Airbrush

Vraag maar raak!
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Airbrush

Bericht door Alro »

shoven schreef: 03 jan 2020 12:27En een van de forumleden heeft al aangeboden dat ik eens met zijn airbrush mag spelen om te proberen.
Kijk dat is eens handig :)

Hou je ons nog even op de hoogte wat het geworden is / je ervaringen zijn?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Airbrush

Bericht door shoven »

Vandaag bij Guus (aka piksov) geweest en met zijn airbrush mogen proberen. Leuk om te ervaren, en mij is duidelijk geworden dat met een airbrush werken wel wat voor mij is. Ik ga e.e.a. bestellen.

Leuke bijkomstigheid was dat Guus 3 straten verwijderd bleek te wonen van de straat waar ik ben opgegroeid, dus meteen een kleine trip down memory lane voor mij.

Guus (en familie) bedankt, ook voor de gastvrije ontvangst!


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Airbrush

Bericht door Nico Essers »

Dat is ideaal Steven om zo een stukje ervaring op te doen. Ben benieuwd naar je keuze qua airbrush.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Airbrush

Bericht door shoven »

Nou, ik begin maar met wat eenvoudig spul.
Een duur pistool kan ik altijd nog kopen, eerst wat ervaring opdoen.
Ik heb vandaag e.e.a. besteld bij Airbrush service Almere. Ook een compressor, Pinearts (de tip van Mikey) is ermee opgehouden. Ook wat extra verf incl.een H&S pistool (Vallejo startkoffer) en schoonmaakvloeistof etc.
En dan lekker spuiten.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

piksov
Berichten: 1419
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Airbrush

Bericht door piksov »

Hi Steven,

heel fijn om te lezen dat het een succesvol bezoek was (maar die indruk had ik zelf al ...), het was gezellig om je een aantal uren over de vloer te hebben.

Ik denk dat je een uitstekende keuze hebt gemaakt, zowel de winkel als de airbrush.

De winkel en de service daar is uitstekend, ik heb mijn Infinity daar ook gekocht en werd altijd goed geholpen. (kromme naald weer rechtmaken b.v.)

Als ik het goed heb zit in die Vallejo startkoffer een H&S Ultra airbrush.

Een aantal onderdelen zoals de naaldsets en de nozzles zijn uitwisselbaar met de duurdere versies.

Dus mocht je de smaak te pakken krijgen en tegen beperkingen aanlopen van de Ultra (ik heb geen idee wat die dan zouden moeten zijn ...) dan kun je dezelfde naalden blijven gebruiken.

Ik hoop dat je een aantal snelkoppelingen heb gekocht voor het koppelen van slang aan compressor en slang aan airbrush, zo niet ... heel handig ...

Succes met je aankopen ... en laat gauw wat resultaten zien ...

groet,
Guus


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Airbrush

Bericht door maarten »

Ik gebruik al jaren een oude airbrush die ik ooit via marktplaats heb gekocht (DeVilbiss Aerograph Sprite). Daarvoor heb ik eigenlijk een nieuwe o-ring nodig maar met Corona en zo rij je niet 'even' naar Almere om te kijken of ze dat hebben of voor (eventueel) een nieuwe airbrush.

Toevalligerwijs kwam ik vandaag een filmpje tegen op youtube waarmee ik een heus duh-momentje beleefde. 8)7 Kijk en leer: _o_


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

MiddenGroningen96
Berichten: 118
Lid geworden op: 23 mar 2021 15:22

Re: Airbrush

Bericht door MiddenGroningen96 »

Dankzij dit draadje een Evolution 2 in one met fluisterstille compressor gekocht bij Airbrush Almere. Er werd alle tijd genomen om zelf het gevoel te ervaren, het schoonmaken van de airbrush etc. Het was me de enkele reis van bijna 2hr wel waard.


Mvg Rob

MiddenGroningen96 is de plek waar mijn huis woont. De baan (ooit) wordt een USA baan.

Kato rails, Railmodeller pro, Mac mini, iTrain 5 standard en Dinamo.
"Horseshoe Curve"
Persoonlijk blog op FB
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Airbrush

Bericht door Bjor »

Rob,

Een heel goede keus. Daar ga je veel plezier van hebben :-)

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Airbrush

Bericht door Nico Essers »

Groot voordeel van de airbrush is het strakke werk dat je ermee maakt ongeacht hoe klein het oppervlak.
Ik heb de mijne bij PK-Pro in Duitsland besteld naar aanleiding van advies youtuber die dagelijks airbrusht.

Afbeelding

Zeer tevreden met deze set


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Airbrush

Bericht door maarten »

Onlangs wilde ik afreizen naar Almere maar kwam er achter dat de openingstijden helaas beperkt zijn. In het weekend sowieso gesloten, dat is een beetje jammer als je full time werkt. Overigens netjes antwoord terug gekregen per mail. Dus dat wordt voor mij toch een keer een dag vrij nemen om er naar toe te kunnen.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5076
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Airbrush

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Kan je geen ander adres vinden wat wel in het weekend open is?

Winkels( of de markt) die alleen open zijn wanneer ik nooit kan daar steek ik liever geen tijd en energie in.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

MiddenGroningen96
Berichten: 118
Lid geworden op: 23 mar 2021 15:22

Re: Airbrush

Bericht door MiddenGroningen96 »

Almere is alleen op afspraak te bezoeken. De eigenaar heeft daar z'n (logische) redenen voor.


Mvg Rob

MiddenGroningen96 is de plek waar mijn huis woont. De baan (ooit) wordt een USA baan.

