Tekenprogramma rails

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Jasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 dec 2008 11:03
Locatie: Mora D'Ebre, España

Tekenprogramma rails

Bericht door Jasper »

Hallo allemaal,

Ik ga weer beginnen met een treinentafel. Maar wil het dit keer wat beter aanpakken dan vorige keren, waarbij ik eerst een spoor vast timmerde en daarna ging bedenken wat ik nu eigenlijk wil.

Nu ben ik op zoek naar een 3d tekenprogramma waarin ik dit kan uittekenen. Maar zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer.
Er zijn er veel en bij allemaal zal het even duren voordat ik het onder knie zal krijgen.
Dus ik zou willen weten welke ik echt niet hoef te proberen.

Op zich vind ik Wintrack wel veel belovend, maar de testversie kan je niet saven dus testen moet in 1 keer. Wat me ook wel tegenstaat dat alle uitbreidingen veel geld kosten (heb je die echt nodig?)

Engels is voor mij geen probleem, Duits wel daar begrijp ik helemaal niets van.

Ik werk op een windows pc (windows 10).

Wat ik wel belangrijk vind ik dat ik op verschillende niveau's wil werken, waarbij de treinen op alle niveau's kunnen rijden, dus met een spiraalrails (sorry weet de precieze naam niet).

Wat adviseren jullie?



Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: Tekenprogramma rails

Bericht door Rene-k »

Ik werk met Wintrack. Die uitbreidingen heb je alleen nodig als je alle huisjes, stations e.d. wilt intekenen. Je hebt standaard enkele gebouwen, seinen, tunnelportalen enz die je kunt gebruiken, alleen niet alles wat je je in 3D kunt zien.
Zelf heb ik ook geen uitbreidingspakket. Ook niet nodig om je baan te ontwerpen. Vind het een heel goed programma en makkelijk in gebruik. Maar mijn mening.


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Tekenprogramma rails

Bericht door Sandopie »

Ik werk al jaren met AnyRail. Nederlandstalig en voldoet prima.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Onderwerp starter
Jasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 dec 2008 11:03
Locatie: Mora D'Ebre, España

Re: Tekenprogramma rails

Bericht door Jasper »

Sandopie schreef: 18 apr 2020 07:52 Ik werk al jaren met AnyRail. Nederlandstalig en voldoet prima.
Dank jullie wel, Anyrail kende ik nog niet, ik ga deze ook even bekijken.


Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 574
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Tekenprogramma rails

Bericht door fenix »

hallo Jasper

Vroeger, toen ik begon, versleet ik erg veel analoog papier, potlood, gradenboog, lineaal, passer en cirkel malletje.

nu verslijt ik digitaal papier, potlood, gradenboog, lineaal, passer en cirkel malletje ;)

Zonder gekheid, ik gebruik het 2d tekenprogramma "Qcad" om mijn gedachten visueel te krijgen.
Het scheelt dat ik door gebruik van flexrail niet gebonden ben aan een bochten systeem van een of andere fabrikant. Ik gebruik wissels van peco en die hebben een bekende hoek en boogstraal. Die hoek en boogstraal pas ik toe met mijn digitale passer en gradenboog.
Door 'lagen' te gebruiken kan ik ook scenery, aantekeningen, achtergrond en weet ik wat al niet meenemen in een enkele tekening en afhankelijk van mijn focus bepaalde lagen zichtbaar hebben en andere lagen onzichtbaar maken.

Bij een ontwerp voor een stukje FO bij Mörel (CH) in H0m (mijn grootvader had een huis daar en zijn tuin hielt op bij tracé van de FO) heb ik ook nog een luchtfoto gebruikt in een aparte laag om omheen en overheen te tekenen.
Wellicht is qcad iets complexer in gebruik, maar wel heel erg flexibel in te zetten.

En al zou je wel gebonden zijn aan het bochten systeem van een fabrikant, is een correcte boogstraal snel gemaakt en hoeksegmenten zijn ook niet zo spannend om te maken.
Verder zou je, als je ver genoeg inzoomt en er de tijd in wilt steken, ook nog elk grindbed korreltje apart kunnen intekenen :D

Fenna



Onderwerp starter
Jasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 dec 2008 11:03
Locatie: Mora D'Ebre, España

Re: Tekenprogramma rails

Bericht door Jasper »

Haha, het gaat er eigenlijk meer om dat ik nog niet goed weet wat ik wil, dus met veel lezen en kijken, hoop ik een idee te kunnen maken om die vervolgens nog 10 keer weg te gooien en opnieuw te beginnen.

Er zit hier geen winkel of (betrouwbare) webwinkel, dus ik moet alles uit NL laten komen. Vandaar dat de eerste tekening wel moet kloppen. Hoewel ik natuurlijk wel wat extra materialen ga laten meesturen.


Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 884
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Tekenprogramma rails

Bericht door Mack »

Jasper
ik gebruik any rail

https://www.anyrail.com/nl/buy


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0

Onderwerp starter
Jasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 dec 2008 11:03
Locatie: Mora D'Ebre, España

Re: Tekenprogramma rails

Bericht door Jasper »

Vindt je dez beter dan wintrack, of was de prijs door slag gevend?



Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Tekenprogramma rails

Bericht door Sandopie »

Zoals eerder aangegeven werk ik ook met AnyRail. Ik heb voor dit programma gekozen vanwege de zeer bescheiden leercurve. Daarnaast is het hebben van Nederlandstalige support ook een plus geweest. De prijs is bij mij altijd ondergeschikt. Ik kies voor hetgeen gevoelsmatig het beste bij mij past. Als ik daar iets meer voor moet betalen, het zij zo.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Onderwerp starter
Jasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 dec 2008 11:03
Locatie: Mora D'Ebre, España

Re: Tekenprogramma rails

Bericht door Jasper »

Dat telt voor mij ook. Geef liever wat extra uit en dat het dan goed gaat.
Het nadeel van dat wintrack vind ik dat je de testversie niet kan opslaan en dat daardoor niet echt kan uitvinden of het programma wat is, tenzij ik een keer de tijd vind om er een paar uur aan te zitten.

Dus ik neig nu ook erg naar anyrail.


Plaats reactie