Goed idee voor Kato 11-103 chassis

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
boumacor
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:15

Goed idee voor Kato 11-103 chassis

Bericht door boumacor »

Een tijdje geleden heb ik onderstaand chassis gekocht van Kato (11-103 nu leverbaar als 11-109)

Afbeelding

Rijd prima op de baan, nu tijdelijke met een Edelweis kapje van Fleischmann, maak wellicht is er nog veel meer leuks mogelijk. Heb al even gekeken op diverse 3D print websites, maar het overgrote deel daarvan is H0e en da's niet wat ik zoek.

Heeft iemand een goed idee om hier wat leuks van te maken ?


z21 Start met 2 x Multimuis
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2888
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Goed idee voor Kato 11-103 chassis

Bericht door WilcoV »

Kijkend naar de opbouw, opstaptrap in het midden, zou ik zeggen een kleine diesel locomotief met eilandcabine.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
boumacor
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:15

Re: Goed idee voor Kato 11-103 chassis

Bericht door boumacor »

Inderdaad WIlco, Zo'n idee had ik ook, maar er is vast iemand die wat kapjes geprobeerd heeft en dus de kant en klare oplossing heeft. Ik hop dat hij / zij mijn bericht leest.


z21 Start met 2 x Multimuis
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5081
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Goed idee voor Kato 11-103 chassis

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Er zijn overal heel veel 2assige motorwagens geweest dus er zijn ook op dat vlak mogelijkheden zat. Zie bijvoorbeeld ook nproject.org voor de ombouw van een Del prado Br772/LVT met zo'n onderstel. Als je het ding wat verbouwd( zo smal mogelijk en de koppen wat spits maken) zou je er een tram op kunnen bouwen. Dat doe ik met de 11-104 ook maar die is iets minder lomp. De 2assige aufbau trams van kato hebben namelijk een vergelijkbaar onderstel. Dan zijn/waren er nog allerlei rangeerrobots, daarvan is een deel ook prima geschikt.

Dus ja kijk wat je wil en ga je eens verdiepen in wat er in het echt is geweest in het land, soort railvervoer en tijdperk wat je boeit.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Goed idee voor Kato 11-103 chassis

Bericht door BenQ »

Ik heb ook zo'n ding ooit gekocht en heb er een zg Geisterwagen (spookwagon) van gemaakt:
viewtopic.php?f=14&t=6245&start=10

Idee gehaald van Nproject: https://www.nproject.org/nl/modelspoor- ... n-schaal-n


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 884
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Goed idee voor Kato 11-103 chassis

Bericht door Mack »

zou doen wat Wilco zegt, heb je wat aan voor rangeren


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0

Onderwerp starter
boumacor
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:15

Re: Goed idee voor Kato 11-103 chassis

Bericht door boumacor »

Goede ideeën allemaal, zo'n spook wagon had ik naar gekeken, ook een leuk idee, maar de tram vind ik ook een goed idee. Zo'n delprado setje kost op de beurs meestal een paar euro.

Bedankt :)


z21 Start met 2 x Multimuis

Onderwerp starter
boumacor
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:15

Re: Goed idee voor Kato 11-103 chassis

Bericht door boumacor »

Paar weken verder, maar ik ben er nog niet uit. Deze had ik gevonden ==> https://www.budgetmodelrailways.co.uk/o ... rloco.html#

Ook een leuk model en kant en klaar voor de 11-103 serie, kan denk ik wel een decoder in de behuizing, dus dat zal ook wel lukken, maar is het toch nog niet helemaal. Ben ook begonnen met wat teken experimenten omdat ik niet echt iets kan vinden wat ik wil (DCC + Sound en geen elektro). Mocht iemand nog een rangeer loc oid weten met 2 assen die niet te lastig te tekenen zou zijn (zoals de TM 2/2 https://www.x-rail.ch/MOB/Lokomotiven/T ... m2-2_4.htm oid) dan hou ik mij aanbevolen.
Laatst gewijzigd door boumacor op 27 feb 2020 17:28, 2 keer totaal gewijzigd.


z21 Start met 2 x Multimuis

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Goed idee voor Kato 11-103 chassis

Bericht door FidOo »

Ik denk dat die lok in OO9 schaal is, en dus eigenlijk vergelijkbaar mat H0m of H0e. dus 1:76. Dus daar heb je echt niks aan.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Goed idee voor Kato 11-103 chassis

Bericht door Michiel »

Afbeelding

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
boumacor
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:15

Re: Goed idee voor Kato 11-103 chassis

Bericht door boumacor »

@michiel Ziet er erg mooi uit, zelf zat ik aan iets eenvoudigers te denken :

Afbeelding

Deze kan ik denk ik wel tekenen en er zal vast voldoende ruimte zijn voor een D&H SD05A met een speaker, een paar condensatoren als buffer en een handje ledjes voor de verlichting


z21 Start met 2 x Multimuis
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5081
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Goed idee voor Kato 11-103 chassis

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Deze staat wel op meterspoor dus of je moet hem maken in TTm op zo'n Kato onderstel of in Nm maar dan moet je kijken wat er aan Z onderstellen is dat past.

Als je hem voor normaalspoor maakt en er een fantasie model van maakt zul je weer wat maten moeten aanpassen om hem groot genoeg te krijgen voor het onderstel. Dan kan je je denk ook afvragen of niet een van de vele typen rangeerrobot een makkelijker en leuker object zijn om te bouwen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
boumacor
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:15

Re: Goed idee voor Kato 11-103 chassis

Bericht door boumacor »

Heb jij weer een goed punt, heb nog eens zitten zoeken en kwam op nproject.org een ombouw tegen naar een vt172. Ziet er ook leuk uit. Daar ga ik denk ik mee aan de slag.


z21 Start met 2 x Multimuis
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5081
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Goed idee voor Kato 11-103 chassis

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ja die bewuste VT172 zit goed in elkaar dus dat kan ik je zeker aanraden om ook te doen. Ik heb hem namelijk samen met een vriend( BjornOl49) overgenomen en hem omgeschilderd in Altrot dus ik weet hoe hij in elkaar zit. Mocht je een detail vraag hebben waar je niet uit kan komen dan stuur mij maar even een PB dan geef ik je het mailadres van Bjorn want daar staat hij nu en hij moet ook nog 2 van die onderstellen( KATO 11-104 in ons geval) ombouwen naar digitaal binnenkort.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
boumacor
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:15

Re: Goed idee voor Kato 11-103 chassis

Bericht door boumacor »

Top ! Ik ga nog even uitzoeken welke sound decoder er bij moet komen (ik zit aan de SD10A te denken) en welke geluidsbestanden ik als voorbeeld ga gebruiken. Dacht dat er in de VT172 een 6 cilinder diesel zit, dus dat is het startpunt


z21 Start met 2 x Multimuis
Plaats reactie