veel inhoudelijke dingen, maar als punten waarop je stap voor stap eens kunt gaan zoeken en lezen. en vandaaruit dan gerichte vragen te kunnen stellen die je weer stappen verder brengen.

1: analoge locs hebben geen decoders, die moet je dan zelf inbouwen dmv solderen of laten ombouwen.

2: digitaal voorbereide locs zijn dus af fabriek analoog, maar hebben een (relatief) eenvoudige manier om er een decoder in te zetten, soms nog dmv soldeerpunten, meestal d.m.v. stekkerverbindingen, waar af fabriek een analoog stripje met pinnen in zit, die je kunt omruilen met een passende decoder. Joost (FidOo) gaf daar al een opsomming van de diverse soorten)

3: digitale locs hebben af fabriek al een ingebouwde decoder.


Voor wat betreft de systemen, Joost gaf er ook al een uitleg over, vrij technisch.

Totaal niet technisch maar voor vele leken vaak een handige vergelijk.

analoog is met de ouderwetse transformator, draai het knopje naar rechts en al je treinen rijden naar rechts.
en hoe meer sap je op de baan zet, hoe harder ze gaan.

digitaal vergelijk ik altijd een beetje met het telefoonnet, je hebt een centrale die contact maakt met jouw locs, elke locdecoder heeft zijn eigen adres/telefoonnummer, de centrale maakt contact met de loc die jij wilt vertellen wat die moet doen, en dan reageert ook alleen die loc met het adres welke jij hebt opgeroepen.

verschillen in de systemen, zie het als een eigen taal.
dcc spreekt een andere taal dan selectrix.

het is aan de centrale welke taal die spreekt,

soms spreekt een digitale centrale maar 1 taal, bv. jouw multimaus, die spreekt alleen dcc, dus dan heb je ook decoders nodig die dcc verstaan.

Er zijn ook centrales die meerdere talen spreken, die stel je dan in op de taal die jij wilt gebruiken. met de bijbehorende decoders.

De decoders, ze zijn er in specifieke taal, er zijn er ook die meerdere talen kennen. ook daar weer een verschil, soms herkend de decoder zelf in welke taal hij aangesproken word, en reageert die vanzelf op die taal, maar er zijn er ook die je eerst even moet vertellen (lees instellen) op welke taal het moet reageren.


Nogmaals mijn advies, neem eens de tijd om op n-project te gaan lezen over digitaal. een erg goede site met duidelijke uitleg. en de schrijver/beheerder kun je ook hier op het forum vinden.

probeer eerst de basis eens te lezen, alvorens in te gaan op uitgebreidere zaken. die komen tzt vanzelf langs.
stap voor stap werkt echt het beste, al doende komen dan vanzelf gericht de vragen en de antwoorden daar op.

mvg

Freddy


PS. en dit schrijf ik zonder dat ik de mensen hier, die veel meer technische kennis hebben als ik, op enerlei manier wil afvallen.
Ik heb bewondering voor al die mensen die precies alle termen kennen, en precies weten te benoemen hoe het officieel allemaal benoemd word binnen het technische vakgebied. Ja ook ik zal tzt steeds meer van die termen leren kennen en begrijpen, maar vaker begrijp ik veel eerder dingen zonder dat ik al die benamingen ken, domweg omdat ze niet in mijn basis systeem zitten, ik al ruim 30 jaar geleden mijn commerciële opleiding heb afgerond, en alwaar mij dus nooit iets is verteld over elektronica technieken.

het mooiste? ook zonder al die termen, rijden mijn treintjes, gewoon domweg door te doen, te kijken, te lezen en te leren van anderen.

Maar juist ook daardoor begrijp ik o zo vaak dat mensen die nieuw zijn in deze hobby, o zo vaak verzuipen in de informatie, gewoon omdat het ook niet in hun basis systeem zit, ze het ook allemaal moeten leren.

Daarom ook dat ik vroeg, laten we niet teveel, gelijk beginnen met allerlei hoogstaande technische details. maar langzaam, stap voor stap, mensen op weg helpen, op weg in een hele mooie hobby, op een manier, dat een intreder ook uiteindelijk, heel lang plezier mag en kan hebben van deze, eigenlijk wel een van de meest veelzijdige hobby's, met zoveel verschillende facetten en disciplines, waar voor iedereen, het ene deel hem beter ligt dan het andere, maar wij er met elkaar en voor elkaar kunnen zijn, om elkaar te ondersteunen in die discipline, waar de vraagsteller nu net even minder kaas van heeft gegeten.


