Minitrix NS 1855 sluitlichten

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Minitrix NS 1855 sluitlichten

Bericht door Ronald2016 »

Aangezien standaard de minitrix NS 1855 zonder sluit lichten is uitgebracht.
Vroeg ik me af of er op de bestaande print sluitverlichting mogelijk is. En of iemand dit al een keer heeft gedaan?
Want ik kon zo niks vinden.
Als het mogelijk is hoor ik graag hoe ik dit kan doen en wat ik er eventueel voor nodig heb qua smd componenten.
Alvast bedankt.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Minitrix NS 1855 sluitlichten

Bericht door Marksintpancras »

Kijk eens bij digikeijs, die hebben er een printje voor.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Re: Minitrix NS 1855 sluitlichten

Bericht door Rebel »

Hoi Ronald,
Dat is nu ook toevallig, daar ben ik nu ook precies mee bezig :P
Bij mij was de situatie iets anders want achteruit deden de lichten het in z'n geheel niet meer.
De ledjes van dat verlichtingsplaatje waren kapot.
Wat ik gedaan heb is het plaatje in tweeen gedeeld.
Je kunt met een klein hobbymesje die twee delen van elkaar halen n.l.
Ik heb vervolgens de gaatjes (3 x front en 2 x sluit) geheel doorgeboord v.w.b. het binnenste plaatje.
De bestaande ledjes waren immer toch al kapot.
Toen heb ik met 2-componenten epoxy 3 x smd ledjes warm wit gelijmd op de plaats van de frontverlichting
en 2 x smd ledjes rood op de plaats van de sluitverlichting.
De 3 frontverlichtingsledjes heb ik in serie geschakeld en heb daarbij de min op aansluitpunt 1 gesoldeerd en de
plus op aansluiting 4. De frontverlichting brand dan wel behoorlijk fel, dus daar ga ik nog een extra weerstand tussenzetten.
Voor de sluitverlichting zet ik de 2 ledjes ook in serie met een extra weerstand.
Ik ben er nog volop mee bezig dus kan het definitieve resultaat niet laten zien helaas.
Wel een fotootje zoals het spul er nu bijstaat.
Ik heb ledjes gebruikt die ik nog had liggen en ooit een keertje besteld heb in duitsland met een hoop andere dingen.
https://modellbau-schoenwitz.de/de/mode ... ction_ms=1
https://modellbau-schoenwitz.de/de/mode ... ction_ms=1

Wellicht ook ergens anders te verkrijgen. Deze zijn in ieder geval heel klein dus goed passend te maken op het verlichtingsplaatje.

Het is wel een heel gepriegel en je heb wel een loepbril nodig.

Ik probeer er eerst zelf nog iets van te maken maar heb de digikeijs oplossing ook overwogen. Is meer plug&play.
Lekker bezig dus :P


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Plaats reactie