Verkanting in bogen leggen?

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Allan1910
Berichten: 66
Lid geworden op: 28 mei 2018 11:40
Locatie: Rotterdam

Verkanting in bogen leggen?

Bericht door Allan1910 »

Hallo, ik wil op mijn baan een wijde verkantende boog leggen. Nu vraag ik mij af hoe ik dit het beste kan doen. Ik ga Fleischmann flexrails met bedding gebruiken.
Ik heb er een foto bij gedaan als voorbeeld:
Afbeelding


Hallo, een Franse N-spoorder hiero met een Franse baan in aanbouw.
Mvg ;)
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1824
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Verkanting in bogen leggen?

Bericht door OBBinN »

Domburg (DTS) levert tegenwoordig verkantingsplaatjes naar wens. Echter kan je ook sateprikkers of elektra draad gebruiken wat je aan 1 kant onder de biels legt. Chris (Tauernbahn) heeft ook verkanting op zijn baan toegepast, misschien even zijn topic doorspitten.. Zeker als je zelf gaat ballasten zijn er mogelijkheden zat ;-)


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Verkanting in bogen leggen?

Bericht door Wim H »

Ik zou er strookjes polystyreen onder leggen. Dat is het eenvoudigste (en goedkoopst). Niet te dik, max 1 mm. In het echt is de verkanting max 180 mm, dus 1 mm in schaal N. Electradraad kan ook, maar dat is al snel dikker dan 1 mm.
Zelf heb ik strookjes van 0.3 mm gebruikt, wat een hele subtiele verkanting geeft.
Groet, Wim



TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Verkanting in bogen leggen?

Bericht door TonN »

Verkanting is een heel moeilijk begrip, ook bij het grootbedrijf. Verkanting werkt namelijk alleen goed als de treinen dezelfde snelheid hebben. Komt een trein stil te staan in een boog met verkanting, heb je kans dat de flenzen tegen de binnenste rail komen, met extra slijtage tot gevolg. Doe je te weinig verkanting, komen de flenzen tegen de buitenste rail aan.
Bij het modelspoor heb je als extra probleem dat de bogen zo krap zijn dat wagens wel naar binnen getrokken kunnen worden. Verkanting maakt dat probleem nog groter. Doe dus voorzichtig en subtiel en niet zoals op het plaatje.
Je hebt bij bruna/primera ook leuke vellen wat dikker papier. Kan je er ook onder leggen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Allan1910
Berichten: 66
Lid geworden op: 28 mei 2018 11:40
Locatie: Rotterdam

Re: Verkanting in bogen leggen?

Bericht door Allan1910 »

Bedankt voor de antwoorden, ik ga maar eens kijken wat ik ervan kan maken :)


Hallo, een Franse N-spoorder hiero met een Franse baan in aanbouw.
Mvg ;)
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Verkanting in bogen leggen?

Bericht door Jeroen »

Gewoon een (decoder)draadje eronder. Niks geen flauwekul met 3D geprinte strips waar je op moet wachten ofzo. Stuk karton kan ook, maar dat duurt langer, want knippen of snijden.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Verkanting in bogen leggen?

Bericht door Wim H »

TonN schreef: 03 feb 2020 04:40 ...Bij het modelspoor heb je als extra probleem dat de bogen zo krap zijn dat wagens wel naar binnen getrokken kunnen worden. Verkanting maakt dat probleem nog groter. Doe dus voorzichtig en subtiel en niet zoals op het plaatje.
Helemaal mee eens, ik zou het niet te sterk maken. Het hangt ook erg sterk van de boogstraal af. Bij krappe bogen (R2-R3) zou ik het niet toepassen vanwege wat Tom al aangeeft: voor je het weet trek je de trein van de rails.
In model heeft verkanting absoluut geen nut, het is puur voor het natuurlijke gezicht dat ik het toepas. Op mijn eigen baantje heb ik een hele lichte verkanting (0.3 mm) genomen. De straal van de boog is hier ongeveer 3 m, dus een hele flauwe boog. De verkanting is subtiel maar wel zichtbaar als er een trein over rijdt. Een beetje meer verkanting (0.6 mm of zo) zou trouwens nog wel kunnen:
Afbeelding
SAM_7373 by Wim Hesselink, on Flickr
TonN schreef: 03 feb 2020 04:40 Je hebt bij bruna/primera ook leuke vellen wat dikker papier. Kan je er ook onder leggen.
Zelf heb ik oude kartonnen visitekaartjes gebruikt. Pas wel op dat het karton kan gaan zwellen bij het ballasten. Het kan wel, maar verzegel het eerst met een beetje lak (of watervaste houtlijm).
Groet, Wim



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Verkanting in bogen leggen?

Bericht door FidOo »

Ik heb gewoon 2 verschillende hoogtes kurk gebruikt. Alles ligt op 3mm en in de bochten heb ik half 2mm half 3mm liggen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Verkanting in bogen leggen?

Bericht door martindomburg »

Iedereen doet het zo op zijn eigen manier, belangrijkste is dat het resultaat van de methode bereikt wat je zelf mooi vind.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Pleun
Berichten: 203
Lid geworden op: 09 aug 2013 18:16

Re: Verkanting in bogen leggen?

Bericht door Pleun »

Als ik het goed heb heeft Kato zelfs verkante rails in het assortiment bij het dubbelsporige hoge snelheidsspoor.


Plaats reactie