voor mij een raadsel

Vraag maar raak!

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: voor mij een raadsel

Bericht door Willempie »

Zo moet het in theorie werken, maar werkt het in de praktijk ook zo.
En hoeveel volt is die spanning, en is dat gelijkspanning of wisselspanning?

Je spoeltjes van de wisselaandrijving kunnen natuurlijk ook doorbranden als het gevolg van een veels te hoge spanning.
14V wisselspanning is gemiddeld normaal. Las tussen regels door iets van PTT relais, die werken meestal op 48V. Is een beetje teveel voor de wisselspoelen. Zo maar even wat mogelijke oorzaken, en wat vraagtekens bij je schema en aansluitingen.

Groetjes.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: voor mij een raadsel

Bericht door janiegein »

Stroom wordt geleverd door adapter oude laptop 19 volt.
Complete baan werkt daar feilloos op.
Heb alleen apart circuit voor rijstroom en nog 3 volt circuit voor seinen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: voor mij een raadsel

Bericht door Willempie »

Het kan eigenlijk alleen maar doorbranden, als er een stroom blijft lopen.
Mogelijke oorzaken.

1: Reedcontact blijft gesloten, magneet er boven.
2: Reedcontact blijft gesloten (kleeft).
3: Relais contact blijft gesloten (kleeft).
4: Toch een verkeerde aansluiting.

Andere oorzaken kunnen er niet zijn. Als het aangesloten is zoals in het schema moet het probleemloos werken. En blijft de spoel niet bekrachtigd.

Groetjes


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: voor mij een raadsel

Bericht door janiegein »

willempie;

ik weet niet of jij die al gezien had maar ik praat hier over de uiterst linkse wissel aan de linkerzijde van de baan zichtbaar in onderstaand filmpje waar alles normaal werkt.

daar zul je zien dat er niet gestopt wordt op betreffende reed.

na passeren van bewuste wissel komt tram eerst over reed die wissel omzet en daarna op reed die rijrichting veranderd en dan nogmaals over reed voor wisselomzetter gaat maar daar niks meer mee doet omdat wissel dan al omgezet is.

https://youtu.be/v82jiD2FM4o

wat ook de oorzaak uiteindelijk zal zijn de eerste reed met daaraan gekoppeld het magneetrelais die de wissel schakelt is in zijn totaliteit de verantwoordelijke voor de verbrandingsperikelen.

overigens houd het automatisch wisselen dit ongeveer een half uur vol en dan begint het blijven hangen van de wissel met verbranding als gevolg.

hoop dat je hiermee iets meer ziet waardoor meedenken iets makkelijker wordt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: voor mij een raadsel

Bericht door Detlev »

Ik denk dat je dit relais eens moet wisselen met een ander relais dat je gebruikt (neem er een voor een linker aandrijving ;) ). Als het probleem meeverhuist met het relais heb je je antwoord.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: voor mij een raadsel

Bericht door janiegein »

daar ben ik al mee bezig om een lichtere te zoeken die ook wat soepeler werkt.

maar ga eerst proberen zonder relais rechtstreeks de plus schakeldraad aan het reedcontact.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: voor mij een raadsel

Bericht door Willempie »

Beste Jan,
Ik geef je een aantal mogelijke oorzaken. Meer geef ik je niet aan, en meer zeg ik niet. Dus als de trein niet boven het reedcontact blijft staan, valt die mogelijkheid af. Dan zijn er nog een aantal andere. En als ik je verhaal lees blijft er iets kleven, en werkt de eindafschakeling in je wisselaandrijving niet naar behoren. Jij alleen kan de oorzaak vinden, wij kunnen je alleen wat handvatten geven. Als je de materie niet helemaal overziet/begrijpt zal het moeilijk foutzoeken worden.

Groetjes.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: voor mij een raadsel

Bericht door janiegein »

Wim
Met alle respect maar ik proef enige irritatie.
Als ik dat teweeg breng sorry daarvoor.

