Youtube, COPPA en FTC

Vraag maar raak!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
fenix
Berichten: 574
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Youtube, COPPA en FTC

Bericht door fenix »

Hi allemaal,

vervente youtube filmers hebben het wellicht al meegekregen over de nieuwe instellingen voor filmpjes omtrent coppa en de ftc.
Hoe gaan jullie met modeltrein filmpjes daarmee om? (in de gemeenschap van lego youtubers is het wel een dingetje namelijk)

Ofwel, in hoeverre kan onze hobby op youtube filmpjes als "voor kinderen" worden beschouwd? (uitgaande van de richtlijnen die door de ftc zijn opgesteld)

groetjes, Fenna


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Youtube, COPPA en FTC

Bericht door Hoontje »

Ik ga mijn filmpjes aangeven dat ik "niet voor kinderen, geschikte content maak". Nu is mijn kanaaltje te klein om er inkomsten uit te genereren, maar voorkomt gedoe. Mocht het ooit 100k volgers opleveren, dan zijn de inkomsten wel een mogelijkheid .

Groetjes

Hoontje



Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Youtube, COPPA en FTC

Bericht door Sandopie »

Hoontje schreef: 18 nov 2019 19:58 Ik ga mijn filmpjes aangeven dat ik "niet voor kinderen, geschikte content maak". Nu is mijn kanaaltje te klein om er inkomsten uit te genereren, maar voorkomt gedoe. Mocht het ooit 100k volgers opleveren, dan zijn de inkomsten wel een mogelijkheid .

Groetjes

Hoontje
Mijn oude heer (vader R.I.P) zei ooit tegen mij "de overeenkomst tussen vrouwenborsten en modeltreinen is dat ze allebei bedoelt zijn voor de "kleintjes", maar dat vaders er graag mee "spelen". Waarom, als er geen borsten in voorkomen, opteren voor niet geschikt voor kinderen? Wij, als hobby gemeenschap, hebben juist behoefte aan nieuwe aanwas.

My 2cents


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Youtube, COPPA en FTC

Bericht door Hoontje »

In dat opzicht heb je helemaal een punt. Echter als je de informatie doorneemt en ziet welke beperkingen er ontstaan op het moment dat je kindervriendelijke content publiceert op je kanaal en daarmee inkomsten wilt genereren, dan is de optie "niet voor kinderen" aantrekkelijker.

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
fenix
Berichten: 574
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Youtube, COPPA en FTC

Bericht door fenix »

Van de week heb ik de FAQ van de FTC mbt COPPA nagelezen en ik denk dat dat veel meer een uitgangspunt wordt dan wat wij vinden als onze doelgroep. Hoewel erg breed uit te leggen, wordt er in die FAQ ook gesproken over "appeal to children" als een factor.

Voor de lego gerelateerde filmpjes die ik maak, heb ik wel besloten het "voor kinderen" blokje aan te vinken.
Voor wat ik ga doen met mijn modeltrein gerelateerde filmpjes ben ik er nog niet helemaal uit. Mogelijk dat ik een "show" filmpje (treintjes rijden en het laten zien van de scenery) aanmerk als "voor kinderen" en een technische filmpje over hoe ik een en ander modelbouw / computer (hardware-software) technisch oplos als "niet voor kinderen" en daarbij ook let op een wat zakelijkere presentatie in het filmpje.

Een mogelijke boete van $42000,- per vergissing kan ik me niet veroorloven ... en dan, in hoeverre kan de FTC die boete bij iemand buiten de USA innen?

Fenna


Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: Youtube, COPPA en FTC

Bericht door rjvanhouten »

Hoontje schreef: 18 nov 2019 19:58 Ik ga mijn filmpjes aangeven dat ik "niet voor kinderen, geschikte content maak".
Graham Foulston van Lakeside Model Railway (schaal OO) heeft dat letterlijk opgevat, en meteen maar de daad bij het woord gevoegd:
hij begint zijn laatst gepubliceerde filmpje al rokend en whisky-drinkend om vervolgens een boos betoog over COPPA af te steken... :lol:

Hier de link voor wie het wil zien: https://youtu.be/k7SBSYNYowI

Groet,
Robert Jan
Laatst gewijzigd door rjvanhouten op 25 nov 2019 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.


Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Youtube, COPPA en FTC

Bericht door BenQ »

Het filmpje doet het nu.
Laatst gewijzigd door BenQ op 25 nov 2019 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: Youtube, COPPA en FTC

Bericht door rjvanhouten »

BenQ schreef: 25 nov 2019 13:49 Het filmpje is nu al verwijdert.
Excuus: mijn schuld. Ik had code voor Bold binnen de URL-haken geplaatst.
Inmiddels aangepast, dus het linkje zou nu moeten werken...

Groet,
Robert Jan


Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Youtube, COPPA en FTC

Bericht door Michiel »

Ik begreep de uitleg wel ietsjes anders. Ik begreep de vraag of de filmpjes expliciet voor kinderen waren bedoeld, met als specifiek doelpubliek kinderen. Men kan videos maken die geschikt zijn voor kinderen, maar niet kinderen viseren. Ik veronderstel dat de meeste van onze filmpjes dan ook bedoeld zijn voor een algemeen publiek, en niet specifiek gericht naar kinderen. Filmpjes met onze treintjes zijn voor elk publiek.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: Youtube, COPPA en FTC

Bericht door rjvanhouten »

Michiel schreef: 25 nov 2019 14:29 Ik begreep de uitleg wel ietsjes anders. Ik begreep de vraag of de filmpjes expliciet voor kinderen waren bedoeld, met als specifiek doelpubliek kinderen. Men kan videos maken die geschikt zijn voor kinderen, maar niet kinderen viseren. Ik veronderstel dat de meeste van onze filmpjes dan ook bedoeld zijn voor een algemeen publiek, en niet specifiek gericht naar kinderen. Filmpjes met onze treintjes zijn voor elk publiek.
Ja en nee. In het algemeen maken modelspoorders hun filmpjes voor een algemeen publiek, en niet specifiek gericht op kinderen. Aldus zou men z'n filmpjes - of zelfs het gehele kanaal - ook zo kunnen classificeren, door de radio-button "Nee, de video is niet gemaakt voor kinderen" aan te klikken. Echter: zowel YouTube als de Amerikaanse FTC kunnen naar eigen inzicht en goeddunken besluiten dat je filmpjes tóch zijn gericht op kinderen. Wat daarvoor precies de criteria zijn is tamelijk vaag, en met filmpjes over modeltreinen - door velen wereldwijd als 'speelgoed' gekenschetst - kom je dus al gauw in de gevarenzône terecht.

Wat is nu het probleem? Men zou toch ook gewoon de radio-button "Ja, de video is gemaakt voor kinderen" kunnen aanklikken? Dan zit je immers altijd veilig. Inderdaad, maar dan worden alle mogelijkheden tot interactie met je publiek (commentaren, etc.) automatisch uitgeschakeld. Bovendien - doch dat geldt slechts voor een enkeling - verdwijnt de mogelijkheid om met je YT-kanaal nog een paar centjes te verdienen nagenoeg.

Afijn, hier is het laatste nog niet over gezegd. Ik verwacht dat de servicevoorwaarden in december nogmaals door YouTube zullen worden aangepast, voordat de nieuwe FTC-regels op 1 januari 2020 definitief van kracht worden. Voorlopig blijf ik de discussie op YouTube (die logischerwijs met name door Amerikanen wordt gevoerd) met belangstelling volgen.

Groet,
Robert Jan


Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 884
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Youtube, COPPA en FTC

Bericht door Mack »

echt democratich USA alles zo over de top politiek correct doorgeschoten,
zulke dingen slaan helaas altijd van USA over naar Nederland
betutteling pur sang dat mijn mening


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Youtube, COPPA en FTC

Bericht door janiegein »

is er eventueel een alternatief ?


