vragen over elektriciteit op en voor je baan.

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

vragen over elektriciteit op en voor je baan.

Bericht door Folkert van Wijk »

Met betrekking tot licht en beweging heb ik een aantal vragen.
1) Gaat alles op en via één (grote) transformator? Of zijn twee of drie transformatoren beter?
2) Hoe doen jullie het met verlichting (huisjes, lantaarns en zo), op de baan, word die ook digitaal aangestuurd? kan dat met I-train? Of moeten het ergens schakelaars worden?
3) Is het een idee om de verlichting in twee of drie groepen te doen, zodat er combinaties te maken zijn? Bijvoorbeeld, woning, straatverlichting, industrie, en spoorwegen apart?
4) Kan ik een Brawa kabelbaan ook met I-train aan en uit zetten of moet hiervoor ergens een schakelaar gemaakt worden of misschien een schakeling in het spoor zodat hij reageert op een trein die bij het dal station aankomt?
5) Is een en ander nog te beveiligen tegen stroomstoringen en pieken en dergelijke?



michael45
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 nov 2014 21:08

Re: vragen over elektriciteit op en voor je baan.

Bericht door michael45 »

Hoi Folkert.

Het is een beetje wat je zelf wil, maar het is wel verstandig om b.v. je baan verlichting, aansturing van wissels en seinen en de baanspanning apart te voeden via aparte trafo's.
Zelf heb ik 2 trafo's plus nog twee adapters voor verlichting. Ik gebruik 1 trafo specifiek voor de spanning voor wissels en seinen te bedienen. ( magneetspoelen). Mijn straatverlichting bestaat uit lantarentjes met ledjes. hiervoor heb ik een aparte adapter, en dan voor de verlichting in de huisjes die met normale gloei lampjes worden verlicht heb ik dan weer een iets zwaardere adapter.

Zo kan je alles indelen eigenlijk naar je eigen smaak en wat je wil qua bediening. Zo kan je ook alles apart schakelen. Je kan b.v. de DR4018 ook gebruiken om verlichting te schakelen.

dus.. mogelijkheden te over :)


Eerste N-spoor project: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8689
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: vragen over elektriciteit op en voor je baan.

Bericht door erik-n-fan »

De keuze is eindeloos en volledig persoonlijk. Decoders kunnen inderdaad ook groepen ledjes/lampjes aansturen. Niet alleen wisselspoelen. De software kan dan op een accessoire adres een lampje aan of uit zetten bijvoorbeeld.
Ik vind het zelf ook leuk om fysieke knoppen in de digitale wereld nog toe te voegen.
Qua voeding: overbelasting van een groep voorkomen dus voldoende krachtige voedingen kiezen die beveiligd zijn. Je kan met 1 grotere voeding nu eenmaal meer dan allemaal mini adaptertjes.

Daarnaast zou ik kortsluiting of andere issues als grootste risico zien. Dus voed de verlichting apart en de servo’s / magneet spoelen hebben eigen voeding. Als er dan issues zijn dan weer je meteen of je naar je verlichting of wisselsturing moet kijken. Pieken in verbruik van wisselsturing zullen ook niet in helderheid van je verlichting te zien zijn bijv bij zware belasting.

Ik zou de verlichting groep gewoon 1 voeding geven in het begin. Dan kan je tzt kijken if het bevalt en je een extra voeding kiest; of de voeding vervangt voor een met extra vermogen.

En bereken hoeveel vermogen je nodig hebt voor je verbruikers en kies daarop je voeding met voldoende belastbaarheid.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: vragen over elektriciteit op en voor je baan.

Bericht door Alro »

Folkert van Wijk schreef: 17 aug 2019 21:16 2) Hoe doen jullie het met verlichting (huisjes, lantaarns en zo), op de baan, word die ook digitaal aangestuurd? kan dat met I-train? Of moeten het ergens schakelaars worden?
Er zijn zelfs digitale controllers om dag/nacht/baanverlichting te regelen. Misschien gaat dit weer erg ver voor je maar het altijd leuk om hierover te dromen (voor mij wel iig :D )


Plaats reactie