Hou het op domheid van mij en niet goed begrijpen.
Ik probeer alleen maar zo goed mogelijk uit te leggen hoe ik eea in elkaar heb geprutst.
Aan de andere kant ben op jullie advies aan het loshalen van de reeds en magneet relais.
Die aan het vervangen geweest en alles opnieuw aangesloten.
Maar heb vrees ik teveel losgehaald dus moet nu eerst weer uitzoeken wat ik teveel heb losgehaald.

Daarnaast is er via een donatie een goed werkend stel wissels met bijbehorende relais onderweg welke het probleem ook zou moeten opheffen.

Dus even geduld dan kom ik terug met de boodschap dat alles naar behoren werkt en probleem is opgelost en ergste geval werkt het nog steeds niet.

Dan ga ik echt alles weghalen en compleet opnieuw aanleggen en me niet meer laten afleiden door wat dan ook.

Wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: voor mij een raadsel

Bericht door janiegein »

voortvloeiend uit het maar niet willen lukken om bovenstaand verhaal storingvrij aan het praten te krijgen borrelt de volgende vraag op.

de reedcontacten weet ik dat die in verschillende lengte en dikte maten te koop zijn.

maar heeft dat ook invloed op de sterkte van de stroom die daar doorheen gaat met betrekking tot het inbranden van de lepeltjes.(verkleven)

zo ja op welke aanduiding moet er dan gelet worden om welke sterkte het betreffende reed dan gaat.
bij eventueel bestellen van reedcontacten vind ik voor zover ik weet nooit anders dan lengte en dikte maten.

wie heeft hier in Jip en Janneke taal een antwoord op ????


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Jantje
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 dec 2018 09:53

Re: voor mij een raadsel

Bericht door Jantje »

Misschien is het volgende al gezegd, maar ik kwam dit tegen misschien heb je er iets aan.
Niet zo heel veel gedaan. we hebben enkel de wisselspoelen tegen oververhitting beveiligd. Gelezen op een ander forum:
Wisselspoelen (ook eindafgeschakelde) willen nog wel eens doorbranden als er te lang een schakelsignaal naar de spoel gestuurd wordt. Dit is eenvoudig tegen te gaan door een zelfherstellende zekering van 0.7Amp in het circuit van de wisselspoel op te nemen.
Dus deze voorzien van een zekering in de middendraad van de wisselspoel.

jantje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: voor mij een raadsel

Bericht door janiegein »

zoals jullie weten heb ik stroomtechnisch geen verstand van.

maar in bovenstaand advies denk ik dat dat niet zal helpen.

oke een zelfherstellende zekering zal ongetwijfeld zijn werk doen maar lost de onderliggende oorzaak niet op want ik denk dat als ik die zelfherstellende zekering zou plaatsen hij wel misschien het doorbranden opvangt maar daarna is er niets veranderd en zal hij constant moeten opvangen en dan maar zien hoe lang hij dat volhoud.

nee de oorzaak moet eerst weg zijn en dan als beveiliging zo,n ding erin oke dat zal werken maar zo niet vrees.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: voor mij een raadsel

Bericht door Nijboer »

Het is donders vervelend dat dit op afstand opgelost moet worden!
Je hebt even iemand nodig die de zaak ter plekke bekijkt denk ik.
Het verhaal neigt er naar dat er iets blijft "hangen", wat dat ook precies mag betekenen.
Persoonlijk ben ik geen fan van het sturen van een relais met een reedcontact.
Wel als dat reedcontact een transistor schakelt die op zijn beurt het relais bekrachtigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: voor mij een raadsel

Bericht door janiegein »

Ja daar is dan de leek weer.
Zo,n transistor hoe ziet dat eruit (heb ik misschien wel liggen) en hoe en waar sluit ik dat aan dan.
Proberen waard.

Neemt niet weg dat de 24 andere wissels dit probleem niet hebben.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: voor mij een raadsel

Bericht door Ad_M »

Hoi Jan,

Laat je ff niet gek maken, hou het simpel ondanks iedereen het hier ECHT goed bedoeld
Dit zijn verschillende transistors Jan:
Afbeelding
Je heb dan te maken met schakelingen waar Wim het ook over had, en dat is nog even door leren maar niet voor nu ;)

Heb je al een relais kunnen vinden dat niet zo veel stroom vreet en je de bedrading weer compleet werkend? (je had teveel los gehaald)?
Hoe is het nu?

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: voor mij een raadsel

Bericht door Willempie »

Janiegein,

Ik heb nergens iets geschreven over een transistor. En als je niet weet wat het is of hoe het eruitziet, begin er dan ook niet aan.
Je krijgt de ouderwetse schakeltechniek al niet werkend.

De schakeling die jij laat zien met het reedcontact en het hulprelais, kan nooit de wisselaandrijving laten doorbranden. Gebeurd dat wel dan is er iets niet goed.

Groetjes.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: voor mij een raadsel

Bericht door janiegein »

;) Ja Willempie dat besef is er duidelijk er is iets niet goed :mrgreen: daar hoef ik zelfs geen elektronica man voor te zijn om dat te snappen :D

maar zonder gekheid er is inmiddels alweer een wisselaandrijving doorgebrand. :x

ben nu door mijn aandrijvingen heen en heb er gelukkig een X-aantal weten te arresteren op marktplaats die ik woensdag in huis verwacht.

voor die tijd heb ik alle bedrading die deze wissel aanstuurt los en weggehaald.

ga voor deze wissel een compleet eigen circuit aanleggen buiten de 24 wel goed werkende wissels om.

ga vanuit een trafo de wissel aansluiting gebruiken om in eerste instantie rechtstreeks via de reed de wissel te schakelen.

en denk dat het dan al verkeerd zal gaan omdat die verdraaide reedcontacten steeds verkleven.

vandaar ook mijn eerder gestelde vraag of die reedcontacten in verschillende sterkte variaties te koop zijn en niet alleen in verschillende lengte en dikte maten.
ik bedoel dus meer door zo,n glas gevalletje met die mini lepeltjes zal toch niet meer dan een kleine voltage kunnen verwerken en geen vorm van sterkstroom zoals 380 enz enz.

er moet toch een reden zijn waardoor die dingen inbranden.
ik heb geprobeerd met plus te laten schakelen en met min maar in beide gevallen zegt de reed ik ga kleven en blijf contact maken met doorbranding als gevolg.

maar ik zal jantje niet zijn om niet gewoon door te gaan tot ik gevonden heb wat ons met zijn allen behoorlijk bezig houd.
mijn uitgebreide dank daarvoor en ook voor het geduld wat jullie met me hebben.ik schaam me een beetje om mijn onkunde :oops:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: voor mij een raadsel

Bericht door Willempie »

Goed sluit dan in plaats van de wisselaandrijving eens 2 lampjes aan, die moeten dus nadat je trein over de reedcontacten gaat heel even oplichten, en mogen niet blijven branden. Blijven ze wel branden dan heb je de schakelcontacten van het relais verkeerd aangesloten.
Gaan ze uit, dan werkt dat goed. Als het na een tijdje mis gaat en er blijft een lampje branden, kijk dan hoe dat komt, relais contact blijt kleven, of het reedcontact blijft kleven.

METEN IS WETEN.

Groetjes.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: voor mij een raadsel

Bericht door janiegein »

ja willempie leuk idee van je om ipv wisselaandrijving er een lampje aan te zetten maaaaar dan krijg ik weer te maken met hoe zwaar moet dat lampje zijn.
ik bedoel als ik de wisselaansluiting ( is wisselstroom ) op een trafo meet kom ik op 17,25 volt
daar moet ik dus minstens een 24 volts lampje aanhangen wil dat niet in een flits doorbranden.
dus zal ik even langs een garage moeten om minimaal 2 x 24 volts lampjes te scoren.mijn auto is 12 volt dus die lampjes zijn niet zwaar genoeg.
of bedoel jij dit anders of snap ik je weer eens niet.

wordt overigens zo langzamerhand knap ingewikkeld:
19 volt voor complete wisselbediening.
12 volt voor ledverlichting stations
5 volt voor alle artikelen die normaal op 3 x 1,5 AA werken
3 volt voor alle seinverlichting

hoeveel verschillende voltages moet ik nog meer hanteren ????