Kato rails, Railmodeller pro, Mac mini, iTrain 5 standard en Dinamo.
"Horseshoe Curve"
Persoonlijk blog op FB
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Airbrush

Bericht door martindomburg »

Airbrushen is leuk. Absoluut gaan doen als je het mij vraagt.

Zelf heb ik via internet een compressor gekocht met 3L vat. Condensvanger en instelbare luchtdruk. Koste meen ik iets van 80 euro. Lekker stil en werkt uitstekend.

Sinds kort heb ik de 0.3mm Cobra en de 0.2mm Viper airbrushes van Ammo Mig. Vind ze geweldig werken en makkelijk schoon te maken. Wel heb ik een snelkoppeling op de slang zitten zodat ik de spuiten makkelijk los kan koppelen. Dat is fijn tussen de beurten door om even te reinigen.

Wat ik wel heb gemerkt is iedereen die je vraagt heeft een andere mening erover. Probeer gewoon uit maar begin niet te duur, experimenteer eerst met een goedkope set en bouw dat steeds verder uit naar je eigen ervaring. Elke artiest werkt weer anders en heeft andere eisen.

Tis wel een leuke ontdekkingsreis.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 689
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Airbrush

Bericht door enderscw »

Ik ben begonnen met een setje van Timbertech via Amazon gekocht, toen ik geloof 80/90 euro.
Werkt prima, ik gebruik de airbrush voornamelijk voor de modelbouw voornamelijk vliegtuigen maar ook huisjes en tegenwoordig nu ik wat meer ervaring heb ook de treinen op de baan worden onderhanden genomen.

Qua verf is het maar net wat je fijn vindt of wil, Martin is fan van Mig ik zelf ben een voorstander van de Vallejo model air serie.
(Maar ongetwijfeld dat Mig ook fijn werkt, heb er alleen geen ervaring mee).


Het is zeker een leuke/goede uitbreiding op de hobby. Qua resultaat tussen airbrush en kwastje is het een wereld van verschil.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Airbrush

Bericht door maarten »

martindomburg schreef: 29 mei 2021 23:05 Wat ik wel heb gemerkt is iedereen die je vraagt heeft een andere mening erover. Probeer gewoon uit maar begin niet te duur, experimenteer eerst met een goedkope set en bouw dat steeds verder uit naar je eigen ervaring. Elke artiest werkt weer anders en heeft andere eisen.
Dat klopt, dat zie je ook op youtube bij verschillende filmpjes. De een zegt naald via achter er uit halen (beschadigt hij minder snel) en de ander zegt absoluut via de voorkant er uit halen (trek je geen verf in je spuit).

De een zegt paint cup helemaal leeg spuiten en niet leeg kiepen en de ander zegt juist wel leeg kiepen.

De een zegt vinger op de spray cap en lucht naar je paint cup bellen laten blazen bij het schoonmaken, de ander zegt juist absoluut niet doen want dat is niet de bedoeling en dan krijg je verf op plekken waar je dat niet wilt.

De een zegt absoluut niet zonder needle cap spuiten en de ander zegt er gewoon aflaten omdat dit scheelt in schoonmaken. (Voor mij geen issue omdat de needle cap de nozzle vasthoudt bij mijn spuit.)

Dus ja, wat is dan wijsheid? Het werkt wel verwarrend al die tegenstrijdige adviezen. 7(8)7

Zelf heb ik ondervonden dat de naald met een beetje voorzichtigheid echt niet zo snel krom gaat. Ja, het is een heel belangrijk onderdeel van je spuit dus ja, je moet voorzichtig zijn maar het is echt niet zo dat hij al krom gaat als je er naar kijkt.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Airbrush

Bericht door martindomburg »

enderscw schreef: 30 mei 2021 07:20 Ik ben begonnen met een setje van Timbertech via Amazon gekocht, toen ik geloof 80/90 euro.
Werkt prima, ik gebruik de airbrush voornamelijk voor de modelbouw voornamelijk vliegtuigen maar ook huisjes en tegenwoordig nu ik wat meer ervaring heb ook de treinen op de baan worden onderhanden genomen.

Qua verf is het maar net wat je fijn vindt of wil, Martin is fan van Mig ik zelf ben een voorstander van de Vallejo model air serie.
(Maar ongetwijfeld dat Mig ook fijn werkt, heb er alleen geen ervaring mee).


Het is zeker een leuke/goede uitbreiding op de hobby. Qua resultaat tussen airbrush en kwastje is het een wereld van verschil.
Ja dat is ook zo lekker altijd. Heb een paar vrienden die op onTrax niveau modelbaan maken, ook betaald. De een is gek van Valleyo en de ander zweert bij MIG. Ook AK en Tamiya worden vaak genoemd.

Zelf vind ik MIG fijner als Valleyo maar persoonlijk denk ik dat het voornamelijk komt door het gevoel en uitstraling van de producten en je manier van werken. Ik vraag me echt af of er echt wel verschillen zijn in resultaat qua merken.

Kijk ik naar primers en varnish, dan heb ik met MIG altijd succes, met andere merken niet. Denk dat MIG beter past bij mijn techniek van werken.

Zelf hou ik er wel van om alles bij 1 merk te houden.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Airbrush

Bericht door martindomburg »

@enderscw

Vond zelf deze tutorial heel verhelderend:



Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 689
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Airbrush

Bericht door enderscw »

Ik ga eens kijken Dankje.
martindomburg schreef: 30 mei 2021 09:31
Zelf hou ik er wel van om alles bij 1 merk te houden.
Dat heb ik ook, qua verf hou ik het het liefst bij 1 merk. Bij washes en pigments maakt het me niet zo veel uit. Daar heb ik er meerdere van die van Mig komen.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Plaats reactie