Welke rails

Vraag maar raak!

Onderwerp starter
Mathijs
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 feb 2020 08:12

Re: Welke rails

Bericht door Mathijs »

rjvanhouten schreef: 19 mar 2020 18:11
Mathijs schreef: 19 mar 2020 17:49 Dank voor je antwoord. In praktijk is het leggen van Peco 55 rails dus net zo gemakkelijk als Minitrix en Fleischmann? Ik ben trouwens al bij de sponser langs geweest 2 weken geleden in Lochem voor informatie. Maar toen ging het voornamelijk over digitale keuze. Ik heb net even gezocht op de site van de sponsor, maar er komen geen hits op "railmallen"
Nou Mathijs, zó ver zou ik nu óók weer niet durven gaan: het secuur leggen van flexrail vergt wel iets meer inspanning dan slechts het ineen schuiven van voorgevormde rails, maar met een beetje meer moeite bereik je een minstens zo fraai resultaat.

En als je op dit linkje klikt, kom je als het goed is bij de TrackSetta railmallen uit... ;)

Groet,
Robert Jan
Dank je wel Robert Jan. Ik heb ze gevonden op de site. Nu snap ik het systeem 😋. Met de hand lijkt het me niet te doen om die bochten te maken. Dus die railmallen zijn dan een uitkomst.



FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Welke rails

Bericht door FidOo »

Ik vind het leggen van flex rails en wissels van peco code 55 wel wat lastiger als bijvoorbeeld rails van trix of fleischmann en roco.
Maar ik vind dat het niet heel veel moeilijker is en dat het de moeite waard is.

Maar misschien gewoon eens beginnen met de normale rails en daar eens een oefen baantje mee maken.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: Welke rails

Bericht door rjvanhouten »

Mathijs schreef: 19 mar 2020 21:28 Dank je wel Robert Jan. Ik heb ze gevonden op de site. Nu snap ik het systeem 😋. Met de hand lijkt het me niet te doen om die bochten te maken. Dus die railmallen zijn dan een uitkomst.
Mocht de juiste maat er nou niet bij zitten (TrackSetta wordt maar in een beperkt aantal radiussen geproduceerd) dan zou je ook nog kunnen kijken naar SweepSticks van de Canadese firma Fast Tracks, die een ruimer sortering aan boogwijdten levert.

Groet,
Robert Jan


Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Welke rails

Bericht door shoven »

Mathijs schreef: 19 mar 2020 21:28 Met de hand lijkt het me niet te doen om die bochten te maken. Dus die railmallen zijn dan een uitkomst.
Nou, dat valt wel mee hoor. Gewoon met een ouderwets potlood (evt. met wat hulp van een touwtje) je boog tekenen en daar vervolgens je rails netjes langs leggen. Super simpel, en werkt als een trein.
Met die mallen zit je vast aan standaard bogen, en daarnaast: een potlood is een stuk goedkoper. ;)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Mathijs
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 feb 2020 08:12

Re: Welke rails

Bericht door Mathijs »

shoven schreef: 19 mar 2020 22:57
Mathijs schreef: 19 mar 2020 21:28 Met de hand lijkt het me niet te doen om die bochten te maken. Dus die railmallen zijn dan een uitkomst.
Nou, dat valt wel mee hoor. Gewoon met een ouderwets potlood (evt. met wat hulp van een touwtje) je boog tekenen en daar vervolgens je rails netjes langs leggen. Super simpel, en werkt als een trein.
Met die mallen zit je vast aan standaard bogen, en daarnaast: een potlood is een stuk goedkoper. ;)
Dank je wel Steven. Ik zal idd eens beginnen op deze manier. Wie weet gaat het makkelijker dan ik denk en scheelt het idd weer een hoop geld.



Onderwerp starter
Mathijs
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 feb 2020 08:12

Re: Welke rails

Bericht door Mathijs »

FidOo schreef: 19 mar 2020 22:25 Ik vind het leggen van flex rails en wissels van peco code 55 wel wat lastiger als bijvoorbeeld rails van trix of fleischmann en roco.
Maar ik vind dat het niet heel veel moeilijker is en dat het de moeite waard is.