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Rick
Berichten: 1623
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Digitaal en digitaal voorbereid

Bericht door Rick »

spoor65 schreef: 18 jun 2019 08:14 Pfff, ok Rick en Adriaan, ik zal mijn bericht verwijderen,

echt ik word zo moe van al die lui, die niets proberen uit te leggen, maar alleen maar zout op slakken willen leggen.

moeten we nu echt gelijk iemand die nieuw binnen komt in de hobby alles zo uitleggen dat hij er geen steek van snapt,

ik heb bewust gekozen voor de eerste basis kennis, om daarna verder te gaan.

maar goed Rick en Adriaaan, Jullie hebben eerst jullie Master gehaald op de universiteit, voordat jullie überhaupt naar de basisschool zijn geweest.

Dus ik laat het graag aan jullie over om iemand dan maar verder te helpen.


de groeten hier met elkaar.
Een beginner weet misschien niet dat zijn Multimaus DCC spreekt, alleen dat ie van Fleischmann is. Dat wil niet zeggen dat er dan alleen decoders van Fleischmann mee aangestuurd kunnen worden. Het leek mij handig om dat duidelijk(er) te maken maar dat stel je kennelijk niet op prijs...


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4483
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Digitaal en digitaal voorbereid

Bericht door spoor65 »

Rick, heb je zeker een punt, en om eerlijk te zijn, mede door de andere reactie, werd ik idd ff niet vrolijk.

Maar goed, hier boven in mijn laatste bericht heb ik het èèn en ander proberen uit te leggen,
en mijn verhaaltje gedaan.

die is blijkbaar dan ook niet begrepen.

tis goed kerel. laat maar. ieder zijn eigen pet of hoed, de een draagt liever een boeren pet omdat die bij hem past, de ander de hoed van de professor, maar de beste professor die ik ooit ben tegen gekomen, en waarvan ik weet dat de studenten met hem weg liepen,
ging in een overal en op blote voeten in zijn klompen, naar zijn werk aan de U.T. Twente, en een kapper had hij ook al in jaren niet gezien.

mvg Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Digitaal en digitaal voorbereid

Bericht door Sandopie »

Rick,

Over het feit dat een beginner niet weet dat een MultiMaus alleen het DCC formaat kan behappen, waar is een handleiding voor? Indien de handleiding geen uitsluitsel zou geven, is de info op diverse fora wel aanwezig.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4483
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Digitaal en digitaal voorbereid

Bericht door spoor65 »

Ook daarin,

een intreder komt nu eenmaal voor vraagtekens te staan, en ook het feit dat er verschillende systemen zijn kan dus wel eens helemaal nieuw zijn.

en een handleiding is ook vaak een zoektocht, de meeste handleidingen zijn geschreven door mensen die het systeem hebben bedacht en/of door en door kennen, met het gevolg dat voor een leek ook handleidingen op veel fronten abracadabra kan zijn, juist omdat ook daar termen gebruikt worden die voor een leek niets zeggend kunnen zijn.

maar ach, laten we ons weer bezig gaan houden om Hans op weg te helpen, samen hem ondersteunen om te kunnen gaan genieten van de hobby.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Digitaal en digitaal voorbereid

Bericht door Willempie »

Ik zeg maar zo ik zeg maar niets.



robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Digitaal en digitaal voorbereid

Bericht door robert »

@Willempie

Hier sluit ik mij graag bij aan.


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Digitaal en digitaal voorbereid

Bericht door martindomburg »

Wat nu wordt Wim verstandig :lol: :lol:
Geintje natuurlijk :roll: , leg terug die chips en bier.

Helaas zijn dit soort vragen op een forum alsof je benzine mee neemt naar een kampvuur, licht ontvlambaar. Ook heeft iedereen altijd een mening en worden feiten onderdrukt. Het is niet voor niets dat onze workshops over beginnen met digitaal rijden een hele dag in beslag neemt. Er is zoveel te leren en te weten dat het vrij lastig is om te weten waar. Lastige aan een forum is daarbij dat de puristen en de hobbyisten andere talen spreken. Naar wat ik hier gelezen heb komen de meest zinnige en op feiten beruste reacties van Joost en Freddy.

Mocht je eens meer willen weten over het digitale gebeuren en willen zien wat er mogelijk is, je bent van harte welkom in onze werkplaats of kom naar de beurs in Houten.

Op je vraag hoef ik niet in te gaan, Joost legt het perfect uit.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Plaats reactie