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: voor mij een raadsel

Bericht door Ad_M »

Hoi Jan

Je overdenkt zaken teveel, pak gewoon twee lampjes die je ook als verlichting gebruik voor je huisjes
Bijvoorbeeld deze, die zitten al tussen de 12 en 18 Volt

Afbeelding

Over al die verschillende Voltages kunnen we je waarschijnlijk later meer vertellen..., dat heeft een reden
Maar de belangrijkste heb je al ;)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: voor mij een raadsel

Bericht door janiegein »

Hoi Ad,

ja de laatste tijd breng ik wel heeeel vaak door met nadenken :)

nu ben ik er altijd van uitgegaan dat onze hobby een hobby is ter ontspanning maar gezien de resente en actuele stroomproblematiek moeten de grijze cellen overuren maken en komt het logischerwijze voor dat dat denken teveel gebeurd mede doordat ik probeer te voorkomen dat er nieuwe problemen ontstaan en op voorhand dat moet zien te vermijden. zo ook met die lampjes waar Willempie het over heeft .

maar zoiets zoals jij laat zien heb ik ergens nog wel slingeren. Dus we gaan weer aan de gang.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: voor mij een raadsel

Bericht door Willempie »

janiegein schreef: 13 aug 2019 14:46 ja willempie leuk idee van je om ipv wisselaandrijving er een lampje aan te zetten maaaaar dan krijg ik weer te maken met hoe zwaar moet dat lampje zijn.
ik bedoel als ik de wisselaansluiting ( is wisselstroom ) op een trafo meet kom ik op 17,25 volt
daar moet ik dus minstens een 24 volts lampje aanhangen wil dat niet in een flits doorbranden.
dus zal ik even langs een garage moeten om minimaal 2 x 24 volts lampjes te scoren.mijn auto is 12 volt dus die lampjes zijn niet zwaar genoeg.
of bedoel jij dit anders of snap ik je weer eens niet.

wordt overigens zo langzamerhand knap ingewikkeld:
19 volt voor complete wisselbediening.
12 volt voor ledverlichting stations
5 volt voor alle artikelen die normaal op 3 x 1,5 AA werken
3 volt voor alle seinverlichting

hoeveel verschillende voltages moet ik nog meer hanteren ????
Hele diepe zucht. Hoe je iets eenvoudigs heel erg moeilijk maakt, staat hierboven beschreven.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: voor mij een raadsel

Bericht door janiegein »

:oops:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: voor mij een raadsel

Bericht door janiegein »

Ik heb wat gevonden.

oude aansluitsituatie.

wissel vervangen door twee lampjes.

nieuwe batterij in multimeter.

schakelpunt links is wissel recht stroom 19 volt gemeten
schakelpunt rechts is wissel krom 53 volt gemeten

logies dat wisselaandrijving zegt doe het zelf maar.

maaar waar komt die hoge stroom vandaan als beide aansluitpunten voor wissel zowel de plus als de min van zelfde stroombron als stuurstroom krijgt.

ga dit nu eerst met proef draad vanaf twaalf volt voor wisselschakeling en ongeveer 6 volt voor relais gelijkstroom maken.
en dan weer proef opstelling en weer meten.

en ja willempie je hebt gelijk zoals ik al vaker heb gehoord meten is weten.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: voor mij een raadsel

Bericht door Ad_M »

janiegein schreef: 15 aug 2019 08:44 Ik heb wat gevonden.
schakelpunt rechts is wissel krom 53 volt gemeten, logies dat wisselaandrijving zegt doe het zelf maar.
Fijn dat je het gevonden heb Jan, nu is het een kwestie van je voeding draadjes volgen om uit te zoeken waar die 53 Volt vandaan komt
Weer een stapje verder, je komt er wel :)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: voor mij een raadsel

Bericht door janiegein »

wilde jullie resultaat van test op een video laten zien maar You Tube wil plotseling niet delen .

dus even geduld ben nu daar weer mee bezig. :x


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie