Loc gaat af en toe in staking

Vraag maar raak!

Onderwerp starter
bvandewetering
Berichten: 101
Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
Locatie: Venlo

Loc gaat af en toe in staking

Bericht door bvandewetering »

Beste Modelspoorders,

Mijn BR 245 NAH.SH (Fleischmann 724503) gaat sinds kort af en toe in staking en blijft dan plotseling stilstaan. Toen dit de eerste keer gebeurde dacht ik na wat testen op het programmeerspoor dat de decoder (een ingebouwde van Fleischmann) de geest had gegeven. Ik heb toen een nieuwe gekocht (ESU Lokpilot V4) en ingebouwd, de loc geijkt (met ook op zeer lage snelheid een mooi rijgedrag) en weer op de baan gezet. Na korte tijd was er echter weer een staking. De loc blijft dan eigenwijs stilstaan. De verlichting brandt wel gewoon (er staat dus gewoon spanning op de baan) maar er is geen enkele reactie op snelheidsveranderingen meer.

Na enig heen en weer getest blijkt dat de oorspronkelijke decoder ook nog gewoon functioneert. Beide decoders kunnen nog gewoon gelezen en geprogrammeerd worden. De ene eruit, de andere erin en de loc loopt weer even.

Is het dan misschien de motor die te warm wordt of vastloopt en dan de decoder in een kortsluitbeveiliging zet?

Ik heb daarom de loc maar gedemonteerd en, ook al was dat niet echt nodig, schoongemaakt. Dit heeft echter de wil om te staken niet verminderd.

De uitgebouwde motor (Fleischmann 00507356) loop analoog na enig gesputter op de koolborstels goed, wordt echter wel vrij warm. Ik heb geprobeerd om de koolborstels (nr 18 op bijgevoegde tekening) los te krijgen maar dat is me niet gelukt. Misschien dat het met wat meer kracht gaat, maar daar waag ik me nog niet aan.

Afbeelding

Is dit stakingsgedrag herkenbaar, wat kan de oorzaak zijn en natuurlijk, hoe los ik het op?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Ben



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Loc gaat af en toe in staking

Bericht door Willempie »

Klink als er is een winding los of defect in het anker. Als het een losse soldering is dan is hij nog te reden. is het interne kortsluiting of breuk dan is het een gevalletje kliko.

Groetjes


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Loc gaat af en toe in staking

Bericht door Ad_M »

Ik adviseer toch even die extra stap te nemen en naar de koolborstels te kijken
Vorige keer had ik ook een geval van hele zachte koolborstels en gaf me ook dit gedrag

Vandaar weer verder kijken, kliko kan altijd nog :P

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
bvandewetering
Berichten: 101
Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
Locatie: Venlo

Re: Loc gaat af en toe in staking

Bericht door bvandewetering »

Bedankt Wim en Ad,

Ik ga vanavond verder kijken, ook naar de koolborstels. Ik vraag me alleen af hoe ik die houder los kan krijgen zonder de rest te slopen.

Met groet,

Ben



FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Loc gaat af en toe in staking

Bericht door FidOo »

Ben. Toevallig hier een fleischmann taurus liggen met enigzins hetzelfde gedrag. Hij gaat vanavond open en dan als ik wat wijzer ben geworden dan laat ik het weten.

Wat betreft die koolborstel houders. Deze moet je voorzichtig met een klein schroevendraaiertje richting de Nr 18 op het plaatje duwen. Het is een sorrt koker die in het plastic zit geschoven. Waarschuwing: doe dit niet op een plek met hoogpolig tapijt maar op een schoon werkblad en een schone vloer. Die rot veertjes ben je zo kwijt.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Loc gaat af en toe in staking

Bericht door shoven »

FidOo schreef: 27 jan 2020 19:15 Waarschuwing: doe dit niet op een plek met hoogpolig tapijt maar op een schoon werkblad en een schone vloer. Die rot veertjes ben je zo kwijt.
Of in een oude schoenendoos. 8-)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
bvandewetering
Berichten: 101
Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
Locatie: Venlo

Re: Loc gaat af en toe in staking

Bericht door bvandewetering »

Hallo,

Ik heb vanavond de weerstand over de motor gemeten, 2 verschillende meters komen beide op 36 Ohm. Volgens de wet van Ohm zou dit bij 14V een stroom van 388mA opleveren. Volgends de technische info moet de decoder dit aankunnen (Motorstrom Dauer van de ESU is 750mA) , maar ik ben geen expert en kan er dus compleet naast zitten.

