Vraagje modulebouw

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rvi
Berichten: 131
Lid geworden op: 15 mei 2012 12:04
Locatie: Waddinxveen

Vraagje modulebouw

Bericht door Rvi »

Ik bouw mijn baan in 4 modules, mocht het er ooit van komen dan kunnen de delen door het trappengat naar beneden.
De modules schroef ik bij de start van de bouw direct tegen elkaar om een mooi geheel te krijgen.
Nu vraag ik me af hoe ik ervoor kan zorgen dat de modules niet per ongeluk aan elkaar vast komen te zitten, met bijvoorbeeld het verlijmen van de ballast.
Ik heb het idee om de naden te voorzien van tape, maar misschien zijn er veel betere methodes.


M.v.g., Rob van Iperen

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Vraagje modulebouw

Bericht door tv_man »

Het idee van het plakken van tape in de naden, vooral daar waar er een risico is dat er per abuis lijm in terechtkomt, is een goeie. Zeker wanneer het de bedoeling is dat het mogelijk ooit uit elkaar gehaald gaat worden (in plaats van regelmatig omdat het ergens anders tentoongesteld moet worden) kan de tape ook de naden verbergen (geen zichtbare naden van 0,5mm waar je je aan moet ergeren) Als het dan uit elkaar moet netjes lossnijden. En verder een beetje voorzichtig werken bij het ballasten, net zoals in de buurt van wissels. En mocht er een beetje lijm tussen modules komen zijn ze doorgaans wel los te krijgen.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Vraagje modulebouw

Bericht door maarten »

Huishoudfolie is ook een goede keus, dat plakt bijna nergens permanent aan. En je kunt het er redelijk makkelijk tussen uit peuteren waar het (per ongeluk) zichtbaar is. En het is natuurlijk lekker dun. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2192
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Vraagje modulebouw

Bericht door traiNiac »

Huishoudfolie werkt inderdaad goed


Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Vraagje modulebouw

Bericht door mini rijder »

De koppen insmeren met vaseline voor je de modules aan elkaar schroeft. De vaseline werkt dan als losmiddel.
En heb je geen vaseline, autowax of bijenwas werkt ook.

Groetjes: Robby


Plaats reactie