Maar misschien gewoon eens beginnen met de normale rails en daar eens een oefen baantje mee maken.
Dank voor de tip Joost. Ik ga het gewoon proberen. Als het echt niet lukt dan gooi ik het wel weer op het forum 😋


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Welke rails

Bericht door Hube »

Mathijs,
Ik wil je niet weer aan het twijfelen brengen maar wat nog niet vermeld is, is dat voor flex rails je ook een dremel, of zo iets, nodig hebt om de rails op lengte te zagen en de meeste van ons solderen de flex rails aan elkaar. Als je een snel begin wilt maken met deze hobby dan kun je ook kiezen voor een beginnetje met standaardrails en kun je snel gaan experimenteren met digitaal rijden. Peco 55 is veel mooier maar ook een stuk moeilijke om me te werken.
Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Onderwerp starter
Mathijs
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 feb 2020 08:12

Re: Welke rails

Bericht door Mathijs »

Hube schreef: 20 mar 2020 10:38 Mathijs,
Ik wil je niet weer aan het twijfelen brengen maar wat nog niet vermeld is, is dat voor flex rails je ook een dremel, of zo iets, nodig hebt om de rails op lengte te zagen en de meeste van ons solderen de flex rails aan elkaar. Als je een snel begin wilt maken met deze hobby dan kun je ook kiezen voor een beginnetje met standaardrails en kun je snel gaan experimenteren met digitaal rijden. Peco 55 is veel mooier maar ook een stuk moeilijke om me te werken.
Groetjes,
Gerard
Dank je wel Gerard. Daar heb ik zeker wat aan. Als ik dit zo lees is het beter dat ik met “normale” rails ga beginnen.


Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 460
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Welke rails

Bericht door jeemka »

Mijn - behoorlijk grote - baan bestaat vrijwel geheel uit Minitrix rails en klapwissels. Dat rijdt gewoonlijk prima. Wel let ik bij het leggen er op dat de lasjes goed klemmend aansluiten. Ook vind ik de zichtbare wisselaandrijvingen geen probleem. Die krijgen bij het ballasten wel een paar steentjes en een kleurtje mee. Bij het rijden van een route laat iTrain gezellig een serie wissels omklappen, gezellig.
Soms lijkt het wel of Peco55 en onderbaanse servo's het summum zijn. Dat is inderdaad heel fraai, maar mijn ambitie ligt niet zo hoog.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu

Onderwerp starter
Mathijs
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 feb 2020 08:12

Re: Welke rails

Bericht door Mathijs »

jeemka schreef: 20 mar 2020 18:48 Mijn - behoorlijk grote - baan bestaat vrijwel geheel uit Minitrix rails en klapwissels. Dat rijdt gewoonlijk prima. Wel let ik bij het leggen er op dat de lasjes goed klemmend aansluiten. Ook vind ik de zichtbare wisselaandrijvingen geen probleem. Die krijgen bij het ballasten wel een paar steentjes en een kleurtje mee. Bij het rijden van een route laat iTrain gezellig een serie wissels omklappen, gezellig.
Soms lijkt het wel of Peco55 en onderbaanse servo's het summum zijn. Dat is inderdaad heel fraai, maar mijn ambitie ligt niet zo hoog.
Dank voor je reactie Jaap. Ik denk dat ik op dezelfde golflengte zit als jou. Ik ga gewoon beginnen met mijn oude minitrix materiaal gecombineerd met een nieuwe fleischmann set want ik wil wel graag de multimaus met de Z21.


Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Welke rails

Bericht door Alro »

Alhoewel ik als starter gekozen heb voor peco denk ik dat dit voor jou een goede keus is daar je je toch een stuk zekerder voelt met minitrix/fleischmann rails. Veel succes met je baan.



Onderwerp starter
Mathijs
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 feb 2020 08:12

Re: Welke rails

Bericht door Mathijs »

Alro schreef: 21 mar 2020 02:33 Alhoewel ik als starter gekozen heb voor peco denk ik dat dit voor jou een goede keus is daar je je toch een stuk zekerder voelt met minitrix/fleischmann rails. Veel succes met je baan.
Dank je wel Ronald. Mezelf kennende lijkt me dat inderdaad het verstandigst. Voor deze discussie wilde ik echt nog met Peco beginnen maar na alle tips en adviezen lijkt me minitrix / fleischmann toch echt het beste. Vandaag maar weer verder werken aan m’n baanplan 😊


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Welke rails

Bericht door Nico Essers »

