Locomotiefje doet vreemd

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Tom14
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 apr 2020 15:28

Locomotiefje doet vreemd

Bericht door Tom14 »

Hallo allemaal!

Omdat ik het hele corona-gebeuren wat afleiding in huis zoek, leek het me leuk om na 20 jaar m’n modeltreintjes maar weer eens van zolder gehaald.

Nieuwe tafel gemaakt, flink wat rails bijgekocht en ben nu heerlijk avonden aan het prutsen.

Echter, een van de lokjes (een Minitrix 2066) heeft de geest gegeven. Het motortje vonkt/gloeit behoorlijk bij de koolborsteltjes en hij draait niet. Ik heb er een ander motortje ingezet maar ook dat werkt niet.

Soms maakt ‘ie kortsluiting en/of de andere treintjes gaan ineens langzamer lopen wanneer ik hem op de baan zet.

Weet iemand wat dit kan zijn?


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Locomotiefje doet vreemd

Bericht door Bjor »

Tom,

Grote kans dat het vet hard geworden is en/of dat vuil, stof en oxydatie zich meester hebben gemaakt van het motortje.
Kun je een fotootje van de motor plaatsen?
Haal de koolborstels er uit en maak het motortje voorzichtig schoon in een badje met wasbenzine. Met korrel 600 zo nodig de collector weer blank schuren als die zwart is geworden. Ook evt zwarte koolstof tussen de spleetjes in de collector weghalen met een kaasprikkertje. (Voorzichtig!)
Speldepuntje olie op het motorlagertje en een beetje Roco vet op de tandwieltjes.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
Tom14
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 apr 2020 15:28

Re: Locomotiefje doet vreemd

Bericht door Tom14 »

Hoi Ben,

Dank voor je antwoord! Kan ik gewoon die borstels en veertjes eruit halen en hem dan in een badje wasbenzine mikken?

En is het niet toevallig dat ‘ie met twee verschillende motortjes hetzelfde doet? Kan het niet aan het condensatortje dat ook op het locomotiefje zit liggen?

(Ik heb echt vrij weinig verstand van elektrotechniek merk ik).

Het tweede motortje heb ik bewust gekocht omdat ik de eerste ook niet zo mooi vond lopen.

Ik ben morgen in de gelegenheid foto’s te maken.

Groet, Tom


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Locomotiefje doet vreemd

Bericht door Bjor »

Tom14 schreef: 13 apr 2020 19:09 is het niet toevallig dat ‘ie met twee verschillende motortjes hetzelfde doet?
Inderdaad. Als ik je eerste bericht leest heeft hij wel even goed gereden. Dan zou er ook iets tussen de tandwieltjes gekomen kunnen zijn. Heb je daar al naar gekeken? Als de motor er uit is, zou je de wieltjes met een klein beetje weerstand van de tandwieltjes met de hand moeten kunnen verdraaien.
(Maar doe dit NOOIT als de motor er nog inzit; dan mol je het wormwiel. D.i. de "wokkel" op de motor as.)

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
Tom14
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 apr 2020 15:28

Re: Locomotiefje doet vreemd

Bericht door Tom14 »

Ja, ik was niet volledig inderdaad. Hij reed eerst wel en gaf ineens de geest.

Het motortje draait nu ook niet als ik hem er half uit heb, dat wil zeggen; wel aangesloten op alles, maar met het wormwiel los van de tandwielen. Daarom denk ik dat het aan dat condensatortje ligt.

Ik maak morgen even foto’s, dat verduidelijkt het hopelijk.


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Locomotiefje doet vreemd

Bericht door Michiel »

Hallo Tom,

het verhaal klinkt naar vette koolborstels.

Dus, koolborstels uit de motor halen, en motor met wasbenzine reiningen. Vooral de collector voorzichtig schoonmaken met vb een houten tandenstoker, en ook de prut dat tussen de lamellen zit. Deze koolstofprut is geleidend, en zet de volledige motor in kortsluiting.

Dan, nieuw koolstofborstel erin, want de oude zijn waarschijnlijk doorweekt met olie. En anders kan je proberen de hete boute tegen de oude kooltjes te duwen totdat er geen rook meer uit komt, en weer proberen.

Succes!


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Tom14
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 apr 2020 15:28

Re: Locomotiefje doet vreemd

Bericht door Tom14 »

Hoi Michiel,

Dank voor je antwoord. Heb beide motortjes uit elkaar gehaald en bij beide ziet de collector er niet bepaald schoon, maar eerder vettig uit inderdaad!

Dank voor de uitleg, ik ga er mee bezig! Als het gelukt is laat ik het weten ;)



Onderwerp starter
Tom14
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 apr 2020 15:28

Re: Locomotiefje doet vreemd

Bericht door Tom14 »

Hij loopt! Wel heel lelijk, denk dat een setje nieuwe koolborsteltjes wonderen gaat doen :)



Onderwerp starter
Tom14
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 apr 2020 15:28

Re: Locomotiefje doet vreemd

Bericht door Tom14 »

Ben ik weer :)

Ik heb inmiddels nieuwe koolborsteltjes gekocht en in de motor gedaan. Hij maakt nu inderdaad geen kortsluiting meer, maar ik moet zeggen dat beide motortjes nog niet echt mooi lopen. Ik moet ze beide een duwtje geven aan de wartel voordat ze gaan draaien. Wat is raadzaam? Nog een nachtje in de wasbezine?

Groet, Tom


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Locomotiefje doet vreemd

Bericht door Michiel »

Collector schoonmaken, en vooral het zwart uit de isolatiesleuf tussen de lamellen verwijderen. Met een tandenstoker is dat goed te doen.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Plaats reactie