Hoe van digitaal naar analoog?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Stoines
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 mar 2019 20:16
Locatie: Nederland

Hoe van digitaal naar analoog?

Bericht door Stoines »

Hallo allemaal ,

Mijn naam is Stijn M. en ik wil graag overstappen van digitaal naar analoog. Ik heb een kleine baan die op lange termijn eerder wordt afgebroken dan wordt uitgebreid :D . Verder heb ik ook maar één locomotief en ben niet van van plan om op lange termijn een nieuwe te kopen. dus daarom is een digitale aansturing voor mij overbodig. Wat moet ik precies aanschaffen om analoog te rijden en hebben jullie nog tips?

Stijn M.



piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Hoe van digitaal naar analoog?

Bericht door piksov »

Hallo Stijn, zou een kwestie moeten zijn van decoder uit de lokomotief halen en hopen dat je de analoge stekker nog hebt.

Als je de lok digitaal hebt gekocht hoeft het stekker er niet bij te zitten.

Het kan ook zijn dat de decoder in de lok is gesoldeerd, Dan wordt het ook een moeilijker verhaal.
Misschien kun je dan beter de lok met iemand ruilen.

Maar waarom terug naar analoog? Als je al een centrale hebt kun je lekker digitaal rijden.

De lampjes van de lok blijven dan ook branden als de lok stil staat.

Om welke lok gaat het precies?

Guus


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2011
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Hoe van digitaal naar analoog?

Bericht door Bjor »

Stijn,

Ik snap niet goed waarom je van digitaal naar analoog wilt als je je baan gaat afbreken. Maar misschien bedoel je dat de bijv. R1 bogen door R2 wilt vervangen?
Hoe dan ook: wat hoop je dan dat er makkelijker of beter gaat als je naar analoog teruggaat? Of gaat er op je digitale baan iets niet goed?
De meeste digitale locs rijden overigens ook prima op een analoge baan. Als je de centrale vervangt door een analoge trafo kun je gewoon blijven doorrijden. Maar ook dan: wat denk je daarmee dan te winnen?

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
Stoines
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 mar 2019 20:16
Locatie: Nederland

Re: Hoe van digitaal naar analoog?

Bericht door Stoines »

Hallo allemaal,

Ik zal mijn situatie uitleggen. Zoals sommige misschien weten heb ik problemen gehad met mijn Hobbytrain 2839. Deze locomotief ontspoorde bij elke R1 bocht. Om alle R1 bochten te verwijderen was geen optie. Daarom besloot ik om mijn locomotief te verkopen. Na ongeveer 3 weken had ik geen response op mijn advertentie en daarom heb ik een gok genomen om mijn locomotief te verkopen op catawiki. Deze locomotief ( Hobbytrain 2839) met decoder. ( Kuehn N45 )is uiteindelijk voor 75 euro geveild inclusief 2 wagons. Persoonlijk vind ik dit aan de lage kant. Maar ik heb de gok genomen en heb ( voor mijn gevoel) verloren. Ik kan niet simpelweg zeggen “ sorry ik vind je bod te laag, dus de verkoop gaat niet door”. Ik voel me daarom genoodzaakt om mijn locomotief en wagons te verkopen aan de hoogst r bieder. Aangezien ik nog op school zit en dat ik waarschijnlijk over een paar jaar uit huis ga, kan en wil ik niet zomaar €50 bijleggen voor een nieuwe of tweedehands digitale locomotief. Aangezien ik maar een kleine baan heb en dat de kans bestaat dat de voorlopige baan niet wordt uitgebreid leek het mij een goed idee om de multimaus en de booster te verkopen en over te stappen naar analoog. Analoge locomotieven zijn goedkoper dan digitale locomotieven en hierdoor hoef ik geen extra 50 euro neer te leggen . Ook zit er ( voorlopig) voor mij geen verschil tussen analoog of digitaal rijden, want ik rij maar met een locomotief. Dit is trouwens geen jank verhaal, maar ik hoop dat ik jullie een betere inzicht in mijn situatie heb kunnen geven.

Stijn


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Hoe van digitaal naar analoog?

Bericht door Hube »

Stijn,
Jouw verhaal is helemaal geen jank verhaal maar geeft de beperkingen aan die veel modeltrein hobbyisten in meer of mindere mate ervaren, ruimte, tijd, geld, er is altijd wel wat tegenwerkt. Dat maakt de hobby niet minder leuk.

Mijn ervaring is wel dat analoog rijden minder leuk is dan digitaal. Digitaal rijden de locs veel mooier, blijven de lampjes branden, etc.
Je zou op dit forum ook kunnen vragen of er iemand is die gedigitaliseerd locje heeft die hij wel voor 75€ kan en wil missen.
Je kunt dan weer verder met jou hobby. Iets kopen op dit forum is volgens mij met minder risico dan op MP.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2011
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Hoe van digitaal naar analoog?

Bericht door Bjor »

Hallo Stijn,

Nu is het me duidelijk. Jammer dat je de lok niet voor een betere prijs kwijt raakte, maar vergeet niet dat je hem probeerde te verkopen in de afgelopen weken. December is voor bijna iedereen een dure maand en in januari wordt er doorgaans wat minder in de hobby geïnvesteerd. Soms moet je gewoon wat geduld hebben. Maar goed; de loc is verkocht. Voor de opbrengst is het zeker mogelijk om een - gebruikte - analoge trafo en een kleine, analoge lok te kopen. Maar wat je ook kunt doen is: een tijdje sparen, om een kleinere, gebruikte, digitale loc te kopen die wel door R1 kan.
Dan is ook de digitale centrale geen desinvestering. Met wat geduld moet het zeker lukken.

Succes,

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
Stoines
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 mar 2019 20:16
Locatie: Nederland

Re: Hoe van digitaal naar analoog?

Bericht door Stoines »

Hallo allemaal,

Als ik jullie reacties lees is het toch handiger om niet over te stappen naar analoog. Ik zal gewoon moeten af wachten, wanneer er geschikte loc beschikbaar komt. Dit kan misschien lang duren, maar het is niet anders!

Met vriendelijke groet,

Stijn


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2011
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Hoe van digitaal naar analoog?

Bericht door Bjor »

Een wijs besluit Stijn!

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 700
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Hoe van digitaal naar analoog?

Bericht door Panzer-Shop »

Volgens mij kan ik met mijn Lenz set een analoge loc aansturen als ik locnummer 0 bedien. Kan zoiets met jouw set niet?



Onderwerp starter
Stoines
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 mar 2019 20:16
Locatie: Nederland

Re: Hoe van digitaal naar analoog?

Bericht door Stoines »

Hallo Kevin,

Ik weet niet of dit mogelijk is met mijn multimaus en centrale ( nr. 10764) van fleischmann.

Met vriendelijke groet,

Stijn


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Hoe van digitaal naar analoog?

Bericht door WilcoV »

Het is primair van belang te bepalen wat je wil besteden voor een locomotief. Ook een digitale locomotief hoeft niet duur te zijn, er zijn immers ook goedkope decoders en goedkopere digitale locomotieven, ook op beurzen. Ik zeg altijd beter iets langer geduld en doorsparen dan een besluit nemen waar je wellicht later weer spijt van krijgt.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4481
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Hoe van digitaal naar analoog?

Bericht door spoor65 »

Stijn, heb je een voorkeur voor een bepaalde loc, die je graag weer zou willen kopen?

Ik heb eventueel nog nette DB loc liggen, voorbereid voor decoder, is eventueel over te praten, loc gaat zeker netjes door R1 boog.

Decoder is eventueel ook wel te regelen.

mvg Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Stoines
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 mar 2019 20:16
Locatie: Nederland

Re: Hoe van digitaal naar analoog?

Bericht door Stoines »

Hallo Freddy,

Ik heb je een PB gestuurd.

Stijn



FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Hoe van digitaal naar analoog?

Bericht door FidOo »

Stijn een multimaus kan geen analoge lok aansturen! Ook in het geval van centrales die dit wel kunnen raadt ik dit persoonlijk af. Het is namelijk eigenlijk niet te combineren analoog en digitaal tegelijk op het zelfde stukje spoor.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie