Wat is het verbruik van boekbinderslijm?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Herintreder
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 sep 2017 11:00
Locatie: Huizen (N-H)

Wat is het verbruik van boekbinderslijm?

Bericht door Herintreder »

Ik heb na het bestuderen van diverse forums inmiddels besloten om kurk van 2mm als ondergrond te gaan gebruiken en deze net als de rails te lijmen met boekbinderslijm.
Nu vraag ik mij alleen nog af of iemand ervaring heeft met het verbruik van deze lijm. Ligt dit inderdaad rond de 200 gram per m2 zoals sommige fabrikanten aangeven of kan het wat zuiniger in ons "vakgebied"? ;)
En pas je het onverdund toe of moet er wat water bij (heeft uiteraard ook weer invloed op het verbruik) :?:

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groeten,
Jan



Marco66
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 mar 2018 09:15
Locatie: Wognum

Re: Wat is het verbruik van boekbinderslijm?

Bericht door Marco66 »

Hoi Jan,

ik gebruik het onverdund om de rails en kurk mee vast te leggen, als je het voor ballasten gebruikt dan wel in de verhouding 2 delen water en 1 deel lijm gebruiken.
Meestal koop ik een pot van 1000 gram, het is best lang houdbaar en ik gebruik het ipv houtlijm omdat het flexibeler blijft en met water toch redelijk goed te verwijderen is. Of het precies 200 gram de meter is, geen idee, maar beter goed dan zuinig en achteraf je kurk zien los komen.
Voor 15 euro kan ik behoorlijk wat vastlijmen ( bij de lokale handel gekocht), en anders gewoon een nieuwe pot, want de meeste kosten van onze hobby stijgen daar ver bovenuit.

Groeten Marco.


Groeten Marco

Onderwerp starter
Herintreder
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 sep 2017 11:00
Locatie: Huizen (N-H)

Re: Wat is het verbruik van boekbinderslijm?

Bericht door Herintreder »

Helemaal mee eens Marco, dit zal één van de mindere kostenposten gaan worden :lol:
Ik wilde alleen voorkomen dat ik teveel zou kopen en dan achteraf een groot deel ongebruikt moet weggooien (duurzaamheid gaat ook op hobby gebied zijn intrede doen ;) ).
Maar als het lang houdbaar is, dan is dat probleem ook opgelost.
Bedankt voor je heldere en volledige antwoord.

Groeten Jan.


Plaats reactie