Bedding

Vraag maar raak!

Onderwerp starter
Jasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 dec 2008 11:03
Locatie: Mora D'Ebre, España

Bedding

Bericht door Jasper »

Zoals bekend zijn er rails met en zonder bedding.
Is de bedding die je zelf aanlegt werkelijk zoveel mooier dan de kant en klare rails met bedding, of zie je dat verschil eigenlijk niet.

Ik neig heel erg naar model 55 met bedding (weet nog niet welk merk), omdat dat veel tijd scheelt, maar zou het zonde vinden als het er uiteindelijk heel lelijk uitziet.


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Bedding

Bericht door maarten »

Wat vindt je zelf Jasper? Ik neem aan dat je al wat onderzoek hebt gedaan?

Met model 55 neem ik aan dat je bedoelt code 55. Deze norm heb ik van Peco nog niet gezien met bedding. Ik ken Kato en Fleischmann met bedding, beiden vind ik niet mooi maar dat is mijn smaak. Het is altijd een persoonlijke keuze! De één wil zo realistisch mogelijke scenery (dan vallen beiden al af naar mijn mening) en de ander wil gewoon rijden zonder gezeur, dan moet je mét bedding kiezen. Zeker Kato is een betrouwbaar railsysteem die je makkelijk veelvuldig kunt opbouwen en afbreken, ideaal voor de tapijtrijders.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Jasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 dec 2008 11:03
Locatie: Mora D'Ebre, España

Re: Bedding

Bericht door Jasper »

Ik ben zeker op internet wezen zoeken, maar kan geen goede foto vinden van de overgang tussen de bedding van de rails.
Ik was erg benieuwd of je nog een lijn gaat zien of dat het strak in elkaar overloopt (eventueel met wat verf).

Er zitten hier helaas geen treinen winkels waar ik het irl kan zien.

Ik ben niet heel erg in de techniek van de locs zelf, dus wil graag een betrouwbaar rials systeem en ik had gelezen dat met bedding de treinen beter rijden. Ook wordt er flexrails aanbevolen, maar daar moet ik me nog over inlezen.


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Bedding

Bericht door BenQ »

Als Houten weer gaat draaien kan je daar een aantal banen zien met verschillende merken rails.
Ik had eerst Fleischmann piccolo rails, deze is met bedding. Nu maak ik de baan met Peko 80 rails, deze is zonder bedding.
Inderdaad het leggen van de bedding is een boel werk maar bij de Fleischmann rails was de bedding smal en daar ging ik met de Fleischmann ballast nog een strookje naast leggen dus ook veel werk.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
Jasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 dec 2008 11:03
Locatie: Mora D'Ebre, España

Re: Bedding

Bericht door Jasper »

Sorry vergeten te zeggen, ik woon in Mora D'Ebre, Spanje. Ongeveer 2,5 uur van Barcelona.
In Barcelona zijn wel wat winkels die wat spulletjes verkopen, maar niet veel voor het n-spoor en bijna alles gaat op bestelling. (tenminste de 3 winkels die ik tot nu toe heb gevonden.)
Dus wil het vooral in NL kopen en dan door kennissen laten opsturen. Daardoor is het bekijken wel erg beperkt.



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Bedding

Bericht door Marksintpancras »

:D rail met bedding bedrijf zekerder???, Nee, joh wie heeft jouw dat wijs gemaakt??? De gebruikte metalen in de rails is van belang en hoe minder raillassen hoe beter.

Met bedding hoor ik zeer goede geluiden over het Kato systeem. Fleischmann is wel de meest bekende, echter ook uit eigen ervaring niet de bedrijf betrouwbaarste.

Tja, peco code 55 en code 80 zijn is qua betrouwbaarheid gewoon top, echter het leggen van de rails en het ballasten kost gewoon tijd.