Verder is met me gelukt de houder voor de koolborstels te verwijderen. De koolborstels zien er nog vrij ongeschonden uit en zijn beslist niet zacht te noemen. Probleem is nu alleen dat ik weliswaar de houder terug kan plaatsen, maar de veertjes en de koolborstel krijg ik met geen mogelijkheid op de juiste plaats.

Het wordt dus toch een kliko geval. :cry:

Met groet,

Ben


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Loc gaat af en toe in staking

Bericht door martindomburg »

Zit er niet een klein rechthoekig blokje met een X op de printplaat?

Klinkt mij meer als een overspannen PTC....


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
bvandewetering
Berichten: 101
Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
Locatie: Venlo

Re: Loc gaat af en toe in staking

Bericht door bvandewetering »

Nee Martin, zo'n blokje zit er niet op.

Het stakingsgedrag is overigens iets van de laatste dagen. Ik heb er eerder nooit problemen mee gehad.

Met groet,

Ben


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Loc gaat af en toe in staking

Bericht door martindomburg »

OK,

Ja dat zegt niets. Het kan zijn dat je altijd onder de grens hebt gezeten, maar dat wanneer het onderhoud dichterbij komt de motor zwaarder gaat lopen en dus de PTC ook warmer word.

Maar die heb je dus niet.

Dan even een brutaal idee, iets waar deze type motoren vaker last van hebben: Verglazing of vastslaan van de koolborstel door koolstof wat ophoopt.

Haal de motor eens uit de loc, en laat hem eens op een analoge trafo op volle kracht draaien. ALs het is wat ik denk dat het is, aangekoekte koolstof of verglazing van de borstels, zal je nu veel rook en vonken zien en gaat de motor weer na veel spartelen draaien. Als dat zo is, geen probleem. Dan moet je de motor even reviseren.

- Motor demonteren
- Collector schoonborstelen met ECO wasbenzine
- Schoonblazen
- Weer monteren met nieuwe borstels
- olie op de lagers
- Volle snelheid laten draaien
- Tijdens het draaien de collector polijsten met een stukje schuurpapier WP-600 (in v-vorm gevouwen)
- dit doen in beide richtingen.

De motor is dan weer als nieuw.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Loc gaat af en toe in staking

Bericht door FidOo »

Ben. De koolborstels doe ik altijd even verwarmen met de punt van de soldeerbout terwijl de koolborstel op een stukje wc papier ligt. Hierdoor zweet deze alle olie er uit mocht dit ingetrokken zijn. Nieuwe koolborstels plaats ik alleen als ze te ver afgesleten zijn.

Koolborstel monteren doe ik als volgt. Eerst de koolborstel terug in de motor doen en dan het veertje er op. Als laatste pak ik de koolborstel houder en steek deze er dan weer in terug. Tis even priegelen en 't lukt niet altijd in een keer. Dus wat geduld er bij en dan komt het goed.

@Steven goeie tip.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
bvandewetering
Berichten: 101
Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
Locatie: Venlo

Re: Loc gaat af en toe in staking

Bericht door bvandewetering »

Dank voor alle tips en suggesties, maar het motortje is inmiddels rijp voor de kliko toen ik ontdekte dat het terugplaatsen van de koolborstels onmogelijk is.

De houder voor deze borstels zit als een cilinder over de collector geschoven. Aan de binnenkant in deze cilinder zitten 2 kleine gaatjes. In deze gaatjes moeten dus eerst de veertjes en dan de koolborstels en dan moet het geheel - zonder dat je de koolborstel beide tegelijk op de plaats kunt houden - over de collector worden geschoven.

Ik ga dus vandaag bij Hans een nieuwe motor bestellen.

Met groet,

Ben



Ronaldp
Berichten: 1462
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Loc gaat af en toe in staking

Bericht door Ronaldp »

FidOo schreef: 27 jan 2020 19:15 Ben. Toevallig hier een fleischmann taurus liggen met enigzins hetzelfde gedrag. Hij gaat vanavond open en dan als ik wat wijzer ben geworden dan laat ik het weten.

Wat betreft die koolborstel houders. Deze moet je voorzichtig met een klein schroevendraaiertje richting de Nr 18 op het plaatje duwen. Het is een sorrt koker die in het plastic zit geschoven. Waarschuwing: doe dit niet op een plek met hoogpolig tapijt maar op een schoon werkblad en een schone vloer. Die rot veertjes ben je zo kwijt.

De locomotief waar Joost het over heeft is de locomotief van mij.
Deze had het zelfde probleem.
Was al een keer terug gestuurt naar Fleischman.
Maar probleem bleef.
Joost heeft de locomotief schoon gemaakt.Was niet vuil.
Op de printplaat heeft Joost de 2 weerstanden verwijderd.En overbrugd.Nu rijd die als een zonnetje zijn rondjes.

Mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Onderwerp starter
bvandewetering
Berichten: 101
Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
Locatie: Venlo

Re: Loc gaat af en toe in staking

Bericht door bvandewetering »

Bedankt Ronald voor deze informatie.

Helaas kan het motortje in mijn geval niet meer gerepareerd worden. Ik heb inmiddels bij Hans een nieuwe besteld. Als echter de weerstanden waar je het over hebt de oorzaak van het probleem zijn is alleen een nieuwe motor niet de oplossing.

Ik neem aan dat het gaat om het printplaatje onder de motor. Kun je s.v.p. op bijgaande foto aangeven om welke weerstanden het dan gaat.

Afbeelding

Ik zal je een PB sturen voor eventueel verder contact.

Met groet,

Ben



Ronaldp
Berichten: 1462
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Loc gaat af en toe in staking

Bericht door Ronaldp »

Je hebt een andere printplaat

Mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Onderwerp starter
bvandewetering
Berichten: 101
Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
Locatie: Venlo

Re: Loc gaat af en toe in staking

Bericht door bvandewetering »

Dan is dus de vraag of ik van deze printplaat ook weerstandjes zou moeten overbruggen.

Misschien moet ik hierbij nog opmerken dat het stakingsgedrag iets van de laatste tijd is. De loc heeft tot voor kort zijn rondjes altijd zonder probleem gereden.

Misschien kan Joost uitsluitsel geven?

Met groet,

Ben



brizbo
Berichten: 465
Lid geworden op: 22 nov 2012 19:42
Locatie: België-Laakdal

Re: Loc gaat af en toe in staking

Bericht door brizbo »

Dag,

Omdat ik een loc heb met storing en dezelfde motor als de loc van de topicstarter, wou ik ook even iets melden op dit draadje :)

Heb vorige week een occasieloc gekocht, decoder ingepropt (D en H) en laten rijden.
Ding reed prima!

Volgende dag na kwartiertje rijden blokkeerd ineens de motor. :?

Kap eraf gehaald en gekeken... Als ik gas geef met de controller gaat de motor roken :evil: leuk hoor!

Even de motor wat gedraaid met de vinger, lokje rijd terug. vijf minuten later motor terug vast....

Best iets van de printplaat halen?

Optisch lijkt de lok tip top. Is van 2017 en heeft op een analoge baan gereden...
Afbeelding


Fabrice

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Loc gaat af en toe in staking

Bericht door FidOo »

Ben ik ben bang dat deze weerstanden of spoelen niet dezelfde zijn als die ik bij Ronald zijn lok verwijderd heb.

