Verschillen tussen normale en compact Minitrix transformator voor wissel aansturing?

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Verschillen tussen normale en compact Minitrix transformator voor wissel aansturing?

Bericht door Sibbesuisje »

Vraagje over de Minitrix transformator met betrekking tot wissel aansturen (de stroomvoorziening hiervan).
Ik gebruik een transformator als extra stroombron voor de wissels, terwijl ik verder digitaal rij (met de Z21).
Ik heb twee transformatoren van Minitrix welke ik hiervoor kan gebruiken. De eerste is een compakt-vario versie, een kleinere versie, en de tweede is een 'normale' welke een stuk groter en zwaarder is.
Er zit wat verschil in de stroom voorziening .
Compact: sec 1: 0-12V, en 6VA; sec 2: 13.8V, en 6VA
Normale: sec 1: 0-14V, en 14VA; sec 2: 14V, en 14VA

Omdat ik alleen wissels (Minitrix en Fleischmann) en dergelijke aanstuurt, plus slechts een 3 tal seinen, zou ik denken dat de compact versie voldoende is, maar mijn kennis van electra is nogal beperkt, dus is dat wel zo? Of is de zwaardere versie aan te raden?

Alvast bedankt voor de feedback!


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 574
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Verschillen tussen normale en compact Minitrix transformator voor wissel aansturing?

Bericht door fenix »

Hallo Sander,

De kleine levert maximaal 500mA per uitgang.Dat is voor een wisselaandrijving genoeg om er 1 tegelijk om te zetten. Zet je er nog een paar seinen bij, wordt het wat krap om alles genoeg stroom te geven. Als je ze beide beschikbaar hebt, zou ik voor de zwaardere gaan. Je bespaart wat potentiele warmte ellende. Met de kleine kun je jezelf nog wat ruimte geven door de seinen en de wissels op de verschillende uitgangen aan te sluiten, maar als het zo krap is en je hebt de zwaardere beschikbaar, zou ik niet eens de moeite nemen om de kleine te gebruiken.

succes, Fenna


Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Verschillen tussen normale en compact Minitrix transformator voor wissel aansturing?

Bericht door Frank_N »

Sibbesuisje schreef: 21 mar 2020 15:02 alleen wissels (Minitrix en Fleischmann) en dergelijke aanstuurt, plus slechts een 3 tal seinen,
De kleine trafo levert 0,5 Ampere, de grote 1Ampere.
De Minitrixwissels trekken tot wel 1Amp. Ze zullen beslist omgaan met 0,5 Amp, maar je snapt wel dat 1Amp beter geschikt is.
De seinen (Fleischmann heb ik ooit gemeten) trekken tot 0,3 Amp dus dat is al helemaal geen probleem.

Als je nu meerdere wissels tegelijk om gaat zetten, word het anders....Tel het aantal wissels bij elkaar op, en je zult zien dat het voor 1Ampere uit 1trafo snel te veel wordt.

Er zijn digitale systemen waarbij dat seqentieel gebeurd, dus snel achter elkaar en dan is er ook niets aan de hand.

Een analoge manier om veel wissels tegelijk te schakelen kan met bv een CDU. Capacitor discharge unit.
(condensator ontladings unit) Je gebruikt dan per wisselspoel 1 zo'n unit die vanuit de wisselspanning word opgeladen. zodra je nu schakeld gaat de stroom uit de condensator door de wisslspoel, en gaat om. Bijkoment voordeel is dat het prakties onmogelijk is dat de spoel nog zal doorbanden.
Nog mooier kan het door die units aan te sturen via een diode matrix, zodat je met 1 druk op de knop komplete wisselstraten kunt omzetten.Na een paar seconden zijn de condensatoren weer opgeladen, en kan er opnieuw "gevuurd) worden.8-)
Het is misschien ouderwets, maar er zijn taloze modelbanen die altijd nog zo werken.


Groet van Frank
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Verschillen tussen normale en compact Minitrix transformator voor wissel aansturing?

Bericht door Sibbesuisje »

Bedankt Fenna en Frank voor de informatie! Duidelijk dus dat ik de zwaardere het best kan gebruiken. Het leuke aan de Z21 App is dat je routes kan instellen en dan zet het systeem een aantal wissels tegelijk om, wat dus een probleem kan geven bij onvoldoende Ampère.


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Verschillen tussen normale en compact Minitrix transformator voor wissel aansturing?

Bericht door Hube »

Je kunt bij de Z21 app de wissels ook achter elkaar laten omgaan i.p.v. tegelijk. Is ook veel mooier.
Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Verschillen tussen normale en compact Minitrix transformator voor wissel aansturing?

Bericht door Frank_N »

Dat is precies wat ik bedoelde ;)
Als je dan ook nog schakelversterkers gebruikt, kan dat ook met een kleine trafo 8-)


Groet van Frank
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Verschillen tussen normale en compact Minitrix transformator voor wissel aansturing?

Bericht door Sibbesuisje »

Hube, Frank, bedankt, dat in serie laten omschakelen via de App zal ik nog eens verder uitzoeken!


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Plaats reactie