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: Youtube, COPPA en FTC

Bericht door rjvanhouten »

janiegein schreef: 26 nov 2019 11:57 is er eventueel een alternatief ?
Eigenlijk niet, althans: niet met dezelfde mogelijkheden die YouTube biedt.
Je zou eens naar Dailymotion kunnen kijken, maar dat is volgens mij toch meer een soort Instagram voor video's.
Het marktaandeel van Dailymotion is gering, maar wie weet gaat dat veranderen nu veel YouTubers een goed heenkomen zoeken.
Dailymotion is overigens een Frans bedrijf, en valt dus buiten de jurisdictie van de Amerikaanse FTC.

Groet,
Robert Jan


Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com
Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: Youtube, COPPA en FTC

Bericht door rjvanhouten »

Nog even een aanvulling op mijn vorige bericht: al koekelend kwam ik bij https://d.tube/ terecht.
Dat ziet er op het eerste gezicht veelbelovend uit, maar ik moet me er nog in verdiepen.

Groet,
Robert Jan


Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Youtube, COPPA en FTC

Bericht door Bjor »

janiegein schreef: 26 nov 2019 11:57 is er eventueel een alternatief ?
Jan,

Dat is niet echt nodig. Jouw en mijn filmpjes zijn niet specifiek (want daar gaat het om) voor kinderen bedoeld. Gewoon het rondje bij "Nee, stel dit kanaal niet in als 'gemaakt voor kinderen'. Ik upload nooit content die is gemaakt voor kinderen. " aanklikken en lekker verder gaan met bouwen.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: Youtube, COPPA en FTC

Bericht door rjvanhouten »

Bjor schreef: 26 nov 2019 15:53
janiegein schreef: 26 nov 2019 11:57 is er eventueel een alternatief ?
Dat is niet echt nodig. Jouw en mijn filmpjes zijn niet specifiek (want daar gaat het om) voor kinderen bedoeld.
Nee Ben, zo eenvoudig ligt het niet. Alles wat ook maar enigszins zweemt naar "geschikt voor kinderen", kan door de FTC als zodanig worden aangemerkt, ongeacht wat je zelf hebt ingesteld. Met als gevolg een boete van $42.530 per video. Maar goed: wie dat risico wil nemen, die mag wat mij betreft z'n gang gaan.

Groet,
Robert Jan


Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Youtube, COPPA en FTC

Bericht door Bjor »

rjvanhouten schreef: 26 nov 2019 16:57 zo eenvoudig ligt het niet.
Robert-Jan,

Tja, ik reageerde iets te snel. En ik weet ook wel dat men in de VS heel anders denkt over privacy, ook van kinderen. Hoewel mijn filmpjes uitsluitend gaan over bouwsels op mijn modelspoorbaan en vaak rijdende treinen zijn te zien, is het merendeel van de criteria die de COPPA regels noemen niet van toepassing. Veiligheidshalve is het m.i. toch meer beter de inhoud van mijn kanaal wel aan te merken als op kinderen gericht.
Ik vraag me af hoe een Nederlandse rechter zou denken over een overtreding bij mijn treinenfilmpjes, maar je hebt gelijk; beter dan daar $42.000,= onder te verwedden, kan ik dat geld beter besteden aan mijn baan.
Ik ga vast eens wat muren uitbreken.................................... :mrgreen:

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: Youtube, COPPA en FTC

Bericht door rjvanhouten »

Bjor schreef: 26 nov 2019 19:53 Robert-Jan,

Tja, ik reageerde iets te snel. En ik weet ook wel dat men in de VS heel anders denkt over privacy, ook van kinderen.
Toegegeven: het is gecompliceerde materie, die bovendien nog niet helemaal is uitgekristalliseerd. Nogmaals: de criteria voor al dan niet "gericht op kinderen" zijn vooralsnog buitengewoon vaag, doch "toys" is wel een indicerend trefwoord. Nu zou je natuurlijk kunnen tegenwerpen dat modeltreintjes geen "toys" zijn, maar niettemin worden kinderen erdoor aangetrokken. En dat laatste zou de FTC kunnen doen besluiten om filmpjes met modeltreintjes als onderwerp aan te merken als "gericht op kinderen".