Ohw ja, als je toch wil kopen. Huider kan ook dingen leveren van dingen die niet in de webshop staan, gewoon even mailen.
Zoals peco, Kato, Woodland, etc.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
Jasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 dec 2008 11:03
Locatie: Mora D'Ebre, España

Re: Bedding

Bericht door Jasper »

Marksintpancras schreef: 18 apr 2020 14:26 :D rail met bedding bedrijf zekerder???, Nee, joh wie heeft jouw dat wijs gemaakt??? De gebruikte metalen in de rails is van belang en hoe minder raillassen hoe beter.

Met bedding hoor ik zeer goede geluiden over het Kato systeem. Fleischmann is wel de meest bekende, echter ook uit eigen ervaring niet de bedrijf betrouwbaarste.

Tja, peco code 55 en code 80 zijn is qua betrouwbaarheid gewoon top, echter het leggen van de rails en het ballasten kost gewoon tijd.

Ohw ja, als je toch wil kopen. Huider kan ook dingen leveren van dingen die niet in de webshop staan, gewoon even mailen.
Zoals peco, Kato, Woodland, etc.
Ik had ergens gelezen dat door bedding je rechter ligt en de trillingen van het spoor opvangt waardoor de koppelingen tussen de stukken rails beter blijven zitten.
Maar dat is dus niet waar begrijp ik nu. Dan is het vooral visueel, want het ziet er wel wat echter uit.
Ik ga ook eens kijken naar Kato. Dank je wel voor de tip.

Ik heb de winkel alvast bij mijn favorieten gezet. Toen ik jaren geleden wat wilde gaan doen met een treinbaan, was er een winkel in Den Haag, maar die zit er niet meer. Dus ik sta helemaal open voor een nieuwe winkel.
Het zijn er zoveel, dus aanbevelingen neem ik altijd aan!


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Bedding

Bericht door Wim H »

Jasper schreef: 18 apr 2020 12:11 Ik ben zeker op internet wezen zoeken, maar kan geen goede foto vinden van de overgang tussen de bedding van de rails.
Ik was erg benieuwd of je nog een lijn gaat zien of dat het strak in elkaar overloopt (eventueel met wat verf).
Hallo Jasper,

Wat bedoel je met de overgang/lijn? Wil je dan 2 soorten rails gebruiken en die in het zicht leggen? Waarom dan niet gewoon 1 systeem kiezen?

Op mijn baan gebruik ik Flesichmann Picolo (dus met bedding) in het schaduwstation (dus onzichtbare deel) en Peco code 55 (dus zonder bedding) in het zichtbare deel. De overgang tussen beide is in het onzichtbare deel.
De Fleischmann rails kon ik ooit goedkoop overnemen. Ik vind een kant en klare bedding echter niet mooi/realistisch vandaar dat ik het alleen in het schaduwstation gebruik. Het rijdt op zich goed, maar je moet er wel flink aandacht aan besteden bij het leggen, anders hobbelt het ook (en ligt het niet recht). De raillasjes zijn niet geweldig en lubberen snel uit, wat niet goed voor het electrisch contact is. Ik heb aan ieder stukje rail dan ook een eigen draad gesoldeerd omdat ik niet op de raillasjes vertrouw. Kato is dan misschien beter, maar dat ken ik niet uit eigen ervaring.

In het zichtbare deel gebruik ik Peco code 55 vanwege het fijnere uiterlijk (lagere railstaaf, smallere kop, slanke wissels), maar ook de kwaliteit. Daarnaast wil ik sowieso zelf ballasten omdat dat realistischer is dan een fabrieksballastbed, want onregelmatiger van vorm. Daarnaast ben je vrijer om het aan te passen aan de vorm van het landschap. Wat me ook opvalt is dat de treinen op Peco rail rustiger/soepeler rijden dan op Fleischmann. Wat je had gelezen dat rail met bedding bedrijfszekerder is, kan ik dus niet onderschrijven.

Je schreef dat je neigt naar rail met bedding omdat dat veel tijd zou schelen. Maar dat is alleen als je het verder niet behandelt. Als je alsnog de railstaven wilt schilderen (roest bruin, zodat het realistischer lijkt) en het ballastbed wilt verbeteren (verbreden, schilderen, enz) dan kost rail met bedding in mijn ogen nagenoeg even veel tijd. Terwijl het uiterlijk van een zelf gestrooid ballastbed toch mooier is (in mijn ogen).

In mijn bouwdraadje (zie onderschrift) zijn wel fotos te vinden met de twee railsystemen, ook naast elkaar.

Groet, Wim



Onderwerp starter
Jasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 dec 2008 11:03
Locatie: Mora D'Ebre, España

Re: Bedding

Bericht door Jasper »

Sorry voor de onduidelijkheid, ik bedoel met de overgang de plekken waar de rail wordt verbonden met de volgende rail.

Ik ga je website eens bekijken, bedankt voor de link.


Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 883
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Bedding

Bericht door Mack »

Jasper
Kato heeft overgang rails


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Bedding

Bericht door Wim H »

Jasper schreef: 18 apr 2020 22:18 Sorry voor de onduidelijkheid, ik bedoel met de overgang de plekken waar de rail wordt verbonden met de volgende rail.
Ah ok. Gewoon tussen 2 rails met bedding. Ja dat zie je wel (van dichtbij). Soms valt het mee, maar soms zit er bij Fleischmann een kier. Maar als je je zorgen maakt om dit soort details, raad ik je echt aan om voor rail zonder bedding te kiezen en het ballastbed zelf te maken.
Ik zal hier nog wat fotos plaatsen, dan hoef je niet mijn hele draadje door te spitten...
Groet, Wim



Onderwerp starter
Jasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 dec 2008 11:03
Locatie: Mora D'Ebre, España

Re: Bedding

Bericht door Jasper »

Dank je wel, het is een leerzame baan die je gemaakt hebt. Hoop ideeen op gedaan!

Iedereen befankt voor de reacties en tips.
Ik heb besloten toch maar zelf de bedding te gaan maken.
Nu nog even gaan inlezen hoe het moet en wat mooi is.


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Bedding

Bericht door BenQ »

Voor Kato rails moet je even in Materiaal test kijken en dan het draadje over Kato rails van Wilco.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
Jasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 dec 2008 11:03
Locatie: Mora D'Ebre, España

Re: Bedding

Bericht door Jasper »

BenQ schreef: 19 apr 2020 14:39 Voor Kato rails moet je even in Materiaal test kijken en dan het draadje over Kato rails van Wilco.
Bedoel je deze?
viewtopic.php?f=29&t=10502&start=110

Meer een FAQ over kato dan echt een materiaal test.
Maar ik heb een groot deel gelezen, ziet er veel belovend uit.


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Bedding

Bericht door BenQ »

Die bedoel ik, er staan een heleboel wetenswaardigheden in.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Bedding

Bericht door Wim H »

Hallo Jasper,
Bij deze nog een paar fotos van mijn baan:

Afbeelding
Dit is het enige stukje spoor (Peco code 55) dat momenteel geschilderd en geballast is, puur om te kijken hoe dit er uit gaat zien. De ballast is basalt van JeWeHa uit België. Na het lijmen wordt dit erg donker. Er komt later nog wel een laagje roest over, dan wordt het iets lichter en ook meer gevarieerd in kleur.

Hieronder een foto met een trein in het schaduwstation (Fleischmann Picolo) :
Afbeelding
Zonder schilderen van rail (en ballastbed) ziet dat er toch heel anders uit. Ook is goed te zien dat het ballastbed van Picolo (veel) te smal is. Je kunt het wel breder maken met extra ballast, maar dan is je tijdsbesparing al weer verdwenen. Daarnaast zijn de dwarsliggers bij Picolo ook te kort (en dus niet realistisch).

Vervolgens een overgang van Fleischmann Picolo naar Peco 55:
Afbeelding
Hier is goed te zien dat de rails eigenlijk even hoog zijn, maar dat Peco code 55 een deel van de railstaaf in de dwarsliggers heeft verstopt. Hierdoor lijken de rails veel minder hoog (en dus veel realistischer) terwijl ze net zo stevig zijn als de code 80. Naast de sierlijke Peco 55 lijkt de Picolo railstaaf nu wel een zware stalen balk...

