Weerstand voor smd led

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
enderscw
Berichten: 689
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Weerstand voor smd led

Bericht door enderscw »

Goedenavond,

Ik wil een aantal smd leds aansluiten 0402, maar de vorige keer werden de weerstanden warm, dat waren 560 ohms weerstanden.
Wat gebruiken jullie of welke weerstand zorgt nog wel voor genoeg licht maar word minimaal warm?
1k weerstanden.

Gr,

Wouter


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Weerstand voor smd led

Bericht door shoven »

Dat kun je gewoon uitrekenen, online zijn hulpjes daarvoor beschikbaar.
Bijvoorbeeld https://www.ledtuning.nl/nl/weerstand-calculator


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Weerstand voor smd led

Bericht door BenQ »

Gewoon 10 watts weerstanden gebruiken, deze worden er koud van. :lol: :mrgreen:


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Weerstand voor smd led

Bericht door TonN »

Je kan wel naar 1 kOhm maar dan verminder je de stroom en dus ook de lichtsterkte.
De formule voor warmte ontwikkeling in een weerstand is V * I, met V de spanning over de weerstand.
De standaard weerstandjes zijn 0.25 W. Dat is niet veel.

Je zou eens kunnen kijken of je de spanning over de weerstand, V ook kan verminderen. Wat gebruik je als spanningsbron voor dit geheel?

Voorbeeldje, ik wil met kerst nog zo'n snoertje leds ophangen, maar heb een hekel aan batterijen. Het snoertje werkt op 3V. Ik kan een 12V voeding pakken en dan een weerstanden gaan werken om , maar dat is een hoop geklooi.
Ik heb ook een 5V usb voeding gekocht voor een paar euro. Pak een usb snoertje en knip die door en je hebt 5V. Nu heb ik nog maar 2V om te overbruggen. Nu heeft een N4001 of N4007 een hele vaste spanningsval van 0.7 V en daar soldeer ik er 2 of 3 van voor het snoertje, even afhankelijk van de lichtopbrengst. Deze diodes kunnen 1 A hebben en dat is wel genoeg.

Even puzzelen ...


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
enderscw
Berichten: 689
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Weerstand voor smd led

Bericht door enderscw »

TonN schreef: 07 dec 2019 08:56 Je kan wel naar 1 kOhm maar dan verminder je de stroom en dus ook de lichtsterkte.
De formule voor warmte ontwikkeling in een weerstand is V * I, met V de spanning over de weerstand.
De standaard weerstandjes zijn 0.25 W. Dat is niet veel.

Je zou eens kunnen kijken of je de spanning over de weerstand, V ook kan verminderen. Wat gebruik je als spanningsbron voor dit geheel?

Voorbeeldje, ik wil met kerst nog zo'n snoertje leds ophangen, maar heb een hekel aan batterijen. Het snoertje werkt op 3V. Ik kan een 12V voeding pakken en dan een weerstanden gaan werken om , maar dat is een hoop geklooi.
Ik heb ook een 5V usb voeding gekocht voor een paar euro. Pak een usb snoertje en knip die door en je hebt 5V. Nu heb ik nog maar 2V om te overbruggen. Nu heeft een N4001 of N4007 een hele vaste spanningsval van 0.7 V en daar soldeer ik er 2 of 3 van voor het snoertje, even afhankelijk van de lichtopbrengst. Deze diodes kunnen 1 A hebben en dat is wel genoeg.

Even puzzelen ...
Dankje, momenteel is het een 12v spanning trafo.
BenQ schreef: 06 dec 2019 18:45 Gewoon 10 watts weerstanden gebruiken, deze worden er koud van. :lol: :mrgreen:
Ik kan er ook niet warm of koud van worden. ;)
shoven schreef: 06 dec 2019 18:25 Dat kun je gewoon uitrekenen, online zijn hulpjes daarvoor beschikbaar.
Bijvoorbeeld https://www.ledtuning.nl/nl/weerstand-calculator
Top ga ik gebruiken, dankje


Groet,

Wouter


Every day is a school day.

TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Weerstand voor smd led

Bericht door TonN »

enderscw schreef: 07 dec 2019 12:00 Dankje, momenteel is het een 12v spanning trafo.
Dan heb je zo'n 9V over de 560 ohm weerstand staan en dat geeft 0.15W. Dat zou die moeten kunnen hebben. Als je dat toch te warm vindt, kan je ook 2 weerstanden va 1 kOhm parallel zetten. Heb je dezelfde lichtopbrengst, maar de warmte wordt verdeeld over de weerstanden. Kan je vandaag nog verder.

En je hebt een leuk kerst kadootje verzonnen. Een usb (5V) voeding. Ook voor in de auto heb je die dingen om van 12V naar 5V te gaan. Voor een paar euro en wat knutselen. En als je niet van knutselen houdt, heb je wellicht de verkeerde hobby. :D


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Weerstand voor smd led

Bericht door martindomburg »

Ik doe nooit moeilijk met uitrekenen. Ik begin met 1k2 en kijk of dit mooi licht geeft, anders verlaag of verhoogd ik de weerstand.

Wel ga ik nooit lager als 680 Ohm.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Weerstand voor smd led

Bericht door Nijboer »

Ik doe er ook nooit moeilijk over.
Lang geleden een trucje geleerd van iemand:
Per volt 100 Ohm nemen.

Dat was helaas uit de tijd dat LEDs nog simpele indicatielampjes waren.
Tegenwoordig worden ook LEDs steeds energie zuiniger, dus hebben aan minder stroom genoeg.
Dit verschilt per type LED.

Dus eigenlijk is het het beste de datasheet er bij te pakken en de Ifwd op te zoeken en je weerstand uit te rekenen.

Maar ik gebruik nog altijd bovenstaande methode. Wel lekker naar boven afronden in de reeks.

Groet,
Collin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
enderscw
Berichten: 689
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Weerstand voor smd led

Bericht door enderscw »

Heren,

Dank voor de reacties.

Ik houd best van knutselen maar om 12v usb laders om te gaan zetten is niet echt mijn ding, dan houd ik het wel bij rokjes uit elkaar halen en uitjes bouwen.

Ik denk dat ik de 1K2 maar ga aanhouden en aan de hand van de lichtopbrengst dan ga verhogen of verlagen.

Gr,

Wouter


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Plaats reactie