Klimspiraal vraag.

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Klimspiraal vraag.

Bericht door shoven »

Een andere overweging is om een ovaal te gebruiken i.p.v. een cirkelvormige constructie. Je hebt dan meer lengte per omwenteling en dus een lager stijgingspercentage.
Meerdere banen hier op het forum maken hier gebruik van.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Klimspiraal vraag.

Bericht door martindomburg »

Ik werk hier met max 2,5% het liefst 2%

Ik stijg bewust buitenom maar heb gemerkt dat binnendoor ook kan. Ik rij met diverse slepen met enkel en dubbeltractie van 1 tot 4 meter lang.

De loc en de weerstand van de trein zijn erg bepalend of de trein omhoog komt of niet. Maat met deze hellingspercentage heb ik nog geen issues gehad.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Ronald1
Berichten: 427
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Klimspiraal vraag.

Bericht door Ronald1 »

Hoi Piet,

Ik gebruik een stijgingspercentage van circa 2% en heb mijn helix opgebouwd met R3 en R4 Fleischmann piccolo bochten met 1 rechte rails (9100) ertussen aan beide kanten. Dat geeft omloop van circa 3 meter in buitenbocht (stijg kant) en 6 cm hoogte stijging per omloop, daar passen de treinen ook prima onder.

Afbeelding

groet

Ronald


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Klimspiraal vraag.

Bericht door martindomburg »

Rechte rail ertussen is wel prettiger ivm uitzetten maar ook verdeel je de krachten over de wagons geleidelijker bij lange slepen


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Plaats reactie