Wat overigens in het voordeel van de FTC pleit, is dat er momenteel - ik meen tot 10 december - nog inspraak op hun website kan plaatsvinden, dus wie weet worden de regels naar aanleiding van de publieke reacties (lees: verontwaardiging) nog verder gepreciseerd, voordat ze op 1 januari a.s. definitief van kracht worden.

Maar zoals de zaak er momenteel voor staat zou ik inderdaad aan de veilige kant blijven, en de ontwikkelingen goed in de gaten houden. Ik heb de indruk dat het in de EU nog niet zo leeft, want afgezien van Graham Foulston (Lakeside Model Railway) heb ik er verder nog niemand over gehoord, terwijl ik toch zo'n slordige 100 Europese modelspoorbaankanalen op YouTube volg.

Afijn, zodra ik weer iets wijzer ben meld ik me wel weer.

Groet,
Robert Jan (zonder streepje!) ;)


Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Youtube, COPPA en FTC

Bericht door Bjor »

Robert Jan,

Je zit er goed in! Maar goed dat je er een oog op houdt. Ik blijf het volgen.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Youtube, COPPA en FTC

Bericht door Michiel »

Ik lees en herlees de uitleg op Youtube betreffende hun "Made for kids", en het lijkt me erg duidelijk dat het gaat om de intentie of je video gericht is naar kinderen of niet. Onze treinenfilmpjes zijn dat over het algemeen niet: niet inhoudelijk, niet kwa vorm, niet kwa taalgebruik, niet kwa presentatie. Ja, er zijn treintjes te zien, maar dat is niet het punt. Het punt is: maak je video specifiek gericht naar kinderen, aangepast opdat het aantrekkelijk wordt voor kinderen. Dat doen we niet. en dan is het duidelijk, toch?


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Youtube, COPPA en FTC

Bericht door janiegein »

WIJ vinden dat duidelijk, ja dat is gewoon zo maaaaar vinden ZIJ dat ook ????


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
fenix
Berichten: 574
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Youtube, COPPA en FTC

Bericht door fenix »

puntje bij paaltje gaat het om wat de FTC er van vindt ...
zie ook deze link naar de FTC blog

Fenna


Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Youtube, COPPA en FTC

Bericht door janiegein »

en letterlijk vertaald:

YouTube-kanaaleigenaren: is uw inhoud gericht op kinderen?
Door: Kristin Cohen, assistent-directeur, Afdeling Privacy en identiteitsbescherming, FTC Bureau of Consumer Protection | 22 nov 2019 12:56 PM

DEEL DEZE PAGINA
Facebook
 
tjilpen
 
Linked-In
TAGS: Bureau voor consumentenbescherming Privacy en beveiliging van consumenten Privacy van kinderen
Hoe weet ik onder COPPA of mijn kanaal "is gericht op kinderen"? Sinds de FTC en de procureur-generaal van New York hun schikking met YouTube 2019 in september 2019 hebben aangekondigd wegens schendingen van de regel voor online privacybescherming van kinderen, hebben we die vraag gehoord van kanaaleigenaren - soms ook makers van inhoud genoemd. Als je een kanaaleigenaar bent die inhoud deelt op door gebruikers gegenereerde platforms zoals YouTube, lees dan verder voor FTC-personeelsbegeleiding over de toepasbaarheid van de COPPA-regel en hoe degenen die onder de regel vallen aan de vereisten kunnen voldoen.