Ik snap je twijfel over flex-rails maar dat kun je pas bevestigen als je er echt mee gewerkt hebt. Ik zou je aanbevelen om een paar stukken flex te kopen en ermee aan de slag te gaan en dan pas te beslissen waar je je geld aan uit geeft. Het maakt het leggen van je baan echt een stuk gemakkelijker.
1 flex van 90 cm vervangt zomaar bijna 9 vaste rail stukken van bijvoorbeeld Minitrix. Dat zijn dus 8 rail overgangen met raillasjes die ieder op zich problemen kunnen veroorzaken met stoom doorgifte. Het op lengte maken van de flex kan ook met een klein ijzerzaagje, daar heb je niet meteen een dremel voor nodig. Ook ik had mijn twijfels hierover toen ik begon en heb al mijn bochten met Peco Setrack gelegd (vergelijkbaar met Minitrix). Dat bleek uiteindelijk veel meer werk omdat uiteindelijk ieder apart rail stuk voorzien moest worden van voedingsdraden. Daarom worden veel raillasjes gesoldeerd aan de rails. Nu weet ik beter en komt er alleen nog flex op mijn volgende baan.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
Mathijs
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 feb 2020 08:12

Re: Welke rails

Bericht door Mathijs »

Nico Essers schreef: 21 mar 2020 11:53 Ik snap je twijfel over flex-rails maar dat kun je pas bevestigen als je er echt mee gewerkt hebt. Ik zou je aanbevelen om een paar stukken flex te kopen en ermee aan de slag te gaan en dan pas te beslissen waar je je geld aan uit geeft. Het maakt het leggen van je baan echt een stuk gemakkelijker.
1 flex van 90 cm vervangt zomaar bijna 9 vaste rail stukken van bijvoorbeeld Minitrix. Dat zijn dus 8 rail overgangen met raillasjes die ieder op zich problemen kunnen veroorzaken met stoom doorgifte. Het op lengte maken van de flex kan ook met een klein ijzerzaagje, daar heb je niet meteen een dremel voor nodig. Ook ik had mijn twijfels hierover toen ik begon en heb al mijn bochten met Peco Setrack gelegd (vergelijkbaar met Minitrix). Dat bleek uiteindelijk veel meer werk omdat uiteindelijk ieder apart rail stuk voorzien moest worden van voedingsdraden. Daarom worden veel raillasjes gesoldeerd aan de rails. Nu weet ik beter en komt er alleen nog flex op mijn volgende baan.
Ik zal idd een paar flex rails los kopen om mee te werken. Ik zie ook van fleischmann flex rails voorbij komen. Is dat niet handiger om te gebruiken ? Of is Peco echt een stuk beter?


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Welke rails

Bericht door Nico Essers »

Ik had 2 stuk minitrix flex en dat beviel totaal niet. Deze rails was zo stug dat hij steeds terug veerde naar recht. Daarom had ik de Setrack gekocht en peco flex voor de rechte stukken.
Peco is in mijn ervaring inderdaad een stuk flexibeler en laat zich mooi vormen. Ik zou je Peco adviseren.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
Mathijs
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 feb 2020 08:12

Re: Welke rails

Bericht door Mathijs »

Nico Essers schreef: 21 mar 2020 12:07 Ik had 2 stuk minitrix flex en dat beviel totaal niet. Deze rails was zo stug dat hij steeds terug veerde naar recht. Daarom had ik de Setrack gekocht en peco flex voor de rechte stukken.
Peco is in mijn ervaring inderdaad een stuk flexibeler en laat zich mooi vormen. Ik zou je Peco adviseren.
Ik zal er eens 3 of 4 bestellen bij onze sponsor 😊. Zijn er miss instructie filmpjes op YouTube die helpen bij het leggen Peco? Ik heb net gezocht op YouTube maar kan niet heel veel vinden (alleen iemand die met een houten draai ding werkt).



