afstanden tussen sporen

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 891
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: afstanden tussen sporen

Bericht door Hube »

AC of DC?
Ik test ledjes met de weerstand altijd even door ze tegen de rails te houden.
Het maakt dan niet uit hoe ik de draadjes van de led tegen de rails hou. Links en rechts kan ik omdraaien. Een goede led brandt dan altijd. Aangezien een led een diode is zou dit niet zo zijn als de spanning op de rails DC zou zijn.
Conclusie; Er staat wisselspanning op de rails !

De ontwerp-eis van 24 V DC is waarschijnlijk bedoelt voor een decoder op een analoge baan,

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: afstanden tussen sporen

Bericht door FidOo »

Nee heeft daar niks mee te maken. Er is al veel over geschreven maar dcc is een gelijkspanning in pulsen die van polariteit wisselt. Elke puls die positief is wordt ook negatief herhaald. Bij een analoge baan veranderd de polariteit ook. Daardoor rijdt je lok achteruit. Dus die test met die led zegt niets.
De hoogte van de spanning is vastgelegd in een norm. Maar een norm is geen wet, dus fabrikanten wijken hier vanaf om kleinere decoders te kunnen maken. Dit heeft puur te maken met het feit dat de eerste centrales een hogere spanning op de baan zette als bij analoog gebruikelijk was. Toen is vast gelegd dat die spanning 24Vdc moest zijn.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: afstanden tussen sporen

Bericht door Willempie »

Nico Essers schreef: 16 okt 2019 23:01 Ik heb de gelinkte documenten bekeken en hierin staat de volgende passage.

Digital Decoders intended for "N" and smaller scales shall be designed to withstand a DC voltage of at least 24 volts as measured at the track. Digital Decoders intended for scales larger than "N" shall be designed to withstand a DC voltage of at least 27 volts as measured at the track.
Juist Nico, maar wat staat er nu echt??? Daar staat dat de decoder een gelijkspanning van 24 volt moet kunnen verdragen. En dat is een DC spanning en dat is geen digital signaal dus dat is geen DCC. Maar een pure DC spanning zonder iets extra's.

Groetjes.


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 891
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: afstanden tussen sporen

Bericht door Hube »



NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Onderwerp starter
Gilbert
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 okt 2019 12:14

Re: afstanden tussen sporen

Bericht door Gilbert »

Beste modelspoorvrienden ,
dank jullie wel voor de geleverde raad en info .
bij deze heb ik nog een vraag : ik wil graag ook met Americaans materiaal rijden , dus locs en wagons , dan vooral containerwagons .
net zoals in het echte Americaans spoorverkeer , waar ze 2 containers boven elkaar zetten per wagon , zou ik dit dus ook willen doen .
is er onder jullie iemand die ook met Americaans materiaal rijdt ?
omdat ik met een schuin dak zit , zou ik graag te weten komen wat de MINIMUM hoogte moet zijn , om met dubbel gestapelde containers ergens onder te kunnen passeren , ik heb besloten om voor Fleischmann profi rails , met ballast bedding te kiezen .
ik hoop dat iemand , eventueel via via , me deze info kan bezorgen .
Alvast dank bij voorbaat ,

Gilbert


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: afstanden tussen sporen

Bericht door BenQ »

Gilbert,
Rails van Fleischmann met bedding is Fleischmann Piccolo, zonder bedding is de Profi rails.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: afstanden tussen sporen

Bericht door Nico Essers »

Wikipedia zegt het volgende (lijkt vertaald te zijn met google)
Double stack vereist een hogere ruimte boven de sporen of profiel van vrije ruimte , dan andere vormen van vrachtvervoer per spoor. Double-stack auto's komen het meest voor in Noord-Amerika , waar het intermodale verkeer is zwaar en elektrificatie is minder verspreid; dus overhead spelingen zijn meestal beter beheersbaar. Toch hebben de Noord-Amerikaanse spoorwegen grote sommen geïnvesteerd te verhogen bruggen en tunnel spelingen langs hun routes en verwijder andere belemmeringen voor een groter gebruik van double stack treinen mogelijk te maken en ze meer directe routes op te geven.

CSX noemt drie doorrijhoogtes boven spoorstaaf voor double stack kosten

Doublestack 1-5,54 m
Doublestack 2-5,84 m
Doublestack 3-6,15 m
De laatste vrije ruimte biedt de meeste flexibiliteit, waardoor twee high cube containers te stapelen.

Dus als je rekening houd met doublestack 3 dan zit je al minimaal op 39 mm hoogte vanaf bovenzijde spoorstaaf.
Persoonlijk zou ik een set kopen en dit in de praktijk uitproberen.
Portalen zelf maken van hardschuim en testen maar.

https://www.trainz.com/products/kato-10 ... 0377470726


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: afstanden tussen sporen

Bericht door Merijn »

https://nl.wikipedia.org/wiki/Omgrenzin ... prov=sfti1

Je kan ook hier nog even kijken voor een overzicht van wat er bij 1:1 zoals speelt. Leuk weetje: de infrastructuur van de Betuwelijn is zodanig gebouwd dat hier zonder al te grote aanpassingen ook met gestapelde containers gereden zou moeten kunnen worden.

En ik ben het met Nico eens, om het beste gevoel bij de materie te krijgen is een setje wagons kopen en te gaan proberen, passen, meten, etc.

Groet, Merijn


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Plaats reactie