DE FTC-ACTIE TEGEN YOUTUBE EN GOOGLE
De rechtszaak tegen YouTube en Google beweerde dat de bedrijven illegaal persoonlijke informatie van kinderen hadden verzameld, in strijd met COPPA. Volgens de klacht hebben de bedrijven die informatie verzameld van kijkers van kindgerichte YouTube-kanalen in de vorm van persistente identificatiegegevens die gebruikers op internet volgen, maar ouders niet hebben geïnformeerd en hun toestemming hebben gekregen. Om de zaak te beslechten, kwamen YouTube en Google overeen een mechanisme te creëren zodat kanaaleigenaren kunnen aangeven wanneer de video's die ze uploaden naar YouTube - om de woorden van COPPA te gebruiken - "gericht zijn op kinderen". Het doel van deze vereiste is om ervoor te zorgen dat zowel YouTube- als kanaaleigenaren zich aan de wet houden.

EEN COPPA RECAP
Die bepaling van de schikking heeft bij de makers van inhoud vragen opgeworpen over hoe te bepalen of wat zij uploaden naar YouTube of andere platforms 'gericht is op kinderen'. Het antwoord vereist een korte samenvatting van enkele belangrijke COPPA-bepalingen. Passed by Congress in 1998, is de wet online privacybescherming voor kinderen een federale wet die de privacy van kinderen jonger dan 13 jaar beschermt. Het basisprincipe van COPPA is er een waarover de meeste mensen het eens kunnen worden: ouders - geen kinderen, bedrijven, platforms of makers van inhoud - moet de controle hebben als het gaat om informatie die online van kinderen is verzameld.

De FTC handhaaft de wet via de COPPA-regel. Over het algemeen vereist COPPA exploitanten van commerciële websites en online diensten die gericht zijn op kinderen (meer daarover zo meteen) om kennisgeving te doen en verifieerbare ouderlijke toestemming te verkrijgen voordat ze persoonlijke informatie verzamelen van kinderen jonger dan 13 jaar.

De COPPA-regel definieert 'persoonlijke informatie' om voor de hand liggende dingen te bevatten, zoals de voor- en achternaam of het huisadres van een kind, maar dat is niet alles. Onder COPPA omvat persoonlijke informatie ook zogenaamde persistent identifiers - code achter de schermen die een gebruiker in de loop van de tijd en op verschillende sites of online services herkent. Dat kan een IP-adres of een cookie zijn wanneer het wordt gebruikt om gerichte advertenties weer te geven. Houd er rekening mee dat een operator mogelijk ook persoonlijke informatie verzamelt via een open opmerkingenveld op zijn site of service waarmee een gebruiker jonger dan 13 jaar persoonlijke informatie openbaar kan maken. Denk bijvoorbeeld aan een opmerking als deze op een kindgerichte site: mijn naam is Mary Jones uit Springfield. Ik hou van deze video!

HOE COPPA VAN TOEPASSING IS OP KANAAL EIGENAREN
Dus hoe is COPPA van toepassing op kanaaleigenaren die hun inhoud uploaden naar YouTube of een ander platform van derden? COPPA is op dezelfde manier van toepassing als de kanaaleigenaar een eigen website of app zou hebben. Als een kanaaleigenaar inhoud uploadt naar een platform zoals YouTube, voldoet het kanaal mogelijk aan de definitie van een 'website of online service' die onder COPPA valt, afhankelijk van de aard van de inhoud en de verzamelde informatie. Als de inhoud is gericht op kinderen en als de kanaaleigenaar, of iemand namens hem (bijvoorbeeld een advertentienetwerk), persoonlijke informatie van kijkers van die inhoud verzamelt (bijvoorbeeld door middel van een persistent ID dat een gebruiker volgt om interesse te dienen advertenties), wordt het kanaal gedekt door COPPA. Zodra COPPA van toepassing is, moet de exploitant kennisgeving doen, verifieerbare ouderlijke toestemming verkrijgen en voldoen aan de andere vereisten van COPPA. Voor informatie over hoe u aan COPPA kunt voldoen, gaat u naar de COPPA-pagina van de FTC voor ons Zes-stappen nalevingsplan voor uw bedrijf.