Wel zitten er op deze printplaat ook condensatoren tussen de motor aansluitingen. Het kan zijn dat deze de motor regeling beïnvloeden. Wel moet ik er bij zeggen dat ik het probleem bij dit type lok niet ken (wat overigens ook voor Ronald zijn lok geldt.)

Het kan dus helpen om deze ontstoring te verwijderen. Om precies te zeggen wat er dan verwijderd moet worden moet ik weten hoe de andere kant van de printplaat er uit ziet en weten wat de motor aansluitingen zijn.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Loc gaat af en toe in staking

Bericht door shoven »

Fabrice, het plaatje is wel erg wazig. Je bent over je limiet bij Photobucket heen. Misschien even als bijlage toevoegen of een andere foto-site gebruiken?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
bvandewetering
Berichten: 101
Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
Locatie: Venlo

Re: Loc gaat af en toe in staking

Bericht door bvandewetering »

Joost,

hier zijn foto's van beide kanten van de printplaat. De aansluitpunten met de motor zijn rood gekleurd.

Afbeelding

Wat ik echter niet begrijp is dat deze in 2016 gekochte loc pas onlangs dit stakingsgedrag toont. Ik heb er nooit eerder problemen mee gehad. Componenten op de printplaat kunnen dan toch niet de oorzaak zijn?

Met groet,

Ben



Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Loc gaat af en toe in staking

Bericht door Debvd »

Motor al gecheckt?

Had dit ook met een lok....ff rechtstreeks stroom op de motor gezet.... hierna probleem weg....(zal motor toch nog een keer moeten schoonmaken ) maar mischien dat dit helpt?



Onderwerp starter
bvandewetering
Berichten: 101
Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
Locatie: Venlo

Re: Loc gaat af en toe in staking

Bericht door bvandewetering »

Hallo,
Ik heb de motor al eens uitgebouwd en er rechtstreeks stroom opgezet (zie mijn eerste bericht in dit draadje). Dit was echter niet de oplossing.

Met groet,

Ben



FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Loc gaat af en toe in staking

Bericht door FidOo »

Ben. Typisch probleem bij deze lok is dat deze veel te veel geolied is. Hierdoor lijdt dit ook tot dat rare gedrag van de motor en dat kan pas later zich vertonen. Dat zou nog een oorzaak kunnen zijn. Ik zou eerst dat nieuwe motortje afwachten en inbouwen voordat we dingen van de printplaat gaan verwijderen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Loc gaat af en toe in staking

Bericht door FidOo »

Ben. Als extra tip kreeg ik toch nog door dat je beter de condensatoren kunt verwijderen. Dit zijn op het onderste plaatje de 3 componenten boven elkaar. Onder en boven de 2 kleine en in het midden de wat grotere.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

brizbo
Berichten: 465
Lid geworden op: 22 nov 2012 19:42
Locatie: België-Laakdal

Re: Loc gaat af en toe in staking

Bericht door brizbo »

Beste,


Ik heb daarstraks de loc (fleischmann 723606 ) open gehad voor inspectie.

De kooltjes voelden vet aan, deze heb ik afgekuist met een wattenstaafje net zoals de collector.
Nadien de loc op dcc stroom gezet en dit resulteerde direct in rook en vonken in de motor.

Decoder verwijderd, analoge stekker teruggeplaatst en even geprobeerd met de klassieke transfo.
Na even volle gas te geven vertrok de loc met vonken om enkele seconden later terug normaal te rijden zonder vonken...


Terug decoder ingestoken, loc rijd normaal tot hij na enkele minuten zichtbaar weerstand krijgt, de verlichting blijft ononderbroken branden.
De loc krijgt zoveel weerstand dat hij tot stilstand komt.

Ik ga ervan uit dat er iets scheelt met de print in samenwerking met de decoder.
In het verleden meermaals meegemaakt met minitrix en hobbytrain locs.


Afbeelding


@ Joost: aan de onderkant van de print zit geen electronica.


Fabrice
Plaats reactie