Aan de andere kant van mijn modelbaan heb ik nog een overgang van Fleischmann Picolo (met bedding) rail naar Roco rail (zonder bedding). De railstaven zijn evenhoog (code 80):
Afbeelding

Tenslotte een overgang van Roco rail naar Peco code 55:
Afbeelding
Goed te zien is dat de Peco rail ook veel fijner is dan die van Roco. Niet alleen de hoogte van de railstaaf, maar ook de breedte. Verder zijn de dwarsliggers fijner en liggen ze dichter op elkaar.

Al met al zou ik voor het zichtbare deel dus zeker voor rail zonder bedding gaan en dan ook direct voor Peco code 55. En als je nog geen rails hebt, ook voor het onzichtbare deel (schaduwstations ed). De kwaliteit van Peco is uitstekend. En dat ze geen standaard bogen hebben (alleen flex) went binnen no-time. Het is heel eenvoudig op maat te zagen en ook in de gewenste vorm te leggen.

Groet, Wim



Onderwerp starter
Jasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 dec 2008 11:03
Locatie: Mora D'Ebre, España

Re: Bedding

Bericht door Jasper »

Dank je wel voor alle duidelijke foto's.
Ik neig erg naar het Peco, vooral omdat je dan snel lange stukken kunt leggen en minder stukken hoeft te verbinden (minder spanningsverlies), aan de andere kant vind ik de connecties van kato ook wel erg handig/stevig.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Bedding

Bericht door Wim H »

Hoi Jasper,
Ik denk dat je met Kato nog sneller lange stukken kunt leggen. Ik ken het systeem niet uit eigen ervaring, maar volgens mij zijn de langste rechte stukken iets van 25 cm lang. Doordat je het snel aan elkaar kunt klikken, zal dat nog sneller gaan dan Peco flex. Voor een baan die je vaak van opbouw verandert, is dat een voordeel. Voor een vaste baan maakt het in mijn ogen niet uit of je de rail iets sneller kunt leggen.

Wat ik uit verhalen van anderen (oa het Kato draadje van Wilco) begrijp, is dat Kato aparte lipjes heeft voor de electrische verbindingen. Je bent dus niet afhankelijk van de raillasjes (en bijbehorend spanningsverlies), zoals bij bv Fleischmann.

Persoonlijk kan het uiterlijk van Kato mij niet bekoren. Ik zou alsnog gaan ballasten, railstaven verven, weatheren enz. Dan ben je evenveel tijd kwijt als met Peco.
Daarnaast is er geen flexrail. Nu zijn er ook daar wel weer oplossingen voor (zie draadje Wilco) maar dat kost ook weer tijd. Voor mij was het dus duidelijk: Peco code 55. Maar dat was je vast al opgevallen :D

Groet, Wim


Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: Bedding

Bericht door rjvanhouten »

Wim H schreef: 20 apr 2020 09:04 Persoonlijk kan het uiterlijk van Kato mij niet bekoren. (...) Voor mij was het dus duidelijk: Peco code 55.
Ook ik ben die mening toegedaan, Wim. Maar ik moet toegeven dat er met Kato rails toch ook best aardige resultaten te bereiken zijn.
Jasper zou bijvoorbeeld eens een beetje rond kunnen kijken op het YouTube-kanaal van Roy Smith: N-Scale Union Pacific Evanston Subdivision.

Groet,
Robert Jan


Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Bedding

Bericht door Nico Essers »

Regelmatig op de site van Roy Smith geweest maar was me nooit opgevallen dat hij kato rails gebruikt. Dat komt waarschijnlijk omdat hij ze alsnog zelf voorziet van ballast. Mooie baan heeft hij.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: Bedding

Bericht door rjvanhouten »

Nico Essers schreef: 20 apr 2020 09:59 Regelmatig op de site van Roy Smith geweest maar was me nooit opgevallen dat hij kato rails gebruikt. Dat komt waarschijnlijk omdat hij ze alsnog zelf voorziet van ballast. Mooie baan heeft hij.
Klopt, Nico. Op een aantal 'scenic' gedeelten van z'n baan zijn de rails inderdaad reeds van ballast voorzien, maar op een aantal recente uitbreidingen van het sporenplan liggen ze nog 'kaal' op de bodemplaat.
Het is nog altijd leuk om zijn YouTube-kanaal te volgen, al spoel ik wel steeds vaker 'fast forward' als het me te langdradig of te repetitief wordt, zoals bijvoorbeeld de rubriek 'Your Layout Photo's' in de zogeheten 'Dispatch'-afleveringen.