HOE KANALEN EIGENAREN KUNNEN BEPALEN ALS HUN INHOUD OP KINDEREN IS GERICHT
Onder COPPA is er geen eenduidig ​​antwoord over wat een site voor kinderen maakt, maar we kunnen wel wat begeleiding bieden. Voor alle duidelijkheid: uw inhoud wordt niet beschouwd als 'gericht op kinderen' alleen omdat sommige kinderen deze kunnen zien. Als uw beoogde doelgroep echter kinderen jonger dan 13 jaar is, valt u onder COPPA en moet u zich houden aan de vereisten van de regel.

De regel bevat aanvullende factoren waarmee de FTC rekening zal houden bij het bepalen of uw inhoud kindgericht is:

het onderwerp,
visuele inhoud,
het gebruik van geanimeerde personages of op kinderen gerichte activiteiten en prikkels,
het soort muziek


bovenstaand blijft voor mij een vraagteken. snap er echt niets van en nog minder wat het voor ons echt betekend.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: Youtube, COPPA en FTC

Bericht door rjvanhouten »

janiegein schreef: 27 nov 2019 11:37 bovenstaand blijft voor mij een vraagteken. snap er echt niets van en nog minder wat het voor ons echt betekend.
De pijn zit 'm vooral in de elementen die als 'gericht op kinderen' worden aangemerkt. Ik licht er met name één uit, te weten het onderwerp van je video's:

Je valt onder de COPPA-regels als je onderwerpen behandelt die aantrekkelijk zijn voor kinderen (bijvoorbeeld kindergrappen, muziek, spelletjes voor kinderen, video-/computergames, tv-shows of kinderhelden, stripfiguren, sport, verhalen, speelgoed, kinderboeken, fantasie, kunst en handwerk voor kinderen, huisdieren, producten in de eerste plaats gekocht of geconsumeerd door kinderen zoals snacks of ontbijtgranen).

Met betrekking tot de presentatie zijn er ook nog wat hete hangijzers, zoals bijvoorbeeld het taalgebruik in je video's: met "cool" of "duh" kom je in de gevarenzone. (Terecht overigens, want mensen die voortdurend woorden als "cool" of "duh" gebruiken, zijn wat mij betreft niet helemaal jofel in hun bovenkamer, en zouden zich moeten laten nakijken... ;) )
Ook de eventueel in je filmpjes gebruikte (pop)muziek - in het algemeen: vrolijke eenvoudige deuntjes - zou trouwens een probleem kunnen vormen.

Maar nu het goede nieuws: er blijken in het COPPA-document toch enkele 'ontsnappingsclausules' te zijn opgenomen m.b.t. controle door de FTC:
  • Sites die eigendom zijn van personen die de site slechts als een persoonlijke website gebruiken (ondanks de '.com'-domeinnaam) moeten worden uitgesloten, zelfs als de site is voornamelijk gericht op kinderen van 12 jaar en jonger.
  • Wanneer de startpagina in een andere taal dan het Engels wordt gepresenteerd, mag die site niet in de steekproef worden opgenomen, zelfs niet als deze in de eerste plaats is gericht op kinderen van 12 jaar en jonger.
Ik denk dat we er nu wel zo'n beetje uit zijn. In grote lijnen: zo lang je op je kanaal niet expliciet reclame maakt voor kinderspeelgoed en je in het Nederlands tot je publiek richt, lijkt het risico op een Amerikaanse boete gering.

Groet,
Robert Jan


Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Youtube, COPPA en FTC

Bericht door janiegein »

Dus eigenlijk te vertalen als :

dit is een storm in een glas water en maak je er niet druk om dit gaat ons niets aan.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie