Rails

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
hassie60
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 jun 2019 16:21

Rails

Bericht door hassie60 »

Goedemiddag

Ik heb fleischmann n spoor rails.
Als ik daar bijv Minitrix of arnold rails op wil gaan aansluiten,kan dit dan zomaar??
Ik rij digitaaal.
Wil de baan uitbreiden en kan veel rails overnemen van een iemand,maar dat is geen fleischmann.
Als ik het goed begrepen en gelezen heb,is er een soort van overgangs rails nodig.

Graag advies.

B.v.d.Gr Hans


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Rails

Bericht door WilcoV »

In principe kan je alle rails met dezelfde railprofiel aan elkaar aansluiten. Waar je op moet letten zijn de kleine hoogteverschillen in railsprofiel die er tussen diverse merken kunnen voorkomen. Sommige merken hebben speciale raillasjes die je voor een goede overgang kan gebruiken. Voor sommige merken zijn er speciale overgang rails in de handel. Het is echt een kwestie van trial and error en goed zoekwerk wat er beschikbaar is.

Voor Kato naar Tomix heeft Kato een overgangsrail beschikbaar.
Voor Fleischmann zonder bedding naar Arnold zijn speciale raillasjes van Fleischmann in de handel.
Voor de rest is het vooral creatief zijn dacht ik
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/i ... gangsrails


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Rails

Bericht door Sandopie »

Alleen is het bij Arnold rails, als ik het mij goed herinner, zo dat je een overgangsrail nodig hebt.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Marco66
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 mar 2018 09:15
Locatie: Wognum

Re: Rails

Bericht door Marco66 »

Hoi Hans,

lees dit draadje bij onze collega modelspoorders even door:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=11317.0

Het kan wel maar als je Fleischmann met bedding hebt zal je iets onder de Minitrix rails moeten leggen.

Groeten Marco


Groeten Marco

Onderwerp starter
hassie60
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 jun 2019 16:21

Re: Rails

Bericht door hassie60 »

De spoor breedte is dus hetzelfde,alleen het hoogte verschil zal ik dan moeten aanpassen?



Onderwerp starter
hassie60
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 jun 2019 16:21

Re: Rails

Bericht door hassie60 »

Nog even wat is de ervaring rijd piccolo rails beter of minitrix raisl


Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 573
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Rails

Bericht door fenix »

In mijn ervaring maakt het merk rails an-sich niet veel uit. Inderdaad zoals al gezegd even opletten met profiel hoogte en verloopjes als je verschillende merken door elkaar gebruikt.

Het verschil ga je merken op de wissels en vooral als je met kleine en lichte locjes rijdt.
Ik heb ervaring met Minitrix rails/wissels, Roco rails/wissels (tegenwoordig Fleischmann zonder grindbed) en Peco rails/wissels. Geleidende hartstukken zijn een verademing als je een Arnold Köf II met lage snelheid over een paar wissels stuurt ;)

gr. Fenna


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Rails

Bericht door shoven »

Wat nog wel een dingetje kan zijn is het metaal dat is gebruikt voor de spoorstaven. Oudere Minitrix rails zijn van een ander metaal dan de nieuwere, en het is heel lastig om er draadjes aan te solderen. Verder kun je alles aan elkaar verbinden, ik heb zelfs Peco code 55 direct aan Fleischmann Piccolo zitten (wat code 80 is), geen enkel probleem.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie