Een andere overweging is om een ovaal te gebruiken i.p.v. een cirkelvormige constructie. Je hebt dan meer lengte per omwenteling en dus een lager stijgingspercentage.
Meerdere banen hier op het forum maken hier gebruik van.
Klimspiraal vraag.
Re: Klimspiraal vraag.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Klimspiraal vraag.
Ik werk hier met max 2,5% het liefst 2%
Ik stijg bewust buitenom maar heb gemerkt dat binnendoor ook kan. Ik rij met diverse slepen met enkel en dubbeltractie van 1 tot 4 meter lang.
De loc en de weerstand van de trein zijn erg bepalend of de trein omhoog komt of niet. Maat met deze hellingspercentage heb ik nog geen issues gehad.
Ik stijg bewust buitenom maar heb gemerkt dat binnendoor ook kan. Ik rij met diverse slepen met enkel en dubbeltractie van 1 tot 4 meter lang.
De loc en de weerstand van de trein zijn erg bepalend of de trein omhoog komt of niet. Maat met deze hellingspercentage heb ik nog geen issues gehad.
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Re: Klimspiraal vraag.
Hoi Piet,
Ik gebruik een stijgingspercentage van circa 2% en heb mijn helix opgebouwd met R3 en R4 Fleischmann piccolo bochten met 1 rechte rails (9100) ertussen aan beide kanten. Dat geeft omloop van circa 3 meter in buitenbocht (stijg kant) en 6 cm hoogte stijging per omloop, daar passen de treinen ook prima onder.
groet
Ronald
Ik gebruik een stijgingspercentage van circa 2% en heb mijn helix opgebouwd met R3 en R4 Fleischmann piccolo bochten met 1 rechte rails (9100) ertussen aan beide kanten. Dat geeft omloop van circa 3 meter in buitenbocht (stijg kant) en 6 cm hoogte stijging per omloop, daar passen de treinen ook prima onder.
groet
Ronald
N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Klimspiraal vraag.
Rechte rail ertussen is wel prettiger ivm uitzetten maar ook verdeel je de krachten over de wagons geleidelijker bij lange slepen
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum