driedelige trams

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4483
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: driedelige trams

Bericht door spoor65 »

Jan,

Goed om te lezen dat de ingreep goed is verlopen an jou zo is meegevallen.

Voor wat betreft trams, ik vind ze zeker mooi, zolang het oudere modellen zijn, jaren 60/70.
Modern materiaal heb ik sowieso minder mee.

Maar waarom geen tram op mijn baan, eenvoudigweg omdat het ook bij mij niet in het thema past. Ik ga geen grote stad bouwen, dus een tram zou gewoon niet tot zijn recht komen.

Een andere reden waarom ik geen rijdend weg materiaal op mijn baan plan, dus ook geen trams, is dat ik persoonlijk vind dat het mij beperkt in scenery mogelijkheden, elke straat waar ik een vrachtwagen, bus of tram zou laten rijden (want personenauto`s en bestelwagentjes is nog steeds niet echt een optie als je Faller of MCC zou willen toepassen) moet ik daarvoor straten leeg laten, kan ik dus ook geen andere scene er neer zetten, die een functie van een huisje of iets dergelijks kan onderesteunen.

Kortom, hoe mooi rijdende voertuigen ook zijn, ze beperken mij meer in de aankleding van de baan, dan dat het voor mij persoonlijk een toegevoegde waarde is.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: driedelige trams

Bericht door janiegein »

ja Freddy dat begrijp ik en komt overeen met wat ik stel dat ik ideeën en gedachtegangen van anderen respecteer.

maar ik denk dat ik bij aanvang van mijn vraagstelling dit verkeerd onder woorden heb gebracht.

ik bedoel met mijn vraag veel meer de richting van waarom wel div soorten stoomtractie. diesel en Elocs op de baan laten rondgaan.

al deze treinen rijden op een baan min of meer dezelfde rondjes. we laten ze door bergen en dalen en over viaducten gaande hun werk doen.

ook situeren we in kleine of grote mate een station waar onze preisertjes de gelegenheid krijgen om in en uit te stappen maar het vervolg hiervan de preisertjes die naar elders moeten maar daar niet met een trein kunnen komen zijn dus aangewezen op taxi,s, busvervoer of het vervoer per tram.

en of je daadwerkelijk bewegende auto,s, bussen e.d gebruikt dat laat ik in het midden.
deze twee vervoersfaciliteiten kom je her en der op de banen nog wel tegen maar een tram verhoudingsgewijs zelden of nooit.

daar en nergens anders komt mijn vraagstelling uit voort. waarom is er daaaar zo weinig animo voor voor het integreren van een kleine of grote of desnoods een statische cq optische invulling van een trambaan niet in trek. wat heeft een tram die toch ook uit verschillende tijdperken leverbaar zijn voor ons niet die aantrekkingskracht om dit te willen kopen.

de prijs zou het niet kunnen zijn omdat ik denk dat de gemiddelde prijs van een tram de prijs van een loc niet veel verschil zal maken.

als je dit alles rustig op je in laat werken en daar eens goed over nadenkt begrijpen jullie misschien beter mijn uitgangspunt van dit draadje. gewoon het waaaarom????


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: driedelige trams

Bericht door Bjor »

Jan,

Als ik bij mezelf na ga waarom er op mijn baan geen tram zal rijden, dan denk ik, omdat:
- ik er bij het ontwerp gewoon niet aan heb gedacht. Toen ik later een trammetje kon overnemen vond ik dat wel een beetje jammer;
- trams per definitie een bovenleiding hebben en dat is toch altijd lastig aan te leggen en zit in de weg bij schoonmaken e.d.;
- trams meestal in een bebouwde omgeving rondrijden er en dus een behoorlijk oppervlak aan bebouwing moet zijn, waarbij de bogen ook nog geloofwaardig in het stratenpatroon zijn in te passen;
- ik lange treinen mooi vind. Het is leuk zoveel mogelijk van mijn rijtuigen en wagons over de baan te zien rijden. Een tram is per definitie een relatief kort railvoertuig en dat vind ik minder imposant;
- het rangeren een leuk tijdverdrijf is. Dat doe je wel met een trein maar niet of nauwelijks met trams;
- ik van lange stations houd. Die vragen veel ruimte. Trams hebben altijd een korte halte en dat biedt niet zo'n imposant beeld.

Dit is dus in *mijn* geval het waarom :ugeek:

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: driedelige trams

Bericht door janiegein »

Ben:
duidelijk argument.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4483
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: driedelige trams

Bericht door spoor65 »

Een tram is idd relatief kort,
de huidige trams die in Amsterdam rijden meten iets meer dan 26eter, dus vergelijkbaar met een modern rijtuig.


Neem daarbij dat die trams in Amsterdam ook nog eens uit 5 bakjes bestaat, met daartussen 4 balgen, praten we dus over 4x geleed,
dan denk ik dat het al een hele uitdaging gaat worden voor een fabrikant, om daar een mooi model van te maken. zoveel draaipunten op zo`n klein stukje. Dat zal waarschijnlijk al de reden zijn dat in model je hooguit een dubbel gelede tram ziet.

Dan zitten we nog met verhoudingen, vergelijk het eens met een bus van Lemke miNis, ga ik ff uit van de MB O 302 modellen (tijdperk 3)

die bussen waren in het echie een goede 11 meter lang, 2,5m breed (toen nog de maximaal toegestane breedte) en ongeveer 2,9m hoog.

Het model is behoorlijk goed op scheel, kan ik zeggen, iets meer dan 7 cm lang, goed 1,5cm breed en 1,8cm hoog.

in Amsterdam krijgen ze dit jaar nieuwe trams,
de nieuwe trams die ze nu krijgen zijn iets langer, met 29,5 meter. breedte 2,40 en hoogte 3,51.

als je dat omrekend naar model, zou die dus 18,4cm lang moeten zijn, ook ongeveer 1,5cm breed en 2,2cm hoog.

Voor mijn gevoel zijn trams in model echter groter, vind ze vaak nog al grof overkomen. de verhouding niet lekker kloppen met overig materiaal op de weg.

ook een reden om het niet in te zetten,

Ja als er een statisch model zou zijn, in schaal, en ik had er het thema voor, zou ik het welliswaar overwegen.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: driedelige trams

Bericht door Spoor010 »

Een Combino tram bestaat al een aantal jaren in N-spoor hoor.

https://www.hoedl-linie8.de/index.php?s ... produkt=93

https://www.1999.co.jp/eng/10131951

Met vriendelijke groet,

Frank.


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: driedelige trams

Bericht door janiegein »

Oke mannen,

ik begrijp uit jullie antwoorden/opmerkingen dat het er in de basis op neer komt dat bij het uitdenken/ontwerpen van een baan er niet wordt stilgestaan bij de mogelijkheid ook een trambaan mee te nemen.
ook merk ik op dat het argument van van het aanleggen van een stad met tram teveel ruimte in beslag neemt om dit realistisch uit te kunnen beelden.

ik heb geen idee of dit zo daadwerkelijk zal zijn maar zoals eerder gezegd respect voor ieder zijn idee en gevoel hierover.

as zaterdag zal ik in het bezit zijn van een drietal trams die bij mij op de baan hun pendelbaantjes mogen gaan rijden.
dit tezamen met 13 treinen en een 25 tal rijdende auto,s moet dit een aardig totaal plaatje gaan worden.

na een zestal jaren bouwen wordt het ook hoog tijd dat ik de verdere scenery onderhanden ga nemen met als eerste het stationsplein naast station Nieuwestad.
ook staat nog op de planning de overkapping van station Hooggelegen met stationsplein en daarnaast mag de gehele baan nog worden voorzien van honderden bomen struiken en alles wat daarmee te maken heeft.

dit alles is natuurlijk te volgen in mijn draadje Geinbaan.

verder dank ik een ieder voor zijn/haar bijdrage over dit onderwerp en zie jullie hopelijk weer terug in draadje Geinbaan.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: driedelige trams

Bericht door Bjor »

Leuk! Zet 'm op Jan!

