Welke transformator zal ik kopen?

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
LWtje
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 feb 2019 20:09
Locatie: Groningen

Welke transformator zal ik kopen?

Bericht door LWtje »

Ben nog vrij nieuw in de modelbaan wereld, heb al wat treintjes en ben al flink begonnen met mn baan. Alleen ik mis nog een mooie transformator :oops: Je zou denken dat dat een van de eerste dingen zijn die je aanschaft maar dat heb ik dus nog niet :roll: . Wel heb ik nog een oude lima transformator van me vader waarmee ik mn treinen heb kunnen testen, maar die werkt heel slecht.
Dus is mijn vraag welke transformator zou je me aanraden?

Zelf ben ik heel erg geneigd naar de Kato Powerpack.

Afbeelding

Ik vind het een heel mooi uitziende transformator, veel realistischer dan alleen zon draaiknop. Maar heeft iemand ervaring met deze transformator? Ik kan er vrij weinig over vinden online, en als ik wat vind wordt ie gebruikt voor kato rails gebruikt.
Ik heb minitrix rails en ik zal slechts 1 trein per transformator rijden. Zou die geschikt zijn? Of raden jullie me een andere aan?


Beginneling, N spoor, Nederlands en Duits materieel, Tijdperk V en VI

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Welke transformator zal ik kopen?

Bericht door Willempie »

Heeft toch niets met het merk/type rails te maken. Zelfs niet met het merk van je trein. Als je dit mooi vind, gewoon kopen. Je kunt er een treinje mee laten rijden net zoals met alle andere merken treintrafo's.

Groetjes.


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Welke transformator zal ik kopen?

Bericht door maarten »

Rails en locomotief zijn inderdaad niet zo relevant. Echter, de ene trafo regelt netter dan de ander, daar zit wel degelijk verschil in. Met deze heb ik, naast even spelen op een beurs, geen ervaring. Vond hem toen trouwens wel fijn werken.

In een ver verleden heb ik gereden met trafo's van Roco, Minitrix en Jouef. Die laatste was beduidend minder van regelkwaliteit, de andere 2 waren wel oké.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Welke transformator zal ik kopen?

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik heb goede ervaringen met de oudere traploos regelbare trafo's van Roco, Trix, Hema( is Trix volgens mij) en Fleischmann. Ik heb ook nog oudere trafo's gebruikt die ik fijn vond maar die waren niet traploos en dus minder fijn regelbaar( iets wat voor mij toen in mijn 0e periode geen probleem was).

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 887
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Welke transformator zal ik kopen?

Bericht door Hube »

Het verschil van trafo’s kan vooral zitten in het gedrag bij langzaam rijden. Duurdere trafo’s die het vermogen regelen i.p.v. spanning kunnen de treintjes langzamer laten aanlopen cq rijden. Ik zou de trafo’s eerst willen uittesten. Dat moet toch kunnen bij goede dealer of modelspoorwinkel.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

thevandijks
Berichten: 427
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: Welke transformator zal ik kopen?

Bericht door thevandijks »

Ik zou voor een tweedehands gaan, in Houten ben je voor 15 euro klaar. (soms zelfs minder)

Groet Hans


Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 880
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Welke transformator zal ik kopen?

Bericht door Mack »

Lowie

vindt kato hele goede keus , heb ik zelf ook

met kato rails erbij helemaal te gek ,wordt met voeding geleverd

en als je oude tarvo heb kun je alleen kato regel unit nemen en daar achter zetten,

zijn los te krijgen

MVG
Mack


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0

hansman
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 dec 2015 21:07

Re: Welke transformator zal ik kopen?

Bericht door hansman »

Ik geloof niet dat de getoonde wisselschakelaar ook werkt met wissels met een drie-draads aansluiting. Kato schakelt met 2 draden.

Ik weet dit echter niet zeker.

Hansman


z21, iPad, multimouse, sprog 3, iTrain, Fleischmann rails en wissels
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 564
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Welke transformator zal ik kopen?

Bericht door fenix »

Die Kato regelaar had ik ook op mijn netvlies bij mijn herintreden en als ik voor puur analoog zou zijn gegaan, was het zeker deze geworden.

Voor zover ik het heb kunnen uitvogelen (en onthouden) een tijdje terug voor een andere kato vraag, schakelt Kato de wissels met een ompolende gelijkspanning. Wat ik niet meer paraat heb is hoe de eindafschakeling werkt bij Kato wissels.

gr. Fenna


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Welke transformator zal ik kopen?

Bericht door WilcoV »

De Kato is een goede trafo voor je stroomvoorziening in analoog.
Gebruik hem echter in combinatie met de wisselschakelaars alleen als je Kato of Tomix rails gebruikt. Kato heeft eigen wisselschakelaars die je zo aan de trafo kan klikken zoals op de afbeelding is getoond. Deze wissels zijn inderdaad gelijkstroom en hebben dus maar 2 kabeltjes.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

hans-diesel
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 feb 2015 21:30

Re: Welke transformator zal ik kopen?

Bericht door hans-diesel »

Deze KATO hoort gevoed te worden met een AC adapter. Echter de europese importeur levert/leverde er DC adapters bij. Beide functioneren, maar de AC adapter beter.

Met de AC adapter krijg je gepulseerde (100 Hz) gelijkstoom op de rails i.p.v (bijna) rimpelvrije gelijkstroom zoals met een DC adapter. Die 100 Hz pulsen zorgen voor een beter langzaamrijgedrag (is dit 1 woord?).
Bekijk de link met Google Chrome voor een vertaling:
http://www.n-scale.net/article/434351778.html

Dus vervang de standaard DC adapter door een AC adapter!
Helaas worden die steeds zeldzamer.
Ik gebruik 6 V en 9 V AC adapters afhankelijk van de gevoeligheid van de te gebruiken trein. Deze waarden zijn veel lager dan de aanbevolen waarde. Dat heeft 2 voordelen: 1 De regelaar is minder gevoelig, kan verder opdraaien voor dezelfde snelheid. 2 De regelaar wordt minder warm.


Met vriendelijke groet, Hans

West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West

analoog op Tomix Fine Track
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 912
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Welke transformator zal ik kopen?

Bericht door Frank_N »

Daarom is een ouderwetse Minitrix trafo (of Fleischmann) nog het beste.
Wil je het super doen, probeer eens de Weistra regelaar dat is een ontwerp uit 1985 ofzoiets..


Groet van Frank
Plaats reactie