Isolatie

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
hassie60
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 jun 2019 16:21

Isolatie

Bericht door hassie60 »

Hallo allemaal.

Allereerst blijf allemaal gezond.

In de opbouw van mijn nieuwe baan,ben ik van plan om isolatie toe te passen.
Ik heb de gedachte om piepschuimplaten aan de onderzijde van de plaat te gaan aanbrengen.
Er gaan namelijk best wel veel treintjes rijden.
Ik heb bij de opbouw van de baan,er min of meer rekening mee gehouden.
Ik heb de plaat om de 30 cm met balken aan het onderstel=vastgeschroefd.
Is het idee van piepschuim platen een idee?
Kurk onder de rails vind ik geen optie (te duur ).
Hout is toch wel een aardige klankkast .

Gr Hans


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Isolatie

Bericht door Michiel »

Piepschuim isoleert helemaal niet accoustisch. Het heeft geen enkele geluidsdempende meerwaarde. XPS evenmin. Beide interessant om lichtgewicht volumes te creeren maar om geluid te dempen helpen ze niet.

Wat wel helpt zijn taaiere en zwaardere materialen: kurk (tussen rails en plaat), bitume-matten (ook onderaan tegen de rijplaat), rubbermatten (tussen rails en rijplaat), of die speciale geluidswerende onderrailsstroken. In de autohandel vind je die zware bitume isolatieplaten die je onder de baan tegen de rijplaat kan kleven. Kurk, schuim- en rubbermatten zijn enkel efficient wanneer als mat tussen rails en rijplaat wordt gebruikt. Wanneer je bitumeplaten onderaan tegen de rijplaat kleeft, heb je wel extra problemen met bedrading en toestellen (wisselaandrijvingen).

Vermijd dan ook om rails te nagelen, schroeven of the nieten. Kleef de rails op de isolatie. (puntjes houtlijm is prima, gebruik dan wateroplosbare want dan kan je de rails later zonder schade weer los weken)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Plaats reactie