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 884
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: driedelige trams

Bericht door Mack »

bij mij komen er trams in de stad, 3 nieuwe liggen 2x kato 1x arnold , hoeveel er komen weet ik nog niet.

heb wel aparte stad aan het bouwen op verhoging waar alleen fabrieks spoor loop van fabriek naar grote spoor,

denk daar overslag maak waar de fabrieks treinen lading aan groten treinen kunnen over laden

maar de trams zijn voorde straten blokken en station, dat het plan, even kijken hoe het mix,

bussen lijkt me trouwens ook leuk maar vindt de wegen beetje dik .

groetjes
Mack


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0

Mg1982nl
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 jan 2021 21:44

Re: driedelige trams

Bericht door Mg1982nl »

Oud topic maar vroeg me af of iemand de Amsterdamse combino ooit heeft gekocht? Volgens een e-mail van meneer Hodl wordt deze alleen verkocht via de Nederlandse modelspoorwinkels. Echter krijg ik bij de grote winkels geen positief nieuws.


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: driedelige trams

Bericht door maarten »

Ik heb hem ooit (heel lang geleden) gekocht bij Meijer en Blessing in Rotterdam.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Riem
Berichten: 160
Lid geworden op: 20 sep 2019 13:17
Locatie: Den Haag

Re: driedelige trams

Bericht door Riem »

Ik dacht dat alleen de Ulm (blauwe) en Erfurt (rode) variant in n spoor door hodl gemaakt zijn? Op de website staat bij de Amsterdamse variant dat deze niet geproduceert zou zijn.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: driedelige trams

Bericht door janiegein »

Mg1982nl;

mijn trams zijn deze;

Afbeelding

gekocht bij onze hoofdsponsor H@ns. en zijn van TOMMYTEC.
deze bevallen mij uitstekend en heb alleen bij alle drie de pantografen vervangen door Sommerfelds omdat die plastic dingen die gemonteerd waren A; veel te kwetsbaar zijn en B; vallen uit elkaar.

jij bedoeld deze ???

Afbeelding

denk dat je met die van mij aardig in die richting zit. succes met het vinden.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: driedelige trams

Bericht door maarten »

Ik heb een drie- en een vijfdelige combino van Hödl. De driedelige is een Bordeaux-rode uitvoering van de EVAG (Erfurt), dus inderdaad niet in Amsterdamse livrei.

Overigens is de kap van doorzichtig plastic wat is gespoten. Dit plastic vergeelt na jaren! En hij heeft altijd in de kast gestaan, uit direct zonlicht maar niet in het donker. Alleen mijn driedelige heeft dit, de vijfdelige (nog?) niet.

De tandwielen zijn van plastic. Die van mij staat stil dus ik weet niet hoe duurzaam dit is.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Riem
Berichten: 160
Lid geworden op: 20 sep 2019 13:17
Locatie: Den Haag

Re: driedelige trams

Bericht door Riem »

Klopt, bij mij gebeurt dit ook. Ik heb ooit (denk meer dan 10 jaar geleden) bij de Wapstad een 5-delige Ulm (blauwe) en 5-delige Erfurt (rode) gekocht. Dit nog voordat er op de instructies stond dat als je ze langdurig laat rijden, ze kunnen oververhitten (er is i.v.m. de schaal geen ruimte voor hitte-afvoer naar buiten de kap). Dit is toen bij mijn blauwe ook gebeurd tijdens een kort testritje op een N spoorbaan in de megastores in Den Haag. De hele zijkant is toen zelfs gesmolten. Is toen ook (ik dacht door Hödl zelf) gerepareerd, maar aan een kant kan je het nog een beetje aan de zijwand zien vanaf onderen.
Ik laat ze om de zoveel tijd rijden omdat ze anders, ik denk sneller als andere treinen, vast gaan zitten.
Als ze erg lang hebben gestaan merk je meteen dat ze moeite hebben met rijden, soms een kant op, maar na een paar keer rijden met de rustpauze (5 rijden 5 stil staan houd ik nu maar aan) rijden ze na jaren nog steeds goed bij mij, tandwiel technische geen problemen gehad.
Zolang je je houd aan de beperkingen, zijn het erg mooie trams.
Heb sinds kort ook een Kato 14600 tram, moet zeggen dat dat ook een mooie tram is, zeker voor het geld.
Tram technische hoop ik op ooit nog eens een Avenio in HTM livery, maar dat wordt denk ik nooit.


Plaats reactie