Dsg rijtuigen

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Fransderee
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 jan 2018 23:45

Dsg rijtuigen

Bericht door Fransderee »

Vandaag op een beurs 3 dsg schlafwagons gekocht, van roco nr 2259. Ik heb al in mijn bezit een dsg Nohab van minitrix.
Mijn vraag is eigenlijk is dit een goede combinatie? Hoe zag zo n sleep er uit allemaal slaaprijtuigen of comi met andere rijtuigen van dsg. Het valt mij op dat je alleen slaaprijtuigen en restauratie rijtuigen tegenkomt.
Waar kun je hier goede info overvinden. Ik neem aan dat toen zowel minitrix als roco een hele set uitbrachten


Gebruikersavatar

Erwin
Berichten: 278
Lid geworden op: 30 okt 2008 16:43
Locatie: Rijswijk ZH

Re: Dsg rijtuigen

Bericht door Erwin »

DSG =Deutsche Schlafwagen- und Speisewagengesellschaft. Vandaar de restauratie en slaapwagens.


het zit hem in de details

Haverud in N: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8705
Gebruikersavatar

Erwin
Berichten: 278
Lid geworden op: 30 okt 2008 16:43
Locatie: Rijswijk ZH

Re: Dsg rijtuigen

Bericht door Erwin »

Die Noah is dat geen DSB uitvoering ( Deense staats baan ).


het zit hem in de details

Haverud in N: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8705

Onderwerp starter
Fransderee
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 jan 2018 23:45

Re: Dsg rijtuigen

Bericht door Fransderee »

Oke nu snap ik het pas, maar waar reden die DSG wagons dan achter en welke wagons achter die deense Nohab


Gebruikersavatar

Erwin
Berichten: 278
Lid geworden op: 30 okt 2008 16:43
Locatie: Rijswijk ZH

Re: Dsg rijtuigen

Bericht door Erwin »

Fransderee schreef: 03 nov 2019 23:17 Oke nu snap ik het pas, maar waar reden die DSG wagons dan achter en welke wagons achter die deense Nohab
De DSG wagens reden mee met de snelle lange afstandstreinen (internationale treinen) van de DB (FD-zug).
Ze werden ingezet in vele combinaties: Silverlingen, Shurzenwagen, moderne wagens tussen 1945-1990 Oceaanblauw-beige, POP-rijtuigen enz.
De restauratierijtuigen reden ook mee met sneltreinen op korte en middellange afstanden.

De Noab van de DSB vervoerde in Denemarken op trajecten zonder bovenleiding; personen en goederen.

Groet,
Erwin.


het zit hem in de details

Haverud in N: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8705

Onderwerp starter
Fransderee
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 jan 2018 23:45

Re: Dsg rijtuigen

Bericht door Fransderee »

Bedankt voor je duidelijke antwoord, ik kom er nu dus achter dat die DSG wagons bij mij helemaal niet passen, ik rij belgie/frans / nederlands en een enkele duitse kolen trein. Ja gekocht in een opwelling omdat ze zo mooi waren😂😂



robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Dsg rijtuigen

Bericht door robert »

Hoi Frans,

Mooi is toch een goede reden om iets te kopen en te gebruiken? Jouw baan, jouw plezier. En dan zal het nooit in het echt gereden hebben in jouw thema, belangrijk?


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

Valéry
Berichten: 203
Lid geworden op: 03 mei 2016 18:36
Locatie: Arnhem

Re: Dsg rijtuigen

Bericht door Valéry »

Roco's 2259S heeft sinds eind jaren '80 het vijfcijferige artikelnummer 24218. Het is slaaprijtuig 33024 uit de zgn. Hechte-serie. Na WO II, dus in de (vroege) Bundesbahn-tijd waarin de DSG de Westduitse opvolger van de Mitropa was, werden ze nog maar weinig ingezet en dan nog hoofdzakelijk in reisbureautreinen. Het is niet uitgesloten dat zulke treinen toen eens in Kopenhagen begonnen en per veerboot van Gedser naar Großenbrode (na mei 1963 van Rødby Færge naar Puttgarden) werden overgezet. Dan zou er op het Deense traject best een MY1100 alias Nohab als trekkracht voor hebben kunnen staan. Zo zou je ze kunnen combineren met de DSB-rijtuigen uit Minitrix-set 15910.
Maar ook al zou dit nooit zo geweest zijn, dan nog is de filosofie van Robert
Jouw baan, jouw plezier. En dan zal het nooit in het echt gereden hebben in jouw thema, belangrijk?
een prima advies.
Vraagje dan nog naar aanleiding van
Ik heb al in mijn bezit een dsg Nohab van minitrix.
Welke dan? Een Deense, zoals ook Erwin al vroeg? Als je NL/B/F rijdt, is een DSB-model niet waarschijnlijk, eerder een CFL of B. Kato had de CFL 1604, Minitrix de 1601 met beroet dak en de 1602 met schoon dak alsmede de Belgische 204005 met enkele gele streep en uit de begintijd de 204007 met dubbele streep.
Veel plezier ermee!
Laatst gewijzigd door Valéry op 06 nov 2019 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.


Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1970)

Onderwerp starter
Fransderee
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 jan 2018 23:45

Re: Dsg rijtuigen

Bericht door Fransderee »

Hoi , ja ik heb idd de deense nohab, strookt dus ook niet met mijn filosofie van belgie , frankrijk enzo.
Maar toen ik die kocht vond ik hem gewoon mooi, en loopt als een .......
de belgische nohab heb ik ook en die past weer mooi bij het geheel


Gebruikersavatar

Pruts3r
Berichten: 744
Lid geworden op: 06 okt 2013 11:04

Re: Dsg rijtuigen

Bericht door Pruts3r »

Ik heb die rode dsg slaap en restauratie wagens achter een V200 met touropa wagenset hangen. Heeft echt zo gereden ook in die samenstelling (had foto uit de jaren 60 van die trein). Dat spul heeft door heel europa gereden. V200 van roco koop je haast voor niks en er is weinig wat mooier rijdt en die touropa set van minitrix is ook de hoofdprijs niet. Je kan touropa wagens ook los goedkoop vinden van andere merken.


Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 04-03-'19)

>MIJN VITRINE<

>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)

Onderwerp starter
Fransderee
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 jan 2018 23:45

Re: Dsg rijtuigen

Bericht door Fransderee »

Dank je ook wel een prima idee waar ik wel wat mee kan😀😀


Plaats reactie