Groet,
Robert Jan


Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Bedding

Bericht door Wim H »

rjvanhouten schreef: 20 apr 2020 09:53 Maar ik moet toegeven dat er met Kato rails toch ook best aardige resultaten te bereiken zijn.
Jasper zou bijvoorbeeld eens een beetje rond kunnen kijken op het YouTube-kanaal van Roy Smith: N-Scale Union Pacific Evanston Subdivision.
Hallo Robert Jan,
Inderdaad zijn ook met Kato wel redelijk tot zelfs goede resultaten te behalen. Maar ik vraag me dan af wat de winst is ten opzichte van zelf ballasten. De link die je gaf, laat een baan zien waar extra ballast is toegevoegd naast de sporen. Dat kost natuurlijk ook tijd (en geld) om aan te brengen. Ik zou die tijd gebruiken om dan alles dan zelf te ballasten. Daarnaast zie ik dat er tussen de sporen geen ballast is toegevoegd. Daar zie je gewoon direct het plastic ballastbed, met relatief weinig structuur. Ook daar kun je zelf ballast toevoegen, maar dat vergt ook weer tijd.
In deze film bij 6:40 zie je het bv duidelijk:
https://www.youtube.com/watch?v=KMRGa51y5w0
En hoewel Kato geen flex heeft, kun je het zelf ook aanpassen zodat het wel (licht) buigbaar is. Maar ook dan besteed je tijd en moeite om een product gelijk te maken aan een ander produkt dat al op de markt is.

Het enige voordeel dat ik (persoonlijk) zie, is dat de rail sneller is te leggen vergeleken met de flex van bv Peco die je op maat moet zagen en in de juiste vorm (boogstraal) moet brengen. Als je daar van terug schrikt, kan Kato inderdaad een alternatief zijn. Maar ook bv Fleischmann. En daar is ook niets mis mee. Iedereen moet kiezen waar hij of zij zich het beste bij voelt.

Alleen vraag ik me af of het logisch is om te beginnen met een fabrieksballast bed en dat dan te verbeteren met extra ballast om tot een beter uiterlijk te komen. Het fabrieksbed verdwijnt dan volledig dus waarom zou je daar dan geld in steken?

Groet, Wim


Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: Bedding

Bericht door rjvanhouten »

Wim H schreef: 20 apr 2020 11:20 Inderdaad zijn ook met Kato wel redelijk tot zelfs goede resultaten te behalen.
Ik ben het volstrekt met je eens, Wim. Als Jasper verstandig is, kiest 'ie meteen voor Peco55... ;)

Groet,
Robert Jan


Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com

Onderwerp starter
Jasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 dec 2008 11:03
Locatie: Mora D'Ebre, España

Re: Bedding

Bericht door Jasper »

Het zijn vooral die bogen waar ik me zorgen om maak. Het klik systeem van mako is wel veel belovend. Het ziet eruit alsof hhet dus altijd meteen goed zit.

Ideaal zou zijn peco55 met echte bochten of kato met flexrail.
Laatst gewijzigd door Jasper op 21 apr 2020 00:20, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: Bedding

Bericht door rjvanhouten »

Jasper schreef: 20 apr 2020 11:48 Het zijn vooral die bogen waar ik me zorgen om maak.
Voor het nauwkeurig leggen van bogen zijn verscheidene hulpmiddelen verkrijgbaar.
Zo verkoopt onze forum-sponsor handige railmallen (zoek bij de N-SpoorStore op 'TrackSetta).
En als je daar de juiste radius niet kunt vinden, dan zijn er ook nog de laser cut SweepSticks van Fast Tracks.

Groet,
Robert Jan


Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com
Plaats reactie