Ronaldp
Berichten: 1469
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Welke rails

Bericht door Ronaldp »



Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 460
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Welke rails

Bericht door jeemka »

Op enkele plaatsen, vooral voor lange stukken, gebruik ik ook flex rails. Van Minitrix zijn ze inderdaad stug, maar ook heb ik nog oude Roco rails, die buigen wel prettig.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu

Rick
Berichten: 1623
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Welke rails

Bericht door Rick »

Nico Essers schreef: 21 mar 2020 11:531 flex van 90 cm vervangt zomaar bijna 9 vaste rail stukken van bijvoorbeeld Minitrix.
Sterker nog, het vervangt wel 30 stukken rechte rails als je uitgaat van de kortste rechte stukken. :o Er zijn ook langere rechte rails beschikbaar.
jeemka schreef: 21 mar 2020 12:48 Op enkele plaatsen, vooral voor lange stukken, gebruik ik ook flex rails. Van Minitrix zijn ze inderdaad stug, maar ook heb ik nog oude Roco rails, die buigen wel prettig.
Van Minitrix weet ik het niet maar Roco heeft stugge en soepele flexrails in het assortiment gehad, bedoeld voor bogen en rechte stukken.

Zelf gebruik ik rails van Roco/Fleischmann en Minitrix, de flexrails liggen alleen op rechte stukken omdat ik de standaard bogen goed genoeg vind en ik geen zin had om me in Peco-wissels te verdiepen (en er was nog veel rails van Roco aanwezig).



WimR
Berichten: 212
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Welke rails

Bericht door WimR »

Is het niet zo dat Roco en Fleischmann samen zijn gegaan en dat al het N materiaal van Roco nu onder Fleischmann wordt verkocht.
Als dat zo is dan zijn de Fleischmann rails zonder bedding de oude Roco rails.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: Welke rails

Bericht door rjvanhouten »

Mathijs schreef: 21 mar 2020 12:34 Zijn er miss instructie filmpjes op YouTube die helpen bij het leggen Peco? Ik heb net gezocht op YouTube maar kan niet heel veel vinden (alleen iemand die met een houten draai ding werkt).
Dan zoek je niet goed. Probeer het eens met de woorden 'peco n gauge flexi track'.
(Overigens is 'n gauge' niet persé noodzakelijk. De werkwijze is hetzelfde voor H0.)

Groet,
Robert Jan


Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com

Onderwerp starter
Mathijs
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 feb 2020 08:12

Re: Welke rails

Bericht door Mathijs »

Ik heb al de het YouTube filmpje bekeken dat Ronald gedeeld had. Ik zie dat ze gewoon met de hand gevormd worden, dus dat ziet er wel makkelijk uit. Ik wil een lange baan maken aangezien ik graag een loc met veel rijtuigen zie rijden. Voor die lengte stukken zal ik dan wat flexrails gebruiken. Ik koop gewoon een paar van Peco en van Fleischmann en dan zie ik wel wat ik het prettigst vind werken. Verder wil ik iedereen bedanken voor de reacties. Erg fijn om te zien dat iedereen zo bereid willend is om mee te denken


Gebruikersavatar

geertvt
Berichten: 276
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Welke rails

Bericht door geertvt »

Ik ben 1,5 jaar geleden weer begonnen met modelspoor en ben gestart met Fleischmann Rails zonder bedding. Makkelijk, stevig en rijdt prima.
Daarna begonnen met wat flexrails. Er is een wat vastere/starre en een soepele/zeer flexibele rails te koop (nummer 22000 en 22001).
Spannend om voor het eerst met een Dremel stukken rails te zagen, maar dat ging al snel veel beter.
De rails voldoet prima, is ruim voorhanden online en in modelspoorwinkels.
Succes met je keuze!


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje

Onderwerp starter
Mathijs
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 feb 2020 08:12

Re: Welke rails

Bericht door Mathijs »

geertvt schreef: 21 mar 2020 14:07 Ik ben 1,5 jaar geleden weer begonnen met modelspoor en ben gestart met Fleischmann Rails zonder bedding. Makkelijk, stevig en rijdt prima.
Daarna begonnen met wat flexrails. Er is een wat vastere/starre en een soepele/zeer flexibele rails te koop (nummer 22000 en 22001).
Spannend om voor het eerst met een Dremel stukken rails te zagen, maar dat ging al snel veel beter.
De rails voldoet prima, is ruim voorhanden online en in modelspoorwinkels.
Succes met je keuze!
Als ik op fleischmann 22001 zoek vind ik niks qua flexrails. Neem aan dat je die vastere/starre rails gebruikt voor de rechte stukken?


Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Welke rails

Bericht door Alro »



Plaats reactie